Ἦταν, πού λέτε, ὁ Πειραιᾶς μία πόλη παραγωγική «Μαγχεστρία (Μάντσεστερ) τῆς Ἀνατολῆς»…
… τήν ἀπεκάλεσε ἡ σπουδαία Λίζα Μιχελῆ στό ὁμώνυμο βιβλίο-λεύκωμά της. Εἶχε ὁ Πειραιᾶς τόν Παπαστρᾶτο, τόν Κεράνη, τόν Ρετσίνα, τόν Μεταξᾶ, τόν Μπῆτρο, τόν Σίμο, τόν Καλπίνη, τόν Κορωνάκη, τόν Κατράδη, ἐπιχειρήσεις μεγάλες καί ἀποδοτικές, ἐπιχειρήσεις παραγωγικές καί στιβαρές. Ἀργότερα προστέθηκε ὁ Πολυχρονόπουλος, ὁ πρῶτος πού ἐστράφη στίς ὑπηρεσίες προστασίας περιβάλλοντος. Ὑπῆρχε καί ἡ Ναυπηγοεπισκευαστική στό Πέραμα, τά Ναυπηγεῖα Σκαραμαγκᾶ, τά Ναυπηγεῖα Ἐλευσίνας. Κι ὕστερα ἦρθε ὁ Ἀνδρέας καί «κοινωνικοποίησε» τά Ναυπηγεῖα καί μᾶς πῆρε καί μᾶς σήκωσε! Καί κατέλαβαν ἀξιώματα ὑψηλά ἐκεῖνοι πού πρωτοστατοῦσαν στό κλείσιμο τῶν Ναυπηγείων καί στήν ἀπαξίωσή τους! Καί ἔφθινε ἡ βιομηχανία, ἦρθε καί ἡ «Παγκοσμιοποίηση» καί μᾶς θέρισε! Μᾶς ἔδωσε καί τήν χαριστική βολή ὁ Γιωργάκης στό Καστελλόριζο καί ὁ Πειραιᾶς –πού δέν ἔπεσε καί στά καλύτερα χέρια τά τελευταῖα σαράντα χρόνια– ἔγινε μία πόλη παροχῆς μετρίων ὑπηρεσιῶν καί –ὅπως παραδέχθηκε προχθές ὁ ἴδιος ὁ δήμαρχος τῆς πόλεως– εἶναι μία πόλη «πέρασμα» καί ὄχι «πόλη-προορισμός» γιά τούς τουρίστες, πού φθάνουν κατά ἑκατοντάδες χιλιάδες στό (κινέζικο πλέον) λιμάνι μέ τά κρουαζιερόπλοια! Καί τί ἔμεινε ἀπό τόν Πειραιᾶ τῆς παραγωγῆς; Σχεδόν τίποτε! Τά πάντα εἰσάγονται ἀπό τόν «Τρίτο κόσμο» καί πωλοῦνται μάλιστα ἀκριβά, καθώς οἱ ἔμποροί μας νομίζουν ὅτι βρισκόμαστε ἀκόμη στό 2008! Ἀλλά μήπως νοιάζεται κανένας γιά τίς δυό-τρεῖς ἐπιχειρήσεις πού δραστηριοποιοῦνται στόν Πειραιᾶ καί τά πέριξ; Πόσος καιρός ἔχει περάσει πού γράψαμε γιά τήν (κακή) ἀντιμετώπιση, τῆς ὁποίας τυγχάνει ἡ «Κατράδης», μία ἀπό τίς παλαιότερες (ἐδῶ καί 86 χρόνια) ἐπιχειρήσεις; Φτιάχνει σχοινιά καί παλαμάρια, φτιάχνει τούς καλύτερους κάβους στήν Εὐρώπη, κάνει ἐξαγωγές, φέρνει καί ὑλικό ἀπό τό ἐξωτερικό, τό ἐπεξεργάζεται καί τό ἐξάγει, καθώς τά ἑλληνικά καί τά ἑλληνικῶν συμφερόντων ποντοπόρα πλοῖα δέν «πιάνουν» εὔκολα στόν Πειραιᾶ. Στέλνει, λοιπόν, σχοινιά, κάβους, παλαμάρια, ἄγκυρες, ἁλυσίδες στό Ρότερνταμ, τήν Σιγκαπούρη, στό Κόμπε, στίς ΗΠΑ, στήν Αὐστραλία. Στέλνει παντοῦ καί ἀνταγωνίζεται ἄλλες ἐπιχειρήσεις, τῶν ὁποίων οἱ χῶρες τίς φορολογοῦν πολύ χαμηλά καί τίς ἐνισχύουν ὅσο μποροῦν. Ἔλα, ὅμως, πού τό σπινθηροβόλο ἑλληνικό κράτος καί ἡ ἀνίκητη ἑλληνική γραφειοκρατία δέν ἀναγνωρίζουν τήν ἐξαγωγή ναυτιλιακοῦ ἐξοπλισμοῦ ἀπό τήν ἐπιχείρηση «ἐξαγωγή», ἀλλά τήν ἀποκαλοῦν «εἰδικοῦ προορισμοῦ» καί ταράζουν τήν ἐπιχείρηση στήν φορολογία!
Ἔστειλε ἐπιστολές ὁ Κατράδης, ἔστειλε ἐπιστολές τό Ναυτικό ἐπιμελητήριο τῆς Ἑλλάδος, ἔστειλε Ἐπιστολές ὁ Ἐμπορικός Σύλλογος. «Ναί, ἔχετε δίκιο» λένε οἱ ὑπουργοί καί οἱ ὑφυπουργοί. Ἕνας, μάλιστα, ἀπό τούς «τεχνοκράτες» ὑφυπουργούς, τούς ὁποίους τοποθέτησε ὁ πρωθυπουργός γιά νά «διευκολύνουν» τό κυβερνητικό ἔργο, εἶπε στόν ἐπιχειρηματία: «Ναί, τό ξέρω τό θέμα, παλιά ἐργαζόμουν στόν Μπῆτρο. Θά λυθεῖ σέ λίγες ἡμέρες!». Ἀλλά ἔχουν περάσει τρεῖς μῆνες καί ἡ –ἄδικη– φορολογία πάει σύννεφο! Καί ὁ Κατράδης ἀπασχολεῖ 140 ὑπαλλήλους, ὅλοι ἀπό τόν Πειραιᾶ καί τήν Δραπετσῶνα. Καί παλεύει νά κρατηθεῖ. Ἀλλά φαίνεται ὅτι κάποιοι νομίζουν ὅτι ἐπενδύσεις κάνουν (;) μόνο οἱ Κινέζοι καί (θά κάνουν;) οἱ Ἀμερικάνοι! Γιά τραβῆξτε κάνα αὐτί, κύριε πρωθυπουργέ! Γιά τραβῆξτε κάνα αὐτί!