ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Κυριακή 14 Δεκεμβρίου 2025

ΚΗΔΕΙΑ ΣΚΥΛΟΥ

Ἀπό τό ἀρχεῖο τῆς «Ἑστίας», 20 Μαΐου 1924

Ἀκολούθησα χθές τήν ἐκφοράν ἑνός φιλικοῦ μου σκύλου. Τόν ἀγαποῦσα τόν Ἕκτορα τό ὄνομα τοῦ Ὁμηρικοῦ ἥρωος δέν γνωρίζω διατί προτιμᾶται ἰδιαιτέρως ἀπό τά συμπαθητικά αὐτά τετράποδα –διά τήν καλωσύνην του, τήν ὑπερηφάνειάν του καί τήν φιλοσοφικήν του ἰδιοσυγκρασίαν. Εὐτυχῶς, εὑρῆκεν ἕνα θάνατον εἰρηνικόν καί ἀνώδυνον. Δέν ἔφαγε φόλαν, ὅπως τόσοι ἀδελφοί του, οὔτε τόν ἔκοψαν οἱ τροχοί τοῦ αὐτοκινήτου, ὅπως κόβουν τόσους ἀνθρώπους. Ἀπέθανεν ἀπό γεροντικόν μαρασμόν. Τό λάδι του ἐτελείωσε καί μέ τήν τελευταίαν του σταγόνα ἔσβυσεν ἡ ζωή του.

Ἐζηλεύσαμεν τό τέλος του καί τόν ἐφέραμεν εἰς τήν τελευταίαν του κατοικίαν μέ τήν εὐλάβειαν, ποῦ ὀφείλει κανείς εἰς ὅλα τά πλάσματα, ποῦ δέν ἔκαμαν τό κακόν εἰς τήν μικράν των ζωήν καί ὑπῆρξαν πιστοί καί ἀφωσιωμένοι σύντροφοι. Ἕνας λάκος ἐσκάφη εἰς μίαν γωνίαν τοῦ κήπου καί τό χῶμα ἐκάλυψεν, ἐλαφρόν, ἕνα νεκρόν, δικαιούμενον εἰς κάθε καλόν ἐπιτύμβιον…

Ὑποθέτω, ὅτι δέν ἐπράξαμεν τίποτε ὑπερβολικόν καί ἀνάρμοστον. Ἕνας παλαιός ὅμως ζωόφιλος Κεφαλλήν, τοῦ ὁποίου τήν ἱστορίαν μοῦ διηγήθη ἀγαπητός μου συμπολίτης του, εἶχε κάμει κάτι περισσότερον –κάτι ἐξωφρενικώτερον θά ἦτο ἡ κυριολεξία– διά τόν ἀγαπητόν του σκύλον. Μέσα εἰς τήν παραζάλην τοῦ πένθους του, ἠθέλησε νά ἀποδώσῃ εἰς τόν νεκρόν τοῦ ζώου θρησκευτικάς τιμάς. Καί ἐκάλεσε τόν ἱερέα τῆς ἐνορίας του.

-Παπᾶ μου –τοῦ εἶπε μέ ὅλην τήν σοβαρότητα πενθοῦντος ἀνθρώπου– θέλω νά μοῦ θάψῃς τό σκυλί μου.

Ὁ πτωχός παπᾶς ἔμεινεν ἐνεός.

-Ὁ Θεός νά σέ συγχωρήσῃ, παιδί μου! τοῦ εἶπε. Γίνονται ποτέ αὐτά τά πράματα; Οὔτε ὁ ἀφωρεσμένος ὁ Λασκαρᾶτος δέν θἄβγαζε ἀπό τό στόμα του τέτοιο λόγο!

Ὁ κύριος ὅμως τοῦ σκύλου ἐπέμεινε.

