Κάλλιο ἀργά παρά ποτέ, ἀλλά θέλει κι ἄλλο…

Ἡ ἑλληνική ἐμπορική ναυτιλία ἀποτελοῦσε ἕναν ἀπό τούς κυριότερους στόχους τῶν νέων…

… πού ἔβλεπαν τήν θάλασσα ὡς ἰδανική προοπτική γιά τό ἐπαγγελματικό καί τό οἰκονομικό τους μέλλον.

Στίς δεκαετίες ’50, ’60 και ’70 ὁλόκληρες συνοικίες στίς πόλεις ἀλλά καί συνοικισμοί στά νησιά δημιουργήθηκαν ἀπό τόν κόπο τῶν Ἑλλήνων ναυτικῶν καί τήν σωστή διαχείριση τῶν χρημάτων τους ἀπό τίς ἡρωίδες γυναῖκες τους, πού ἔμεναν πίσω καί ἀξιοποιοῦσαν «τά καλά τοῦ Θεοῦ», πού ἔρχονταν μέ τά «ρόζ χαρτάκια» τοῦ συναλλάγματος. Οἱ δρόμοι τοῦ Πειραιᾶ γέμιζαν τά πρωινά καί τά ἀπογεύματα ἀπό σπουδαστές τῶν Ἰδιωτικῶν Σχολῶν Ἐμπορικοῦ Ναυτικοῦ, μέ τίς καλοσιδερωμένες καί καθαρές στολές, γιά τίς ὁποῖες καμάρωναν οἱ νέοι, πού ἑτοιμάζονταν νά κατακτήσουν τόν κόσμο.

Τό ΠΑΣΟΚ ἔκλεισε τίς ἰδιωτικές Σχολές μέ τρόπο βάρβαρο καί παρέδωσε τίς Δημόσιες Σχολές στό πράσινο συνδικαλιστικό κῦμα, πού σήμανε τήν ἀρχή τοῦ τέλους.

Ἀκολούθησε ὁ συνδικαλισμός τῶν σπουδαστῶν, ὁ μακαρίτης Εὐάγγελος Γιαννόπουλος προσπάθησε νά ἐπαναφέρει τήν στολή στίς Σχολές πού εἶχαν γίνει ἐκτροφεῖα «μαγκιᾶς» καί «ἐργατοπατερισμοῦ» ἀλλά τό σύστημα τόν «ἐκπαραθύρωσε» καί ὁ ἴδιος, παραδίδοντας τό ὑπουργεῖο, καταφέρθηκε –γιά πρώτη φορά – κατά τοῦ Ἀνδρέα Παπανδρέου!
Κι ὅμως, οἱ ἰδιωτικές Σχολές εἶχαν δώσει στή Ναυτιλία μας χιλιάδες στελέχη, ἀπό τά ὁποῖα προῆλθαν ἐπιφανεῖς σήμερα ἐφοπλιστές. Θυμᾶμαι τόν Σπῦρο Ράνη καί τήν Ἑλένη Γκάτσου, πού εἶχαν φέρει στίς σχολές τους σπουδαστές ἀπό τίς τότε ἀναπτυσσόμενες ἀραβικές χῶρες. Στόν Πειραιᾶ!

Σιγά-σιγά καί καθώς ἀκολούθησαν δύο δυνατές κρίσεις στόν χῶρο, ἡ ἑλληνική καί ἡ ἑλληνικῶν συμφερόντων Ναυτιλία ἔχασε τόν ἑλληνικό της χαρακτῆρα. Οἱ χαμηλόμισθοι ἀλλοδαποί ναυτικοί αὐξήθηκαν καί οἱ Ἕλληνες μειώνονται ἀκόμη, μέ ταχύτατους ρυθμούς. Ἔχουμε-δέν ἔχουμε δεκαπέντε χιλιάδες!

Ἔστω καί ἀργά –καί μακάρι νά εἶναι εἰλικρινεῖς οἱ προθέσεις– ἡ Ἕνωσις Ἑλλήνων Ἐφοπλιστῶν ἐγκαινίασε ἀπό χθές «ἐκστρατεία ἐνημέρωσης τῆς νέας γενιᾶς γιά τίς εὐκαιρίες ἐπαγγελματικῆς σταδιοδρομίας πού προσφέρει ἡ θάλασσα καί τό ναυτικό ἐπάγγελμα.»

