Λιγοστεύουν τά ὑπό ἑλληνική σημαία πλοῖα

Τά ἔχει αὐτά ὁ θαυμαστός κόσμος τῆς Ναυτιλίας. Εἶναι ἕνας κόσμος μέ «τά πάνω του» καί «μέ τά κάτω του». Καί ὁ ἑλληνικῶν συμφερόντων στόλος δέν θά μποροῦσε νά ξεφύγει ἀπό τόν κανόνα.

Μόλις δώδεκα μῆνες ἔπειτα ἀπό τό ἱστορικό ρεκόρ τοῦ 2018 σέ μεταφορική ἱκανότητα, ἡ ἀνάπτυξη τοῦ ὑπό ἑλληνικά συμφέροντα στόλου παρουσιάζει ἐλαφρά πλήν αἰσθητή μείωση σέ ἀριθμό καί χωρητικότητα! Ἀποτέλεσμα αὐτῆς τῆς μικρῆς ὑποχωρήσεως εἶναι τό ὅτι ἡ ἑλληνική σημαία δέν εἶναι πλέον πρώτη στήν προτίμηση τῶν Ἑλλήνων ἐφοπλιστῶν!

Τά μαντᾶτα ἔρχονται ἀπό τόν ὀργανισμό IHS Markit καί τά ἐπεξεργάσθηκε ἡ Ἑλληνική Ἐπιτροπή Ναυτιλιακῆς Συνεργασίας τοῦ Λονδίνου (Committee).

Ὅπως ἀναφέρουν λοιπόν τά στοιχεῖα αὐτά, ὁ ἑλληνικῶν συμφερόντων στόλος (Μάρτιος 2019) ἀποτελεῖται ἀπό 4.017 πλοῖα, μεταφορικῆς ἱκανότητος 339.549.357 τόνων.

Συγκρίνοντας τά ὡς ἄνω στοιχεῖα μέ ἐκεῖνα τῆς ἀντιστοίχου περιόδου τοῦ 2018, διαπιστώνουμε ὅτι ὁ ἑλληνικῶν συμφερόντων στόλος μειώθηκε κατά 131 πλοῖα, χωρητικότητος 2.376.000 τόνων, ἀλλά παραμένει στήν πρώτη θέση παγκοσμίως σέ χωρητικότητα διαθέτοντας τό 15.9% τοῦ παγκοσμίου στόλου.

Ἡ μεγαλύτερη μείωση σέ ἀριθμό καί σέ μεταφορική ἱκανότητα παρατηρεῖται στά φορτηγά πλοῖα (bulkers), ὅπου ἔχουμε 35 πλοῖα λιγώτερα (1.859 ἀπό 1.894) ἀπό πέρυσι.

Τά πλοῖα μεταφορᾶς χημικῶν μειώθηκαν κατά 26 (523 ἀπό 549) καί ἐκεῖνα τῆς μεταφορᾶς ἐμπορευματοκιβωτίων κατά 20 (343 πλοῖα ἀπό 363), ἐνῶ «χάσαμε» μόλις τρία δεξαμενόπλοια (798 ἀπό 801). Παρά τήν μείωση ὅμως, ὁ ἑλληνικῶν συμφερόντων ἐμπορικός στόλος παραμένει στήν κορυφή στόν τομέα τῶν δεξαμενοπλοίων καί τῶν φορτηγῶν.

Ἐκεῖ, ὅμως, πού τά πράγματα «σκουραίνουν» εἶναι στό ἑλληνικό νηολόγιο, ὅπου –παρά τήν ἄριστη σχέση τοῦ ἐφοπλισμοῦ μέ τήν κυβέρνηση– σημειώνεται αἰσθητή μείωση.

Κύκλοι ἀπό τόν χῶρο τῆς πλοιοκτησίας ἀποδίδουν τήν μείωση τοῦ ἀριθμοῦ τῶν ὑπό ἑλληνική σημαία πλοίων σέ παράγοντες σχετικούς μέ τήν πορεία τῆς ἀγορᾶς, μέ τήν αὔξηση τῶν διαλύσεων καί τῶν νέων ναυπηγήσεων. Εἶναι ἐμφανές ὅτι οἱ συμπατριῶτες μας –προφανῶς βλέποντας κάτι– ἔχουν κάνει πίσω καί ἀποφεύγουν τίς παραγγελίες, ἐνῶ προχωροῦν καί σέ σημαντικό ἀριθμό διαλύσεων. Ἐντός τοῦ 2018, οἱ Ἕλληνες ὁδήγησαν στά διαλυτήρια 81 πλοῖα ἔναντι 66 πού ἔστειλαν τό 2017.

