Παρά θιν’ αλός

Σέ φάση μεταλλάξεως ἡ ἑλληνική ἀκτοπλοΐα

Διαβάζω κάθε τόσο καί βλέπω στίς εἰδήσεις γιά «ταλαιπωρία τῶν ἐπιβατῶν μέ τό πλοῖο “τάδε”, πού ὑπέστη μηχανική βλάβη»…

Γιά ἕναν ψύχραιμο παρατηρητή, πού γνωρίζει ὅτι ἡ ἑλληνική ἀκτοπλοΐα διαθέτει ἕναν ἀρκετά σύγχρονο στόλο (πέρασε ἡ ἐποχή τῆς «Δημητρούλας» καί τῆς «Νταλιάνας»), εἴδηση θά ἦταν νά μήν παθαίνουν βλάβες τά πλοῖα, σέ μιά χώρα στήν ὁποία ὅλοι, ἡμεδαποί καί ἀλλοδαποί, πηγαίνουν στά νησιά τόν Αὔγουστο!

Ἄς δοῦμε, ὅμως, τί λέει γιά τήν Ἑλληνική Ἀκτοπλοΐα ἡ ἐτήσια ἔκθεση τῆς XRTC, τῆς ἑταιρείας συμβούλων τοῦ Γιώργου Ξηραδάκη, πού ἐξεδόθη χθές.

Ὁ χῶρος, λοιπόν, συνεχίζει νά «μεταλλάσσεται», μέ τήν μετάλλαξη αὐτή νά ὀφείλεται: Στήν εἰσαγωγή νέων παικτῶν μέ δυναμική αὔξηση τοῦ στόλου τους καί νέες ἐπενδύσεις (SeaJets, Golden Star Ferries, Fast Ferries), τήν μείωση τοῦ στόλου τῶν Εἰσηγμένων ἑταιρειῶν κατά 50%, τήν ἀλλαγή σχημάτων μέσω ἐξαγορῶν καί συγχωνεύσεων, ἀλλά καί τήν χρεωκοπία παραδοσιακῶν παικτῶν ὡς ἀπόρροια λανθασμένων ἐπιχειρηματικῶν σχεδίων (ΣΑΟΣ, ΝΕΛ, Ἀγούδημος κ.λπ.).

Ἡ ἔκθεση σημειώνει ὡς «τό πλέον σημαντικό καί ἐλπιδοφόρο γεγονός» τήν ἔκδοση τοῦ Ὁμολόγου δημοσίας διαθέσεως τοῦ ὁμίλου ATTICA, ὁ ὁποῖος, ἔπειτα ἀπό τήν ἐξαγορά τῆς Hellenic Seaways, ἀποτελεῖ τό μεγαλύτερο σχῆμα στήν ἑλληνική ἀκτοπλοΐα.

Παρά τήν κρίση τῆς Ἑλληνικῆς οἰκονομίας ἡ ἀκτο-πλοϊκή κίνηση παρουσιάζει αὔξηση τοῦ μεταφορικοῦ της ἔργου γιά τρίτο συνεχιζόμενο ἔτος, κατά 5%. Σήμερα, τά πλοῖα πού ἐξυπηρετοῦν τήν ἑλληνική ἀκτοπλοΐα, ἀνέρχονται σέ 91, μέ μέσο ὅρο ἡλικίας τά 26 ἔτη.

Τό τουριστικό προϊόν τῆς Ἑλλάδας συνεχίζει τήν αὐξητική του πορεία. Παρ’ ὅλα αὐτά ἡ ἀκτοπλοΐα δέν ἐπωφελεῖται, καθώς οἱ περισσότεροι προτιμοῦν τό ἀεροπλάνο! Ὡστόσο, ἡ αὔξηση τῆς κινήσεως ἐπηρεάζει θετικά τήν ἀκτοπλοΐα, ἀφοῦ οἱ ἐμπορευματικές μεταφορές στά νησιά μας καί κυρίως οἱ μεταφορές ὑλικῶν καί εἰδῶν διατροφῆς πραγματοποιοῦνται ἀπό τά πλοῖα της.

Ἡ αὔξηση τῆς ἀκτοπλοϊκῆς κινήσεως, πού τό 2018 ἔφθασε τό 5% ἐν σχέσει πρός τό 2017 (ΕΛΣΤΑΤ), δέν ἀπεικονίζεται στό μεταφορικό ἔργο τῶν Εἰσηγμένων ἑταιριῶν (Attica, ANEK, Minoan), ἀλλά τήν καρπώθηκαν κυρίως οἱ ὑπόλοιπες ἑταιρεῖες τῶν ὁποίων ἡ παρουσία αὐξάνει συνεχῶς τόσο σέ ἐπίπεδο στόλου ὅσο καί σέ ἐπίπεδο κινήσεως.

