ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Παρασκευή 24 Οκτωβρίου 2025

Προσφεύγοντας σε πηγές παρηγορίας

«Πήγα δα και στην Αθήνα, σ’ εκείνο το ”Ιππομαχικό” και μόδωκαν…

… λέει, δύο σφάκελλα, να τα πάω στο Σοκομείο, να παρουσιασθώ στην Πιτροπή. Πήγα και στην Πιτροπή, ο ένας γιατρός με ηύρε γερό, άλλος σακάτη, κια αυτοί δεν ήξευραν… Yστερα γύρισα στο υπουργηείο και μου είπαν, ”σύρε στο σπίτι σου κ’ εμείς θα σου στείλωμε τη σύνταξή σου”. Σηκώνομαι, φεύγω, έρχομαι δώ, περιμένω, περνάει ένας μήνας, έρχονται τα χαρτιά στο λιμεναρχείο, να πάω, λέει, πίσω στην Αθήνα, έουν ανάγκη να με ξαναϊδούν. Σηκώνω τριάντα δραχμές από ένα γείτονα γιατί δεν είχα να πάρω το σωτήριο για το βαπόρι, γυρίζω πίσω στην Αθήνα, χειμώνα καιρό,δέκα μέρες με παίδευαν, να με στέλνουν απο το υπουργείοστο Ιππομαχικό κι από το Ιππομαχικό στο Σοκομείο, ύστερα μου λένε ”πάαινε, και θα βγη η απόφαση”. Σηκώνομαι.φεύγω, γυρίζω στοσπίτι μου, καρτερώ…είδες εσύ σύνταξη; (απηυθύνετο προς υποτιθέμενον ακροατήν), άλλο τόσο κι εγώ. Επήρα κι εγώ την ”Πηρέτρα” και πασκίζω να βγάλω το ψωμί μου.

”Πηρέτρα” ή ”Υπηρέτρα” ήτο τὸ όνομα της λέμβου, όπερ αυτὸς τη έδιδε.

Και παύων νὰ μονολογεί, ήρχιζε νὰ τραγωδή διὰ της τραχείας καὶ μονοτόνου φωνής του: ”Βασανισμένο μου κορμί, τυραγνισμένα νιάτα!”…και δεν έλεγεν άλλον στίχον… »

Παπαδιαμάντης, από το διήγημα «Η Υπηρέτρα». Πόσο επίκαιρος! Το αμίμητο ελληνικό δημόσιο. Μήπως τώρα δεν γίνονται τα ίδια; Ενα από τα «καλά» (αν υπάρχουν καλά) του κατ’ οίκον περιορισμού μας, είναι το ότι μας εδόθη η ευκαιρία για περισσότερο διάβασμα.

Μη αντέχοντες την τηλεοπτική τρομολαγνεία (μέτρον άριστον, συνάδελφοι, μη το λησμονούμε!) προσφεύγουμε στα βιβλία, ανακαλύπουμε κρυμμένους θησαυρούς, «φρεσκάρουμε» γνώσεις που εικόνες τις οποίες είχαμε παραμελήσει… Και εκεί που δέχεσαι τα καταιγιστικά πυρά τόσο από τον φονικό ιό όσο και από τους αδίστακτους δολοφόνους (με όπλο το μικρόφωνο) της ελληνικής γλώσσας, πέφτεις στην αγκαλιά του Σκιαθίτη ιατρού της ψυχής και ανακουφίζεσαι… Βυθίζεσαι στα καταγάλανα νερά της αφηγήσεώς του και αφήνεσαι να παρασυρθείς σε έναν κόσμο τον οποίο μανιωδώς η σύγχρονη(;) Ελλάς βάλθηκε να εξοβελίσει.

