ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου 2025

Τήν Ἱστορία τήν γράφουν τά πρόσωπα

Ἡ σκηνή χθές, στόν Πειραιᾶ, ἐμπρός ἀπό ἀνδριάντα τοῦ Ἀρχιστρατήγου τῆς Ἐπαναστάσεως Θεοδώρου Κολοκοτρώνη, σέ ἕνα στενάκι, τήν ὁδό Δραγάτση, δίπλα στό γιαπί τῆς πρώην Ραλλείου καί πλάι στίς καφετέριες.

Βλέπετε, οἱ προηγούμενες δημοτικές ἀρχές δέν θεώρησαν τόν Κολοκοτρώνη «ἀρκετό», ὥστε νά τοποθετήσουν τόν ἀνδριάντα του στήν κεντρική πλατεῖα Κοραῆ. Ἴσως ἄν λεγόταν «Κολοκοτρωνάκος»…

Τέλος πάντων, ἐκεῖ, χθές, οἱ ἀρχές τῆς πόλεως συγκεντρώθηκαν γιά τήν καθιερωμένη κατάθεση στεφάνων. Ὅταν, λοιπόν, πῆγε νά καταθέσει –ὡς ἐκπρόσωπος τῆς Βουλῆς– ὁ βουλευτής τῆς Νέας Ἀριστερᾶς, φίλτατος, Θεόδωρος Δρίτσας, κάποιοι, ἀπό τόν κόσμο (πέντε-ἕξι δηλαδή) ἄρχισαν νά φωνάζουν: «Ποτέ πιά φασισμός, τό “Ὄχι” τό εἶπε ὁ λαός»…

Εἶναι μία ἀπό τίς πιπίλες καί τίς ἀνακρίβειες πού χρησιμοποιοῦν ὁρισμένοι, σέ μιά προσπάθεια νά πείσουν ὅτι στό ἔπος τοῦ «Ὄχι» μετείχαν τό ΕΑΜ, ἡ ΕΠΟΝ καί ὁ ΕΛΑΣ, ὅταν εἶναι γνωστό ὅτι καί οἱ δύο αὐτές ὀργανώσεις δημιουργήθηκαν μετά τό 1940! Ἀλλά, γιά νά καταλαβαίνουμε τί λέμε. Ποιός λαός εἶπε τό «Ὄχι»; Τότε δέν ὑπῆρχε «Τό σπίτι τοῦ Λαοῦ» γιά νά πάει ὁ πρέσβης τῆς Ἰταλίας στήν Ἑλλάδα, νά χτυπήσει τήν πόρτα καί νά ἐπιδώσει στόν Λαό τό τελεσίγραφο τοῦ Μουσσολίνι!

Ὁ Γκράτσι στόν Ἰωάννη Μεταξᾶ ἐπέδωσε τό τελεσίγραφο καί ἔλαβε τήν ἀπάντηση, «Alors, c’est la guerre», ὅπερ μεταφραζόμενον στά ἑλληνικά σημαίνει «Λοιπόν, ἔχουμε πόλεμο!», καί μονολεκτικά ἀποδόθηκε μέ τό περίφημο, μοναδικό, μνημειῶδες, παγκόσμιο, θρυλικό πλέον «Ὄχι»!

Ἀλλά, δυστυχῶς, εἴμαστε ὁ λαός πού δέχεται ὑποδείξεις ἀπό κάποιον, τοῦ ὁποίου οἱ πρόγονοι ἔκοβαν τά δάχτυλα τῶν νεκρῶν Ἑλλήνων στρατιωτῶν στό Ἀλβανικό Μέτωπο γιά νά τούς πάρουν τήν βέρα ἤ τό δαχτυλίδι, τραβοῦσαν τόν σταυρό ἀπό τόν λαιμό τους ἤ τούς ἄνοιγαν τό στόμα γιά νά κλέψουν τυχόν χρυσά δόντια (ἀφηγήσεις τοῦ πατέρα μου, πού ἦταν στήν πρώτη γραμμή)!

Τήν Ἱστορία τήν γράφουν τά πρόσωπα. Καί ὁ Ἰωάννης Μεταξᾶς (νά δηλώσω καθαρά ὅτι ἀντιτίθεμαι στήν ὁποιουδήποτε χρώματος δικτατορία) ἦταν τότε ὁ ἡγέτης τοῦ ἑλληνικοῦ κράτους.

Θά μοῦ πεῖτε τώρα, ζοῦμε σέ μιά χώρα στήν ὁποία οἱ ἐλεύθεροι Ἕλληνες φυλάκισαν τόν Θεόδωρο Κολοκοτρώνη καί δολοφόνησαν τόν Ἰωάννη Καποδίστρια καί περιμένουμε λογική καί ὑπευθυνότητα; Σοβαροί νά εἴμαστε. Κανείς δέν ἀμφισβητεῖ τήν ἀνδρεία καί τόν ἡρωισμό τῶν ἀντιστασιακῶν ὀργανώσεων (1941-44). Οἱ Γερμανοί, οἱ Ἰταλοί καί οἱ Βούλγαροι κάτι παραπάνω γνωρίζουν. Ἀλλά ἀπό αὐτό τό σημεῖο μέχρι νά ἐπιχειροῦμε παραχάραξη τῆς Ἱστορίας, διαγραφή καί ἐπανεγγραφή τῶν ἡμερομηνιῶν καί ἄλλα εὐτράπελα, ὑπάρχει μεγάλη διαφορά.

Ὁ Ἀρκάδες τοῦ Πειραιῶς, πάντως, περιμένουμε νά δοῦμε τόν ἀνδριάντα τοῦ Θεοδώρου Κολοκοτρώνη (δωρεά τοῦ Συνδέσμου Ἀρκάδων Πειραιῶς, πού φέρει τό ὄνομά του) στήν πλατεῖα Κοραῆ, ὅταν θά γίνει ἡ ἀπό καιρό ἐξαγγελθεῖσα ἀνάπλαση. Εἶναι δίκαιο, ἄς γίνει πράξη!

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.