Εὐτυχεῖς, εὐλογημένοι πού ἤμασταν ἐκεῖ…

Δέν μένει, δυστυχῶς, πολύς χρόνος γιά κινηματογράφο. Χάσαμε ἐκείνη τήν ὄμορφη συνήθεια, πού μιά φορά τουλάχιστον τήν ἑβδομάδα πηγαίναμε στό σινεμά καί…

… μαγευόμασταν στίς σκοτεινές αἴθουσες ἀπό τά θαύματα τῆς «Ἑβδόμης Τέχνης»… Καί τί δέν εἴδαμε στό σινεμά. Ἀπό τήν παιδική ἡλικία, στό «Σινεάκ», ἔπειτα στίς «ἱστορικές» ταινίες, μέ τούς γονεῖς πάντα, στήν «Ὀδύσσεια», τόν «Μπέν Χούρ», τόν «Ἔλ Σίντ», κι ὕστερα, ἔφηβοι, στόν «Μπέκετ», ἀλλά καί στήν «Σιωπή» τοῦ Μπέργκμαν καί στήν χρυσή «ἐποχή τῆς ἀμφισβήτησης», μέ τό «Μαγαζάκι τῆς κεντρικῆς ὁδοῦ» κι ὕστερα «Τό ἄλογο πού κλαίει», τόν «Ἄνθρωπο ἀπό μάρμαρο», ἀλλά κι ἐκεῖνες τίς «εἰδικές προβολές» τῶν ταινιῶν τοῦ Ἄϊζενσταιν. Κι ἀργότερα, Φελίνι, Μπερτολούτσι, εὐρωπαϊκός κινηματογράφος ποιότητας, πρίν ἡ «ἀμερικανιά» σκεπάσει τά πάντα… Δύσκολο σήμερα τό σινεμά. Ὑπάρχουν τά συνδρομητικά κανάλια, πού προσφέρουν ταινίες ἀμέτρητες καί ὁ ρημάδης ὁ καναπές, πού σέ τραβάει καί σέ ἀπομυζᾶ, χωρίς νά τό καταλαβαίνεις… Ἀλλά ὅταν βρεθεῖ ἡ εὐκαιρία, θά πᾶμε στόν κινηματογράφο καί θά ἀφεθοῦμε στήν μοναδικότητα τῆς προβολῆς, πάντα μέ τήν εἰκόνα τοῦ πιτσιρικᾶ ἀπό τό «Σινεμά ὁ Παράδεισος» στό μυαλό…

Καί βρέθηκε ἡ εὐκαιρία προχθές, καθώς μᾶς συστήθηκε νά δοῦμε μία συγκεκριμένη ταινία «χωρίς νά διαβάσουμε προηγουμένως ὁτιδήποτε γι’ αὐτήν». Καί δέν διαβάσαμε, παρά κατεβήκαμε στήν παραλία, στόν Πειραιᾶ, ἀπολαύσαμε τό καφεδάκι μας πλάι στό κῦμα καί στίς ἐννιά ἀκριβῶς τρυπώσαμε στό ἐξαίσιο θερινό παραθαλάσσιο σινεμά «Βοτσαλάκια»…

Τήν εἴδαμε τρεῖς σχεδόν συνομήλικοι, παιδιά τῆς δεκαετίας τοῦ ’60. Ὁ κατά τρία χρόνια μικρότερος ἀδελφός μου, Πλάτων, καθηγητής στό Πολυτεχνεῖο τοῦ Σέφφηλντ καί τῆς Ὀζάκα, καί ὁ παιδικός μας φίλος, Γιῶργος Μέγκουλας, παγκοσμίου ἀκτινοβολίας γλύπτης…

Ἡ ταινία ἦταν ἐξαιρετική. Μέ τίτλο: «Yesterday», μία ἱστορία γιά ἕναν κόσμο ἀπό τόν ὁποῖο ἀπουσίαζε ἡ μουσική τῶν Beatles! Δέν θά σᾶς παρουσιάσω τήν ὑπόθεση, γιατί θέλω νά πᾶτε νά τήν δεῖτε.