Εἴδαμε στά μέσα κοινωνικῆς δικτυώσεως τό φιλμάκι τῆς «καμπάνιας», μέ τίτλο «Μιά θάλασσα εὐκαιρίες». Θά ποῦμε ὅτι εἶναι «πολύ καλύτερα ἀπό τό τίποτε» πού ὑπῆρχε μέχρι τώρα, ἀλλά δέν τήν βρήκαμε πολύ δυνατή γιά νά «ταρακουνήσει» ἕναν ἔφηβο καί νά τόν ὁδηγήσει στίς «Ἀκαδημίες» ἤ στίς Ἰδιωτικές (μόνο στό ἐξωτερικό!) Ἀνώτατες Σχολές Ἐμπορικοῦ Ναυτικοῦ.

Ἀσφαλῶς, τά μέσα κοινωνικῆς δικτύωσης «ἀποτελοῦν τόν τόπο συνάντησης, ἐπικοινωνίας καί ἐνημέρωσης γιά τούς νέους ἀνθρώπους», ὅπως ἀναφέρει ἡ ἀνακοίνωση τῆς ΕΕΕ. Ἀλλά νομίζουμε ὅτι τό ἑπόμενο «σπότ» πρέπει νά εἶναι πιό δυνατό, πιό ἠχηρό!

Ἡ ΕΕΕ καλεῖ τούς νέους μας νά στελεχώσουν (τό νά «ἐπανδρώσουν» ἀνήκει στό παρελθόν) , ὡς ἀξιωματικοί ἤ ὡς πληρώματα, ὄχι μόνο τά περισσότερα ἀπό τά 4.800 ἑλληνόκτητα πλοῖα ἀλλά καί τά δεκάδες χιλιάδες τῆς διεθνοῦς ναυτιλίας, ἀξιοποιώντας τήν ἐξαίρετη φήμη πού ἔχει ὁ Ἕλληνας ναυτικός.

«Ἡ ἑλληνική ναυτιλία μπορεῖ νά ἀποτελέσει τή βάση ἀνάπτυξης μιᾶς νέας γενιᾶς ναυτικῶν πού θά διακριθεῖ στό διεθνῆ ἐργασιακό στίβο καί θά ἀποκομίσει σημαντικά προσωπικά καί ἐπαγγελματικά ὀφέλη. Καλοῦμε τούς νέους ἀνθρώπους νά στραφοῦν πρός τήν θάλασσα γιά τήν ἐπαγγελματική τους ἀποκατάσταση, πού θά τούς προσφέρει παράλληλα μοναδικές ἐμπειρίες καί συγκινήσεις» τονίζει ὁ πρόεδρος τῆς ΕΕΕ Θεόδωρος Βενιάμης. Μέ τό καλό…

Απόψεις

Διεθνής ἐξευτελισμός τῆς Ἑλλάδος γιά τό καλώδιο Αἰγαίου – Κύπρου

Εφημερίς Εστία
Μόνον μέ ἄδεια τῆς Τουρκίας ἡ πόντισις! Ὑποχωρήσαμε ὁριστικῶς στά 6 μίλια – Βέτο τῆς Ἀγκύρας καί στά διεθνῆ ὕδατα

Τό Ἰσλάμ «σέβεται» Παναγία – Ἅγιο Γεώργιο, ἐνῶ «ἐμεῖς» τούς βεβηλώνουμε

Μανώλης Κοττάκης
Τό θέμα ἐπιστρέφει διαρκῶς στήν ἐπικαιρότητα τά τελευταῖα εἴκοσι χρόνια μέ ποικίλες ἀφορμές.

Ἅλμα στά κρατικά «φέσια» τόν Ἰανουάριο

Εφημερίς Εστία
Νέα αὔξηση κατέγραψε τό κοντέρ τῶν ληξιπροθέσμων ὀφειλῶν τῆς Γενικῆς Κυβερνήσεως γιά ἕναν ἀκόμη μῆνα.

Ἕνας κοριός ἀποκαλύπτει μιά σημαντική ἀδυναμία

Δημήτρης Καπράνος
Ἀντιγράφω ἀπό τόν ἱστότοπο τῆς Λέσβου «Στό Νησί»: «Ἀπιστευτή περιπέτεια ἔζησε μιά νεαρή κοπέλα κατά τή διάρκεια τοῦ ταξιδιοῦ της μέ πλοῖο τῆς γραμμῆς Πειραιᾶς – Μυτιλήνη, τήν Δευτέρα 10 Μαρτίου, ταξιδεύοντας χωρίς καμπίνα.

Σάββατον, 13 Μαρτίου 1965

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ ΑΣ ΜΑΣ ΕΙΠΟΥΝ!