ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Παρασκευή 24 Οκτωβρίου 2025

Δυστυχῶς, κι ἐσύ (ἀκόμη) χτενίζεσαι…

Ἔγραψε ὁ παλαιός, καλός συνεργάτης καί συνάδελφος, Διονύσης Βραϊμάκης: «Πρόγραμμα τοῦ 1976 ἀπό “Τό τράμ τό τελευταῖο” πού ἀνέβασε τό Ἐλεύθερο Θέατρο στό Ἄλσος Παγκρατίου.

Βρίσκεται μέ πολλά (δεκάδες; ἑκατοντάδες;) ἄλλα στό χαρτοβασίλειο τοῦ σπιτιοῦ. Στό κείμενο τοῦ προγράμματος τά παιδιά τοῦ Ἐλεύθερου (“παιδιά” τότε, ὅπως καί ἐμεῖς…) ἐξηγοῦν τί θά ἔλεγαν στόν Ἀχιλλέα Μαμάκη ἄν τά ρωτοῦσε “τί ἑτοιμάζετε ἐφέτος;” Στό πρῶτο σχόλιο τῆς ἀνάρτησης ἡ ἀπάντηση καί, ἀκόμα, δύο λόγια γιά τό ποιός ἦταν ὁ Ἀχ. Μαμάκης (πρός τούς νεότερους ἡ πληροφορία), ἀλλά καί μιά δήλωση τῆς Ἄννας Παναγιωτοπούλου, γιά τό πῶς ἀντιμετώπιζαν τόν θίασο ὅταν ἐγκαταστάθηκε στό Ἄλσος: “Δέν μᾶς ἤθελαν, μᾶς πετοῦσαν νεράντζια”…

Ἐκεῖνα τά καλοκαίρια, ἀνεβαίναμε, μεγάλη παρέα, ἀπό τόν Πειραιᾶ στό “Ἄλσος Παγκρατίου” γιά νά παρακολουθήσουμε τίς παραστάσεις τοῦ “Ἐλευθέρου Θεάτρου”. Μιά ὁμάδα ταλαντούχων νέων (τότε) ἠθοποιῶν, ἄλλαζε τά δεδομένα τῆς ἐποχῆς, γράφοντας κείμενα τσουχτερά καί καθαρά πολιτικά, ἐν μέσῳ τῆς στρατοκρατούμενης Ἑλλάδος. Ἦταν μιά περίεργη ἐποχή, πού βλέπαμε “Τό τράμ τό τελευταῖο”, “Κι ἐσύ χτενίζεσαι”, “Μιά ζωή Γκόλφω”. Πραγματικά περίεργη ἐποχή. Τήν ἀποτύπωσε μέ δικά του λόγια ὁ ἀξέχαστος φίλος, ἐξαίρετος ἠθοποιός, Γιῶργος Κοτανίδης, ἀπό τά παλαιότερα μέλη τῆς “παρέας”:

Σκεφτεῖτε ὅτι ἀκόμα καί τό ‘Μεγάλο μας τσίρκο’, τό σνομπάραμε τότε ὡς ἐμπορική παράσταση! Μήν κοιτᾶτε πού, στό πέρασμα τοῦ χρόνου, πουλήθηκε κι αὐτό ἀλλιῶς… Τό ρίσκο στόν πάγκο τοῦ χασάπη ἐμεῖς τό πήραμε πρῶτοι! Ἄν δέν ὑπῆρχε ἡ γενναία χορηγία τῆς Εὐρωπαϊκῆς Κίνησης Νέων, ὕψους 40.000 δραχμῶν, τό παρθενικό τους ἐγχείρημα στό ‘Βέμπο’ ἴσως νά μήν πραγματοποιοῦνταν ποτέ’.