Θά σᾶς πῶ, ὅμως, ὅτι βγῆκα ἀπό τό σινεμά περήφανος καί τυχερός πού ἀνήκω στήν «φουρνιά» ἐκείνης τῆς ἐποχῆς. Γιατί «ναί, τόν ἀλλάξαμε τόν κόσμο». Καί ὄχι μέ τήν ἀνατροπή πού ὅλοι περίμεναν καί πού φόρτωσαν στόν «Μάη τοῦ ’68» ἀλλά μέ τήν μουσική. Μέ ἐκεῖνα τά τέσσερα ἀγόρια ἀπό τό Λίβερπουλ, ἄτομα χαρισματικά καί ἰδιοφυῆ, πού δημιούργησαν ἕνα νέο εἶδος ἐκφράσεως, μέσω μιᾶς μοναδικῆς πλοκῆς ἤχων καί φθόγγων, ἤχων καί στίχων, μουσικῆς καί σκέψεων.

Καί πόσα ἄλλα, ἀλήθεια, δέν ἔφερε ἐκείνη ἡ δεκαετία. Ὅσο κι ἄν στήν Ἑλλάδα ὅλα ἔρχονταν μέ καθυστέρηση ἑπτά ἐτῶν, ἐκείνη ἡ ἐποχή μᾶς ἄγγιξε, μᾶς ξεσήκωσε, μᾶς ἔφερε στό σπίτι τόν Γκίνσμπεργκ, τόν Ντύλαν, τόν Κοέν, τόν Ντόνοβαν, τήν Μπάεζ καί, φυσικά, τούς «Beatles», τούς ἀνθρώπους πού ἀπέδειξαν πόσο σοβαρή πράξη ἦταν τό νά ἀφήσεις τά μαλλιά σου νά μακρύνουν «περισσότερο ἀπό τό κανονικό» κι ἀργότερα πόσο ἐπαναστατικό μπορεῖ νά εἶναι τό σήκωμα τῆς φούστας τῶν κοριτσιῶν ἐπάνω ἀπό τό γόνατο!

Πράγματα πού σήμερα φαίνονται ἁπλά, ἀλλά πού τότε ταρακούνησαν τό σύμπαν. Καί ἤμασταν κι ἐμεῖς ἐκεῖ! Καί εἴμαστε ἀκόμα!

Απόψεις

Βόμβα ἀπό τήν Ἀρχή Προστασίας Δεδομένων: Ἐπί θητείας Κεραμέως διέρρευσαν τά 20.000 mails

Εφημερίς Εστία
Γιατί ὁ πρόεδρός της Κωνσταντῖνος Μενουδάκος ἀρνήθηκε νά λάβει ὑπ’ ὄψιν του τό πόρισμα ἐσωτερικοῦ ἐλέγχου πού συνέταξε τό Ὑπουργεῖο Ἐσωτερικῶν γιά νά ἐπιρριφθεῖ ἡ εὐθύνη στόν Διευθυντή Ἐκλογῶν, μέ παραπομπή σέ χρόνο πρό τῆς ἀναλήψεως καθηκόντων τῆς σημερινῆς ὑπουργοῦ – Καί οἱ 300 προσφυγές συνδέονται μέ τήν ἐπιστολική ψῆφο – Μόνον 45.000 ὁμογενεῖς ἐνεγράφησαν στήν πλατφόρμα

Τό Αἰγαῖο τῶν ψευδαισθήσεων καί ἡ τουρκική «θάλασσα τῶν νησιῶν»

Εφημερίς Εστία
Η ΤΟΥΡΚΙΚΗ ἐπιθετικότης δέν περιορίζεται σέ αὐτά πού λέγει ἤ πράττει σήμερα ὁ Ταγίπ Ἐρντογάν.

