Μεγάλη ξηρασία κι ἄς βρέχει συνέχεια…

«Φαντάζεσαι τί θά ὑπάρχει μετά ἀπό πενῆντα ἤ ἑκατό χρόνια; Δέν θά ὑπάρχουμε ἐμεῖς, φυσικά, ἴσως νά ὑπάρχει ἡ Ἑλλάδα.

Ἀλλά ποιός θά θυμᾶται ὅλους αὐτούς πού σήμερα ἀπασχολοῦν τά μέσα, τήν κοινή γνώμη, τόν κοσμάκη; Κανένας! Θά ἔχουν μείνει στήν παγκόσμια σκηνή ἡ Κάλλας, ἄντε καί ὁ Ὠνάσης. Ποιόν ἄλλον θά θυμᾶται ὁ κόσμος; Μέχρι πρίν λίγα χρόνια, εἴχαμε διεθνεῖς προσωπικότητες, τήν Νάνα Μούσχουρη, τόν Ντέμη Ροῦσσο καί τήν Βίκυ Λέανδρος. Ἔκτοτε, ἴσως μόνο ὁ Βαγγέλης Παπαθανασίου θά περάσει στήν ἀθανασία, ἀλλά κι αὐτό τό βλέπω δύσκολο. Ἡ Κάλλας, ὅμως, δέν θά σβήσει ποτέ, ὅπως καί ὁ Ὠνάσης, πού ἔγινε θρῦλος, κυρίως πλάι στήν Κάλλας!»…

Ὁ φίλος μέ τόν ὁποῖο συζητοῦσα καί μοῦ ἔλεγε ὅλα αὐτά ἔχει γυρίσει πέντε-ἕξι φορές τόν κόσμο! Ἔχει πάει ἀπό τήν Γῆ τοῦ Πυρός στόν Βόρειο Πόλο περισσότερες φορές ἀπ’ ὅ,τι ὁ μέσος Ἕλληνας πηγαίνει διακοπές.

Ἔχει γυρίσει τά καλύτερα νάιτ-κλαμπ, ἑστιατόρια, ἔχει παίξει γκόλφ μέ παγκόσμιες προσωπικότητες, ἔχει κάνει παρέα μέ ὅλο τό ἑλληνικό τζέτ-σέτ καί μέ τρανταχτά ὀνόματα ἀπό τό διεθνές στερέωμα τῶν διασημοτήτων. Καί μέ βεβαιώνει ὅτι κανείς, πουθενά, δέν ἀναφέρεται σήμερα στήν σύγχρονη Ἑλλάδα.

«Ναί, παντοῦ ἀκοῦς γιά τούς ἀρχαίους μας προγόνους, σέ ὅλα τά πανεπιστήμια βλέπεις ἑλληνικές ἐπιγραφές καί ἀγάλματα, οἱ μεγάλοι φιλόσοφοι καί ἐπιστήμονες τῆς ἀρχαίας Ἑλλάδας εἶναι παντοῦ. Ἡ σύγχρονη, ὅμως, Ἑλλάδα δέν ἔχει νά δείξει κάτι πέρα ἀπό τήν Κάλλας καί τόν Ὠνάση!» μοῦ λέει.

«Καλά, καί ὁ Παπανικολάου; Ὁ ἄνθρωπος πού ἀνακάλυψε τό “τέστ-πάπ” κι ἔσωσε ἀμέτρητα ἑκατομμύρια γυναικῶν;» ἐρωτῶ. «Ἐντάξει, ἀλλά ὁ Παπανικολάου δέν ἦταν “παγκόσμιο” ὄνομα μέ τήν ἔννοια τοῦ “μέ γνωρίζουν καί οἱ πέτρες”. Ἐγώ ἀναφερόμουν σέ ὀνόματα πού, ὅπου καί νά τά πεῖς, θά τά γνωρίζουν. Μέχρι καί στά νησιά τῶν Ἐσκιμώων, πού ὅλοι θέλουν νά πᾶνε ἐκεῖ ἀλλά μόλις κατέβουν θά ζαλιστοῦν ἀπό τήν “τσίκνα” τῶν οὔρων τῶν χιλιάδων πιγκουίνων, οἱ κάτοικοι γνωρίζουν τήν Κάλλας!» μοῦ λέει.

