ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Κυριακή 14 Δεκεμβρίου 2025

ΡΑΠΑΝΙΩΝ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ

Ἀπό τό ἀρχεῖο τῆς «Ἑστίας», 3 Δεκεμβρίου 1919

Κατόπιν τοῦ περί ραπανίων καί τῶν συναφῶν τιμαλφῶν χρονογραφήματός μου ἔλαβα μίαν πολυσέλιδον ἐπιστολήν. Ἡ ἐπιστολή προέρχεται ἀπό ἕνα δυστυχισμένον κηπουρόν, διεκτραγωδοῦντα τά βάσανά του καί ἐπικαλούμενον δικαιοσύνην καί συμπάθειαν εἰς τήν συμφοράν του.

Μοῦ ἀναπτύσσει καί αὐτός τά ἀκλόνητα ἐπιχειρήματα, τά ὁποῖα ἔχουν πρόχειρα ὅλοι οἱ καταστραφέντες κατά τά πολεμικά καί μεταπολεμικά αὐτά ἔτη, μεταξύ τῶν ὁποίων εἶνε, ὡς γνωστόν, καί οἱ κηπουροί. Καί ἐπειδή, λέγει, ἡ καλλιέργεια τῶν κηπουρικῶν εἰδῶν εἶνε ποικίλη, περιορίζεται νά μοῦ ὁμιλήσῃ μόνον περί ραπανακίων, ἐπιφυλασσόμενος καί διά τά ἄλλα εἴδη, ἀναλόγως τῶν ἀντιρρήσεών μου, αἱ ὁποῖαι, εὐτυχῶς καί δι’ αὐτόν καί δι’ ἐμέ, δέν θά ὑπάρξουν, διότι ἡ ἐπιστολή του μ’ ἐπεισεν ἀπολύτως περί τῆς δυστυχίας του.

Ἰδού λοιπόν ἐν περιλήψει τά ἀκλόνητα ἐπιχειρήματα. Ἐν πρώτοις οἱ ἐργάται ἔπαιρναν πρίν 3 δραχμάς ἡμερομίσθιον διά 10 ἤ 12 ὥρας ἐργασίας, ἐνῷ σήμερον παίρνουν 12 δι’ 8 ἤ 7 ὥρας, οὕτως ὥστε ἡ ἐργασία ἑνός ἡμερομισθίου τῆς ἄλλοτε στοιχίζει σήμερον 48 δρχ. Δεύτερον, ἡ κίνησις τῆς ἀρδεύσεως ἐστοίχιζεν ἄλλοτε 30 λεπτά κατά χιλιόβατον ρεύματος, ἐνῷ σήμερον στοιχίζει 1.30. Τρίτον, δέν ὑπάρχουν πλέον δρόμοι ἁμαξητοί διά μέσου τῶν κήπων. Τέταρτον, ἡ κοπριά, μέ συμπάθειο, ἐστοίχιζεν ἄλλοτε 3 δραχμάς τό κάρρο καί σήμερον 20. Πέμπτον, ἡ τιμή ἑνός ἀλόγου ἦτον ἄλλοτε 500-800 δραχμαί καί σήμερον 3,000. Ἕκτον, τό ἐνοίκιον τῶν ἀγρῶν ἦτο 20 δρχ. κατά στρέμμα καί ὥρα 120. Ἄρα ἡ καλλιέργεια δέν συμφέρει. Ἄρα γίνεται παρακράτησις καλλιεργείας καί οἱ κηπουροί, ἀντί νά καλλιεργήσουν τριάντα στρέμματα, καλλιεργοῦν τρία, μέ τά ὁποῖα βγάζουν ὅσα θά ἔβγαζαν καί μέ τά τριάντα. Ἄρα… ἔχει τέχνη τό ραπάνι. Τραβᾷς τά φύλλα καί βγαίνει τό κοτσάνι.

