ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου 2025

Ἡ Ναυμαχία τῆς Σαλαμῖνος καί ἐμεῖς

Χθές, σέ μιά πανηγυρική ἐκδήλωση, πού πραγματοποιήθηκε στόν χῶρο τῆς Σχολῆς Δοκίμων, στήν Πειραϊκή, ἡ πατρίδα μας τίμησε τήν Ναυμαχία τῆς Σαλαμῖνος

Χθές, ἡ Ἑλλάς ὑπενθύμισε στήν ἀνθρωπότητα ὅτι πρίν ἀπό 2.500 χρόνια οἱ Ἕλληνες, ἑνωμένοι, «Χρυσοφόρων Μήδων ἐστόρεσαν δύναμιν».

Παροῦσα ἡ πολιτειακή, πολιτική καί στρατιωτική ἡγεσία τῆς χώρας, σέ μιά τελετή μέ ὑψηλό συμβολισμό, καθώς ὅλα θά ἦσαν σήμερα διαφορετικά στόν «Δυτικό» κόσμο ἐάν εἶχαν «περάσει» οἱ ὀρδές τοῦ Ξέρξη ἀπό τά στενά τῆς Σαλαμίνας… Αὐτά ὡς πρός τόν –λαμπρό– ἑορτασμό, ὡς πρός τήν –λαμπρή– πρωτοβουλία καί ὡς πρό τήν –ἐξαιρετική καί λιτή– ὀργάνωση τῶν ἐκδηλώσεων ἐπί τῇ ἐπετείῳ, μέ ἐπί κεφαλῆς τήν Μαριάννα Βαρδινογιάννη. Ἄς πᾶμε, ὅμως, στήν «οὐσία» τοῦ πράγματος. Τά 2.500 χρόνια τῆς Ναυμαχίας, λοιπόν, «τιμήθηκαν» στόν περίβολο τοῦ πανέμορφου κτιρίου τῆς Σχολῆς Δοκίμων. Στόν πρό τῆς Σχολῆς θαλάσσιο χῶρο ναυλοχοῦσε ἡ τριήρης «Ὀλυμπιάς», τό πιστό ἀντίγραφο τοῦ πολεμικοῦ πλοίου τῶν Ἀθηναίων. Λίγα, ὅμως, μέτρα πιό πέρα συντελεῖται ἕνα ἔγκλημα εἰς βάρος τῆς περιοχῆς, ἕνα οἰκολογικό κακούργημα, τό ὁποῖο τείνει νά ἐξαφανίσει κάθες ἴχνος ἀρχαιοτήτων πού ἔχει ἀπομείνει στόν βυθό καί ἀλλοιώνει τόν χῶρο στόν ὁποῖο ἐκτείνονται τά ἐναπομείναντα –ἐμφανέστατα– ἴχνη τῶν τειχῶν τοῦ Κόνωνος!

Τήν ὥρα πού «ἑορτάζουμε» τήν ἐπικράτηση «τοῦ πολιτισμοῦ ἐπί τῆς βαρβαρότητος», τήν ἴδια ὥρα, ὁ βυθός τῆς Πειραϊκῆς «μπαζώνεται» ἀπό «μαοῦνες», οἱ ὁποῖες καθημερινά μεταφέρουν «μπάζα» ἀπό τήν περιοχή τοῦ Σχιστοῦ, προκειμένου νά «στηθοῦν» νέοι προβλῆτες γιά νά φιλοξενήσουν –δῆθεν– γιγαντιαῖα κρουαζιερόπλοια.

Θυσιάζεται ἡ Πειραϊκή –μέ τήν ψῆφο τῆς ἑλληνικῆς Βουλῆς, τήν συγκατάθεση τῆς Περιφέρειας Ἀττικῆς καί τήν σιωπή τοῦ Δήμου Πειραιῶς– στόν βωμό ἑνός φαραωνικοῦ σχεδίου, τό ὁποῖο ἐκπονήθηκε ἀπό τήν πρό τῆς κινεζικῆς «εἰσβολῆς» ἑλληνική διοίκηση τοῦ ΟΛΠ.

Καταστρέφεται τό μοναδικό γραφικό κομμάτι τοῦ Πειραιῶς, γιά προβλῆτες στίς ὁποῖες δέν πρόκειται νά ἔλθουν κρουαζιερόπλοια (ἤδη ἀποσύρονται τά πλοῖα-γίγαντες) καί –πιθανότατα– θά φιλοξενηθεῖ ἕνα νέο «κομμάτι» τοῦ ἐμπορικοῦ λιμένος.

Τήν ὥρα, δηλαδή, πού –ὑποτίθεται– τιμοῦμε τούς ἀγῶνες τῶν προγόνων μας, καταστρέφουμε ἀρχαιότητες καί «μπαζώνουμε» τήν περιοχή στήν ὁποία φιλοξενεῖται τό κενοτάφιο τοῦ Θεμιστοκλέους, τοῦ τροπαιαούχου τῆς Ναυμαχίας!

Φυσικά, δέν εἶναι καλύτερη ἡ κατάσταση στήν Σαλαμῖνα. Ἡ Κυνόσουρα, ὁ τόπος ὅπου γράφηκαν στιγμές δόξης, ἔχει μετατραπεῖ σέ ναυπηγική-ἐπισκευαστική ζώνη καί ὁ ὅρμος τοῦ Ἀμπελακίου (ἐκεῖ ὅπου ναυλοχοῦσε ὁ ἑλληνικός στόλος) φιλοξενεῖ κουφάρια πλοίων καί ταρσανάδες!
Στό Ἀμπελάκι (καί ὄχι «Ἀμπελάκια», ὅπως κακῶς ἀναφέρεται) ἡ οἰκογένειά μου ἔχει «ἐξοχική ἀγροικία» ἀπό τό 1930. Πέρασα καί περνῶ τά καλοκαίρια μου στήν Σαλαμῖνα καί ἔχω «μετρήσει» τόν χῶρο τῆς Ναυμαχίας σπιθαμή πρός σπιθαμή.

Δέν ἔχω συναντήσει μεγαλύτερη ἀσέβεια πρός τήν Ἱστορία. Ἡ ἀδιαφορία τῶν ἰδιόρρυθμων κατοίκων τοῦ νησιοῦ καί ἡ ἀδηφάγος «ἰδιωτική πρωτοβουλία» ἔχουν προκαλέσει ἀνεπανόρθωτη καταστροφή.
Ἀπό τό 1980 (ὅταν δημοσίευσα σχετική ἔρευνα στήν «Καθημερινή») μέχρι σήμερα ἔχω γράψει ἄπειρες φορές γιά τό ἐν λόγῳ ἀνοσιούργημα. Φωνή βοῶντος!

Δέν νομίζω νά ὑπάρχει ἄλλος λαός πού νά ἔχει ἀσελγήσει περισσότερο ἐπί τῆς πολιτισμικῆς του περιουσίας! Κατά τά λοιπά, στείλαμε στόν κόσμο τό μήνυμα τῆς Ναυμαχίας!

Πολύ καλά κάναμε, ἀλλά στόν φάκελο ἀναγράφεται «Ἐξωτερικόν»…

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.