ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Δευτέρα 25 Σεπτεμβρίου 2023

Τό ἀπόλυτο κενό πωλεῖται ὡς ἔργον τέχνης

Ἄν θέλετε νά συναντήσετε τόν πιό ἔξυπνο καί τόν πλέον «πολιτικό» ἄνθρωπο τῆς Εὐρώπης…

… νά πᾶτε στήν Ἰταλία καί νά ἀναζητήσετε τόν καλλιτέχνη Σαλβατόρε Γκαράου.

Ὁ Γκαράου πούλησε ἕνα δημιούργημά του, ἔναντι 18.000 δολαρίων. Καί μήν βιαστεῖτε νά πεῖτε «ἔ, δέν εἶναι καί ἀκριβό», διότι ὁ καλλιτέχνης ἔχει ξεπεράσει τά ὅρια τῆς τέχνης κι ἔχει φθάσει πολύ πιό μακρυά. Τό «ἔργο» πού πούλησε, εἶναι …ἀόρατο!

Πρίν γελάσετε, σᾶς πληροφορῶ ὅτι ὁ Γκαράου ἔχει χαράξει μέ κιμωλία ἕνα τετράγωνο σέ μιά πλατεῖα καί ἐκεῖ μέσα βρίσκεται (;) τό ἔργο πού μοσχοπούλησε ὡς …ἀέρα κοπανιστό!

Ὅπως ἐξήγησε ὁ καλλιτέχνης, τό ἔργο του “Io Sono” (ἐγώ εἶμαι), «δέν εἶναι ἁπλά σέ ὑλική μορφή. Εἶναι κενό!» καί γιά νά μᾶς ἐξηγήσει καλύτερα τήν σύνθεσή του, ἀνέφερε ὅτι «τό κενό δέν εἶναι κάτι περισσότερο ἀπό ἕνα διάστημα γεμᾶτο ἀπό ἐνέργεια. Σύμφωνα μέ τήν ἀρχή ἀβεβαιότητας τοῦ Heisenberg, τίποτε δέν ἔχει “βάρος”. Ἑπομένως, ἔχει ἐνέργεια πού συμπυκνώνεται καί μετατρέπεται σέ σωματίδια.

Μοιάζει πολύ μέ τό πῶς “διαμορφώνουμε ἕναν θεό πού δέν ἔχουμε ξαναδεῖ!”»…

Νά, λοιπόν, πού ὁ 67χρονος Ἰταλός καλλιτέχνης ἔρχεται νά μᾶς δείξει ὅτι ἐκεῖνα πού ἀκούγαμε παλαιότερα, ὅτι δηλαδή κάποιος «πουλάει φύκια γιά μεταξωτές κορδέλες» ἤ «πουλάει τρέλα», δέν εἶναι τίποτε μπροστά στό …κενό τό ὁποῖο πούλησε ὁ ἴδιος!

Σοῦ λέει «τί νά κάθομαι τώρα ἐγώ νά γράφω σάν τόν Μιθριδάτη καί νά προσπαθῶ νά ἀπαγγείλω στίχους ἐπί δεκατρία λεπτά γιά νά καλύψω τό κενό πού ὑπάρχει σήμερα στήν πολιτική σάτιρα. Ἐγώ θά πείσω ὅτι κάποιος μπορεῖ νά φανταστεῖ κάτι καί θά τοῦ τό πουλήσω!»…

Θά μᾶς πεῖτε τώρα ὅτι αὐτό πού πέτυχε ὁ Γκαράου, τό ἔχει πετύχει πολλά-πολλά χρόνια πρίν ὁ ράφτης τοῦ Χάνς Κρίστιαν Ἄντερσεν στά «Καινούργια ροῦχα τοῦ Βασιλιά». Ὁ μπαγαμπόντης ράφτης εἶχε πείσει τόν ἀφελῆ ἄνακτα ὅτι τόν ἔντυνε μέ τά καλύτερα ὑφάσματα ἐνῶ στήν οὐσία ὁ βασιλιάς ἦταν γυμνός! Οἱ ὑπήκοοι, πού δέν μποροῦσαν νά ἀμφισβητήσουν τήν σοφία τοῦ ἡγέτη τους, καμώνονταν ὅτι θαύμαζαν τά καινούργια ροῦχα τοῦ μεγαλειοτάτου, ἀλλά ἐκεῖνος εἶχε βγεῖ στούς δρόμους μέ τά σώβρακα! Καί χρειάστηκε ἕνα παιδάκι νά φωνάξει «Ὁ βασιλιάς εἶναι γυμνός» γιά νά ἀποκαλυφθεῖ ἡ κομπίνα τοῦ δῆθεν ράφτη! Ὁ Γκαράου, ὅμως, δέν εἶναι ράφτης οὔτε κομπιναδόρος. Εἶναι γλύπτης κι ἔχει φιλοτεχνήσει ἔργα τά ὁποῖα καί ὁρατά εἶναι καί μπορεῖς νά τά ἀγγίξεις. Κάπου, ὅμως, σκέφτηκε ὅτι ἄν «πουλήσει τρέλα», καί ντόρος θά γίνει, καί «ποῦ ξέρεις; Ὄλα εἶναι δυνατά»…

