Τό πρῶτο πλανητικό ραντεβού τοῦ 2021

Ἕνα ἀπό τά λίγα δῶρα πού ἔκανα στόν ἑαυτό μου ἦταν τό εἰσιτήριο γιά τήν Πρωτοχρονιάτικη συναυλία τῆς Βιέννης, κάμποσα χρόνια πρίν.

Τό εἶχα τάξει στόν πατέρα μου –λάτρη καί μύστη τῆς κλασικῆς μουσικῆς– ἀλλά δέν πρόλαβε. Κι ἔτσι ἀποφάσισα καί πῆγα καί γιά τούς δυό μας! Βέβαια, ἡ συναυλία τῆς Πρωτοχρονιᾶς δέν εἶναι κάτι παραπάνω ἀπό ἕνα «σώου», ἀλλά –ὅπως ὅλα ὅσα παρόμοια φτιάχνουν οἱ Αὐστριακοί– εἶναι καλοφτιαγμένο καί ἐνδεδυμένο μέ ἕναν μανδύα πού ἀποπνέει σκληρή προετοιμασία καί σοβαρότητα, παρ’ ὅτι ἀκούγεται ἐλαφρά μουσική.

Γιά αὐτό καί μεταδίδεται σέ παγκόσμια κλίμακα. Μπαίνοντας στήν πανέμορφη αἴθουσα, δωρεά τοῦ Ἕλληνα ἐμπόρου, μέ βλάχικη ρίζα, Νικολάου Δούμπα (1830-1900) ὁ ὁποῖος διέπρεψε ὡς ἔμπορος ἀλλά καί ὡς μαικήνας τῶν Τεχνῶν στήν αὐστριακή πρωτεύουσα, μαγεύεσαι ἀπό τήν ὀμορφιά τοῦ χώρου ἀλλά καί σέ μεθᾶ τό ἄρωμα ἀπό τά χιλιάδες λουλούδια πού χρησιμοποιοῦνται κάθε φορά γιά τήν διακόσμηση. Τό πρόγραμμα λίγο-πολύ γνωστό, μέ Στράους πατέρα καί υἱό, μέ κάποιες εἰσαγωγές ἀπό γνωστά ἔργα. Βάλς καί πόλκα, βασιλεύουν στήν ἀτμόσφαιρα…

Χθές, ὅμως, ἡ Πρωτοχρονιάτικη συναυλία τῆς Φιλαρμονικῆς τῆς Βιέννης ἦταν διαφορετική. Περιμένοντας τήν ἔναρξη, γνωρίζαμε ὅτι θά ἔχει Στράους, πολύ Στράους, ἀλλά καί τήν ἀγαπημένη μας εἰσαγωγή ἀπό τό «Ποιητής καί Χωρικός» τοῦ Φράντζ φόν Σουπέ. Γνωρίζαμε ὅτι θά ἔχει Ρικάρντο Μούτι (γιά δές, ἔγινε κι αὐτός 80 ἐτῶν!). Δέν θά εἶχε ὅμως κόσμο! Οἱ Αὐστριακοί εἶχαν ἀποφασίσει νά παραμείνει ἡ μεγάλη αἴθουσα τοῦ Δούμπα ἄδεια! Οὔτε ἕνας θεατής! Εἶχε-δέν εἶχε, ὅμως, κόσμο, γνωρίζαμε ὅλοι ὅτι χθές, Πρωτοχρονιά τοῦ 2021, ἑκατομμύρια πολῖτες αὐτοῦ τοῦ μικροῦ πλανήτη, εἴχαμε ραντεβού στή Βιέννη! Ναί, χθές ἦταν ἡ πρώτη Μεγάλη συνάντηση τοῦ 2021. Ἐξ ἀποστάσεως, ἀλλά θά ἤμασταν ἐκεῖ, μαζί! Ἡ εἰκόνα πεντακάθαρη, ἡ αἴθουσα ἄδεια! Ψυχή ζῶσα! Σκληρό τό θέαμα. Κι ἄν ἔχεις βρεθεῖ σέ πάλκο, ἐμπρός σέ χιλιάδες ἤ καί σέ λιγότερο κόσμο, ἀντιλαμβάνεσαι πόσο δύσκολο εἶναι νά παίζεις σέ μιά αἴθουσα κενή! Πιστέψτε με, ὡς θητεύσας στόν χῶρο, γνωρίζω καλά τό πόσο διαφορετικά ἀποδίδεις ἐμπρός σέ γεμάτη αἴθουσα καί πῶς ἀποσυντονίζεσαι καί μελαγχολεῖς ὅταν «δέν ἔχει κόσμο»… Ἀκόμη καί ἄν εἶσαι ὁ μέγας Μούτι, δέν γίνεται νά μήν σέ ἐπηρεάσει ἡ ψυχρή, ἄδεια αἴθουσα!

