Λιγοστεύουν τά ὑπό ἑλληνική σημαία πλοῖα

Τά ἔχει αὐτά ὁ θαυμαστός κόσμος τῆς Ναυτιλίας. Εἶναι ἕνας κόσμος μέ «τά πάνω του» καί «μέ τά κάτω του». Καί ὁ ἑλληνικῶν συμφερόντων στόλος δέν θά μποροῦσε νά ξεφύγει ἀπό τόν κανόνα.

Μόλις δώδεκα μῆνες ἔπειτα ἀπό τό ἱστορικό ρεκόρ τοῦ 2018 σέ μεταφορική ἱκανότητα, ἡ ἀνάπτυξη τοῦ ὑπό ἑλληνικά συμφέροντα στόλου παρουσιάζει ἐλαφρά πλήν αἰσθητή μείωση σέ ἀριθμό καί χωρητικότητα! Ἀποτέλεσμα αὐτῆς τῆς μικρῆς ὑποχωρήσεως εἶναι τό ὅτι ἡ ἑλληνική σημαία δέν εἶναι πλέον πρώτη στήν προτίμηση τῶν Ἑλλήνων ἐφοπλιστῶν!

Τά μαντᾶτα ἔρχονται ἀπό τόν ὀργανισμό IHS Markit καί τά ἐπεξεργάσθηκε ἡ Ἑλληνική Ἐπιτροπή Ναυτιλιακῆς Συνεργασίας τοῦ Λονδίνου (Committee).

Ὅπως ἀναφέρουν λοιπόν τά στοιχεῖα αὐτά, ὁ ἑλληνικῶν συμφερόντων στόλος (Μάρτιος 2019) ἀποτελεῖται ἀπό 4.017 πλοῖα, μεταφορικῆς ἱκανότητος 339.549.357 τόνων.

Συγκρίνοντας τά ὡς ἄνω στοιχεῖα μέ ἐκεῖνα τῆς ἀντιστοίχου περιόδου τοῦ 2018, διαπιστώνουμε ὅτι ὁ ἑλληνικῶν συμφερόντων στόλος μειώθηκε κατά 131 πλοῖα, χωρητικότητος 2.376.000 τόνων, ἀλλά παραμένει στήν πρώτη θέση παγκοσμίως σέ χωρητικότητα διαθέτοντας τό 15.9% τοῦ παγκοσμίου στόλου.

Ἡ μεγαλύτερη μείωση σέ ἀριθμό καί σέ μεταφορική ἱκανότητα παρατηρεῖται στά φορτηγά πλοῖα (bulkers), ὅπου ἔχουμε 35 πλοῖα λιγώτερα (1.859 ἀπό 1.894) ἀπό πέρυσι.

Τά πλοῖα μεταφορᾶς χημικῶν μειώθηκαν κατά 26 (523 ἀπό 549) καί ἐκεῖνα τῆς μεταφορᾶς ἐμπορευματοκιβωτίων κατά 20 (343 πλοῖα ἀπό 363), ἐνῶ «χάσαμε» μόλις τρία δεξαμενόπλοια (798 ἀπό 801). Παρά τήν μείωση ὅμως, ὁ ἑλληνικῶν συμφερόντων ἐμπορικός στόλος παραμένει στήν κορυφή στόν τομέα τῶν δεξαμενοπλοίων καί τῶν φορτηγῶν.

Ἐκεῖ, ὅμως, πού τά πράγματα «σκουραίνουν» εἶναι στό ἑλληνικό νηολόγιο, ὅπου –παρά τήν ἄριστη σχέση τοῦ ἐφοπλισμοῦ μέ τήν κυβέρνηση– σημειώνεται αἰσθητή μείωση.

Κύκλοι ἀπό τόν χῶρο τῆς πλοιοκτησίας ἀποδίδουν τήν μείωση τοῦ ἀριθμοῦ τῶν ὑπό ἑλληνική σημαία πλοίων σέ παράγοντες σχετικούς μέ τήν πορεία τῆς ἀγορᾶς, μέ τήν αὔξηση τῶν διαλύσεων καί τῶν νέων ναυπηγήσεων. Εἶναι ἐμφανές ὅτι οἱ συμπατριῶτες μας –προφανῶς βλέποντας κάτι– ἔχουν κάνει πίσω καί ἀποφεύγουν τίς παραγγελίες, ἐνῶ προχωροῦν καί σέ σημαντικό ἀριθμό διαλύσεων. Ἐντός τοῦ 2018, οἱ Ἕλληνες ὁδήγησαν στά διαλυτήρια 81 πλοῖα ἔναντι 66 πού ἔστειλαν τό 2017.

