Παρά θιν’ αλός

Σέ φάση μεταλλάξεως ἡ ἑλληνική ἀκτοπλοΐα

Διαβάζω κάθε τόσο καί βλέπω στίς εἰδήσεις γιά «ταλαιπωρία τῶν ἐπιβατῶν μέ τό πλοῖο “τάδε”, πού ὑπέστη μηχανική βλάβη»…

Γιά ἕναν ψύχραιμο παρατηρητή, πού γνωρίζει ὅτι ἡ ἑλληνική ἀκτοπλοΐα διαθέτει ἕναν ἀρκετά σύγχρονο στόλο (πέρασε ἡ ἐποχή τῆς «Δημητρούλας» καί τῆς «Νταλιάνας»), εἴδηση θά ἦταν νά μήν παθαίνουν βλάβες τά πλοῖα, σέ μιά χώρα στήν ὁποία ὅλοι, ἡμεδαποί καί ἀλλοδαποί, πηγαίνουν στά νησιά τόν Αὔγουστο!

Ἄς δοῦμε, ὅμως, τί λέει γιά τήν Ἑλληνική Ἀκτοπλοΐα ἡ ἐτήσια ἔκθεση τῆς XRTC, τῆς ἑταιρείας συμβούλων τοῦ Γιώργου Ξηραδάκη, πού ἐξεδόθη χθές.

Ὁ χῶρος, λοιπόν, συνεχίζει νά «μεταλλάσσεται», μέ τήν μετάλλαξη αὐτή νά ὀφείλεται: Στήν εἰσαγωγή νέων παικτῶν μέ δυναμική αὔξηση τοῦ στόλου τους καί νέες ἐπενδύσεις (SeaJets, Golden Star Ferries, Fast Ferries), τήν μείωση τοῦ στόλου τῶν Εἰσηγμένων ἑταιρειῶν κατά 50%, τήν ἀλλαγή σχημάτων μέσω ἐξαγορῶν καί συγχωνεύσεων, ἀλλά καί τήν χρεωκοπία παραδοσιακῶν παικτῶν ὡς ἀπόρροια λανθασμένων ἐπιχειρηματικῶν σχεδίων (ΣΑΟΣ, ΝΕΛ, Ἀγούδημος κ.λπ.).

Ἡ ἔκθεση σημειώνει ὡς «τό πλέον σημαντικό καί ἐλπιδοφόρο γεγονός» τήν ἔκδοση τοῦ Ὁμολόγου δημοσίας διαθέσεως τοῦ ὁμίλου ATTICA, ὁ ὁποῖος, ἔπειτα ἀπό τήν ἐξαγορά τῆς Hellenic Seaways, ἀποτελεῖ τό μεγαλύτερο σχῆμα στήν ἑλληνική ἀκτοπλοΐα.

Παρά τήν κρίση τῆς Ἑλληνικῆς οἰκονομίας ἡ ἀκτο-πλοϊκή κίνηση παρουσιάζει αὔξηση τοῦ μεταφορικοῦ της ἔργου γιά τρίτο συνεχιζόμενο ἔτος, κατά 5%. Σήμερα, τά πλοῖα πού ἐξυπηρετοῦν τήν ἑλληνική ἀκτοπλοΐα, ἀνέρχονται σέ 91, μέ μέσο ὅρο ἡλικίας τά 26 ἔτη.

Τό τουριστικό προϊόν τῆς Ἑλλάδας συνεχίζει τήν αὐξητική του πορεία. Παρ’ ὅλα αὐτά ἡ ἀκτοπλοΐα δέν ἐπωφελεῖται, καθώς οἱ περισσότεροι προτιμοῦν τό ἀεροπλάνο! Ὡστόσο, ἡ αὔξηση τῆς κινήσεως ἐπηρεάζει θετικά τήν ἀκτοπλοΐα, ἀφοῦ οἱ ἐμπορευματικές μεταφορές στά νησιά μας καί κυρίως οἱ μεταφορές ὑλικῶν καί εἰδῶν διατροφῆς πραγματοποιοῦνται ἀπό τά πλοῖα της.

Ἡ αὔξηση τῆς ἀκτοπλοϊκῆς κινήσεως, πού τό 2018 ἔφθασε τό 5% ἐν σχέσει πρός τό 2017 (ΕΛΣΤΑΤ), δέν ἀπεικονίζεται στό μεταφορικό ἔργο τῶν Εἰσηγμένων ἑταιριῶν (Attica, ANEK, Minoan), ἀλλά τήν καρπώθηκαν κυρίως οἱ ὑπόλοιπες ἑταιρεῖες τῶν ὁποίων ἡ παρουσία αὐξάνει συνεχῶς τόσο σέ ἐπίπεδο στόλου ὅσο καί σέ ἐπίπεδο κινήσεως.

