ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Σάββατο 13 Δεκεμβρίου 2025

Σχετικά μέ τήν Ἐπέτειο καί κάτι ψιλά…

Ἄνοιξα χθές τό ἀρχεῖο μου, λόγῳ τῆς ἡμέρας, (21η Ἀπριλίου), καί χάζευα πρωτοσέλιδα καί ἀποκόμματα ἐφημερίδων τῆς ἐποχῆς. Πῶ, πῶ, πῶ!

Κάτι ἐφημερίδες πού ἀργότερα τό ἔπαιζαν πιό ἀντιστασιακές καί ἀπό τόν Μουστακλῆ, (πόσοι ἀλήθεια θυμήθηκαν χθές αὐτόν τόν ἥρωα;), τότε σχεδόν πανηγύριζαν.

Ἐν τάξει, ἦταν ἡ λογοκρισία. Ἀλλά πάντα ὑπάρχει τρόπος νά πεῖς μέ διαφορετικό ὕφος. Ἄς ποῦμε, ἡ Ἑλένη Βλάχου ὑπό τίς ἐντολές τῆς ὁποίας εἶχα τήν τιμή νά ἐργασθῶ γιά πολύ μεγάλο διάστημα, ἀποφάσισε νά κλείσει τίς ἐφημερίδες της, τήν «Καθημερινή» καί τήν «Μεσημβρινή».

Ἐπιτρέψτε μου κάτι προσωπικό. Στά τυπογραφεῖα τῆς «Καθημερινῆς», πού συνέχισαν νά λειτουργοῦν, εἶχα τήν τύχη νά στεγαστῶ, ἐργαζόμενος σέ μία ἀθλητική ἐφημερίδα. Ὁ χῶρος πού χρησιμοποιοῦσα ὡς γραφεῖο ἦταν ἕνας μεγάλος χῶρος στόν πρῶτο ὄροφο, ἡ βιβλιοθήκη. Ἐκεῖ ὑπῆρχαν ἕνα σωρό βιβλία σέ στύλ «βίπερ» σπουδαίων συγγραφέων. Ὅποιος ἤθελε ἔπαιρνε. Τότε, πῆρα μερικά βιβλία μεγάλων συγγραφέων τῶν ἐκδόσεων «Γαλαξίας». Μπορῶ νά πῶ ὅτι ἡ ἀνάγνωση ἐκείνων τῶν βιβλίων, μέ ἔκανε νά μάθω καλά τήν ἑλληνική γλῶσσα καί νά γνωρίσω τόν ἀμύθητο πλοῦτο τῶν Ἑλλήνων συγγραφέων.

Οἱ δημοσιογράφοι μέ τούς ὁποίους συνεργάστηκα τότε, ἦταν ὅλοι ἀριστεροί, οἱ ὁποῖοι δέν μποροῦσαν νά βροῦν δουλειά σέ ἄλλες ἐφημερίδες καί ἐργαζόντουσαν ἐκεῖ.

Ἦταν μία «γιάφκα» στήν ὁποία ἄκουγα καθημερινά καί μάθαινα πράγματα πού δέν μᾶς ἔλεγαν οἱ ἑλληνικές ἐφημερίδες καί τό κρατικό ραδιόφωνο καί τηλεόραση.

Ἐκεῖνοι οἱ δημοσιογράφοι στήν μεταπολίτευση ἐντάχθηκαν ἀμέσως στήν Ἀριστερά καί στό ΠΑΣΟΚ. Πολλά ἀπό τά ὀνόματα τά ὁποῖα ἀργότερα, ἀπό τόν χῶρο τῆς δημοσιογραφίας, τά ὁποῖα ἀρθρογραφοῦσαν ὄχι καί τόσο παθητικά κατά τήν ἑπταετία, μέ τό πού ἔπεσε τό καθεστώς, ἐμφανίστηκαν ὡς κάργα ἀντιστασιακοί. Αὐτό γιά τήν ἱστορία.

Θέλω μέ ὅλα αὐτά νά τονίσω ὅτι τά πράγματα δέν ἦταν ὅπως τά ξέρουμε σήμερα, ἀλλά πολύ διαφορετικά. Θυμᾶμαι ἐπίσης τίς ἐμφανίσεις τῶν πρωταγωνιστῶν τῆς ἑπταετίας σέ πλατεῖες ἐπαρχιακῶν πόλεων πού μάζευαν πολλές χιλιάδες λαοῦ.

Δυστυχῶς, τό καθεστώς τῶν συνταγματαρχῶν δέν εἶχε ἀπέναντί του τήν ἀντίσταση πού πολλοί σήμερα πιστεύουν ὅτι ὑπῆρχε.

Εἶχα ἐπίσης τήν τύχη καί τά τέσσερα ἀδέλφια μου νά σπουδάζουν καί νά ἐργάζονται τότε στό Ἡνωμένο Βασίλειο. Ἀπό αὐτούς μάθαινα τί λεγόταν στήν Εὐρώπη γιά τό καθεστώς στήν Ἑλλάδα. Καί πιστέψτε με ἦταν πολύ διαφορετικά ἀπό ἐκεῖνα πού μᾶς ἔλεγαν οἱ κρατοῦντες καί οἱ ὑποστηρικτές τους.

Ἐπιτρέψτε μου ἀκόμη νά διηγηθῶ ἕνα περιστατικό πού μοῦ συνέβη τήν ἐποχή πού τό καθεστώς εἶχε θεσπίσει τά «μονά-ζυγά» στά Ι.Χ.

Τότε, σέ μιά προπόνηση τοῦ Παναθηναϊκοῦ, ὁ Τότης Φυλακούρης εἶχε πεῖ τό ἀμίμητο: «Παιδιά, ποιά τάνκς κυκλοφοροῦν σήμερα; Τά μονά ἤ τά ζυγά;».

Ἔγραψα τό συμβάν, καί τήν ἑπομένη ἕνας κύριος μέ μαῦρα γυαλιά μέ περίμενε στά γραφεῖα τῆς ἐφημερίδας. Ἐπί μισή ὥρα μέ ρωτοῦσε πῶς καί γιατί ἔγραψα τήν φοβερή αὐτή εἴδηση.

Μέ ρώτησε γιά τούς γονεῖς μου, τά ἀδέλφια μου, τούς φίλους μου καί ὅ,τι μπορεῖ κανείς νά φανταστεῖ. Αὐτή ἦταν ἡ κατάσταση.

Ἐμεῖς πού τά ζήσαμε γνωρίζουμε τί ἀκριβῶς ἔγινε καί πῶς. Καί καλό θά εἶναι ὅσοι δέν τά ἔζησαν νά ἀποφεύγουν νά γράφουν καί νά λένε πράγματα τά ὁποῖα δέν ἰσχύουν.

Κλείνω μέ δύο λέξεις: «Ποτέ πιά».

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.