Τί ἔχουμε πάθει καί πῶς μεταλλαχθήκαμε ἔτσι;

Κάθε φορά πού πλησίαζε ἡ 25η Μαρτίου…

… ἄρχιζε ἡ προετοιμασία γιά τήν μεγάλη γιορτή. Κατ’ ἀρχάς ἔπρεπε νά στολίσουμε τό σχολεῖο. Καί ὁ στολισμός ἦταν κλαδιά ἀπό φοίνικες, τά ὁποῖα τοποθετούσαμε δεξιά καί ἀριστερά σέ ὅλες τίς πόρτες τοῦ σχολείου μας.
Ἡ ἀνεύρεση τῶν φοινίκων ἦταν ὁλόκληρο σαφάρι. Ἔπρεπε νά φθάσουμε τά ἀπέραντα Περιβόλια, στήν περιοχή Ἁγίου Ἰωάννου Ρέντη καί νά ἐντοπίσουμε τίς φοινικιές. Ἄν ἦταν χαμηλά τά δένδρα, δέν ὑπῆρχε κίνδυνος. Μερικές φορές, ὅμως, σκαρφαλώναμε στούς κορμούς!

Κι ὅλα αὐτά, γιά νά στολίσουμε τίς πόρτες τοῦ σχολείου! Γιά ποιό λόγο; Μά, πολύ ἁπλά, γιά νά ἔχει ὁ ἑορτασμός τῆς ἐπετείου τῆς Ἐπαναστάσεως τοῦ 1821 τό χρῶμα πού τοῦ ἁρμόζει. Καί ἡ παράδοση ἀπαιτοῦσε κλαδιά ἀπό φοίνικες. Κι ἐμεῖς ἔπρεπε νά τά βροῦμε!

Ἔπειτα, ἐρχόταν ἡ ὥρα τοῦ ἐθελοντισμοῦ. Ποιά παιδιά, δηλαδή, θά ἔμεναν στό σχολεῖο καί μετά τό σχόλασμα, γιά νά βοηθήσουν στόν στολισμό. Φυσικά, μέναμε ὅλοι! Κορίτσια καί ἀγόρια.

Καί ἔβγαιναν ἀπό τά ντουλάπια τά πορτραῖτα τῶν ἡρώων καί ἀρχίζαμε νά τά καθαρίζουμε, μέ σχεδόν στεγνό τό σφουγγαράκι. Ἔτρεμε τό χέρι καθώς πηγαινοερχόταν ἐπάνω στίς μορφές πού ἦταν γιά ἐμᾶς μυθικές! Καί πολλές φορές μοῦ φαινόταν ὅτι ἐκεῖνοι οἱ σχεδόν βλοσυροί ἄνδρες (μόνο τόν Ἀθανάσιο Διᾶκο θυμᾶμαι χαμογελαστό), χαλάρωναν καί γαλήνευαν στά χέρια μας…

Τήν παραμονή τῆς γιορτῆς (πάντα ὑπῆρχε γιορτή, μέ θεατρικά καί ἀπαγγελίες καί μέ παρουσία τῶν γονέων) βοηθούσαμε στήν κατασκευή τῆς «σκηνῆς». Θρανία, ἐπάνω στά ὁποῖα τοποθετούσαμε τό βάθρο. Μέ λευκά πανιά σκεπαζόταν ὅλο τό σύστημα τῆς σκηνῆς καί γιά «σκάλα» ἕνα θρανίο στό πλάι. Φυσικά δέν ὑπῆρχε αὐλαία, ἀλλά ποιός ἔδινε σημασία…

Θυμᾶμαι, στήν συνοικία μας, ὅτι δέν ὑπῆρχε σπίτι χωρίς ἑλληνική σημαία. Πνιγμένη στά κυανόλευκα ἡ περιοχή καί οἱ ἐκδηλώσεις ἄρχιζαν μέ τήν σχολική παρέλαση. Ἁπλά πράγματα. Στήν κεντρική πλατεῖα, ὁ Μητροπολίτης, ὁ δήμαρχος, οἱ δημοτικοί σύμβουλοι, οἱ «ἐπίσημοι», πρόεδροι σωματείων (κυρίως προσφυγικῶν) καί λοιποί. Καί ἡ «Φιλαρμονική τοῦ Ἀσύλου» (τοῦ Ἱδρύματος Προστασίας Ἀνηλίκων) μιά μπάντα καλοκουρδισμένη καί ἐντυπωσιακή, πού παιάνιζε τά γνωστά στρατιωτικά ἐμβατήρια.

Κι ἐμεῖς, παιδιά τοῦ Δημοτικοῦ, λές καί εἴχαμε καταπιεῖ μπαστούνι, φουσκώναμε σάν διᾶνοι, πιστεύοντας ἀκράδαντα ὅτι ἤμασταν –ἀγόρια καί κορίτσια– ἀπόγονοι τῶν ἡρώων, ἕτοιμοι νά πάρουμε κι ἐμεῖς τό τουφέκι –ἄν ποτέ χρειαστεῖ– γιά νά κρατήσουμε τήν πατρίδα ἐλεύθερη.

Στά χρόνια πού ἀκολούθησαν ἄλλαξαν πολλά. Καί τά περισσότερα ἄλλαξαν ἀπό τήν ὥρα πού ἡ πατρίδα ξαναβρῆκε τήν δημοκρατία πού εἶχε στερηθεῖ. Καί τά ἀκόμη χειρότερα συνέβησαν καί συμβαίνουν τά τελευταῖα 47 χρόνια, πού ἡ χώρα μας ἀπολαμβάνει τήν σταθερότερη δημοκρατική περίοδο τῆς νεότερης ἱστορίας της!

Τί συνέβη; Πῶς μεταλλαχθήκαμε; Τί εἶναι αὐτές οἱ τρέλες, μέ τά πανό ὑπέρ μιᾶς συμμορίας δολοφόνων καί μέ μέλη τοῦ Κοινοβουλίου νά λένε ὅτι οἱ στυγεροί δολοφόνοι «δέν τρομοκράτησαν κανέναν»; Ποῦ τό πᾶνε καί ποῦ πᾶμε, γενικῶς;

Χθές, στή μιάμιση τό μεσημέρι, στό Πασαλιμάνι, ἔξω ἀπό τόν «Σκλαβενίτη» δύο δεκαεξάρηδες, χωρίς νά φοροῦν μάσκες, φώναζαν δυνατά «Ἡ Δικαιοσύνη θέλει μολότωφ» καί «γ… τή Δικαιοσύνη!».

Πλησίασα καί τούς εἶπα: «Φορέστε τίς μάσκες καί βγάλτε τόν σκασμό μήν σᾶς σπάσω τά μοῦτρα!». Τίς φόρεσαν κι ἔφυγαν ἀμέσως! Τόσο «μάγκες»

Απόψεις

Τo Σάββατο 20.12 με την Εστία: Κλασσικά παραμύθια

Εφημερίς Εστία
Μη χάσετε το Σάββατο 20.12 και κάθε Σάββατο με την Εστία: ΤΑ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΚΛΑΣΣΙΚΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ

Την Κυριακή 21.12 με την Εστία της Κυριακής: Συλλεκτικό ημερολόγιο 2026

Εφημερίς Εστία
Την Κυριακή 21.12 η Εστία γιορτάζει 150 χρόνια κυκλοφορίας και σας προσφέρει το επετειακό επιτοίχιο ημερολόγιο της Εστίας 2026

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!