Δέν ὑποθέτω νά ἔμεινε τώρα κανείς ἀμετάπειστος περί τῆς δυστυχίας ὅλων αὐτῶν τῶν συκοφαντουμένων ἀνθρώπων. Ἡμεῖς, ποῦ τούς συκοφαντοῦμεν εἰς τάς ἐφημερίδας, ὁμιλοῦμεν εἰς τόν ἀέρα. Αὐτοί ὅμως μᾶς παρουσιάζουν ἀριθμούς, γεγονότα, πράγματα. Καί δέν ὑπάρχει ἕνας, ποῦ νά μήν ἔχῃ πρόχειρα εἰς τήν διάθεσίν μας τά κατάστιχά του διά νά μᾶς ἀποδείξῃ τήν δυστυχίαν του. Καλλιεργηταί, παντοπῶλαι, ραφτάδες, παπουτσῆδες, ἔμποροι τῆς ἡμέρας καί τῆς νυκτός, ξενοδόχοι, ἑστιάτορες, χασάπηδες, ψαράδες, μανάβηδες, αὐγουλάδες καί οἱ κηλιδοκαθαρισταί ἀκόμη τῶν κηλίδων τοῦ Ἡλίου ἔχουν προχείρους εἰς πρώτην ζήτησιν τούς ἀριθμούς των, διά τῶν ὁποίων ἀποδεικνύεται ὁλοφάνερα ἡ αὐταπάρνησις τήν ὁποίαν ἔχουν νά ἐξακολουθοῦν πρός χάριν μας τό ἐμπόριόν των, καταστρεφόμενοι οἱ ἴδιοι. Μέσα εἰς τήν γενικήν αὐτήν καταστροφήν ἐγεννᾶτο, ἐν τούτοις ἡ ἀπορία ἀπό ποίους ἀγοράζονται τά σπίτια, αἱ ἐξοχικαί ἐπαύλεις, τά αὐτοκίνητα ποῦ ἐπλημμύρισαν τάς Ἀθήνας.

Καί ἡ ἀπορία ὅμως αὐτή ἐλύθη. Ἀπεδείχθη δηλαδή ὅτι οἱ πραγματοποιοῦντες τά μεγαλεῖα αὐτά εἶνε, κατά γενικόν κανόνα, οἱ δημοδιδάσκαλοι, οἱ δημόσιοι καί ἰδιωτικοί ὑπάλληλοι, οἱ ἀξιωματικοί, οἱ δικασταί, οἱ ἱεροψάλται, οἱ διάφοροι συνταξιοῦχοι καί αἱ χῆραι καί τά ὀρφανά των. Καί πολύ φυσικά! Αὐτοί οὔτε ἡμερομίσθια ἔχουν νά πληρώσουν, οὔτε κοπριάν διά τήν καλλιέργειαν, οὔτε ρεῦμα διά τήν ἄρδευσιν, οὔτε ἐνοίκια γαιῶν, οὔτε μεταφορικά, οὔτε τίποτε. Μόνον τά ραπανάκια των! Ἄν ἠμποροῦν, ἄς ἀποδείξουν τό ἐναντίον. Ἄς φέρουν ἀριθμούς, κατάστιχα, ὑπολογισμούς, γεγονότα, ὅπως ὁ ἐπιστολογράφος μου. Ἄς φέρουν ἀκόμη, ἄν τούς βαστᾷ, καί τήν ἀπόδειξιν τοῦ συνθετικοῦ φόρου ποῦ ἐπλήρωσαν. Ἐγώ τοὐλάχιστον γνωρίζω ἕνα δημόσιον ὑπάλληλον, ποῦ ἔκαμνε καί τόν φτωχόν, πληρώσαντα ἐπί τῇ βάσει τῶν μισθῶν του συνθετικόν φόρον 300 δραχμάς, ἐνῷ ὁ περιβολάρης τῆς γειτονιᾶς τοῦ ἐπλήρωσεν ἐπί τῇ βάσει τῶν καταστίχων του μόνον 50. Ποῖος ἀπό τούς δύο, παρακαλῶ, ἔχει τό μεγαλείτερον καθαρόν εἰσόδημα; Καί ποῖος ἀπό τούς δύο εἶνε ὁ κατεστραμμένος; Καί ὅμως ἡ γειτονιά συκοφαντεῖ τόν περιβολάρην καί λέγει ὅτι εὑρίσκεται εἰς τά παζάρια ν’ ἀγοράσῃ διώροφον οἰκίαν. Αὐτή εἶνε ἡ ἀδικία ποῦ βασιλεύει εἰς τόν κόσμον καί αὐτό εἶνε τό συμπέρασμα τῶν ραπανακίων.

ΠΑΥΛΟΣ ΝΙΡΒΑΝΑΣ

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.