Λιγοστεύουν τά ὑπό ἑλληνική σημαία πλοῖα

Τά ἔχει αὐτά ὁ θαυμαστός κόσμος τῆς Ναυτιλίας. Εἶναι ἕνας κόσμος μέ «τά πάνω του» καί «μέ τά κάτω του». Καί ὁ ἑλληνικῶν συμφερόντων στόλος δέν θά μποροῦσε νά ξεφύγει ἀπό τόν κανόνα.

Μόλις δώδεκα μῆνες ἔπειτα ἀπό τό ἱστορικό ρεκόρ τοῦ 2018 σέ μεταφορική ἱκανότητα, ἡ ἀνάπτυξη τοῦ ὑπό ἑλληνικά συμφέροντα στόλου παρουσιάζει ἐλαφρά πλήν αἰσθητή μείωση σέ ἀριθμό καί χωρητικότητα! Ἀποτέλεσμα αὐτῆς τῆς μικρῆς ὑποχωρήσεως εἶναι τό ὅτι ἡ ἑλληνική σημαία δέν εἶναι πλέον πρώτη στήν προτίμηση τῶν Ἑλλήνων ἐφοπλιστῶν!

Τά μαντᾶτα ἔρχονται ἀπό τόν ὀργανισμό IHS Markit καί τά ἐπεξεργάσθηκε ἡ Ἑλληνική Ἐπιτροπή Ναυτιλιακῆς Συνεργασίας τοῦ Λονδίνου (Committee).

Ὅπως ἀναφέρουν λοιπόν τά στοιχεῖα αὐτά, ὁ ἑλληνικῶν συμφερόντων στόλος (Μάρτιος 2019) ἀποτελεῖται ἀπό 4.017 πλοῖα, μεταφορικῆς ἱκανότητος 339.549.357 τόνων.

Συγκρίνοντας τά ὡς ἄνω στοιχεῖα μέ ἐκεῖνα τῆς ἀντιστοίχου περιόδου τοῦ 2018, διαπιστώνουμε ὅτι ὁ ἑλληνικῶν συμφερόντων στόλος μειώθηκε κατά 131 πλοῖα, χωρητικότητος 2.376.000 τόνων, ἀλλά παραμένει στήν πρώτη θέση παγκοσμίως σέ χωρητικότητα διαθέτοντας τό 15.9% τοῦ παγκοσμίου στόλου.

Ἡ μεγαλύτερη μείωση σέ ἀριθμό καί σέ μεταφορική ἱκανότητα παρατηρεῖται στά φορτηγά πλοῖα (bulkers), ὅπου ἔχουμε 35 πλοῖα λιγώτερα (1.859 ἀπό 1.894) ἀπό πέρυσι.

Τά πλοῖα μεταφορᾶς χημικῶν μειώθηκαν κατά 26 (523 ἀπό 549) καί ἐκεῖνα τῆς μεταφορᾶς ἐμπορευματοκιβωτίων κατά 20 (343 πλοῖα ἀπό 363), ἐνῶ «χάσαμε» μόλις τρία δεξαμενόπλοια (798 ἀπό 801). Παρά τήν μείωση ὅμως, ὁ ἑλληνικῶν συμφερόντων ἐμπορικός στόλος παραμένει στήν κορυφή στόν τομέα τῶν δεξαμενοπλοίων καί τῶν φορτηγῶν.

Ἐκεῖ, ὅμως, πού τά πράγματα «σκουραίνουν» εἶναι στό ἑλληνικό νηολόγιο, ὅπου –παρά τήν ἄριστη σχέση τοῦ ἐφοπλισμοῦ μέ τήν κυβέρνηση– σημειώνεται αἰσθητή μείωση.

Κύκλοι ἀπό τόν χῶρο τῆς πλοιοκτησίας ἀποδίδουν τήν μείωση τοῦ ἀριθμοῦ τῶν ὑπό ἑλληνική σημαία πλοίων σέ παράγοντες σχετικούς μέ τήν πορεία τῆς ἀγορᾶς, μέ τήν αὔξηση τῶν διαλύσεων καί τῶν νέων ναυπηγήσεων. Εἶναι ἐμφανές ὅτι οἱ συμπατριῶτες μας –προφανῶς βλέποντας κάτι– ἔχουν κάνει πίσω καί ἀποφεύγουν τίς παραγγελίες, ἐνῶ προχωροῦν καί σέ σημαντικό ἀριθμό διαλύσεων. Ἐντός τοῦ 2018, οἱ Ἕλληνες ὁδήγησαν στά διαλυτήρια 81 πλοῖα ἔναντι 66 πού ἔστειλαν τό 2017.

