ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου 2025

Πού εἶδε τόν κόσμο, σάν ἔργο Τέχνης

«Μιά τόσο μακρινή ἀπουσία.» Ἦταν μιά ταινία τοῦ ἐξαίρετου Σταύρου Τσιώλη.

Ἡ ὑπόθεση, ἐν συντομίᾳ: «Ἡ Ἀγγελική, διαμαρτυρόμενη γιά τόν ἐγκλεισμό τῆς μεγαλύτερης καί ἀτίθασης ἀδερφῆς της στό ψυχιατρεῖο, πηγαίνει καί τή βγάζει ἀπό ἐκεῖ, ἀντιμετωπίζοντας τή σκληρή πίεση καί ἐχθρότητα τῆς οἰκογένειάς της καί τήν ἀδιαφορία τῶν φίλων της»…

Πῶς μοῦ ἦλθε στό μυαλό ὁ τίτλος; Μά, βλέποντας τά ἄδεια καθίσματα τῶν ἐκπροσώπων τῆς ἀριστερᾶς, στήν κηδεία τοῦ Διονύση Σαββόπουλου. Πάλι καλά, δηλαδή, πού ἔστειλαν στεφάνια ὁ Δημήτρης Κουτσούμπας καί ὁ Ἀλέξης Τσίπρας. Ἀλλά γιατί τόση μικρότητα ψυχῆς; Γιατί ἡ ἐμμονή στόν ἐγκλεισμό σέ ἕνα ἀνύπαρκτο «ἠθικό πλεονέκτημα»; Δέν ἔχουν νοιώσει τίποτε ἀπό ὅσα μᾶς ἔφερε καί μᾶς προσέφερε ὁ Διονύσης οἱ ἡγέτες τῆς ἀριστερᾶς; Δέν ἔχουν ἀκούσει τίποτε ἀπό ὅσα εἶπε καί ξεσήκωσε τίς καρδιές τῶν νέων σέ ἐποχές ταραγμένες καί δύσκολες;

«Χθές, δέν ἦταν ἡ κηδεία κανενός “δεξιοῦ” Σαββόπουλου.» Κανενός ὑποστηρικτῆ τοῦ Μητσοτάκη. Χθές ἦταν ὁ ἀποχαιρετισμός σέ μιά Ἑλλάδα πού κάποτε ἔπιασε ἀπάτητες κορυφές στήν τέχνη της.

Ἀποχαιρετισμός στήν καλή ἐκδοχή τοῦ ἑαυτοῦ μας. Ἀποχαιρετισμός στήν τρυφερότητα. Ἦταν ἡ κηδεία ἑνός ἀνθρώπου πού κάποτε παρηγόρησε. Καί ἡ ἐπίσημη Ἀριστερά ἀποῦσα. Τόσο θόρυβο δέν ἔχει κάνει ξανά μία ἀπουσία. Τοὐλάχιστον ἐγώ δέν θυμᾶμαι.»…

Τά ἔγραψε αὐτά χθές ὁ Ὀδυσσέας Ἰωάννου. Πού δέν τόν λές καί «δεξιό», τρομάρα μας! Ἡ ἀριστερά, ὅμως, τά ἔχει αὐτά. Εἶναι κατάλοιπα ἀπό τήν ἐποχή πού ὁ Πλουμπίδης ἦταν «χαφιές», πού ὁ Ζαχαριάδης ἐτίθετο εἰς τό πῦρ τό ἐξώτερον, πού ὅποιον δέν θέλαμε ἤ μᾶς ἐνοχλοῦσε, τόν βγάζαμε «πράχτορα» καί ἡσυχάζαμε.

Ὁ Διονύσης, ὅμως, εἶχε ξεκαθαρίσει τά πράγματα, ὅταν, στό «Μήν πετάξεις τίποτα» μᾶς εἶπε ὅτι εἶδε τήν Σούλα καί τόν Δεσποτίδη. «Ποῦ ἦταν τό θάρρος κι ἡ πίστη μου αἴφνης; Μαζί τους ἤμουνα στήν ἄλλη ἀριστερά, ποὐ εἶδε τόν κόσμο σάν ἔργο τέχνης, μέ τελειωμένα κι ἀθάνατα φτερά»…

Ἀλήθεια, ποιά σχέση ἔχει ἡ σημερινή «ἀριστερή» ἡγεσία μέ ἐκείνη τήν ἀριστερά πού μνημόνευσε ὁ Σαββόπουλος καί στήν ὁποία ἐθήτευσαν ἐπιτυχῶς ἡ Σούλα (Ἀλεξανδροπούλου), ἡ ἐξαίρετη δημοσιογράφος καί ὁ (Δημήτρης) Δεσποτίδης, ὁ ἀριστερός ἐκδότης τοῦ «Θεμέλιου»;

Οἱ περισσότεροι ἀπό ἐκείνους πού εἶδα στήν κηδεία τοῦ Σαββόπουλου ὄχι μόνο δέν ἔχουν ποτέ ψηφίσει «δεξιά», ἀλλά οὔτε πρόκειται νά ψηφίσουν. Ἔσπευσαν, ὅμως, στήν κηδεία, γιά νά ποῦν τό τελευταῖο «ἀντίο» στά νιάτα τους, σ’ ἐκεῖνον πού τούς «μίλησε» βαθιά στήν καρδιά. Ἦταν, ὅμως καί πολλοί νέοι ἄνθρωποι ἐκεῖ. Κι αὐτό εἶναι τό παρήγορο. Κάποιοι τώρα θά ποῦν «ἀμάν πιά μέ τόν Σαββόπουλο, μᾶς κουράζετε.»

Εἶναι κι αὐτό ἕνα ἀπό τά συμπτώματα τῆς ἐποχῆς. Γιά σκεφθεῖτε, ὅμως, ὅτι ἀπομείναμε μέ τόν Ξαρχάκο μοναχά!

Γιά καθίστε ἕνα βράδυ καί βάλτε στίς ὀθόνες σας ἐκείνους πού ἔφυγαν κι ἀπό τήν ἄλλη βάλτε τους –κατ’ εὐφημισμόν– ἐπιγόνους. Μακάρι νά ξαναζήσει ἡ χώρα τήν ἄνοιξη πού ἔφεραν οἱ μεγάλοι ἀπόντες. Ἀλλά οἱ ἀπόντες τῆς ἀριστερᾶς ἔδωσαν γιά μία ἀκόμη φορά στίγμα ἀρνητικό. Καί τό στίγμα δέν εἶναι ΑΦΜ νά τό ἀλλάζεις κατά περίπτωση…

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.