ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Κυριακή 7 Δεκεμβρίου 2025

Μεγάλη, σύγχρονη καί δυναμική ἡ ἑλληνική ἀκτοπλοΐα

Πολύτιμα καί ἐνδιαφέροντα στοιχεῖα γιά τήν ἑλληνική ἀκτοπλοΐα μᾶς δίνει ἡ ἔκθεση τῆς ἑταιρείας συμβούλων XRTC, μέ πρόεδρο τόν Γιῶργο Ξηραδάκη.

Ὅπως ἀναφέρει ἡ ἔκθεση, τὁ καλοκαίρι τοῦ 2024, συνολικά 153 ἀκτοπλοϊκά πλοῖα ἐξυπηρέτησαν καθημερινά 115 νησιά τῆς χώρας, εἴτε συνδέοντάς τα μέ τήν ἐνδοχώρα εἴτε πραγματοποιῶντας συνδέσεις μεταξύ τους. Τριάντα τρεῖς εἶναι οἱ ἑταιρεῖες πού δραστηριοποιοῦνται στήν ἑλληνική ἀκτοπλοϊκή ἀγορά, σέ τρεῖς κατηγορίες, ἀνάλογα μέ τό μέγεθος τοῦ στόλου τους, τό εἶδος τῶν πλοίων τους καί τά χαρακτηριστικά τους.

Στίς μεγάλες ἑταιρεῖες ἐντάσσονται ἡ Attica καί οἱ Μινωικές Γραμμές, μέρος τοῦ ἰταλικοῦ ὁμίλου Grimaldi, οἱ ὁποῖες δημοσιοποιοῦν τά οἰκονομικά τους στοιχεῖα, τά ὁποῖα χρησιμεύουν στήν εἰς βάθος ἀνάλυσή τους.

Ὁ ὅμιλος Attica, μετά τήν ὁλοκλήρωση τῆς συγχωνεύσεως μέ ἀπορρόφηση τῆς ΑΝΕΚ, μέ τήν ἀπό 04.12.2023 ἀπόφαση τοῦ Ὑπουργείου Ἀναπτύξεως, ἔχει ἕναν στόλο ὁ ὁποῖος περιλαμβάνει τά ἐμπορικά σήματα Superfast Ferries, Blue Star Ferries, Hellenic Seaways καί Anek Lines. Ὁ ἀκτοπλοϊκός της στόλος ἀριθμεῖ πλέον 43 πλοῖα, ἀπό τά ὁποῖα τά 28 εἶναι συμβατικά ἐπιβατηγά / ὀχηματαγωγά καί τά 13 ταχύπλοα. Ἐπίσης διαθέτει καί 2 φορτηγά /ὀχηματαγωγά πλοῖα. Ὁ στόλος της μεταφέρει τό 37% τῶν ἐπιβατῶν καί τό 46% τῶν ὀχημάτων τῆς ἑλληνικῆς ἀκτοπλοϊκῆς κινήσεως.

Ὁ ὅμιλος τῶν Μινωικῶν Γραμμῶν ἀποτελεῖται ἀπό τήν ἑταιρεία Minoan Lines καί τήν θυγατρική της Minoan Italia S.p.A. καί ἀνήκει στόν ἰταλικό ὅμιλο Grimaldi. Ὁ στόλος πού δραστηριοποιεῖται στήν γραμμή Πειραιῶς-Κρήτης ἀποτελεῖται ἀπό τρία συμβατικά ἐπιβατηγά / ὀχηματαγωγά πλοῖα.

Οἱ Attica καί ἡ Minoan Lines, πού δραστηριοποιοῦνται στήν ἑλληνική ἀκτοπλοΐα, ἀνήκουν σέ δύο ἀπό τούς μεγαλύτερους ἀκτοπλοϊκούς ὁμίλους παγκοσμίως, πού καταλαμβάνουν τήν πρώτη καί τήν τρίτη θέση ἀντιστοίχως στούς δέκα μεγαλύτερους ἀκτοπλοϊκούς ὁμίλους διαχειρίσεως συμβατικῶν ἐπιβατηγῶν / ὀχηματαγωγῶν πλοίων παγκοσμίως σέ ἐπίπεδο μεταφορικῆς ἱκανότητος ἐπιβατῶν ἀκτοπλοΐας. Ὁ ὅμιλος Grimaldi καί ὁ ὅμιλος Attica καταλαμβάνουν τήν πρώτη καί τήν τέταρτη θέση παγκοσμίως σέ ἐπίπεδο μεταφορικῆς ἱκανότητας ὀχημάτων.

Τά 46 πλοῖα τῶν Attica καί Μinoan ἀποτελοῦν τούς στυλοβάτες τῆς ἀγορᾶς, ἀφοῦ διακινοῦν ἐπιβάτες καί προπάντων τό μεγαλύτερο μέρος τῶν φορτίων ἀπό καί πρός τά νησιά. Καλύπτουν καθ’ ὅλη τήν διάρκεια τοῦ ἔτους τίς ἀνάγκες τῶν κατοίκων στήν νησιωτική χώρα μέ μεγάλα ἐπιβατηγά / ὀχηματαγωγά πλοῖα, τῶν ὁποίων ὁ μέσος ὅρος μήκους εἶναι τά 144 μ.