Θά προτείναμε στόν Ἰταλό καλλιτέχνη νά ἀσχοληθεῖ μέ τήν πολιτική. Ἐκεῖ εἶναι πού τά «ἀόρατα ἔργα» πιάνουν τόπο καί φέρνουν χρῆμα! Νά ἀσχοληθεῖ μέ τόν χῶρο ὅπου τό νά πουλᾶς «ἀέρα κοπανιστό», «φύκια γιά μεταξωτές κορδέλες» καί «τρέλα» ὄχι ἁπλῶς ἀποδίδει, ἀλλά φέρνει ψήφους, ἐξουσία καί καλοπέραση! Τί νά τήν κάνεις τήν καλλιτεχνία ὅταν μπορεῖς νά πλασάρεις ὡς «ὅραμα καί πρόγραμμα» τό ἀπόλυτο κενό ὅπως κάνουν πολλοί ἐπιτυχημένοι πολιτικοί;

Απόψεις

Ἐμφύλιος Μαξίμου -Ὑπουργείου Ἐξωτερικῶν γιά τήν τύχη τοῦ Φρέντη Μπελέρη

Εφημερίς Εστία
Δυναμική στάση προκρίνει ἐν ὄψει τῆς 27ης Σεπτεμβρίου ὁ ὑπουργός Ἐπικρατείας Σταῦρος Παπασταύρου – Σφοδρή σύγκρουσις μέ τήν ὑφυπουργό Ἐξωτερικῶν Ἀλεξάνδρα Παπαδοπούλου πού ἐπιθυμεῖ στό ὄνομα τῆς στρατηγικῆς φιλίας μέ τόν Ράμα τήν ἐγκατάλειψη τοῦ Βορειοηπειρώτου Δημάρχου ἀπό τό ἐθνικό κέντρο

«Τό φυλάξαι τἀγαθά χαλεπώτερον τοῦ κτήσασθαι»

Εφημερίς Εστία
«ΠΥΚΝΩΝΟΥΝ τόν τελευταῖο καιρό οἱ φωνές πού ἐπικαλοῦνται τήν “λογική” προτείνοντας διάφορους τρόπους συμβιβαστικῆς ἀντιμετωπίσεως τοῦ τουρκικοῦ ἐπεκτατισμοῦ.

Χατζηδάκης: Φόροι στούς ἐλεύθερους ἐπαγγελματίες μέ εἰσόδημα κάτω ἀπό 10.000 εὐρώ

Εφημερίς Εστία
ΣΕ ΑΣΦΥΚΤΙΚΟ ἐλεγκτικό κλοιό θά βρεθοῦν ἀπό τίς ἀρχές τοῦ 2025 ἕνα ἑκατομμύριο ἐλεύθεροι ἐπαγγελματίες καί αὐτοαπασχολούμενοι μέ τίς ἀλλαγές πού δρομολογοῦνται στό καθεστώς φορολογήσεώς τους.

Λεβεντόπαιδο Ἀρίστο, μπές στό μαγαζί καί κλεῖσ’ το

Δημήτρης Καπράνος
Εὐθύνη καί ὑποχρέωση τῆς δημοσιογραφίας ἀποτελεῖ ἡ κριτική καί ὁ σχολιασμός, μέ νηφαλιότητα καί χωρίς προκατάληψη, τῶν ἐνεργειῶν τῶν πολιτικῶν προσώπων.

ΕΝΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟΝ

Παύλος Νιρβάνας
Ἀπό τό ἀρχεῖο τῆς «Ἑστίας», 25 Σεπτεμβρίου 1923