ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Παρασκευή 24 Οκτωβρίου 2025

Συνταγματικές παρερμηνεῖες

ΓIA ἄλλη μία φορά ὁ ΣΥΡΙΖΑ ἀποδεικνύει ὅτι ἡ ὑπονόμευση τῶν θεσμῶν ἐντάσσεται πλήρως στήν πρακτική πού ἔχει ἐπιλέξει ἡ ἡγεσία του, προκειμένου νά…

… ἐξυπηρετήσει, σέ βάρος τῆς ὁμαλῆς λειτουργίας τοῦ πολιτεύματος, τίς σκοπιμότητες πού ὑπαγορεύονται ἀπό τήν ἀνάγκη του νά διασφαλίσει τήν μεγαλύτερη δυνατή μετεκλογική του ἰσχύ, ἔτσι ὥστε νά εἶναι σέ θέση νά ἐμποδίζει τήν κυβερνητική προσπάθεια τῆς ἑπομένης τετραετίας.

Τό γεγονός ὅτι ἐπέλεξε καί ἐνέπλεξε ΚΑΙ τήν διαδικασία τῆς ἀναθεώρησης τοῦ Συντάγματος στήν ἐξυπηρέτηση αὐτῶν τῶν μικροκομματικῶν σκοπιμοτήτων, πέραν τοῦ ὅτι γελοιοποιεῖ τόν ἴδιο τόν πρωθυπουργό, πού καμαρώνει ὅτι «εἶναι κάθε λέξη τοῦ Συντάγματος» (!), ὑποδηλώνει καί τήν ἐλαφρότητα μέ τήν ὁποία ἡ πειθήνια κοινοβουλευτική του ὁμάδα ἀντιμετωπίζει τήν κορυφαία, ἴσως, κοινοβουλευτική διαδικασία, πού (ὑποτίθεται) ἀποβλέπει στήν βελτίωση τῆς λειτουργίας τῶν θεσμῶν τῆς πολιτείας καί στήν περαιτέρω ἐνίσχυση τῆς δημοκρατικῆς ἀρχῆς, ὡς προϋπόθεσης τοῦ κράτους δικαίου. Κατά τήν διάρκεια τῆς συζήτησης γιά τήν ἀναθεώρηση τοῦ Συντάγματος, πού βρίσκεται σέ ἐξέλιξη στήν Βουλή, τό κυβερνῶν κόμμα ἐπιχειρεῖ νά ἐπιβάλει τήν ἄποψη πώς ὅ,τι ψηφίσει ἡ σημερινή Βουλή δεσμεύει τήν ἑπόμενη (δηλαδή αὐτή πού θά προκύψει μετά τίς ἐκλογές), ὄχι μόνον ὡς πρός τά ἄρθρα πού θά ἀναθεωρηθοῦν, ἀλλά καί ὡς πρός τήν κατεύθυνση πού θά ἔχουν αὐτά, δηλαδή ὡς πρός τό περιεχόμενό τους, τό ὁποῖο θά ἔχει ἀποφασίσει ἡ σημερινή σύνθεση τοῦ Κοινοβουλίου.

Εἶναι προφανές ὅτι, μέ αὐτή τήν βολική γιά τόν ΣΥΡΙΖΑ «ἑρμηνεία», ἐπιχειρεῖται νά διασφαλισθεῖ ἀπό τήν κυβερνητική μειοψηφία καί τήν συνοδοιπορία τῶν προθύμων ἀκολούθων της ἡ κατεύθυνση πού ἐπιθυμεῖ νά δώσει ὁ Τσίπρας στό Σύνταγμα, ἔτσι ὥστε νά διαμορφώσει συνθῆκες πού θά ἐπιτρέπουν στήν αὐριανή περιορισμένη κοινοβουλευτική ἐκπροσώπηση τοῦ κόμματός του νά ἔχει ρόλο καί λόγο μεγαλύτερο ἀπό αὐτόν πού θά τοῦ ἀναλογεῖ μέ βάση τήν λαϊκή ἐτυμηγορία. Ἀλλά καί νά ἐπιφέρει ἀλλαγές στό Σύνταγμα, πού ὑπαγορεύονται ἀπό τήν λογική τῆς ἐπιβολῆς τῶν ἀριστερόστροφων ἰδεολογικῶν ἐμμονῶν του, ὅπως εἶναι ἡ καθιέρωση τῆς ἁπλῆς ἀναλογικῆς, ἡ ἐκλογή τοῦ Προέδρου τῆς Δημοκρατίας μέ διαδοχικές ψηφοφορίες πού θά διαρκοῦν ἕνα ἑξάμηνο καί στή συνέχεια μέ προσφυγή στόν λαό, ἡ τροποποίηση τοῦ ἄρθρου 3 γιά τίς σχέσεις Ἐκκλησίας – Κράτους κ.λπ.