Ἡ ἑταιρεία Seajets, συμφερόντων Μάριου Ἠλιόπουλου, ἀποτελεῖ τήν μεγαλύτερη ἰδιωτική ἑλληνική ἀκτοπλοϊκή ἑταιρεία μέ στόλο 29 πλοίων (24 ταχύπλοα καί 5 συμβατικά).

Διαθέτει τόν μεγαλύτερο στόλο ταχυπλόων παγκοσμίως καί ἐξυπηρετεῖ 50 νησιά στό Αἰγαῖο μέ 400 διασυνδέσεις μεταξύ λιμανιῶν τῶν νησιῶν του.

Ἡ Seajets χρησιμοποιεῖ τά περισσότερα ταχύπλοα πλοῖα της μόνο κατά τήν ὑψηλή τουριστική περίοδο, προσαρμόζοντας τά δρομολόγιά της. Ἀπολαμβάνει λοιπόν τά ἰδιαίτερα πλεονεκτήματα τῶν ταχυπλόων πού δραστηριοποιοῦνται μόνο τήν περίοδο ὑψηλῆς ζητήσεως. Ἐκ τῶν ἀναφερθέντων χαρακτηριστικῶν δίνεται ἡ δυνατότητα στήν ἑταιρεία νά σχεδιάζει ἐγκαίρως τά δρομολόγια τῶν ταχυπλόων πλοίων της καί παράλληλα νά δημιουργεῖ νέες γραμμές.

Οἱ ἑταιρεῖες Fast Ferries, Levante Ferries, Golden Star Ferries καί Dodekanisos Ferries δραστηριοποιοῦνται μέ 19 πλοῖα (15 συμβατικά καί 4 ταχύπλοα) καθ’ ὅλη τήν διάρκεια τοῦ χρόνου.

Στίς μεσαῖες ἑταιρεῖες λειτουργοῦν τέσσερεις ἑταιρεῖες πού δραστηριοποιοῦνται στόν χῶρο τόσο σέ κύριες ὅσο καί σέ ἄγονες καί ἐνδονησιωτικές γραμμές.

Στήν κατηγορία τῶν μικρότερων ἑταιρειῶν λειτουργοῦν 26 ἑταιρεῖες πού δραστηριοποιοῦνται στόν χῶρο κυρίως σέ ἄγονες καί ἐνδονησιωτικές γραμμές. Τό σύνολο τοῦ στόλου αὐτῶν τῶν ἑταιρειῶν εἶναι 61 πλοῖα, ἐκ τῶν ὁποίων μόνο τά τρία εἶναι ταχύπλοα.

Απόψεις

Επετειακή εκδήλωση: 15 χρόνια «δημοκρατία»

Εφημερίς Εστία
Η εφημερίδα «δημοκρατία» γιορτάζει 15 χρόνια κυκλοφορίας με μια επετειακή εκδήλωση σε live streaming, στις 08 Δεκεμβρίου 2025, 07:00 μ.μ. με θέμα συζήτησης: «Κρίση της Δημοκρατίας σήμερα».

Ἐνόχλησις Ἀθηνῶν – Λευκωσίας γιά τήν ἔγερση ἀνατολικοῦ ζητήματος!

Εφημερίς Εστία
Γιά ἐπάνοδο στήν «πρό τοῦ 1919 ἐποχή» ὅπου ὑπῆρχε ἡ Ὀθωμανική αὐτοκρατορία ὁμίλησε ὁ ἀμερικανός διπλωμάτης! – Ἡ κατάλυσις της εἶχε ὡς στόχο τότε τόν περιορισμό τῆς καθόδου τῆς Ρωσσίας στήν Μεσόγειο Τώρα ζητεῖται ἡ διευκόλυνσις τῆς καθόδου της μέσῳ τῆς ἐξαφανίσεως τῶν ἐθνικῶν κρατῶν

Τό πρωτότυπο καί τό γενόσημο

Μανώλης Κοττάκης
O ΠΕΤΡΟΣ ΜΟΛΥΒΙΑΤΗΣ συνήθιζε νά λέει πώς «ὅσο μεγαλώνει ὁ ἄνθρωπος τά προτερήματά του βελτιώνονται καί τά ἐλαττώματά του ἐπιδεινώνονται.»

Στάσις πληρωμῶν, αὔξησις ληξιπρόθεσμων στήν Ἐφορία!

Εφημερίς Εστία
ΕΚΡΗΞΗ τῶν ληξιπρόθεσμων χρεῶν πρός τήν ἐφορία κατεγράφη στό 10μηνο Ἰανουαρίου – Ὀκτωβρίου, καθώς ηὐξήθησαν σχεδόν κατά 8 δισ. εὐρώ, ἀναδεικνύοντας τό ἀδιέξοδο στό ὁποῖο ἔχουν περιέλθει οἱ μισοί φορολογούμενοι, οἱ ὁποῖοι ἐμφανίζονται ὡς ὀφειλέτες τῆς Ἐφορίας.

Ἄς μιλήσουμε λίγο γιά τήν οἰκογενειοκρατία

Δημήτρης Καπράνος
Πόσες φορές, ἀλήθεια, ἔχουμε ἀκούει στήν πατρίδα μας τόν ὅρο «οἰκογενειοκρατία»;