Ἄς δοῦμε τώρα στόν στόλο τῶν ὑπό ἑλληνική σημαία πλοίων, ὁ ὁποῖος (στοιχεῖα Μαρτίου 2019) ἔπεσε στά 671 πλοῖα, ἀπό τά 723 πού διέθετε τό 2018! Ὡς πρός τήν ἑλληνική σημαία, σημειώνεται μείωση τῆς προτιμήσεως στά ἑλληνικῶν συμφερόντων πλοῖα, ἐνῶ ἀντιθέτως παρουσιάζουν ἄνοδο οἱ σημαῖες τῆς Λιβερίας καί τῶν Νήσων Μάρσαλ. Ἡ πρώτη διαθέτει 840 ἑλληνόκτητα πλοῖα καί ἡ δεύτερη 838! Ὡς πρός τήν χωρητικότητα, προηγεῖται τό νηολόγιο Λιβερίας (72.532.167 τόνοι-21,3% τοῦ ἑλληνόκτητου στόλου) καί τρίτο εἶναι ἐκεῖνο τῶν Νήσων Μάρσαλ (68.036.023 τόνοι-20% τοῦ ἑλληνικῶν συμφερόντων στόλου). Τό ἑλληνικό νηολόγιο, μέ 68.261.953 τόνους καί ποσοστό μόλις 20,1%, ἔχει περάσει στήν δεύτερη θέση, γεγονός πού δείχνει ὅτι οἱ συγκυρίες δέν εἶναι εὐνοϊκές γιά τήν ἑλληνική σημαία, παρά τήν κυβερνητική στοργή πρός τόν ἑλληνικό ἐφοπλισμό.

Απόψεις

Υπογραφή MoU ΕΒΙΔΙΤΕ – OHB HELLAS: Η ΕΒΙΔΙΤΕ καλωσορίζει την OHB Hellas ως νέο μέλος

Εφημερίς Εστία
H ΟΗΒ Hellas, που δραστηριοποιείται εδώ και σχεδόν 5 έτη στον τομέα της Διαστημικής στην Ελλάδα.

Οἱ λύκοι ἔγιναν «ἀμνοερίφια»

Εφημερίς Εστία
Τί κρύβεται πίσω ἀπό τήν ἐπίθεση φιλίας πρός τήν Ἑλλάδα ἀπό τούς κ.κ. Τσαβούσογλου καί Ἐρντογάν ἀνήμερα τῆς 25ης Μαρτίου – Ἡ μεγάλη συνεννόησις γιά τό Αἰγαῖο καί στό βάθος τά ἐνεργειακά – Γιατί Κυβέρνησις καί ἀξιωματική Ἀντιπολίτευσις σιώπησαν γιά τίς ἀποκαλύψεις τῆς «Ἑστίας» γιά τήν ὑποβάθμιση τῆς Κύπρου ἀπό τόν Πρωθυπουργό στήν νέα γεωπολιτική ἐξίσωση – Μηνύματα Χριστοδουλίδη στήν Ἀθήνα, στήν σκιά τῶν ἀποκαλύψεων κατά τῆς διχόνοιας μέ τό ἐθνικό κέντρο

Ἡ πατρίδα εἶναι κάτι πολύ μεγαλύτερο ἀπό ἐμᾶς

Μανώλης Κοττάκης
Η ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ τοῦ ἀποκαλυπτικοῦ ρεπορτάζ μέ τίς συγκλονιστικές ἐξομολογήσεις τοῦ Προέδρου τῆς Κυπριακῆς Δημοκρατίας Νίκου Ἀναστασιάδη γιά τίς ἀπόψεις τοῦ Πρωθυπουργοῦ Κυριάκου Μητσοτάκη περί τό Κυπριακό καί τίς ἀφόρητες πιέσεις πού τοῦ ἄσκησε νά διακοπεῖ τό πρόγραμμα γεωτρήσεων τῆς Κυπριακῆς Δημοκρατίας χάριν τῆς ἑλληνοτουρκικῆς προσέγγισης, μέ βρῆκε στόν ἱερό ναό τῆς Ἁγίας Σοφίας στήν Θεσσαλονίκη.

Διάστασις ἀπόψεων Ἀθηνῶν – Λευκωσίας γιά τόν ΙΜΟ

Εφημερίς Εστία
ΛΙΓΕΣ ΩΡΕΣ μετά τήν ἀποκάλυψη τῆς «Ἑστίας» γιά τά ὅσα κατήγγειλε ὁ τέως Πρόεδρος τῆς Κύπρου κ. Νῖκος Ἀναστασιάδης εἰς βάρος τοῦ Ἕλληνος Πρωθυπουργοῦ, ἦλθε ἡ ἐπιβεβαίωσις γιά τό σοβαρό χάσμα στήν ἐξωτερική πολιτική Ἀθηνῶν – Λευκωσίας, εἰδικῶς μετά τήν ἀνάληψη τῆς νέας Κυβερνήσεως.

Τό Ἑλληνικό Ἵδρυμα Πολιτισμοῦ καί ὁ πολιτισμός μας

Δημήτρης Καπράνος
Κάποια μεσημέρια, πρίν πάω στό γραφεῖό μου, στήν «Καθημερινή» τῆς Ἑλένης Βλάχου, ἐπισκεπτόμουν τόν καθηγητή μου στήν Πάντειο, Ἰωάννη Γεωργάκη, στό γραφεῖό του, στό «Ἵδρυμα Ἑλληνικοῦ Πολιτισμοῦ».