Ἡ προσφορά τῶν ναυλομεσιτῶν στήν Ναυτιλία

Δέν εἶναι εὔκολη ἡ δουλειά τοῦ ναυλομεσίτη. Τοῦ «broker», ὅπως ἀποκαλεῖται ὁ ναυλομεσίτης στήν διεθνῆ ναυτιλιακή γλῶσσα.

Μιά γλῶσσα πού, εὐτυχῶς, δέν ἔχει ξεχαστεῖ καί ἀκόμη χρησιμοποιεῖται ἀπό τούς (ὅσους ἔχουν ἀπομείνει) Ἕλληνες ναυτικούς.

Ποιός ξέρει, ἄραγε, ὅτι ἡ λέξη «ἀπίκο» σημαίνει τήν γωνία τῶν 90 μοιρῶν πού σχηματίζει ἡ ἄγκυρα μέ τήν ἐπιφάνεια τῆς θάλασσας; Ποιός ξέρει ὅτι «ἀρόδου» σημαίνει τό βαπόρι μέ σβηστές μηχανές καί σέ ἐλεύθερη πλεύση; Ποιός θυμᾶται ὅτι τό «κουμπάσο» εἶναι ναυτικός διαβήτης γιά τόν ὑπολογισμό τῆς ἀπόστασης πάνω στό ναυτικό χάρτη ἤ ὅτι ἡ «μπίντα» εἶναι τό «κολωνάκι» στό ὁποῖο δένεται ὁ κάβος (δέστρα);

Ἄς θυμηθοῦμε μερικές ἀκόμη λέξεις, πού ἀκούγονται συχνά στά βαπόρια τώρα τό καλοκαίρι, πού πολλοί ταξιδεύουμε πρός τά νησιά. «Ράδα» εἶναι τό ἀγκυροβόλιο, «ρέλια» τά κάγκελα, «σταβέντο» εἶναι ἡ ἀντίθετη ἀπό τόν ἄνεμο πλευρά τοῦ σκάφους.

Τά συζητούσαμε ὅλα αὐτά μέ τόν πλοιοκτήτη Ἀλέξη Ἀγγελόπουλο, στήν ἐπιτυχημένη ἡμερίδα «Pireas 2019» πού πραγματοποίησε ἡ Ἕνωση τῶν Ἑλλήνων Ναυλομεσιτῶν, μιά ἡμερίδα μέ ἐνδιαφέροντα «πάνελ» καί θέματα ἀλλά καί μέ ἕνα ἐπιτυχημένο «γκαλά», πού ἔφερε σέ ἐπαφή Ἕλληνες καί ξένους διακεκριμένους ναυλομεσῖτες μέ κορυφαίους ἐκπροσώπους τῆς Ἑλληνικῆς Ἐμπορικῆς Ναυτιλίας!

Συζητώντας, μοῦ εἶπε ὅτι δύο ἀκόμη πλοῖα πού διαχειρίζεται ἡ ἑταιρεία του πραγματοποιοῦν στήν Δραπετσώνα προγραμματισμένες ἐπισκευές, καί θά ἀκολουθήσει ὁ δεξαμενισμός στίς ἐγκαταστάσεις τοῦ ΟΛΠ. «Ἐπιλέγω Πειραιᾶ. Ἔφερα μέσα στό πρῶτο ἑξάμηνο τοῦ 2019 τέσσερα πλοῖα γιά ἐπισκευή ἐδῶ» μοῦ εἶπε.

Γιατί, ἀλήθεια, νά μήν ἐπιλέγουν Πειραιᾶ ὅλοι οἱ Ἕλληνες πλοιοκτῆτες; Τούς καλύτερους μαστόρους καί τά καλύτερα συνεργεῖα ἔχουμε στό Πέραμα καί τήν Δραπετσώνα. Πηγή χρυσοφόρο γιά τήν οἰκονομία ἀποτελεῖ ἡ Ναυπηγοεπισκευή. Ἄς τήν προσέξουμε!

Ἀρκετά τήν τραυμάτισαν οἱ «μάχες» μεταξύ τῶν κομματικῶν συνδικάτων γιά τό ποιός θά ἔχει τόν ἔλεγχο τῆς «Ζώνης». Τά ἀποτελέσματα φάνηκαν καθαρά, μέ τόν σχεδόν ὁλοκληρωτικό ἀφανισμό τῆς Ζώνης ἐπί σειρά ἐτῶν.

Ἦταν, πράγματι, μία ἐπιτυχημένη διοργάνωση, πού ἔφερε τήν τάξη τῶν ναυλομεσιτῶν στό προσκήνιο. Μία ξεχωριστή μερίδα τῆς ναυτιλιακῆς κοινωνίας, ἡ ὁποία κινεῖται μέ ἀπόλυτη ἐπιτυχία στόν Πειραιᾶ. «Ὅταν τό λιμάνι προχωρεῖ μπροστά, ἔχουμε καί ἐμεῖς καλύτερες προοπτικές» δήλωσε ὁ πρόεδρος τῶν ναυλομεσιτῶν Ἰω. Κοτζιᾶς, σημειώνοντας ὅτι καί τό λιμάνι τῆς Θεσσαλονίκης, ὑπό τήν νέα διοίκηση, πραγματοποιεῖ θετικά βήματα.