Θυμᾶμαι τήν πρώτη φορά πού βγῆκα στό ἐξωτερικό, μικρός σχετικά. Στήν ἐμφάνιση τοῦ διαβατηρίου μας, ὁ τελωνειακός ἀνεφώνησε «Wow, Onassis!». Στό νησί Σερέγια, ἔξω ἀπό τό Χάμερφεστ, στόν Βόρειο Πόλο, μέ τόν φίλο μου καί συνάδελφο, τόν Ράγκναρ, καί τόν Κάλε, ἕναν ψαρά μπακαλιάρου καί σολομοῦ, περνούσαμε τίς ὧρες στό σπίτι του, ἀπολαμβάνοντας μελωδίες τοῦ Γκρίγκ καί ἄριες τῆς Κάλλας. «Θεϊκή φωνή», ἔλεγε ὁ Ράγκναρ καί ἔπινε τό παράνομο ποτό πού ἔφτιαχνε ἀπό πατάτες ὁ Κάλε, καθώς τά οἰνοπνευματώδη στήν Νορβηγία εἶναι πανάκριβα!

Ἀλήθεια, ποῦ βρίσκεται σήμερα ἡ δημιουργία στήν Ἑλλάδα; Ποιός ἔχει τόσο μεγάλο ἀνάστημα πού νά ξεπεράσει τήν μετριότητα, τήν ὁποία προκαλεῖ -ἄν δέν ἐπιβάλλει- ἡ ταχύτητα μέ τήν ὁποία γίνονται ὅλα γύρω μας; Μόνο διάττοντες ἀστέρες καί κομῆτες κυκλοφοροῦν πλέον. Ποῦ εἶναι οἱ πνευματικοί μας ἄνθρωποι γιά νά μιλήσουν καί νά παρέμβουν; Τέλειωσε ἡ ζωή γιά τούς λαμπρούς ἐγκεφάλους τῆς δεκαετίας τοῦ ‘60 καί πέσαμε στήν κατάθλιψη! Ἔφυγαν οἱ ποιητές καί οἱ συγγραφεῖς πού εἶχαν κάτι νά ποῦν καί τώρα ἀσχολούμεθα μέ τά χαμερπῆ καί τά ἀδιάφορα. Μεγάλη ξηρασία, παρά τίς πολλές βροχές…

Απόψεις

Γιώργος Ανδρούτσος: Ο πολυβραβευμένος διεθνούς φήμης ζωγράφος παρουσιάζει στην Ιαπωνία την πέμπτη ατομική του έκθεση

Εφημερίς Εστία
​Ο Γιώργος Ανδρούτσος, διακεκριμένος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης, παρουσιάζει την πέμπτη ατομική του έκθεση με τίτλο «George Androutsos Exhibition» τον Μάιο του 2025 στην γκαλερί SZK, στην Τσιγκασάκι της Καναγκάουα, Ιαπωνία.

Ἡ ἀπάθεια στό Αἰγαῖο πληρώνεται: «Τετελεσμένα» δημιούργησε τό «Ὀρούτς Ρεΐς»

Εφημερίς Εστία
Ὁ Χακάν Φιντάν ὑποστηρίζει ὅτι ἡ Τουρκία χάραξε στήν κρίση τοῦ 2020 τά ἐξωτερικά ὅρια τῆς ὑφαλοκρηπῖδος της

Οἱ Βρυξέλλες δέν εἶναι τό κέντρο τοῦ κόσμου

Εφημερίς Εστία
ΜΕ ΜΕΓΑΛΟ σκεπτικισμό ἀντιμετωπίζουμε τίς ἐξαγγελίες καί τά προγράμματα φορέων τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἑνώσεως περί ἀμυντικῆς βιομηχανίας καί στρατηγικῆς αὐτονομίας.

Ὁ Μάκης Βορίδης προειδοποιεῖ τήν Γερμανία γιά τούς μετανάστες

Εφημερίς Εστία
Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΙΣ δέν πρόκειται νά ἀποδεχθεῖ εὔκολα ὁποιοδήποτε αἴτημα τῆς Γερμανίας νά ἐπιστραφοῦν στήν Ἑλλάδα μετανάστες πού ἔχουν λάβει πρῶτο ἄσυλο στήν χώρα μας.

Ἕνας ἁγνός, ἄδολος ὀπαδός τῆς Τέχνης τῶν Μουσῶν

Δημήτρης Καπράνος
Ὁ Γιῶργος Χαρωνίτης, πού ἔφυγε ἀπό κοντά μας ἥσυχα, ὅπως ἔζησε, στά μόλις ἑβδομήντα του χρόνια, ἦταν ἕνας ἐξαιρετικός δημοσιογράφος, ἕνας συνεπής στίς ἀρχές του ἄνθρωπος, μία ἤρεμη ‒ἄν καί Κρητικός‒ μορφή, ἕνα παιδί πού ἀσπάσθηκε τήν θρησκεία τῶν Μουσῶν ἀπό μικρός καί προσπάθησε νά μᾶς μεταδώσει ἐκείνη τήν πολύπλοκη μορφή πού ἔχει ἡ ἄδολη ἀγάπη γιά τήν Μουσική.