Συνδικαλιστές ἔδωσαν ἄδεια γιά περιγραφή ἀγῶνος τοῦ Τσάμπιονς Λήγκ, ἀλλά ἡ ΕΡΤ εἶπε ὄχι στήν Ἐκκλησία γιά τήν Ἀκολουθία τοῦ Νιπτῆρος

Εφημερίς Εστία
Πρό δυσάρεστης ἐκπλήξεως εὑρέθησαν χιλιάδες πιστοί πού προχθές, Μεγάλη Τετάρτη, ὅταν ἄνοιξαν τούς τηλεοπτικούς δέκτες τους γιά νά παρακολουθήσουν τήν Ἀκολουθία τοῦ Νιπτῆρος, εἶδαν ἐπαναλήψεις τηλεοπτικῶν σειρῶν.

Ἡ λαϊκή ποίηση καί τό Θεῖον Δρᾶμα

Δημήτρης Καπράνος
«Ἀπό τήν καρδιά βγαίνουνε τά στιχάκια» ἔλεγε ἡ κυρία Τάσια Κουράκου, ἡ δασκάλα μας, πού κάθε τόσο μᾶς διάβαζε κάποιους στίχους ἀπό τήν λαϊκή, τήν δημώδη ποίηση.

Σάββατον, 2 Μαΐου 1964

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΟ ΕΛΗΣΜΟΝΗΣΕ; Ἀποροῦμεν μέ τήν ἀφέλειαν τοῦ κ. Παπανδρέου, ὁ ὁποῖος ἔσπευσε νά διαψεύσῃ τήν εἴδησιν μιᾶς Ἀγγλικῆς ἐφημερίδος, περί τῆς παραγγελίας εἰδικοῦ ἀεριωθουμένου ἀεροπλάνου, διά τά βασιλικά ταξίδια: «Ἐκφράζω –εἶπε– τήν λύπην μου, διά τήν εἴδησιν, ἡ ὁποία εἶναι ἐντελῶς ἀνυπόστατος». Ἀλλά, πῶς τολμᾷ νά τά λέγῃ αὐτά, ἀφοῦ καί ὁ ἴδιος ὡμολόγησεν ἐπισήμως, κατά τήν πρωθυπουργίαν του τοῦ Δεκεμβρίου, ὅτι ἡ Κυβέρνησις τοῦ παρήγγειλε τό ἀεροπλάνον αὐτό, ἀντί 35 περίπου ἑκατομμυρίων δραχμῶν;… Μέχρι τοιούτου σημείου ἔχει χάσει τήν μνήμην του, διά τά πρόσφατα γεγονότα; ΤΑ ΣΗΜΕΡΙΝΑ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΤΟΥ ΕΘΝ. ΣΥΜΒ. ΕΛΛΗΝΙΔΩΝ ΑΙ ΔΙΩΞΕΙΣ ΕΙΣ ΤΟΥΡΚΙΑΝ Τό Ἐθνικόν Συμβούλιον Ἑλληνίδων ἀπηύθυνεν εἰς τό Διεθνές Συμβούλιον Γυναίκων καί τά ἀνά τόν κόσμον ἐθνικά συμβούλια γυναικῶν ἔντονον διαμαρτυρίαν διά τάς διώξεις τῶν Ἑλλήνων τῆς Κωνσταντινουπόλεως καί τόν ἀνήκουστον κατατρεγμόν τῆς Ἑλληνικῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας καί τοῦ Πατριαρχείου. Καταγγέλλει τάς πράξεις αὐτάς ὡς καταφώρους παραβιάσεις τῶν ἀρχῶν τοῦ ΟΗΕ καί τῆς παγκοσμίου διακηρύξεως τῶν δικαιωμάτων τοῦ ἀνθρώπου καί ζητεῖ δικαίαν καί ἀνθρωπιστικήν μεταχείρισιν τοῦ Ἑλληνικοῦ πληθυσμοῦ τῆς Τουρκίας καί ἀπόλυτον σεβασμόν τῆς Ἑλληνικῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας. * Ἐπειδή ἡ 3η Μαΐου 1964 ἦταν Κυριακή καί ἡ «Ἑστία» δέν εἶχε κυκλοφορήσει, σταχυολογοῦμε κείμενα ἀπό τό φύλλο τῆς προηγουμένης ἡμέρας, 2ας Μαΐου 1964.