Τόν καιρό, ὅμως τό Ἄλσος Παγκρατίου σειόταν ἀπό ἐνθουσιασμό γιά τήν ἐναλλακτική ἐπιθεώρηση “καί σύ χτενίζεσαι”, ὁ ἴδιος βρισκόταν στή φυλακή, ἔχοντας ἤδη ὑποστεῖ τή βιαιότητα τῶν Μπάμπαλη καί Μάλλιου, ἀντλῶντας τώρα μαθήματα ζωῆς ἀπό τόν Χρόνη Μίσσιο καί τόν Μῆτσο Παρτσαλίδη. “Τί ἀπέγινε ἄραγε ἡ αἰσιοδοξία τῶν πρώτων μεταπολιτευτικῶν χρόνων; Πῶς ἀπό τό ‘ἐμεῖς’ τοῦ Μακρυγιάννη, πού μᾶς ὁδήγησε σέ ὅ,τι καλό πετύχαμε, ξεπέσαμε στό θλιβερό ‘ἐγώ’ τῆς σκατομοιρασιᾶς, πού ὁδήγησε στή σημερινή χρεοκοπία τῶν ἀξιῶν, τῶν ἰδεῶν, καί τῆς χώρας ὁλόκληρης; Πῶς φτάσαμε στίς πολλές μικρές χοῦντες, στόν κάθετο διαχωρισμό ἀπό τά κόμματα καί στό ὁριζόντιο κομμάτιασμα ἀπό κάθε λογῆς ὀργανωμένες ὁμάδες καί ‘παράγκες’; Ποιός θά μποροῦσε νά φανταστεῖ ὅτι ἄνθρωποι πού τότε ἀγωνίζονταν μαζί μας θά ἰσχυρίζονταν ὅταν ἀπέκτησαν ἐξουσία ὅτι ‘ἡ μίζα εἶναι θεσμοθετημένη’; Ἄν ὑποστήριζαν κάτι τέτοιο τότε πού ἀγωνιζόμασταν νά ρίξουμε τή χούντα, δέν θά εἶχαν προλάβει νά ζήσουν, θά τούς εἴχαμε δαγκώσει τόν λαιμό” εἶπε ὁ Γιῶργος Κοτανίδης, λίγο καιρό πρίν φύγει γιά πάντα. Καί ἔτσι, ἀκριβῶς ἔχουν, δυστυχῶς, τά πράγματα.

Θά θυμηθῶ κάποια ὀνόματα τῶν ἱδρυτικῶν μελῶν: Κώστας Ἀρζόγλου, Ντῖνος Λύρας, Ὑβόννη Μαλτέζου, Νένα Μεντῆ, Ἄννα Παναγιωτοπούλου, Γιῶργος Σαμπάνης, Νῖκος Σκυλοδῆμος, Σμαράγδα Σμυρναίου, Κώστας Στυλιάρης, Σταμάτης Φασουλῆς, Μίμης Χρυσομάλλης. Καί, φυσικά, τίς ὑπέροχες μουσικές δημιουργίες τοῦ Λουκιανοῦ Κηλαηδόνη, ὁ ὁποῖος εἶχε “δέσει” σέ ἀφάνταστα ὑψηλό βαθμό μέ τήν “κομπανία τεατράλε”, πού ἔλεγε ὁ Χρυσομάλλης. Τά θυμήθηκα ὅλα αὐτά, μέ τό ἄκουσμα τῆς ἐκδημίας τῆς ἐξαίρετης Ἄννας Παναγιωτοπούλου. Καί μελαγχόλησα…»

Απόψεις

Ὁ κύριος Πρωθυπουργός ἐνοχλεῖται ἀπό τίς ὑποδείξεις τοῦ Προέδρου

Εφημερίς Εστία
Αἰχμές πρός τόν ὑπουργό Ἐθνικῆς Ἀμύνης: «Καλό εἶναι νά μένει ἔξω ἀπό τίς πολιτικές συζητήσεις τό ὄνομά του» – Παράπονα Μητσοτάκη γιά τίς δημοσκοπήσεις γιατί «μετροῦν κόμματα πού δέν ὑπάρχουν» – Στό στόχαστρό του καί ὁ Εὐ. Βενιζέλος γιά τήν «μή κυβερνήσιμη χώρα»

Ὁ πλησίον

Μανώλης Κοττάκης
Μέ Αφορμή τόν θάνατο τοῦ Διονύση Σαββόπουλου εἰσηγοῦμαι μιά ἄσκηση πρός ἐπίλυση μέ τήν βοήθεια μιᾶς ἐκπληκτικῆς ἀνθρώπινης αἴσθησης πού δέν ἔχει ἡ ΑΙ: τῆς φαντασίας! Ἄν θέλαμε νά περιγράψουμε τήν μουσική ὅλων τῶν μεγάλων συνθετῶν τῆς ἐποχῆς μας, ποιά ἀνθρώπινη χειρονομία θά ἐπιλέγαμε γιά νά τήν συμβολίσουμε; Ἐναλλακτικά, μέ ποιά εἰκόνα θά τήν ταυτίζαμε; Γιά ὅσο σκέπτεστε τίς ἀπαντήσεις σας, εἰσφέρω ὡς τροφή γιά σκέψη τίς δικές μου. Θά ταύτιζα τόν Μίκη μέ μιά ὑψωμένη γροθιά. Αὐτός ἦταν ὁ Θεοδωράκης, αὐτή καί ἡ Μεταπολίτευση. Ἀνεκπλήρωτοι πόθοι. Τόν Μάνο μέ μιά μεγάλη ἀγκαλιά. Τῆς συμφιλιώσεως, τῆς ἀνοχῆς καί τῆς πολιτικῆς συμπεριλήψεως. Τόν Μαρκόπουλο μέ τίς ρίζες. Ἦταν ὁ σκαπανεύς τους. Τόν Ξαρχάκο μέ τό σῆμα τῆς νίκης ἀπέναντι στό ἄδικο. Καί τόν Νιόνιο μέ ἕναν κύκλο. Τόν κύκλο τοῦ «ὅλοι μαζί». Πῶς ἀγκαλιάζονται καί χορεύουν οἱ παῖκτες τῆς Ἐθνικῆς μπάσκετ μετά ἀπό κάθε νίκη; Αὐτό. Αὐτός ἦταν ὁ Σαββόπουλος. Ἡ ἑλληνική χαρά κλεισμένη σέ κύκλο. Ὅλους ὅμως τούς μεγάλους μας τούς ἑνώνει μιά λεπτή νοητή γραμμή, ἡ ὁποία λείπει σήμερα κατά βάση ἀπό τόν δημόσιο βίο. Ἡ γραμμή τῆς Ἑλληνικότητας. Πολλούς ἐξ αὐτῶν τούς ἑνώνει καί τό πνεῦμα τῆς Ὀρθοδοξίας πού ἐπηρέασε τό ἔργο τους. Ὁ ἀριστερός Θεοδωράκης ἐκτόξευσε τό […]