Κι εκεί που κάνεις διάλειμμα, για να ξεκουράσεις και τα μάτια-καθώς από τη μια η μικρή, του υπολογιστή, από την άλλη η μεγαλύτερη, της τηλοψίας, οθόνη, συνδυαζόμενες με την ανάγνωση, προκαλούν κόπωση οφθαλμική, βγαίνεις από το γραφείο και προσπαθείς να δεις τις «Ειδήσεις»… Και από τον ρέοντα λόγο του κοσμοκαλόγερου, περνάς στην σκληρή πραγματικότητα. «Ήταν μια σαφή προειδοποίηση» λέει ο ένας «ήλθαν στο Λονδίνο και από άλλες πόλεις της Αγγλίας, την Γλασκώβη, το Εδιμβούργο, το Μπέλφαστ» λέει ο άλλος, τον οποίον αν τον ακούσουν οι Σκώτοι και οι Ιρλανδοί, θα τον επικηρύξουν!

Και αφού αισθανθείς έμπλεος τρόμου και απελπισίας, προσφεύγεις πάλι στον Παπαδιαμάντη. «Φορά βαρβαρική κατέκλυσε την Ελλάδα, βέβηλοι πόδες μολύνουσι τα ιερά εδάφη, βαρβαρόφωνοι φθόγγοι μιαίνουσι τας ηχούς. Απεσβέσθησαν της σοφίας τα νάματα, εξηράνθησαν αι πηγαί της γνώσεως,είσγησαν οι μινυρισμοί της εμμούσου αηδόνος και ο Φοίβος αφηρέθη την αινετήν λύραν και την μαντικήν δάφνην».

Φεύ, γέροντα…

Απόψεις

Ὁ κύριος Πρωθυπουργός ἐνοχλεῖται ἀπό τίς ὑποδείξεις τοῦ Προέδρου

Εφημερίς Εστία
Αἰχμές πρός τόν ὑπουργό Ἐθνικῆς Ἀμύνης: «Καλό εἶναι νά μένει ἔξω ἀπό τίς πολιτικές συζητήσεις τό ὄνομά του» – Παράπονα Μητσοτάκη γιά τίς δημοσκοπήσεις γιατί «μετροῦν κόμματα πού δέν ὑπάρχουν» – Στό στόχαστρό του καί ὁ Εὐ. Βενιζέλος γιά τήν «μή κυβερνήσιμη χώρα»

Ὁ πλησίον

Μανώλης Κοττάκης
Μέ Αφορμή τόν θάνατο τοῦ Διονύση Σαββόπουλου εἰσηγοῦμαι μιά ἄσκηση πρός ἐπίλυση μέ τήν βοήθεια μιᾶς ἐκπληκτικῆς ἀνθρώπινης αἴσθησης πού δέν ἔχει ἡ ΑΙ: τῆς φαντασίας! Ἄν θέλαμε νά περιγράψουμε τήν μουσική ὅλων τῶν μεγάλων συνθετῶν τῆς ἐποχῆς μας, ποιά ἀνθρώπινη χειρονομία θά ἐπιλέγαμε γιά νά τήν συμβολίσουμε; Ἐναλλακτικά, μέ ποιά εἰκόνα θά τήν ταυτίζαμε; Γιά ὅσο σκέπτεστε τίς ἀπαντήσεις σας, εἰσφέρω ὡς τροφή γιά σκέψη τίς δικές μου. Θά ταύτιζα τόν Μίκη μέ μιά ὑψωμένη γροθιά. Αὐτός ἦταν ὁ Θεοδωράκης, αὐτή καί ἡ Μεταπολίτευση. Ἀνεκπλήρωτοι πόθοι. Τόν Μάνο μέ μιά μεγάλη ἀγκαλιά. Τῆς συμφιλιώσεως, τῆς ἀνοχῆς καί τῆς πολιτικῆς συμπεριλήψεως. Τόν Μαρκόπουλο μέ τίς ρίζες. Ἦταν ὁ σκαπανεύς τους. Τόν Ξαρχάκο μέ τό σῆμα τῆς νίκης ἀπέναντι στό ἄδικο. Καί τόν Νιόνιο μέ ἕναν κύκλο. Τόν κύκλο τοῦ «ὅλοι μαζί». Πῶς ἀγκαλιάζονται καί χορεύουν οἱ παῖκτες τῆς Ἐθνικῆς μπάσκετ μετά ἀπό κάθε νίκη; Αὐτό. Αὐτός ἦταν ὁ Σαββόπουλος. Ἡ ἑλληνική χαρά κλεισμένη σέ κύκλο. Ὅλους ὅμως τούς μεγάλους μας τούς ἑνώνει μιά λεπτή νοητή γραμμή, ἡ ὁποία λείπει σήμερα κατά βάση ἀπό τόν δημόσιο βίο. Ἡ γραμμή τῆς Ἑλληνικότητας. Πολλούς ἐξ αὐτῶν τούς ἑνώνει καί τό πνεῦμα τῆς Ὀρθοδοξίας πού ἐπηρέασε τό ἔργο τους. Ὁ ἀριστερός Θεοδωράκης ἐκτόξευσε τό […]