Τό μεταφορικό ἔργο τῶν Εἰσηγμένων ἑταιρειῶν μειώθηκε τόσο στήν Ἑλλάδα ὅσο καί στήν Ἀδριατική, μέ ἐξαίρεση τήν ὁριακή αὔξηση τῶν φορτηγῶν στήν γραμμή Ἰταλίας. Κατά τήν δεκαετία 2009-2019 ἡ μείωση τοῦ μεταφορικοῦ ἔργου τῶν Εἰσηγμένων ἔχει φτάσει στό ἐπίπεδο τοῦ -46%, ἐνῶ ἡ προσφορά σέ ἐπίπεδο πλοίων ἔχει μειωθεῖ κατά 44% γιά τό ἴδιο διάστημα. Τά σημαντικότερα προβλήματα πού ἔχει νά ἀντιμετωπίσει ἡ ἀγορά εἶναι: ἡ ἐπιβάρυνση ἀπό τήν τιμή τῶν καυσίμων, οἱ ἀλλαγές πού ἔρχονται στήν ποιότητα τῶν καυσίμων τό 2020, ἡ ἀνάγκη ἀνανεώσεως τοῦ στόλου καί ὁ ὑψηλός (24%) ΦΠΑ.

Ὁ μεγαλύτερος ἀνταγωνιστής παραμένει ἡ ἀεροπλοΐα, ἐνῶ ἐπείγει ἡ βελτίωση τῶν λιμενικῶν ὑποδομῶν.

Απόψεις

Βόμβα ἀπό τήν Ἀρχή Προστασίας Δεδομένων: Ἐπί θητείας Κεραμέως διέρρευσαν τά 20.000 mails

Εφημερίς Εστία
Γιατί ὁ πρόεδρός της Κωνσταντῖνος Μενουδάκος ἀρνήθηκε νά λάβει ὑπ’ ὄψιν του τό πόρισμα ἐσωτερικοῦ ἐλέγχου πού συνέταξε τό Ὑπουργεῖο Ἐσωτερικῶν γιά νά ἐπιρριφθεῖ ἡ εὐθύνη στόν Διευθυντή Ἐκλογῶν, μέ παραπομπή σέ χρόνο πρό τῆς ἀναλήψεως καθηκόντων τῆς σημερινῆς ὑπουργοῦ – Καί οἱ 300 προσφυγές συνδέονται μέ τήν ἐπιστολική ψῆφο – Μόνον 45.000 ὁμογενεῖς ἐνεγράφησαν στήν πλατφόρμα

Τό Αἰγαῖο τῶν ψευδαισθήσεων καί ἡ τουρκική «θάλασσα τῶν νησιῶν»

Εφημερίς Εστία
Η ΤΟΥΡΚΙΚΗ ἐπιθετικότης δέν περιορίζεται σέ αὐτά πού λέγει ἤ πράττει σήμερα ὁ Ταγίπ Ἐρντογάν.

Συνδικαλιστές ἔδωσαν ἄδεια γιά περιγραφή ἀγῶνος τοῦ Τσάμπιονς Λήγκ, ἀλλά ἡ ΕΡΤ εἶπε ὄχι στήν Ἐκκλησία γιά τήν Ἀκολουθία τοῦ Νιπτῆρος

Εφημερίς Εστία
Πρό δυσάρεστης ἐκπλήξεως εὑρέθησαν χιλιάδες πιστοί πού προχθές, Μεγάλη Τετάρτη, ὅταν ἄνοιξαν τούς τηλεοπτικούς δέκτες τους γιά νά παρακολουθήσουν τήν Ἀκολουθία τοῦ Νιπτῆρος, εἶδαν ἐπαναλήψεις τηλεοπτικῶν σειρῶν.

Ἡ λαϊκή ποίηση καί τό Θεῖον Δρᾶμα

Δημήτρης Καπράνος
«Ἀπό τήν καρδιά βγαίνουνε τά στιχάκια» ἔλεγε ἡ κυρία Τάσια Κουράκου, ἡ δασκάλα μας, πού κάθε τόσο μᾶς διάβαζε κάποιους στίχους ἀπό τήν λαϊκή, τήν δημώδη ποίηση.

Σάββατον, 2 Μαΐου 1964

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΟ ΕΛΗΣΜΟΝΗΣΕ;