Ἡ Ντόρα προτείνει τήν ἐπαναφορά τοῦ Συμβουλίου Δημοκρατίας!

Εφημερίς Εστία
Σέ μιάν ἀπροσδόκητη ἐξέλιξη, ἡ κ. Ντόρα Μπακογιάννη πρότεινε νά καθήσουν στό ἴδιο τραπέζι οἱ πρώην Πρωθυπουργοί, Κώστας Καραμανλῆς, Γιῶργος Παπανδρέου, Ἀλέξης Τσίπρας καί Ἀντώνης Σαμαρᾶς, καθώς καί ὁ Εὐάγγελος Βενιζέλος, προκειμένου νά ὑπάρξει ἐθνική συνεννόησις γιά τά ζητήματα πού ἀφοροῦν στήν ἐξωτερική πολιτικῆς τῆς χώρας σέ σχέση μέ τήν Τουρκία. Καί τοῦτο ἐνῶ κατ’ ἐπανάληψιν ὁ Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ἔχει δηλώσει ὅτι ὁ ἴδιος ἔχει τήν ἀποκλειστική εὐθύνη τῆς διακυβερνήσεως καί τῆς χαράξεως τῆς ἐξωτερικῆς πολιτικῆς. Ἡ πρότασις αὐτή τῆς κ. Μπακογιάννη συνιστᾶ ἐπαναφορά, ἔστω καί ἄτυπη, τοῦ Συμβουλίου τῆς Δημοκρατίας, τό ὁποῖο προεβλέπετο ἀπό τό Σύνταγμα τοῦ 1975 καί κατηργήθη μέ τήν συνταγματική ἀναθεώρηση τοῦ 1986, κατά τήν ὁποία ὁ Πρόεδρος τῆς Δημοκρατίας κατέστη ἀποκλειστικῶς τελετουργικός, μέ τό σύνολον τῶν ἁρμοδιοτήτων νά περιέρχονται στόν Πρωθυπουργό. Στό Συμβούλιο τῆς Δημοκρατίας, τό ὁποῖο συγκαλοῦσε ὁ Πρόεδρος τῆς Δημοκρατίας, μετεῖχαν, πέραν τοῦ ἐν ἐνεργείᾳ Πρωθυπουργοῦ, οἱ διατελέσαντες Πρωθυπουργοί, καθώς καί οἱ διατελέσαντες Πρόεδροι τῆς Δημοκρατίας. Τό Συμβούλιο αὐτό ἐλάχιστες φορές εἶχε συγκληθεῖ καί προεβλέπετο νά λειτουργεῖ συμβουλευτικῶς γιά πράξεις ρυθμίσεως τοῦ πολιτεύματος, μέ πρώτη προτεραιότητα τήν σύγκλιση τῶν ἀπόψεων ὅλων τῶν συμμετεχόντων. Τό πνεῦμα τῆς προτάσεως τώρα εἶναι πολύ διαφορετικό καί φαίνεται ὅτι στήν βάση της ὑπάρχει ὁ φόβος γιά τήν […]

Ἆσμα ἡρωικό καί πένθιμο γιά τόν Διονύσιο μελωδό

Δημήτρης Καπράνος
Ἦταν ἕνα «μουσικό πρωινό» τοῦ Νίκου Μαστοράκη, νομίζω τό ’65.

Σάββατον 23 Ὀκτωβρίου 1965

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ H ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΤΟΥ ΕΟΤ