Ὅμως, αὐτή ἡ βολική γιά τόν ΣΥΡΙΖΑ ἑρμηνεία κάθε ἄλλο παρά ἀπορρέει ἀπό τό πνεῦμα καί τό γράμμα τοῦ Συντάγματος. Ἡ συνταγματική πρόβλεψη (ἄρθρο 110 παρ. 2-4 Σ), ὅτι ἡ ἀναθεώρηση ἀποφασίζεται ἀπό τήν ἀπερχόμενη Βουλή καί ὁλοκληρώνεται μέ τήν ψήφιση τῶν ἀναθεωρητέων διατάξεων ἀπό τήν ἑπόμενη, ὑποδηλώνει τήν σαφῆ βούληση τοῦ συνταγματικοῦ νομοθέτη, ἐν ὄψει τῆς σοβαρότητας καί τοῦ κύρους πού ἐκ τῶν πραγμάτων ἔχει ὁ Καταστατικός Χάρτης τῆς πολιτείας, νά προσδιορίζονται, νά ἐπιβεβαιώνονται καί νά ἐπικυρώνονται οἱ ἀποφασιζόμενες τροποποιήσεις ἀπό δύο διαφορετικές συνθέσεις τῆς Βουλῆς. Αὐτή ἡ «λογική» τοῦ Συντάγματος δέν εἶναι δυνατόν νά θεωρεῖ ἥσσονος σημασίας τήν ἀναθεωρητική Βουλή, αὐτή δηλαδή πού θά λάβει τήν τελική ἀπόφαση γιά τήν τροποποίηση, διόρθωση, συμπλήρωση ἤ καί ἀπόρριψη τῶν προτάσεων τῆς πρώτης Βουλῆς. Δέν εἶναι, δηλαδή, σύμφωνη μέ τό γράμμα, ἀλλά καί τό πνεῦμα τοῦ Συντάγματος, ἡ δεσμευτικότητα τῆς ἑπομένης Βουλῆς ἀπό τίς ἀποφάσεις τῆς προηγούμενης, σέ βαθμό πού (ὅπως ἐπιθυμεῖ ὁ ΣΥΡΙΖΑ) νά μήν ἔχει τήν δυνατότητα νά ἐκφράσει καί νά συνεισφέρει τήν δική της ἀντίληψη στίς πρός ἀναθεώρηση διατάξεις. Ἄλλωστε, ἡ ἄποψη αὐτή ἐνισχύεται ἀπό τό γεγονός ὅτι ἡ ἀναθεωρητική Βουλή ἔχει νωπή τήν λαϊκή ἐντολή, ἡ ὁποία ἔχει διαμορφωθεῖ καί ἀπό τίς σχετικές συζητήσεις κατά τήν προεκλογική περίοδο καί, συνεπῶς, διαθέτει αὐξημένη νομιμοποιητική δύναμη, γιά νά διατυπώσει τό τελικό περιεχόμενο τῶν ἀναθεωρητέων διατάξεων.

*Δικηγόρος

Απόψεις

Ὁ κύριος Πρωθυπουργός ἐνοχλεῖται ἀπό τίς ὑποδείξεις τοῦ Προέδρου

Εφημερίς Εστία
Αἰχμές πρός τόν ὑπουργό Ἐθνικῆς Ἀμύνης: «Καλό εἶναι νά μένει ἔξω ἀπό τίς πολιτικές συζητήσεις τό ὄνομά του» – Παράπονα Μητσοτάκη γιά τίς δημοσκοπήσεις γιατί «μετροῦν κόμματα πού δέν ὑπάρχουν» – Στό στόχαστρό του καί ὁ Εὐ. Βενιζέλος γιά τήν «μή κυβερνήσιμη χώρα»