Ἄς δοῦμε τώρα στόν στόλο τῶν ὑπό ἑλληνική σημαία πλοίων, ὁ ὁποῖος (στοιχεῖα Μαρτίου 2019) ἔπεσε στά 671 πλοῖα, ἀπό τά 723 πού διέθετε τό 2018! Ὡς πρός τήν ἑλληνική σημαία, σημειώνεται μείωση τῆς προτιμήσεως στά ἑλληνικῶν συμφερόντων πλοῖα, ἐνῶ ἀντιθέτως παρουσιάζουν ἄνοδο οἱ σημαῖες τῆς Λιβερίας καί τῶν Νήσων Μάρσαλ. Ἡ πρώτη διαθέτει 840 ἑλληνόκτητα πλοῖα καί ἡ δεύτερη 838! Ὡς πρός τήν χωρητικότητα, προηγεῖται τό νηολόγιο Λιβερίας (72.532.167 τόνοι-21,3% τοῦ ἑλληνόκτητου στόλου) καί τρίτο εἶναι ἐκεῖνο τῶν Νήσων Μάρσαλ (68.036.023 τόνοι-20% τοῦ ἑλληνικῶν συμφερόντων στόλου). Τό ἑλληνικό νηολόγιο, μέ 68.261.953 τόνους καί ποσοστό μόλις 20,1%, ἔχει περάσει στήν δεύτερη θέση, γεγονός πού δείχνει ὅτι οἱ συγκυρίες δέν εἶναι εὐνοϊκές γιά τήν ἑλληνική σημαία, παρά τήν κυβερνητική στοργή πρός τόν ἑλληνικό ἐφοπλισμό.

Απόψεις

Σέ συμπληγάδες ἡ Ἑλλάς

Εφημερίς Εστία
Ὁ Πρωθυπουργός κατά τοῦ σχεδίου Τράμπ – Θεωρεῖ προβληματικό τό σχέδιο ΗΠΑ γιά τήν Οὐκρανία – Ἐπικίνδυνη ὄξυνσις στίς σχέσεις μέ Ρωσσία λόγῳ τῆς συμπαραγωγῆς θαλασσίων drones μέ τό Κίεβο- Σέ τεντωμένο σχοινί οἱ σχέσεις μέ τήν Κίνα λόγῳ τοῦ νέου λιμένος Ἐλευσίνας

Ἡ γερμανική ψύχωσις καί ἡ «λυπητερή» τῶν ἐθνῶν

Εφημερίς Εστία
Μέ τόν Ελεγχο τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἐπιτροπῆς ἀπό τήν Γερμανίδα πρώην ὑπουργό Ἄμυνας κ. φόν ντέρ Λάυεν, ἡ ὁποία σέ συνεννόηση μέ τό Βερολῖνο προωθεῖ ὑπέρογκα κονδύλια γιά ἐξοπλιστικά προγράμματα τῆς ΕΕ ἐνῷ ψάχνει γιά πόρους νά χρηματοδοτήσει τήν συνέχιση τοῦ πολέμου στήν Οὐκρανία, μέ τίς ἀπίθανες δηλώσεις τοῦ ὑπουργοῦ Ἄμυνας τῆς Γερμανίας ὅτι τό καλοκαίρι πού πέρασε ἦταν τό τελευταῖο εἰρηνικό καλοκαίρι, δημιουργεῖται ἡ ἐντύπωση στούς Εὐρωπαίους πολῖτες ὅτι πλησιάζει ὅπου νά ’ναι ἡ τελική πολεμική ἀναμέτρηση μεταξύ Δύσης καί Ρωσσίας.

Καταιγίδα 50.000 προσλήψεων τό 2026!

Εφημερίς Εστία
Ετος μαζικῶν προσλήψεων προμηνύεται τό 2026, καθώς ὁ νέος κρατικός προϋπολογισμός ἀποκαλύπτει συνολικῶς 49.300 νέες θέσεις ἐργασίας στόν στενό καί εὐρύτερο δημόσιο τομέα.

Ἀπό τόν ὀγκώδη τόμο στό μικροσκοπικό στικάκι

Δημήτρης Καπράνος
Ἀνέβαινε, πού λέτε, ὁ ὑπουργός τῶν Οἰκονομικῶν ἕνα–ἕνα τά σκαλιά γιά νά φθάσει στόν Πρόεδρο τῆς Βουλῆς, κρατῶντας στά χέρια του τό ὀγκῶδες σύνολο τοῦ προϋπολογισμοῦ, πού ἦταν τυπωμένος στό χαρτί.

Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΟΥ ΓΕΛΑ

Παύλος Νιρβάνας
Ἀπό τό ἀρχεῖο τῆς «Ἑστίας», 22 Νοεμβρίου 1925