ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Κυριακή 27 Σεπτεμβρίου 2020

Ἡ πειρατεία σέ ἔξαρση καί περισσότερο βίαιη

Σέ ἔξαρση βρίσκεται καί πάλι τό φαινόμενο τῆς πειρατείας

Ἔπειτα ἀπό μία μικρή ἀνάπαυλα, οἱ πειρατές ξαναχτύπησαν τήν ἑλληνική ναυτιλία καί τόν τελευταῖο καιρό τρία πλοῖα ἑλληνικῶν συμφερόντων δέθηκαν ἔνοπλες ἐπιθέσεις στά νερά τῆς Γουϊνέας, στήν Δυτική Ἀφρική. Τρία βαπόρια τῶν ὁμίλων τοῦ Θανάση Μαρτίνου, τῆς Ἀγγελικῆς Φράγκου καί τοῦ Σπύρου Καρνέση.

Ὅπως ἀποκαλύπτει πρόσφατη ἔρευνα «Risk Intelligence», στήν προαναφερθεῖσα περιοχή, εὐρύτερη τό 2019, σημειώθηκαν ἑκατό περιστατικά πειρατείας, ἀπό τά ὁποῖα τά 34 σέ δεξαμενόπλοια. Οἱ πειρατές αἰχμαλώτισαν ναυτικούς, τούς ὁποίους κρατοῦν σέ «στρατόπεδα» μέσα στήν ζούγκλα καί τούς παραδίδουν ἔπειτα ἀπό σκληρές διαπραγματεύσεις μέ τίς ἑταιρεῖες καί τούς ἀσφαλιστές καί ἀφοῦ εἰσπράξουν τά (πολύ μεγαλύτερα ἀπό ὅ,τι παλαιότερα) λύτρα. Τόν Δεκέμβριο τοῦ 2019 εἴχαμε τρία σοβαρά περιστατικά, μέ ἀπαγωγή συνολικά 47 ναυτικῶν! Δηλαδή κανονική καταδρομική-πολεμική ἐπιχείρηση, ἡ ὁποία θέτει πλέον σέ κίνδυνο τήν ἐλεύθερη ναυσιπλοΐα καί θέτει πρό τῶν εὐθυνῶν τους τίς κυβερνήσεις τῶν χωρῶν στά ὕδατα τῶν ὁποίων δροῦν οἱ πειρατές. Καί ἄν –ὅπως σημειώνει ἡ ἔρευνα πού προαναφέραμε– ἡ κατάσταση δέν φαίνεται νά ἀλλάζει μέσα στά δύο ἑπόμενα χρόνια, τότε ἡ λήψη μέτρων καθίσταται ἀναγκαία. Ὅπως δείχνουν τά στοιχεῖα τῆς ἔρευνας, ὁ τρόπος δράσεως τῶν πειρατῶν ἀλλάζει ἀπό περιοχή σέ περιοχή. Οἱ περισσότερο βίαιες γίνονται στό Δέλτα τοῦ ποταμοῦ Νίγηρα καί στόχος εἶναι κυρίως τά δεξαμενόπλοια μεταφορᾶς παραγώγων πετρελαίου καί LNG, τά ὁποῖα ἔχουν χαμηλότερο ὕψος καί στήν συγκεκριμένη περιοχή πλέουν μέ χαμηλότερες ταχύτητες. Οἱ ἐπιθέσεις γίνονται κυρίως κατά τήν ἐποχή τῆς ξηρασίας, μεταξύ Ἀπριλίου καί Μαΐου καί συνήθως βραδυνές ὧρες, καθώς οἱ πειρατές δέν γίνονται εὔκολα ἀντιληπτοί, ὅπως συμβαίνει τήν ἡμέρα, πού τά ταχύπλοα τῶν πειρατῶν ἐντοπίζονται καί τά πλοῖα αὐξάνουν ταχύτητα καί μποροῦν νά πραγματοποιήσουν ἑλιγμούς. Θά πρέπει νά σημειωθεῖ ὅτι ἡ κυβέρνηση τῆς Νιγηρίας ἔχει αὐξήσει σημαντικά τίς περιπολίες τοῦ Πολεμικοῦ της Ναυτικοῦ, πρᾶγμα πού ἔχει «ἀναγκάσει» τούς πειρατές νά δροῦν μέ μεγαλύτερη ταχύτητα, νά ἐπιδιώκουν τήν ὅσο τό δυνατόν βραχύτερη παραμονή στό πλοῖο καί νά γίνονται περισσότερο βίαιοι. Πρόκειται, δηλαδή, γιά πραγματικά πολεμικές ἐπιχειρήσεις, μέ θύματα ἄοπλους καί ἀνυπεράσπιστους ναυτικούς, τούς ὁποίους καί κρατοῦν ὡς ὁμήρους. Θά πρέπει ἀκόμη νά ἀναφερθεῖ ὅτι καί τά πλοῖα, ὅταν τούς ἁρπάζουν ἱκανό ἀριθμό μελῶν τοῦ πληρώματος, δέν μποροῦν νά ταξιδέψουν μέ ἐλλιπῆ σύνθεση καί ἀντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα ἀσφαλείας!

Ὅλα αὐτά, φυσικά, καθιστοῦν ἐπικίνδυνο τό μέχρι πρό τινος ἀσφαλές ναυτικό ἐπάγγελμα. Καί παράλληλα, δείχνουν ὅτι οἱ τοπικές κυβερνήσεις φέρουν μεγάλη εὐθύνη γιά τήν ἔξαρση τῆς πειρατείας, καθώς δέν εἶναι λίγες οἱ φῆμες πού ἀναφέρονται στήν ὕπαρξη «διαύλων» μεταξύ τῶν πειρατῶν καί κρατικῶν ἀξιωματούχων. Πληροφορίες μάλιστα ἀναφέρουν ὅτι ἔχουν ἤδη ἀρχίσει νά λειτουργοῦν γραφεῖα, τά ὁποῖα «ἐνοικιάζουν» ἔνοπλες ὁμάδες «προστασίας» ἀπό ἐνδεχόμενες πειρατικές ἐπιθέσεις, ἔναντι ἀδρᾶς ἀμοιβῆς. Καί εἶναι βέβαιο ὅτι σύντομα θά ἀρχίσουν «νά πιάνουν δουλειά», καθώς ἡ κρατική παρέμβαση ἀποδεικνύεται πολύ ἀνίσχυρη μπροστά στά ταχύπλοα «φουσκωτά» τῶν πειρατῶν-ἀπαγωγέων.

Απόψεις

Θά ἀφήσουμε τήν Κύπρο μόνη;

Εφημερίς Εστία
Ἡ ἀξία τῆς συμπαγοῦς στάσεως καί τοῦ διπλοῦ βέτο

Ὁ καλύτερος σύμμαχος

Μανώλης Κοττάκης
ΣΚΗΝΗ ΠΡΩΤΗ θερινή, κατά τήν διάρκεια τῶν μακρόσυρτων διακοπῶν τοῦ Ἀλέξη Τσίπρα σέ κάποιο νησί τοῦ Αἰγαίου

Ἅλμα 12 μονάδων στήν ψηφιακή διακυβέρνηση

Εφημερίς Εστία
ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ θετική εἶναι ἡ πορεία τῆς Ἑλλάδος ἀναφορικῶς πρός τήν ἠλεκτρονική διακυβέρνηση…

Τά σινεμά εἶναι πολιτισμός, ὄχι βάρος

Δημήτρης Καπράνος
Λατρεύω τό σινεμά

Σάββατον, 24 Σεπτεμβρίου 1960

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