Ὁ πλησίον

Μανώλης Κοττάκης
Μέ Αφορμή τόν θάνατο τοῦ Διονύση Σαββόπουλου εἰσηγοῦμαι μιά ἄσκηση πρός ἐπίλυση μέ τήν βοήθεια μιᾶς ἐκπληκτικῆς ἀνθρώπινης αἴσθησης πού δέν ἔχει ἡ ΑΙ: τῆς φαντασίας! Ἄν θέλαμε νά περιγράψουμε τήν μουσική ὅλων τῶν μεγάλων συνθετῶν τῆς ἐποχῆς μας, ποιά ἀνθρώπινη χειρονομία θά ἐπιλέγαμε γιά νά τήν συμβολίσουμε; Ἐναλλακτικά, μέ ποιά εἰκόνα θά τήν ταυτίζαμε; Γιά ὅσο σκέπτεστε τίς ἀπαντήσεις σας, εἰσφέρω ὡς τροφή γιά σκέψη τίς δικές μου. Θά ταύτιζα τόν Μίκη μέ μιά ὑψωμένη γροθιά. Αὐτός ἦταν ὁ Θεοδωράκης, αὐτή καί ἡ Μεταπολίτευση. Ἀνεκπλήρωτοι πόθοι. Τόν Μάνο μέ μιά μεγάλη ἀγκαλιά. Τῆς συμφιλιώσεως, τῆς ἀνοχῆς καί τῆς πολιτικῆς συμπεριλήψεως. Τόν Μαρκόπουλο μέ τίς ρίζες. Ἦταν ὁ σκαπανεύς τους. Τόν Ξαρχάκο μέ τό σῆμα τῆς νίκης ἀπέναντι στό ἄδικο. Καί τόν Νιόνιο μέ ἕναν κύκλο. Τόν κύκλο τοῦ «ὅλοι μαζί». Πῶς ἀγκαλιάζονται καί χορεύουν οἱ παῖκτες τῆς Ἐθνικῆς μπάσκετ μετά ἀπό κάθε νίκη; Αὐτό. Αὐτός ἦταν ὁ Σαββόπουλος. Ἡ ἑλληνική χαρά κλεισμένη σέ κύκλο. Ὅλους ὅμως τούς μεγάλους μας τούς ἑνώνει μιά λεπτή νοητή γραμμή, ἡ ὁποία λείπει σήμερα κατά βάση ἀπό τόν δημόσιο βίο. Ἡ γραμμή τῆς Ἑλληνικότητας. Πολλούς ἐξ αὐτῶν τούς ἑνώνει καί τό πνεῦμα τῆς Ὀρθοδοξίας πού ἐπηρέασε τό ἔργο τους. Ὁ ἀριστερός Θεοδωράκης ἐκτόξευσε τό […]

Ἡ Ντόρα προτείνει τήν ἐπαναφορά τοῦ Συμβουλίου Δημοκρατίας!

Εφημερίς Εστία
Σέ μιάν ἀπροσδόκητη ἐξέλιξη, ἡ κ. Ντόρα Μπακογιάννη πρότεινε νά καθήσουν στό ἴδιο τραπέζι οἱ πρώην Πρωθυπουργοί, Κώστας Καραμανλῆς, Γιῶργος Παπανδρέου, Ἀλέξης Τσίπρας καί Ἀντώνης Σαμαρᾶς, καθώς καί ὁ Εὐάγγελος Βενιζέλος, προκειμένου νά ὑπάρξει ἐθνική συνεννόησις γιά τά ζητήματα πού ἀφοροῦν στήν ἐξωτερική πολιτικῆς τῆς χώρας σέ σχέση μέ τήν Τουρκία. Καί τοῦτο ἐνῶ κατ’ ἐπανάληψιν ὁ Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ἔχει δηλώσει ὅτι ὁ ἴδιος ἔχει τήν ἀποκλειστική εὐθύνη τῆς διακυβερνήσεως καί τῆς χαράξεως τῆς ἐξωτερικῆς πολιτικῆς. Ἡ πρότασις αὐτή τῆς κ. Μπακογιάννη συνιστᾶ ἐπαναφορά, ἔστω καί ἄτυπη, τοῦ Συμβουλίου τῆς Δημοκρατίας, τό ὁποῖο προεβλέπετο ἀπό τό Σύνταγμα τοῦ 1975 καί κατηργήθη μέ τήν συνταγματική ἀναθεώρηση τοῦ 1986, κατά τήν ὁποία ὁ Πρόεδρος τῆς Δημοκρατίας κατέστη ἀποκλειστικῶς τελετουργικός, μέ τό σύνολον τῶν ἁρμοδιοτήτων νά περιέρχονται στόν Πρωθυπουργό. Στό Συμβούλιο τῆς Δημοκρατίας, τό ὁποῖο συγκαλοῦσε ὁ Πρόεδρος τῆς Δημοκρατίας, μετεῖχαν, πέραν τοῦ ἐν ἐνεργείᾳ Πρωθυπουργοῦ, οἱ διατελέσαντες Πρωθυπουργοί, καθώς καί οἱ διατελέσαντες Πρόεδροι τῆς Δημοκρατίας. Τό Συμβούλιο αὐτό ἐλάχιστες φορές εἶχε συγκληθεῖ καί προεβλέπετο νά λειτουργεῖ συμβουλευτικῶς γιά πράξεις ρυθμίσεως τοῦ πολιτεύματος, μέ πρώτη προτεραιότητα τήν σύγκλιση τῶν ἀπόψεων ὅλων τῶν συμμετεχόντων. Τό πνεῦμα τῆς προτάσεως τώρα εἶναι πολύ διαφορετικό καί φαίνεται ὅτι στήν βάση της ὑπάρχει ὁ φόβος γιά τήν […]

Ἆσμα ἡρωικό καί πένθιμο γιά τόν Διονύσιο μελωδό

Δημήτρης Καπράνος
Ἦταν ἕνα «μουσικό πρωινό» τοῦ Νίκου Μαστοράκη, νομίζω τό ’65.

Σάββατον 23 Ὀκτωβρίου 1965

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ H ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΤΟΥ ΕΟΤ