ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου 2025

Τότε πού ἀρχίζαμε νά καταλαβαίνουμε…

Διαβάζω ὅτι «θά γίνουν διάφορα» στήν παρέλαση τῆς 28ης Ὀκτωβρίου καί ἀναπολῶ.

Θυμᾶμαι ἐκεῖνες τίς ἐπετείους τῆς 28ης Ὀκτωβρίου τῶν παιδικῶν μου χρόνων, κάπου στά μέσα τῆς δεκαετίας τοῦ ’60, τότε πού ὅλα ἔμοιαζαν πιό ἁπλᾶ, πιό ἁγνά, γεμᾶτα συγκίνηση. Ἦταν μιά ἐποχή πού ἡ Ἑλλάδα προσπαθοῦσε ἀκόμη νά σταθεῖ στά πόδια της, μά οἱ καρδιές τῶν ἀνθρώπων χτυποῦσαν δυνατά, γεμᾶτες πίστη καί περηφάνια.

Ἀπό τήν παραμονή τῆς ἐπετείου, ὁλόκληρη ἡ γειτονιά ἔπαιρνε γιορτινή ὄψη. Οἱ νοικοκυρές σκούπιζαν τά πεζοδρόμια, κρεμοῦσαν σημαῖες στά μπαλκόνια καί οἱ μαθητές στολίζαμε τήν εἴσοδο τοῦ σχολείου μας μέ κλάδους φοινικιᾶς. Ἡ γιαγιά, ὅπως κάθε χρόνο, ἔβγαζε ἀπ’ τό συρτάρι τήν μικρή σημαία τῆς Ὕδρας καί τήν στερέωνε στό παράθυρο, γιά «νά τήν βλέπει ὁ Θεός καί νά μᾶς φυλάει»…

Στό σχολεῖο, ἡ ἐπέτειος ἄρχιζε μέ τόν ἐκκλησιασμό. Μπροστά οἱ δάσκαλοι, μέ τά καλά τους ροῦχα, ἐμεῖς μέ σκοῦρο παντελόνι καί λευκό πουκάμισο καί ὅλοι μαζί πρός τήν ἐκκλησία. Οἱ ψαλμωδίες, τό βαρύ ἄρωμα τοῦ λιβανιοῦ καί τό φῶς τῶν κεριῶν συνέτειναν στήν κατανυκτική ἀτμόσφαιρα καί ἐνέπνεαν σεβασμό καί σιγή στό ἐκκλησίασμα. Ἔπειτα, στήν στολισμένη αἴθουσα τοῦ σχολείου, ποιήματα καί σκετσάκια γιά τήν «Εἰκοστή Ὀγδόη» καί, φυσικά, στό πικάπ πού ἔφερνε ἀπό τό σπίτι ἡ μητέρα μου, ἡ Σοφία Βέμπο.

Ἡ μεγάλη στιγμή, ὅμως, ἦταν ἡ παρέλαση. Οἱ δρόμοι τῆς πόλεως γέμιζαν κόσμο. Οἱ μανάδες μέ τά μικρότερα παιδιά στά χέρια, οἱ πατεράδες, καλοντυμένοι καί στητοί, καί οἱ παπποῦδες, μέ τα καπέλα τους καί τό μπαστούνι, θυμόντουσαν τά παλιά, καθώς ὅλοι εἶχαν ζήσει τόν πόλεμο καί τήν Κατοχή. Κι ἐμεῖς, περνούσαμε ἐμπρός ἀπό τό πρόχειρο βάθρο τῶν «ἐπισήμων». Καί στήν Ἕκτη τάξη, ἤμουν ἐκεῖνος πού κρατοῦσε τήν σημαία μέ προσήλωση καί ἐπίγνωση ὅτι κρατοῦσα κάτι ἱερό.

Καί τό μεσημέρι τό σπίτι μοσχοβολοῦσε καί τό τραπέζι γέμιζε μέ γέλια καί ἀφηγήσεις. Ὁ πατέρας πάντα μᾶς μιλοῦσε γιά τό ’40, γιά τά χιόνια τῆς Πίνδου καί τό ἀλβανικό μέτωπο, ὅπου πολέμησε «γιά τήν πατρίδα, τήν τιμή καί τήν ἐλευθερία». Κάθε χρόνο ἔλεγε σχεδόν τά ἴδια, ἀλλά μᾶς φαινόταν ὅτι τά ἀκούγαμε γιά πρώτη φορά… Ἦταν ἐκεῖνο τό «κάτι» ἀπό τό μεγαλεῖο καί τήν δύναμη ἐκείνης τῆς γενιᾶς.

Τό βράδυ, καθώς σκοτείνιαζε, ἡ σημαία ἔμενε νά κυματίζει στό μπαλκόνι, φωτισμένη ἀπό τό ἀδύναμο φῶς τῆς ξύλινης κολώνας τῆς ΔΕΗ. Κι ἐγώ, παιδί τότε, ἔνιωθα μιά γλυκιά συγκίνηση, πού δέν μποροῦσα ἀκόμη νά ἐξηγήσω. Ἴσως εἶχε ἀρχίσει νά σχηματίζεται ἡ αἴσθηση ὅτι ἀνήκαμε σέ κάτι μεγαλύτερο ἀπό ἐμᾶς, σέ μιά πατρίδα πού εἶχε πονέσει, μά στεκόταν στά πόδια της καί βάδιζε μπροστά.

Περασμένες πιά ἀρκετές δεκαετίες, μά κάθε φορά πού ζυγώνει ἡ 28η Ὀκτωβρίου, ἐκεῖνες οἱ εἰκόνες ἐπιστρέφουν ὁλοζώντανες. Τά σημαιάκια, οἱ φωνές τῶν παιδιῶν, ὁ ἦχος τῆς φιλαρμονικῆς τοῦ Ὀρφανοτροφείου, τό πάντα ὑγρό βλέμμα τοῦ πατέρα. Ἴσως νά μήν ἦταν τά τέλεια χρόνια, μά ἦταν χρόνια γεμᾶτα ψυχή. Ἄς σεβαστοῦμε τήν ἐπέτειο, ὅπως τῆς ἀξίζει.

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.