Ἡ Ντόρα προτείνει τήν ἐπαναφορά τοῦ Συμβουλίου Δημοκρατίας!

Εφημερίς Εστία
Σέ μιάν ἀπροσδόκητη ἐξέλιξη, ἡ κ. Ντόρα Μπακογιάννη πρότεινε νά καθήσουν στό ἴδιο τραπέζι οἱ πρώην Πρωθυπουργοί, Κώστας Καραμανλῆς, Γιῶργος Παπανδρέου, Ἀλέξης Τσίπρας καί Ἀντώνης Σαμαρᾶς, καθώς καί ὁ Εὐάγγελος Βενιζέλος, προκειμένου νά ὑπάρξει ἐθνική συνεννόησις γιά τά ζητήματα πού ἀφοροῦν στήν ἐξωτερική πολιτικῆς τῆς χώρας σέ σχέση μέ τήν Τουρκία. Καί τοῦτο ἐνῶ κατ’ ἐπανάληψιν ὁ Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ἔχει δηλώσει ὅτι ὁ ἴδιος ἔχει τήν ἀποκλειστική εὐθύνη τῆς διακυβερνήσεως καί τῆς χαράξεως τῆς ἐξωτερικῆς πολιτικῆς. Ἡ πρότασις αὐτή τῆς κ. Μπακογιάννη συνιστᾶ ἐπαναφορά, ἔστω καί ἄτυπη, τοῦ Συμβουλίου τῆς Δημοκρατίας, τό ὁποῖο προεβλέπετο ἀπό τό Σύνταγμα τοῦ 1975 καί κατηργήθη μέ τήν συνταγματική ἀναθεώρηση τοῦ 1986, κατά τήν ὁποία ὁ Πρόεδρος τῆς Δημοκρατίας κατέστη ἀποκλειστικῶς τελετουργικός, μέ τό σύνολον τῶν ἁρμοδιοτήτων νά περιέρχονται στόν Πρωθυπουργό. Στό Συμβούλιο τῆς Δημοκρατίας, τό ὁποῖο συγκαλοῦσε ὁ Πρόεδρος τῆς Δημοκρατίας, μετεῖχαν, πέραν τοῦ ἐν ἐνεργείᾳ Πρωθυπουργοῦ, οἱ διατελέσαντες Πρωθυπουργοί, καθώς καί οἱ διατελέσαντες Πρόεδροι τῆς Δημοκρατίας. Τό Συμβούλιο αὐτό ἐλάχιστες φορές εἶχε συγκληθεῖ καί προεβλέπετο νά λειτουργεῖ συμβουλευτικῶς γιά πράξεις ρυθμίσεως τοῦ πολιτεύματος, μέ πρώτη προτεραιότητα τήν σύγκλιση τῶν ἀπόψεων ὅλων τῶν συμμετεχόντων. Τό πνεῦμα τῆς προτάσεως τώρα εἶναι πολύ διαφορετικό καί φαίνεται ὅτι στήν βάση της ὑπάρχει ὁ φόβος γιά τήν […]

Ἆσμα ἡρωικό καί πένθιμο γιά τόν Διονύσιο μελωδό

Δημήτρης Καπράνος
Ἦταν ἕνα «μουσικό πρωινό» τοῦ Νίκου Μαστοράκη, νομίζω τό ’65.

Σάββατον 23 Ὀκτωβρίου 1965

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ H ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΤΟΥ ΕΟΤ