ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Κυριακή 14 Δεκεμβρίου 2025

Εὐτυχῶς, ὑπάρχουν καί οἱ ὀάσεις τῶν Ἀθηνῶν…

Ἔχω μόλις βγεῖ ἀπό τό μετρό καί κατευθύνομαι πρός τήν ὁδό Χατζημιχάλη, ὅπου καί τό ὁμώνυμο Μουσεῖο Λαϊκῆς Τέχνης, ἕνας χῶρος τόν ὁποῖο ἡ ἄξια διεύθυνσή του (παρά τήν παντελῆ ἀπουσία στηρίξεως ἀπό τούς δημάρχους τῶν τελευταίων ἐτῶν) ἔχει καταστήσει πρότυπο καί κάθε του ἐκδήλωση-ἔκθεση συγκεντρώνει πολύ κόσμο στό πανέμορφο (καί μέ πολύ κόπο διατηρούμενο σέ καλή κατάσταση μέ πενιχρά μέσα) κτήριό του.

Περπατῶ καί φθάνω στήν πλατεῖα, στήν γωνία τῆς ὁδοῦ Μητροπόλεως. Εἶναι Σάββατο, ὀκτώ τό βράδυ περίπου, καί σταματῶ νά ἀγοράσω τίς κυριακάτικες ἐφημερίδες. Μιά κυρία, πού κρατᾶ μιάν ἀνθοδέσμη, περνᾶ δίπλα μου. Τήν κοιτάζω, καί ξαφνικά, ἕνας νεαρός μέ κουκούλλα, ὁρμᾶ καί τῆς ἁρπάζει τήν τσάντα, πού ἔχει κρεμασμένη στόν δεξιό ὦμο, καθώς μέ τό ἀριστερό χέρι κρατᾶ τήν ἀνθοδέσμη. Ἡ γυναῖκα βάζει τίς φωνές. (Βρίσκεται στό ὕψος ὅπου σταματοῦν τά λεωφορεῖα τῆς γραμμῆς Πειραιᾶς-Σύνταγμα.) «Φέρε ἐδῶ τήν τσάντα! Κλέφτης, βοήθεια, πιάστε τον!» καί τέτοια. Στήν γωνία τῆς Μητροπόλεως συζητοῦν τέσσερεις-πέντε ἀστυφύλακες.

Ἀσυναίσθητα, τρέχω πίσω ἀπό τόν κλέφτη. Βλέπω ὅτι στρίβει στήν πρώτη γωνία δεξιά, συνεχίζω νά τρέχω ξωπίσω του.

Σέ ἐλάχιστοι χρόνο, περνοῦν πλάι μου, τρέχοντας ἐπίσης, οἱ ἀστυνομικοί καί πίσω τους ἡ ἄτυχη γυναῖκα πού φωνάζει, εἰς μάτην, «πιάστε τον»!

Οἱ ἀστυνομικοί σκορπίζουν στά γύρω στενά, πάντα τρέχοντας, ἐγώ διαπιστώνω ὅτι ἔχω φθάσει στήν ὁδό Τριπόδων καί ἔχω κατά πολύ περάσει τόν προορισμό μου, δηλαδή τό Μουσεῖο. Περπατῶ στό τσουχτερό κρύο, ἀλλά ποῦ νά πάρω χαμπάρι, σχεδόν κάθιδρος, ἀπό τό «σπρίντ» πού εἶχα μόλις ἐπιχειρήσει.

Αὐτομάτως σκέπτομαι «δέν εἴμαστε πιά γιά τέτοια», κουμπώνω τό σακάκι καί σηκώνω τόν γιακᾶ…

Δέν γνωρίζω τελικῶς τί ἀπέγινε. Τό πιθανώτερο εἶναι ὁ κλέφτης τῆς τσάντας νά χάθηκε στό πλῆθος, καθώς οἱ γύρω ἀπό τό Σύνταγμα δρόμοι ἦταν γεμᾶτοι κόσμο καί ἡ γυναῖκα μᾶλλον θά ἔμεινε μέ τήν ἀνθοδέσμη «ἀμανάτι»…

Φθάνω στό Μουσεῖο, ἡ ξενάγηση στόν μαγικό κόσμο μέ τά «Ὑφαντά τῆς Ὄσσας» ἔχει ἀρχίσει.

Μιά Ἔκθεση μέ τίτλο «Τά πλουμιστά ὑφαντά τῆς Ὄσσας Θεσσαλονίκης», μέ τήν σφραγῖδα τῆς ποιότητας τοῦ Μουσείου, ὀργανωμένη ἀπό τόν Ὀργανισμό Πολιτισμοῦ, Ἀθλητισμοῦ καί Νεολαίας τοῦ Δήμου Ἀθηναίων, τό Μουσεῖο Λαϊκῆς Τέχνης καί Παράδοσης «Ἀγγελική Χατζημιχάλη» καί τόν Σύλλογο Ὀσσαίων «Ἡ Ἁγία Κυράννα».

Ἐμπειρία μοναδική ἡ ἐπαφή μέ τούς θησαυρούς τῆς ὑφαντικῆς τέχνης τῶν γυναικῶν τῆς Ὄσσας, καμωμένους μέ στημόνι καί ὑφάδι, πού βγῆκαν ἀπό ζωγραφιστά σεντούκια καί ἀπό τίς σελίδες τῆς ἱστορίας γιά νά ἐκτεθοῦν –μετά ἀπό 100 καί πλέον χρόνια– ὑπό τήν σκιά τῆς Ἀκροπόλεως, στό κέντρο τῆς παλαιοτέρας συνοικίας τῶν Ἀθηνῶν, τῆς ἱστορικῆς Πλάκας, καί στό σπίτι τῆς πρώτης Ἑλληνίδας λαογράφου, Ἀγγελικῆς Χατζημιχάλη.

Μόλις πρίν, ἔχω ἔλθει σέ ἐπαφή μέ τήν εἰκόνα τῆς σημερινῆς Ἀθήνας καί, περνῶντας τήν βαρειά ξύλινη θύρα τοῦ Μουσείου, ἀγγίζω τήν ἄλλη Ἑλλάδα, ἐκείνη τῶν χρωμάτων, τῆς λαϊκῆς τέχνης καί τῆς βαρειᾶς μας κληρονομιᾶς.

Μόνο συγχαρητήρια γιά τήν διεύθυνση τοῦ Μουσείου. Εἴθε ἡ νέα δημοτική ἀρχή νά ἀγκαλιάσει τήν παράδοση καί νά στηρίξει αὐτόν τόν, μοναδικό καί καλά διατηρημένο, χῶρο, γεγονός ὀφειλόμενο στίς ἄοκνες καί στοχευμένες παρεμβάσεις τῆς διευθύνσεως καί τῶν ὑπαλλήλων.

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.