Μεγάλη συζήτηση -καί πολλές ἀλήθειες- προκάλεσε ἡ ἀναφορά μας…
… (στό φύλλο τοῦ Σαββάτου) στό κέντρο «Μυρτιά» καί τόν Μίκη Θεοδωράκη.
Ἐκεῖ, ἀναφερθήκαμε καί στόν ἀείμνηστο Γιώργο Οἰκονομίδη, ὁ ὁποῖος «ἔστησε» καί παρουσίαζε τό πρόγραμμα (Μπιθικώτσης, Θεοδωράκης, Ἀλέκα Παΐζη). Στό δημοσίευμα ὑπῆρξε ἀνταπόκριση, ἀλλά ἕνας συνθέτης (γνωστός) ἀναφέρθηκε στόν Οἰκονομίδη, χαρακτηρίζοντάς τον «χουντικό».
Ὀργισμένη ἥταν ἡ ἀντίδραση τῆς θυγατέρας τοῦ ἀξέχαστου καλλιτέχνη, Μαριαλένας Οἰκονομίδου, ἡ ὁποία μεταξύ ἄλλων ἀνέφερε ὅτι ὁ πατέρας της ὑπῆρξε ἀντιστασιακός, βασανίσθηκε ἀπό τούς Γερμανούς στό Χαϊδάρι καί κρατήθηκε σέ πτέρυγα μελλοθανάτων ἐπί τέσσερις μῆνες. Στήν Ἑπταετία, ὅπως ἀνέφερε, ὁ πατέρας της ἔκρυβε στό σπίτι τούς κομμουνιστές, ὅπως τόν πρώην εὐρωβουλευτή τοῦ ΚΚΕ Τάκη Ἀδάμο!
«Τραγικά χρόνια καί ἐμεῖς κινδυνεύαμε γιά τόν ἀργότερα Εὐρωβουλευτή τοῦ ΚΚΕ Τάκη Ἀδάμο καί ἄλλους δύο… Ἀλλά ἔτσι εἴσθε, καί τόν Μίκη προδότη τόν εἶπαν κάποιοι γιά τό Μακεδονικό! Ξέρεις, δέν βγήκαμε μέ ντουντούκα τότε νά φωνάζουμε «Ἐλᾶτε, ἔχουμε σπίτι κομουνιστές!», «Ἔλεος πιά!» ἀναφέρει ἡ κυρία Οἰκονομίδου. Καί σχετικά μέ τήν Μυρτιά, ἔγραψε τά ἐξῆς:
«Ὁ πατέρας μου ἔστησε καί ἔγραψε τά κείμενα γιά τήν παράσταση αὑτήν». Κάποιοι ἔκαναν πόλεμο στόν ὑπέροχο Μπόστ… Ὁ πατέρας μου μπῆκε μπροστά γιά τόν Μπόστ, τόν ὁποῖον θέλησαν νά διώξουν γιά νά μήν παίρνει τό ἴδιο ποσοστό μέ τούς ἄλλους ἀπό τήν «Μυρτιά».
Τότε ὁ Οἰκονομίδης σταμάτησε τήν παράσταση ἐντελῶς. Γι’ αὑτό καί τελείωσαν οἱ σχέσεις του μέ τόν Μίκη. Δέν ἔκανε, βλέπεις, ὁ Οἰκονομίδης «Π…» καί δέν ἤθελε νά ἀδικηθεί ὁ συνάδελφός του καί σύντροφός του, ὁ σπουδαῖος Μπόστ. Στήν συνέχεια, ἡ Μαριλένα Οἰκονομίδου, ἀφοῦ εὐχαριστεῖ πού «σκάλισα» τήν ἱστορία τοῦ κέντρου «Μυρτιᾶ», γράφει: «Κύριε Καπρᾶνε, χαίρομαι βεβαίως νά βγαίνουν στό φῶς διάφορα. Ἀλλά ἐπίτρεψέ μου, τήν ἱστορία τήν ξέρω ἀπό πρῶτο χέρι».
Ὁ Γρηγόρης Μπιθικώτσης ποτέ δέν ἔπαψε νά εἶναι κοντά στόν πατέρα μου. Δέν τόν πούλησε. Οὔτε ὁ Καλογιάννης. Ἄλλοι, ἀπό δειλία τόν πούλησαν…Τόν Μίκη σάν δημιουργό τόν λατρεύω τό ἴδιο καί τόν Μᾶνο. Ἀλλά ἐπειδή ἤξερα αὐτές τίς ἱστορίες κατάλαβα ὅτι ἐν τέλει, μπορεῖ νά εἶσαι εὐφυής καί σπουδαῖος καλλιτέχνης, ἀλλά σάν ἄνθρωπος νά ἀδικήσεις, νά πληγώσεις ἀνθρώπους. Αὑτό δέν τό κάναμε ποτέ σάν οἰκογένεια..
Ὁ Οἰκονομίδης ὅλους τούς βοήθησε κί ἀν δέν ὑπῆρχε, πολλοί ἀπό τούς «μεγάλους» θά ἥταν ἄγνωστοι! Στήν «Μυρτιά» οἱ καυγάδες κυρίως γινόντουσαν ἐπειδή ὁ Μπόστ ἔπαιρνε τό ἴδιο ποσοστό μέ τούς ἄλλους. Ὅταν εἶπε «ἄς μήν πῶ ποιός ἀπ’ ὅλους», «τί τόν θέλουμε τόν Μπόστ; Γιατί νά παίρνει ὅσα ἐμεῖς; Γιά κάποιες γελοιογραφίες; Νά τόν διώξεις», ὁ Οἰκονομίδης εἶπε «στόπ» καί διέλυσε τήν παράσταση!
Νά πλένουν τό στόμα τους ὅσοι ἀναφέρονται στόν πατέρα μου, ὁ ὁποῖος ἥταν καί στήν πράξη ἀριστερός καί τάισε κόσμο καί κοσμάκη! Ἀνέργους μουσικούς, ἠθοποιούς, ἄρρωστα παιδιά, 1.700 «τιμητικές παραστάσεις» ἔδωσε, ἔχω εὐχαριστήριες ἐπιστολές! Γιά ὅλους ἔτρεξε, θυσιάστηκε, ἄγαλμα ἔπρεπε νά τοῦ κάνουν! Ζοῦν ἄνθρωποι τῆς ἀριστερᾶς πού τά ἔζησαν αὑτά πού λέω. Δέν ἥταν τό καλλιτεχνικό κομμάτι πού ἔφταιγε, ἀλλά τό οἰκονομικό. Μήν πάρει ὁ «γελοιογράφος» τά ἴδια χρήματα… Ἔχω ἀκόμη κάποια ὑπέροχα σκίτσα τοῦ Μπόστ σέ κείμενα Οἰκονομίδη… Καί τό πρόγραμμα τό ἔχω… Καί πολλά ἔχω πού ἔχουν μπεῖ στό βιβλίο πού γράφω έδῶ καί χρόνια.