-Τί σέ μέλει ἐσένα παπᾶ μου. Ἐγώ παίρνω τήν ἁμαρτία ἀπάνω μου. Τί ἄνθρωπος τάχα, τί σκύλος; Ὅλοι πλάσματα τοῦ Θεοῦ εἴμαστε. Καί ἴσως ἐμεῖς οἱ ἄνθρωποι ἔχουμε περισσότερες ἁμαρτίες ἀπό ἕνα ἀθῶο ζῶο. Καί ἔχουμε, νά τό ξέρῃς, μά τήν ἀλήθεια τοῦ Θεοῦ. Κ’ ἐγώ παπᾶ μου καί τοῦ λόγου σου, μέ ὅλη σου τήν παπαδοσύνη! Ὁ παπᾶς χωρίς νά ἀρνηθῇ τό γεγονός, δέν ἐδέχθη ὁπωσδήποτε νά ρίψῃ τά «ἅγια τοῖς κυσί». Ἀλλά ὁ παράδοξος Κεφαλλήν –Φωκᾶς τό ὄνομά του– δέν ἀπηλπίσθη. Εὑρῆκε κἄποιον πτωχόν καλόγηρον, ἀπό τούς ὀνομαζομένους «ἀναγνώστας», τοῦ ἐπανέλαβε τήν θεωρίαν του, ἀνέλαβε καί πάλιν ὁλόκληρον τό βάρος τῆς ἁμαρτίας, τόν ἐκαλοπλήρωσε καί τόν ἔπεισε.

-Μά πῶς θά τά πῶ τά τροπάρια; τοῦ εἶπε. Ἡ νεκρώσιμος ἀκολουθία ἔγινε γιά τούς ἀνθρώπους. Δέν ἔγινε γιά τά σκυλιά. Πρέπει νά τά ἀλλάξουμε.

-Ἐγώ σοῦ τά ἀλλάζω! τόν καθησύχασεν ὁ ἀπαρηγόρητος ἄνθρωπος. Ἔγνοια σου! Θά σοῦ κανοναρχῶ ἐγώ καί θά ψέλνῃς τοῦ λόγου σου…

Ὁ παράδοξος ἄνθρωπος ἐκάλεσε τούς φίλους του εἰς τήν ἐκφοράν, προετοίμασεν ὅλα τά σχετικά καί, εἰς τήν ὁρισθεῖσαν ὥραν, ἔγινε, μετά φανῶν καί λαμπάδων, ἡ περιεργοτέρα κηδεία, τήν ὁποίαν εἶδε ποτέ ἡ Κεφαλληνία. Ἐμπρός ὁ καλόγερος, ἀποπίσω του ὁ κύριος τοῦ σκύλου, πενθηφορῶν καί κρατῶν τό ἀνθοστολισμένον φέρετρον καί κατόπιν οἱ τιμῶντες τήν μνήμην τοῦ νεκροῦ. Καί ὁ καλόγηρος ἔψαλλε:

«Ἀνάπαυσον, Κύριε, τήν ψυχήν τοῦ σκύλου σου!»

Ὅταν ἐναπετέθη ὁ νεκρός εἰς τό χεῖλος τοῦ τάφου του, ὁ καλόγηρος ἐστράφη πρός τόν κύριον τοῦ σκύλου καί τοῦ ἐζήτησε μίαν τελευταίαν ὁδηγίαν.

-Θά ποῦμε καί τόν «τελευταῖον ἀσπασμόν», τέκνον μου;

-Θά τόν πῇς βέβαια! Ἀμέ πῶς; Ἔτσι θά πάῃ ὁ μακαρίτης;

Ὁ πτωχός καλόγηρος ἐπῆρε μίαν ἀναπνοήν καί ἐτερέτισε. «Δεῦτε τόν τελευταῖον ἀσπασμόν.»

Ὁ κύριος τοῦ σκύλου ἔσκυψεν εὐλαβῶς καί ἀπέθεσε τόν τελευταῖον ἀσπασμόν ἐπί τοῦ μετώπου τοῦ ἀγαπημένου του πλάσματος. Ὅταν ἐγύρισεν ὅμως νά κυττάξῃ πίσω του, δέν εἶδε πλέον κανένα ἀπό τούς φίλους του. Μετά τήν τρομεράν πρόσκλησιν, ἄνοιξεν ἡ γῆ καί τούς κατέπιε ζωντανούς, πρίν καταπιῇ τόν νεκρόν τοῦ σκύλου.

Ἀλλά αὐτά συνέβησαν, ὅπως εἴπαμεν, εἰς τήν Κεφαλληνίαν, ὅπου καί ἡ τρέλλα ἀκόμη –ὅπως ὑποστηρίζει ὁ ἀγαπητός μου φίλος κ. Μπάμπης Ἄννινος– ἔχει ἐξαιρετικάς ὡραιότητας.

ΠΑΥΛΟΣ ΝΙΡΒΑΝΑΣ

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.