ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Κυριακή 14 Δεκεμβρίου 2025

Νά ἐπιστραφοῦν στούς κατόχους τά κλοπιμαῖα

Ὅταν ἐπισκέφθηκα γιά πρώτη φορά τό Βρεταννικό Μουσεῖο…

… μόνος, μέ πρόθεση νά μελαγχολήσω, συναντήθηκα μέ ἕνα γκρούπ Ἑλλήνων ἐπισκεπτῶν, τούς ὁποίους ξεναγοῦσε Ἕλληνας τοῦ Λονδίνου.

Ἀκολούθησα τήν ὀλιγομελῆ ὁμάδα, πού ἐρχόταν ἀπό τήν Κρήτη, καί παρακολουθοῦσα τήν ξενάγηση, ἡ ὁποία, ὁμολογῶ, ἦταν ρέουσα καί εἶχε ἐνδιαφέρον. Κἄποια στιγμή, ὅμως, ἕνα ἀπό τά τέσσερα παιδιά πού μετεῖχαν στό γκρούπ –πρέπει νά ἦταν μαθητής τοῦ δημοτικοῦ– εἶπε δυνατά. «Μά, καλά, δέν ἔχουν τίποτε δικό τους ἐδῶ μέσα; Ὅλο γιά πράγματα ἀπό ἄλλα κράτη μᾶς λέτε»!

Γελάσαμε ὅλοι καί θυμηθήκαμε τόν σπουδαῖο Δανό λογοτέχνη Χάνς Κρίστιαν Ἄντερσεν, πού ἔγραψε τό περίφημο διήγημα «Ὁ Βασιλιᾶς εἶναι γυμνός»! Καί τότε, ἕνα παιδάκι μίλησε καί ἀπεκάλυψε τήν ἀπάτη! Καί τώρα, μέσα στό μουσεῖο, πού φιλοξενεῖ σχεδόν ἀποκλειστικά «κλεμμένα» εὑρήματα, ὁ πιτσιρίκος ἀπό τήν Κρήτη ἔβαζε τά πράγματα στήν θέση τους!

Τά θυμήθηκα ὅλα αὐτά, βλέποντας χθές τήν ἔρευνα τῶν «Τάϊμς» τῆς Κυριακῆς, κατά τήν ὁποία τό 80% τῶν Ἄγγλων πιστεύει ὅτι τά Γλυπτά (καί ὄχι «τά μάρμαρα») τοῦ Παρθενῶνος πρέπει νά ἐπιστραφοῦν στήν Ἑλλάδα, ἀπό τήν ὁποία τά βούτηξε ὁ μέγας ἀρχιληστής λόρδος Ἔλγιν. Καί ὀφείλω νά πῶ ὅτι οὐδόλως μέ ἐξέπληξε τό ἀποτέλεσμα τῆς μετρήσεως. Ἔχοντας ὅλη σχεδόν τήν οἰκογένειά μου νά ζεῖ γιά περισσότερα ἀπό ἑξῆντα χρόνια στό Ἡνωμένο Βασίλειο, γνωρίζω καλά ὅτι οἱ πολῖτες τῆς γηραιᾶς Ἀλβιόνος ἔχουν ἀπό καιρό ἀντιληφθεῖ ὅτι τό «μουσεῖο τους» δέν εἶναι παρά μία τεράστια ἔκθεση κλοπιμαίων!

«Κανονικά, ὅλα αὐτά ἔπρεπε νά ἐκτίθενται στό κτίριο τῆς Σκώτλαντ Γυάρντ καί νά καλοῦνται οἱ κάτοχοι νά τά ἀναγνωρίζουν» μοῦ ἔχει πεῖ καθηγητής Πανεπιστημίου, συνάδελφος τοῦ πρυτάνεως ἀδελφοῦ μου, πείθοντάς με ὅτι τό βρεταννικό χιοῦμορ εἶναι, πράγματι, «θανατηφόρο». Ὡστόσο, καλό θά εἶναι νά μήν μείνουμε μόνο στίς ἁρπαγές τῶν Ἄγγλων. Ὑπάρχουν καί ἄλλοι, πού ἔχουν λεηλατήσει τόν τόπο μας.

Ἁλίευσα τήν κατωτέρω δημοσίευση τοῦ Ἀθανασίου Κρουστάλλη. Καί τήν παραθέτω: «Μόλις χθές γύρισα ἀπό τό Παρίσι. Ἐκεῖ ἐπισκέφθηκα τό μουσεῖο τοῦ Λούβρου. Κάποια στιγμή ρώτησα τόν ὑπάλληλο στήν ἑλληνική πτέρυγα, ποῦ εἶναι ἡ Νίκη τῆς Σαμοθράκης στά γαλλικά, ἀναφέροντας τό ὄνομα στά ἑλληνικά. Μοῦ εἶπε εὐγενικά ἄν ρωτάω γιά τήν «Βικτουάρ ντέ λά Σαμοτράς». Τόν ρώτησα τότε ἄν γνωρίζει πῶς λέγεται τό φημισμένο ρολόϊ τοῦ Λονδίνου καί ἐκεῖνος ἀπάντησε μέ ἔμφαση «Μπίγκ Μπέν».

«Γιατί δέν τό λέτε κι αὐτό “Γκράν Μπέν”»; τόν ρώτησα στά γαλλικά. «Γιατί νιώθετε τήν ἀνάγκη νά κλέψετε καί τό ὄνομα ἐκτός ἀπό τό ἔκθεμα;»… Κατέβασε τό κεφάλι. Τόν χτύπησα φιλικά στήν πλάτη. Δέν ἔφταιγε ἐκεῖνος… Ἡ ἑλληνική πλευρά κατέχει τό 30% τοῦ Λούβρου καί στήν εἴσοδο δέν ὑπάρχει οὔτε κἄν τό «Καλῶς ἤρθατε» στά ἑλληνικά (ἀνάμεσα σέ εἴκοσι γλῶσσες). Αὐτό μποροῦμε νά τό πετύχουμε καθισμένοι σέ ἕναν καναπέ, μέσα ἀπό μία ἱστοσελίδα καί νά φωνάζουμε, «Δῶστε τα, πίσω»: Τήν Νίκη πού ἔγινε «Βικτουάρ», τήν Καρυάτιδα, πού ἔγινε «Καριατίντ»… Ἔτσι μόνο, δίνοντας στά παιδιά μας μία σταγόνα ἱστορίας, ὑπερηφάνειας καί κληρονομιᾶς, θά εἴμαστε ἄξιοι μνημόνευσης στό μέλλον…

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.