Τιμώμενο πρόσωπο, στό «Γκαλά» τῆς Ἑνώσεως, ὁ καπετάν Παναγιώτης Τσάκος, πού μίλησε ἀπό καρδιᾶς:

«Δέν κουράζομαι νά γράφω, νά φωνάζω γιά τόν κίνδυνο τοῦ ἀφελληνισμοῦ τῆς ναυτιλίας μας καί νά ὑπενθυμίζω ὅτι ἡ ἱστορία θά εἶναι ἀμείλικτη ἀπέναντί μας ἐάν δέν ἀναλογιστοῦμε τίς εὐθύνες μας καί ἐάν δέν ἑνωθοῦμε σέ μιά πανεθνική σταυροφορία νά ἐνθαρρύνουμε τά Ἑλληνόπουλα νά ἀγκαλιάσουν τή θάλασσα καί νά ἀσχοληθοῦν μέ τήν θάλασσα, μέ ἐνθουσιασμό καί ἀποφασιστικότητα. Αὐτά πού κάνουμε δέν εἶναι ἀρκετά, ὅταν ἔχουμε περισσότερα ἀπό 5.000 πλοῖα καί μόνο 15.000 ναυτικούς, οἱ μισοί ἐκ τῶν ὁποίων στήν ἀκτοπλοΐα» τόνισε.

Καί πόσο, ἀλήθεια, δίκιο ἔχει…

Απόψεις

Τά ἀπόρρητα πρακτικά τῶν διερευνητικῶν ὅπλο στά χέρια τῶν Τούρκων

Εφημερίς Εστία
Τά ἐπεκαλέσθη ὁ Χακάν Φιντάν, ἐπειδή ἡ Ἑλλάς εἶχε καταθέσει ἐπί Γιώργου Παπανδρέου χάρτες (!) μέ χωρικά ὕδατα 6 μιλίων γιά τά νησιά, καί ἐπί Κώστα Σημίτη εἴχαμε δεχθεῖ 12 μίλια μόνο γιά τήν δυτική πλευρά τῶν νησιῶν καί μειωμένη αἰγιαλίτιδα ζώνη γιά Θράκη, Θάσο, Σαμοθράκη

Ἡ δασκάλα μέ τά χρυσᾶ μάτια

Μανώλης Κοττάκης
ΤΗΝ ΓΝΩΡΙΣΑ τό 1986, πρωτοετής φοιτητής στήν Νομική Σχολή Θράκης.

«Ψαλίδισε» τήν τροπολογία γιά τόν Ἄγνωστο ὁ κ. Δένδιας

Εφημερίς Εστία
Η ΧΘΕΣΙΝΗ κατάθεσις τῆς τροπολογίας πού περιγράφει τό καθεστώς πού θά ἰσχύει ἀπό ἐδῶ καί εἰς τό ἑξῆς στό Μνημεῖο τοῦ Ἀγνώστου Στρατιώτου καί τίς ἁρμοδιότητες στό Ὑπουργεῖο Ἐθνικῆς Ἀμύνης καί τήν Ἑλληνική Ἀστυνομία, ἐπιβεβαιώνει τό «παζάρι» πού ἔκανε ὁ ὑπουργός κ. Νῖκος Δένδιας, προκειμένου νά μήν δοῦμε στρατιῶτες μέ σκοῦπες καί σφουγγαρίστρες, οὔτε στρατιωτικά ὀχήματα σταθμευμένα πλησίον τοῦ χώρου. Καί αὐτό γιατί οἱ διαμαρτυρίες τοῦ ὑπουργοῦ ἔπιασαν τόπο καί ἀφῃρέθησαν ἀπό τήν τροπολογία οἱ ἁρμοδιότητες τῆς ἀσφάλειας καί τῆς καθαριότητος ἀπό τίς Ἔνοπλες Δυνάμεις. Οἱ ἁρμοδιότητες πού θά ἔχει τό ΥΠΕΘΑ εἶναι ἡ λῆψις μέτρων γιά τήν συντήρηση, φροντίδα καί ἀνάδειξη τοῦ Μνημείου, καί ἡ ΕΛΑΣ, ἡ τήρησις τῆς δημοσίας τάξεως. Ἐπιβεβαιώνονται δέ οἱ πληροφορίες, ὅτι ἡ ἀνάθεσις τῆς καθαριότητος τοῦ χώρου, καί εἰδικώτερα τοῦ δύσκολου ἔργου μέ τό σβήσιμο τῶν ὀνομάτων τῶν θυμάτων τῶν Τεμπῶν ἀπό τό πεζοδρόμιο μπροστά στό Μνημεῖο, τό ΥΠΕΘΑ θά τό ἀναθέσει «μέσῳ ἀνάθεσης σχετικῶν συμβάσεων» σέ ἰδιωτική ἑταιρεία. Ἀπό αὔριο, καθώς σήμερα θά ψηφισθεῖ ἡ τροπολογία, ἀπαγορεύεται ἡ χρῆσις ἤ κατάληψις τῆς ἐπιφάνειας τοῦ χώρου γιά ὁποιονδήποτε σκοπό πέραν τῆς ἐπισκέψεως τοῦ Μνημείου καί τῆς ἀναδείξεως τῆς σημασίας του. Ἐπίσης, δέν θά ἐπιτρέπεται ἡ ὁποιαδήποτε ἀλλοίωσις τοῦ χώρου, ἡ πραγματοποίησις τῆς ὁποιασδήποτε δημόσιας […]

Περιμένοντας ποῦ θά καταλήξει ἡ μεγάλη κινητικότης

Δημήτρης Καπράνος
«Τί εἶναι πάλι ἐτοῦτο;» μοῦ εἶπε καλός συνάδελφος, ὅταν μάθαμε τό ἀποτέλεσμα τῆς ἐκλογικῆς ἀναμετρήσεως στήν κατεχόμενη Κύπρο.

Πέμπτη, 21 Ὀκτωβρίου 1965

Πρό 60 ἐτῶν
O ΚΟΣΜΟΣ ΤΟ ΜΥΣΤΙΚΟΝ