Ἄς δοῦμε τώρα στόν στόλο τῶν ὑπό ἑλληνική σημαία πλοίων, ὁ ὁποῖος (στοιχεῖα Μαρτίου 2019) ἔπεσε στά 671 πλοῖα, ἀπό τά 723 πού διέθετε τό 2018! Ὡς πρός τήν ἑλληνική σημαία, σημειώνεται μείωση τῆς προτιμήσεως στά ἑλληνικῶν συμφερόντων πλοῖα, ἐνῶ ἀντιθέτως παρουσιάζουν ἄνοδο οἱ σημαῖες τῆς Λιβερίας καί τῶν Νήσων Μάρσαλ. Ἡ πρώτη διαθέτει 840 ἑλληνόκτητα πλοῖα καί ἡ δεύτερη 838! Ὡς πρός τήν χωρητικότητα, προηγεῖται τό νηολόγιο Λιβερίας (72.532.167 τόνοι-21,3% τοῦ ἑλληνόκτητου στόλου) καί τρίτο εἶναι ἐκεῖνο τῶν Νήσων Μάρσαλ (68.036.023 τόνοι-20% τοῦ ἑλληνικῶν συμφερόντων στόλου). Τό ἑλληνικό νηολόγιο, μέ 68.261.953 τόνους καί ποσοστό μόλις 20,1%, ἔχει περάσει στήν δεύτερη θέση, γεγονός πού δείχνει ὅτι οἱ συγκυρίες δέν εἶναι εὐνοϊκές γιά τήν ἑλληνική σημαία, παρά τήν κυβερνητική στοργή πρός τόν ἑλληνικό ἐφοπλισμό.

Απόψεις

Γιώργος Ανδρούτσος: Ο πολυβραβευμένος διεθνούς φήμης ζωγράφος παρουσιάζει στην Ιαπωνία την πέμπτη ατομική του έκθεση

Εφημερίς Εστία
​Ο Γιώργος Ανδρούτσος, διακεκριμένος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης, παρουσιάζει την πέμπτη ατομική του έκθεση με τίτλο «George Androutsos Exhibition» τον Μάιο του 2025 στην γκαλερί SZK, στην Τσιγκασάκι της Καναγκάουα, Ιαπωνία.

Ἡ ἀπάθεια στό Αἰγαῖο πληρώνεται: «Τετελεσμένα» δημιούργησε τό «Ὀρούτς Ρεΐς»

Εφημερίς Εστία
Ὁ Χακάν Φιντάν ὑποστηρίζει ὅτι ἡ Τουρκία χάραξε στήν κρίση τοῦ 2020 τά ἐξωτερικά ὅρια τῆς ὑφαλοκρηπῖδος της

Οἱ Βρυξέλλες δέν εἶναι τό κέντρο τοῦ κόσμου

Εφημερίς Εστία
ΜΕ ΜΕΓΑΛΟ σκεπτικισμό ἀντιμετωπίζουμε τίς ἐξαγγελίες καί τά προγράμματα φορέων τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἑνώσεως περί ἀμυντικῆς βιομηχανίας καί στρατηγικῆς αὐτονομίας.

Ὁ Μάκης Βορίδης προειδοποιεῖ τήν Γερμανία γιά τούς μετανάστες

Εφημερίς Εστία
Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΙΣ δέν πρόκειται νά ἀποδεχθεῖ εὔκολα ὁποιοδήποτε αἴτημα τῆς Γερμανίας νά ἐπιστραφοῦν στήν Ἑλλάδα μετανάστες πού ἔχουν λάβει πρῶτο ἄσυλο στήν χώρα μας.

Ἕνας ἁγνός, ἄδολος ὀπαδός τῆς Τέχνης τῶν Μουσῶν

Δημήτρης Καπράνος
Ὁ Γιῶργος Χαρωνίτης, πού ἔφυγε ἀπό κοντά μας ἥσυχα, ὅπως ἔζησε, στά μόλις ἑβδομήντα του χρόνια, ἦταν ἕνας ἐξαιρετικός δημοσιογράφος, ἕνας συνεπής στίς ἀρχές του ἄνθρωπος, μία ἤρεμη ‒ἄν καί Κρητικός‒ μορφή, ἕνα παιδί πού ἀσπάσθηκε τήν θρησκεία τῶν Μουσῶν ἀπό μικρός καί προσπάθησε νά μᾶς μεταδώσει ἐκείνη τήν πολύπλοκη μορφή πού ἔχει ἡ ἄδολη ἀγάπη γιά τήν Μουσική.