Ἡ ὀρχήστρα ἀπέδωσε τέλεια! Ἀλλά ἔλειπε ἐκεῖνο τό «κάτι». Ἔλειπαν οἱ ἑκατοντάδες ἀναπνοές, ὁ μεμονωμένος βήχας κάποιας στιγμῆς, τό σκύψιμο τῆς κυρίας πού τῆς ἔπεσε τό γάντι, τό χειροκρότημα καί ἡ ὑπόκλιση τοῦ μαέστρου! Ὥσπου, ὡς ἐκ τεχνολογικοῦ θαύματος, ἐμφανίσθηκαν στήν τεράστια ὀθόνη χιλιάδες ἐναλλασσόμενες εἰκόνες ἀνθρώπων ἀπό κάθε ἄκρη τοῦ κόσμου, πού ἔστελναν τό δικό τους μήνυμα στήν ὀρχήστρα! Ναί, ἤμασταν ὅλοι ἐκεῖ! Πιστοί στό ραντεβού μέ τήν γλῶσσα τῆς ψυχῆς, πού δέν εἶναι ἄλλη ἀπό τήν μουσική, ἀπό τήν Τέχνη! Καί τήν ἅρπαξε τήν εὐκαιρία ὁ μαέστρος καί ἀπευθύνθηκε στούς ἡγέτες τοῦ κόσμου. «Ἡ μουσική δέν εἶναι μία ἁπλή ὑπόθεση! Εἶναι ἡ ἴαση τῆς ψυχῆς! Δῶστε της τήν ἀξία πού τῆς ἁρμόζει. Στηρίξτε τίς τέχνες καί τούς καλλιτέχνες!». Μαζί σας, μαέστρο! Mέ ὅλη μας τήν καρδιά!

Απόψεις

Τό πρωτοσέλιδο τῆς «Ἑστίας» γιά τήν νέα γενιά στά χείλη τοῦ ράπερ Λέξ!

Εφημερίς Εστία
Ὁ εὐθύς Θεσσαλονικιός ἑρμήνευσε μπροστά σέ 120.000 νέες καί νέους, σέ δύο διαδοχικές συναυλίες στό ΟΑΚΑ, τήν «Χειρότερη Γενιά», οἱ στίχοι τῆς ὁποίας περιλαμβάνουν ἀναφορά στήν ἐφημερίδα μας Ἔκρηξις κοινωνικῆς ἀμφισβητήσεως ἀπό τήν νεολαία

Παιχνίδια παραγραφῆς μέ τό Γνωμοδοτικό Τριαντόπουλου

Μανώλης Κοττάκης
OTAN τέθηκε γιά πρώτη φορά τό ζήτημα τῆς συνθέσεως τοῦ Γνωμοδοτικοῦ Συμβουλίου πού θά κληθεῖ νά ἀξιολογήσει ὡς «φυσικός δικαστής» τήν ὑπόθεση Τριαντόπουλου, ἡ Βουλή καί τό Ὑπουργεῖο Δικαιοσύνης διχάστηκαν γιά τό ποιός εὐθύνεται, πού στήν λίστα τῶν πρός κλήρωση δικαστῶν περιλαμβάνονταν κάποιοι πού ἀπεῖχαν ἕναν μῆνα ἀπό τήν συνταξιοδότηση.

Ἀκρίβεια-φωτιά σέ ὑπηρεσίες καί τρόφιμα ἐξ αἰτίας νέας πληθωριστικῆς ἐκρήξεως

Εφημερίς Εστία
Ο ΠΛΗΘΩΡΙΣΜΟΣ ὄχι μόνο δέν ὑποχωρεῖ, ἀλλά ἀντιθέτως ἀκολουθεῖ ἀνοδική πορεία τούς τελευταίους δύο μῆνες.

Ἕνα κι ἕνα δέν μπορεῖ νά κάνουν ἕνδεκα

Δημήτρης Καπράνος
Ἀρκεῖ μία καί μόνη ματιά στό σημερινό –ὁμιχλῶδες καί δυσδιάκριτο– πολιτικό μας σκηνικό, γιά νά περιπέσουμε σέ βαθειά μελαγχολία.

Παρασκευή, 2 Ἰουλίου 1965

Πρό 60 ἐτῶν
O ΚΟΣΜΟΣ ΓΕΝΙΚΟΝ ΣΠΑΣΙΜΟ