ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Κυριακή 14 Δεκεμβρίου 2025

Σέ μιά ἐποχή πού μᾶς λείπουν τά πρότυπα

Σέ μιά ἐποχή δύσκολη, πού ἀπό τήν ἑλληνική κοινωνική σκηνή ἀπουσιάζουν τά πρότυπα, εἶναι εὐτύχημα ἡ παρουσία τοῦ Ἐμμανουήλ Καραλῆ. Ὁ νεαρός ὀλυμπιονίκης εἶναι ὁ ἀπόλυτος ἐφαρμοστής τοῦ «δέν τό βάζουμε κάτω ποτέ».

Πέρασε ἀπό συμπληγάδες μέχρι νά φθάσει στήν δικαίωση, ἄκουσε τόν προπονητή του νά λέει ὅτι «οἱ μαῦροι δέν μποροῦν νά πηδήσουν ψηλά», ἕνα παιδί τοῦ ὁποίου ὁ πατέρας εἶναι Ἕλληνας καί ἡ μητέρα του Ἀφρικανή.

Ἀντιμετώπισε βαρειά κατάθλιψη καί κατώρθωσε νά σταθεῖ στά πόδια του καί σήμερα νά διακρίνεται καί νά εἶναι ὁ μόνος ἐπικοντιστής, ὁ ὁποῖος πέτυχε νά ἀσκήσει πίεση στόν ὑπεραθλητή Ντουπλάντις καί νά ἔχει συμμετοχή στόν μοναδικό τελικό στόν ὁποῖο τό χρυσό μετάλλιο κρίθηκε σέ ὕψος μεγαλύτερο τῶν 6.10 μ.

Γιά τούς μή γνωρίζοντες τό ἅλμα ἐπί κοντῷ εἶναι ἕνα ἀπό τά δυσκολώτερα καί τά πιό τεχνικά ἀθλήματα τοῦ στίβου. Εἶναι ὅμως καί τό πιό θεαματικό, καθώς πάνω ἀπό τόν πῆχυ ὁ ἀθλητής ὀφείλει νά ἐκτελέσει τέλεια καί νά προσέξει κάθε του κίνηση.

Τό ἐπί κοντῷ εἶναι τό ἄθλημα στό ὁποῖο ὁ πῆχυς πέφτει πολύ πιό εὔκολα ἀπ’ ὅτι στό ἅλμα εἰς ὕψος, καθώς στό πέρασμά του ὁ ἀθλητής χρησιμοποιεῖ ἐκτός ἀπό τό μυαλό, τήν μέση του ἡ ὁποία πρέπει νά διαγράψει τήν τέλεια γωνία ὥστε νά ἀποφευχθεῖ τό μοιραῖο ἄγγιγμα.

Θυμᾶμαι, ἔφηβος, στό βοηθητικό στάδιο τοῦ «Καραϊσκάκη» (πρίν καταστραφεῖ τό μοναδικό στάδιο-πνεύμονας γιά τόν ἑλληνικό στίβο­) ὅταν καθ’ ὑπόδειξη τοῦ προπονητῆ μας Τάκη Ἐπιτρόπουλου προσπάθησα νά χρησιμοποιήσω τήν ταχύτητά μου καί νά μεταπηδήσω ἀπό τούς δρόμους στό ἐπί κοντῷ. Οἱ συναθλητές μου Θανάσης Βασιλείου καί Βίκτωρ Εὐγενίδης μοῦ συνέστησαν νά μήν προσπαθήσω, καί εἶχαν ἀπόλυτο δίκαιο καθώς τό ἅλμα ἐπί κοντῷ ἀπαιτεῖ ταχύτητα, πολύ δυνατά χέρια καί, κυρίως, ἄψογη τεχνική κατάρτιση.

Αὐτό σημαίνει ἰώβεια ὑπομονή, στερήσεις καί κυρίως, πρέπει νά ξεχάσεις τίς ἀπολαύσεις πού σέ περιμένουν κατά τήν ἐφηβεία.

Ἔτσι, συνέχισα τά δρομικά ἀγωνίσματα βλέποντας πάντα στούς μαθητικούς ἀγῶνες τήν πλάτη τοῦ ἀείμνηστου συναδέλφου καί δρομέα Νίκου Ἀντωνιάδη, ὁ ὁποῖος μέ ἄφηνε πάντα δεύτερο ἤ τρίτο.

Τότε, ξεπήδησε τό εἴδωλο τοῦ ἐπί κοντῷ τῆς ἐποχῆς, ὁ μεγάλος Χρῆστος Παπανικολάου. Ὁ μοναδικός Ἕλληνας ἐπικοντιστής πού ἔχει γράψει τό ὄνομά του στόν κατάλογο τοῦ παγκοσμίου ρεκόρ τοῦ ἀγωνίσματος μέ τήν ἐπίδοσή του, 5,49 μ.

Ἀπό τότε εἴχαμε μεγάλη φουρνιά καλῶν ἐπικοντιστῶν, οἱ ὁποῖοι βγῆκαν προσπαθῶντας νά ἀκολουθήσουν τά βήματα τοῦ Παπανικολάου. Ὁ Σακελλαριάδης, ὁ Τόγκας, ὁ Κυτέας, οἱ ὁποῖοι πῆραν τήν σκυτάλη ἀπό τήν ὁμάδα πού εἶχε σχηματιστεῖ γύρω ἀπό τόν Παπανικολάου, ὁ ἀείμνηστος Παντελῆς Νικολαϊδης, ὁ Μπαλάσης καί ὁ Δράκος. Καί ἐκεῖνοι μέ τήν σειρά τους εἶχαν προπονητή τήν παλιό ἐπικοντιστή Εὐσταθιάδη, ὁ ὁποῖος εἶχε διαδεχθεῖ τόν Ὀλυμπιονίκη τοῦ ἐπί κοντῷ στήν Μελβούρνη τό 1954, Γιῶργο Ρουμπάνη, ὅπως καί ἐκεῖνος εἶχε ἀκολουθήσει τά βήματα τοῦ σπουδαίου σέ τεχνική ἀθλητῆ τοῦ Ἐθνικοῦ Γ.Σ. Κάρολου Παπούλια.

Γιά ὅσους δέν γνωρίζουν, ὁ ἀείμνηστος Πρόεδρος τῆς Δημοκρατίας ἦταν ἐξαιρετικός ἐπικοντιστής, ὅπως πολύ καλός ἦταν στό ἴδιο ἄθλημα καί ὁ ἀξέχαστος ἠθοποιός Νῖκος Σταυρίδης.

Ὑπάρχει λοιπόν παράδοση μεγάλη στό ἀγώνισμα, καί τώρα ἀναμένεται νά ὑπάρξει συνέχεια, καθώς ὁ Ἐμμανουήλ Καραλῆς εἶναι ἤδη πρότυπο γιά χιλιάδες νεαρά Ἑλληνόπουλα!

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.