Τό μεταφορικό ἔργο τῶν Εἰσηγμένων ἑταιρειῶν μειώθηκε τόσο στήν Ἑλλάδα ὅσο καί στήν Ἀδριατική, μέ ἐξαίρεση τήν ὁριακή αὔξηση τῶν φορτηγῶν στήν γραμμή Ἰταλίας. Κατά τήν δεκαετία 2009-2019 ἡ μείωση τοῦ μεταφορικοῦ ἔργου τῶν Εἰσηγμένων ἔχει φτάσει στό ἐπίπεδο τοῦ -46%, ἐνῶ ἡ προσφορά σέ ἐπίπεδο πλοίων ἔχει μειωθεῖ κατά 44% γιά τό ἴδιο διάστημα. Τά σημαντικότερα προβλήματα πού ἔχει νά ἀντιμετωπίσει ἡ ἀγορά εἶναι: ἡ ἐπιβάρυνση ἀπό τήν τιμή τῶν καυσίμων, οἱ ἀλλαγές πού ἔρχονται στήν ποιότητα τῶν καυσίμων τό 2020, ἡ ἀνάγκη ἀνανεώσεως τοῦ στόλου καί ὁ ὑψηλός (24%) ΦΠΑ.

Ὁ μεγαλύτερος ἀνταγωνιστής παραμένει ἡ ἀεροπλοΐα, ἐνῶ ἐπείγει ἡ βελτίωση τῶν λιμενικῶν ὑποδομῶν.

Απόψεις

Παραβάσεις στίς δημόσιες συμβάσεις ἐνετόπισε τό Ἐλεγκτικό Συνέδριο

Εφημερίς Εστία
Γκρίζες ζῶνες στίς δημόσιες συμβάσεις καταγράφει τό Ἐλεγκτικό Συνέδριο, ὅπως προκύπτει ἀπό τούς ἐλέγχους πού ἐπραγματοποίησε σημειώνοντας διάφορες παραβάσεις.

Τότε πού ἀρχίζαμε νά καταλαβαίνουμε…

Δημήτρης Καπράνος
Διαβάζω ὅτι «θά γίνουν διάφορα» στήν παρέλαση τῆς 28ης Ὀκτωβρίου καί ἀναπολῶ.

Σάββατον 23 Ὀκτωβρίου 1965

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ ΝΕΟΙ ΣΥΜΜΟΡΙΤΑΙ

Ὁ κύριος Πρωθυπουργός ἐνοχλεῖται ἀπό τίς ὑποδείξεις τοῦ Προέδρου

Εφημερίς Εστία
Αἰχμές πρός τόν ὑπουργό Ἐθνικῆς Ἀμύνης: «Καλό εἶναι νά μένει ἔξω ἀπό τίς πολιτικές συζητήσεις τό ὄνομά του» – Παράπονα Μητσοτάκη γιά τίς δημοσκοπήσεις γιατί «μετροῦν κόμματα πού δέν ὑπάρχουν» – Στό στόχαστρό του καί ὁ Εὐ. Βενιζέλος γιά τήν «μή κυβερνήσιμη χώρα»

Ὁ πλησίον

Μανώλης Κοττάκης
Μέ Αφορμή τόν θάνατο τοῦ Διονύση Σαββόπουλου εἰσηγοῦμαι μιά ἄσκηση πρός ἐπίλυση μέ τήν βοήθεια μιᾶς ἐκπληκτικῆς ἀνθρώπινης αἴσθησης πού δέν ἔχει ἡ ΑΙ: τῆς φαντασίας! Ἄν θέλαμε νά περιγράψουμε τήν μουσική ὅλων τῶν μεγάλων συνθετῶν τῆς ἐποχῆς μας, ποιά ἀνθρώπινη χειρονομία θά ἐπιλέγαμε γιά νά τήν συμβολίσουμε; Ἐναλλακτικά, μέ ποιά εἰκόνα θά τήν ταυτίζαμε; Γιά ὅσο σκέπτεστε τίς ἀπαντήσεις σας, εἰσφέρω ὡς τροφή γιά σκέψη τίς δικές μου. Θά ταύτιζα τόν Μίκη μέ μιά ὑψωμένη γροθιά. Αὐτός ἦταν ὁ Θεοδωράκης, αὐτή καί ἡ Μεταπολίτευση. Ἀνεκπλήρωτοι πόθοι. Τόν Μάνο μέ μιά μεγάλη ἀγκαλιά. Τῆς συμφιλιώσεως, τῆς ἀνοχῆς καί τῆς πολιτικῆς συμπεριλήψεως. Τόν Μαρκόπουλο μέ τίς ρίζες. Ἦταν ὁ σκαπανεύς τους. Τόν Ξαρχάκο μέ τό σῆμα τῆς νίκης ἀπέναντι στό ἄδικο. Καί τόν Νιόνιο μέ ἕναν κύκλο. Τόν κύκλο τοῦ «ὅλοι μαζί». Πῶς ἀγκαλιάζονται καί χορεύουν οἱ παῖκτες τῆς Ἐθνικῆς μπάσκετ μετά ἀπό κάθε νίκη; Αὐτό. Αὐτός ἦταν ὁ Σαββόπουλος. Ἡ ἑλληνική χαρά κλεισμένη σέ κύκλο. Ὅλους ὅμως τούς μεγάλους μας τούς ἑνώνει μιά λεπτή νοητή γραμμή, ἡ ὁποία λείπει σήμερα κατά βάση ἀπό τόν δημόσιο βίο. Ἡ γραμμή τῆς Ἑλληνικότητας. Πολλούς ἐξ αὐτῶν τούς ἑνώνει καί τό πνεῦμα τῆς Ὀρθοδοξίας πού ἐπηρέασε τό ἔργο τους. Ὁ ἀριστερός Θεοδωράκης ἐκτόξευσε τό […]