Δύο χρόνια χωρίς τόν ὁλόφωτο Vangelis

Πέρασαν δύο χρόνια χωρίς τόν Βαγγέλη Παπαθανασίου.

Τόν κορυφαῖο, διεθνῶς ἀνεγνωρισμένο καί καταξιωμένο Ἕλληνα μουσικό δημιουργό τοῦ εἰκοστοῦ πρώτου αἰῶνος.

Εἶναι βέβαιο ὅτι ἐμεῖς, οἱ Ἕλληνες, δέν ἔχουμε ἀκόμη ἀξιολογήσει τήν οἰκουμενική μουσική προσωπικότητα τοῦ «Vangelis». Δέν ἔχουμε συλλάβει τό πόσο ἀποφασιστική ἦταν ἡ συμβολή του στήν ἀνάδυση, μέσα ἀπό τήν ἠλεκτρονική μουσική, ἑνός νέου εἴδους, μιᾶς ἐντελῶς νέας τεχνοτροπίας, ἡ ὁποία, ὅμως, κατόρθωσε νά κρατήσει τούς κανόνες τῆς μελωδίας καί τῆς συνθέσεως, ὅπως αὐτοί ἔχουν διαμορφωθεῖ ἀνά τούς αἰῶνες.

Ἀρκεῖ νά σκεφθοῦμε ὅτι ὁ Βαγγέλης Παπαθανασίου ἐκτόξευσε τό συγκρότημα τῶν «Παιδιῶν τῆς Ἀφροδίτης» στά οὐράνια καί καθιερώθηκε ὡς διεθνοῦς ἐμβελείας μουσικός δημιουργός, ἀκολουθῶντας πιστά ἕναν κανόνα! Τόν «Κανόνα» τοῦ Πάχελμπελ.

Στήν μουσική ὁρολογία, ὁ κανών εἶναι σύνθεση, στήν ὁποία ἡ κυρία μελωδία ἀκολουθεῖται μέ χρονική διαφορά (διαφορά φάσεως ἑνός ὀγδόου, τετάρτου, ἑνός μέτρου κ.λπ.) ἀπό μίμηση αὐτῆς στίς ἄλλες φωνές. Ἡ ἀρχική φωνή πού ἔχει καί τήν κύρια μελωδία ὀνομάζεται ὁδηγός (dux ἤ proposta στά λατινικά), ἐνῷ οἱ φωνές πού ἀκολουθοῦν ὀνομάζονται comes ἤ riposta (ἀκόλουθοι).

Ἡ μίμηση αὐτή καθ’ ἑαυτή πρέπει νά εἶναι εἴτε πανομοιότυπη τῆς κυρίας μελωδίας εἴτε παραλλαγή της. Στό ρεπερτόριο τῆς κλασσικῆς μουσικῆς ξεχωρίζει ὁ «Κανών» τοῦ Γερμανοῦ συνθέτη Γιόχαν Πάχελμπελ.

Στόν «Κανόνα» αὐτόν, λοιπόν, ἔκτισε ὁ Βαγγέλης Παπαθανασίου τόν μῦθό του, διασκευάζοντάς τον σέ «πόπ» μελωδία, προσθέτοντας ἕνα μικρό ρεφραίν καί ἀποκαλῶντας τήν σύνθεση αὐτή (δηλαδή τήν ἐλαφρά διασκευή τῆς μελωδίας τοῦ Πάχεμπελ, διανθισμένη μέ ἕνα περαστικό ρεφραίν) «Rain and Tears» (βροχή καί δάκρυα), τήν ὁποία ἑρμήνευσε κατά τρόπο μοναδικό ὁ ἐπίσης μέγας ἑρμηνευτής Ντέμης (Ἀρτέμιος) Ροῦσσος.

Ἐκ Βόλου ὁρμώμενος ὁ Παπαθανασίου, υἱός μουσικοῦ, ἀπό τήν Ἀλεξάνδρεια, πολύγλωσσος καί μορφωμένος μουσικά, καί ὁ Ροῦσσος, μέσα σέ μία τριετία, ἔγιναν παγκοσμίως γνωστοί.

Ὁ Ντέμης γέμιζε στάδια σέ ὅλο τόν πλανήτη καί ὁ Παπαθανασίου βυθιζόταν ὅλο καί περισσότερο στόν ὠκεανό τῶν ἤχων, πού μποροῦσε νά τοῦ δώσει ἡ χρήση τῶν «synthesizers» καί τῶν ἄλλων ἠλεκτρονικῶν ὀργάνων, τά ὁποῖα λίγοι μπόρεσαν νά τά χειρισθοῦν ὅπως ἐκεῖνος!

Θυμᾶμαι ὅσα μοῦ ἔχει πεῖ ὁ ἀείμνηστος φίλος Ἀντώνης Τουρκογιώργης, ἱστορικό μέλος τῆς κορυφαίας ἑλληνικῆς ρόκ μπάντας «Socrates drank the conium», σχετικῶς μέ τήν συνεργασία πού εἶχε τό συγκρότημα μέ τόν Βαγγέλη Παπαθανασίου.

«Μᾶς ἄφησε νά φτιάξουμε τά κομμάτια καί νά τά παίξουμε ὅπως τά εἴχαμε σχεδιάσει καί φαντασθεῖ. Ὕστερα, στό στούντιο, ἄκουσε προσεκτικά τήν δουλειά μας καί πρόσθεσε κάποιες μικρές “πινελιές”. Ἦταν, ὅμως, τόσο ἔντονες, πού ἔδωσαν στά δικά μας κομμάτια τήν δική του λάμψη! Τόν θαύμαζα, ἦταν μοναδικός!»

Ὁ Βαγγέλης ἔφυγε πρίν ἀπό δύο χρόνια, μέσα στόν ἀπόηχο τῆς πανδημίας. Ἡ ἀπουσία του μεγάλη καί τό κενό δυσαναπλήρωτο. Ὡστόσο, ἔχει φροντίσει ἡ NASA, καί ἡ μουσική του θά ταξιδεύει γιά ἑκατονταετίες στό διάστημα, καί εἶναι πολύ πιθανόν νά τήν ἀποκρυπτογραφήσουν καί ἄλλοι πολιτισμοί.

Ἐμεῖς θά ἀπολαμβάνουμε τίς δημιουργίες του καί θά ἀκολουθοῦμε τούς «κανόνες» του, οἱ ὁποῖοι ἔχουν καί αὐτοί μέ τήν σειρά τους γίνει κλασσικοί…

Απόψεις

Ο Πρόεδρος του Ομίλου Αntenna προσκεκλημένος στο επίσημο δείπνο του Εμίρη του Κατάρ προς τιμήν του Προέδρου των ΗΠΑ

Εφημερίς Εστία
Στο επίσημο δείπνο που παρέθεσε ο Εμίρης του Κατάρ, Ταμίμ μπιν Χαμάντ Αλ Θανί, στο πολυτελές παλάτι Lusail στη Ντόχα, προς τιμήν του Προέδρου των Ηνωμένων Πολιτειών, παρευρέθηκε – μεταξύ λίγων και αυστηρά επιλεγμένων προσκεκλημένων – ο Θοδωρής Κυριακού. Το δείπνο πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της τριήμερης περιοδείας του Προέδρου των Ηνωμένων Πολιτειών στη Μέση Ανατολή. Ανάμεσα στους λιγοστούς προσκεκλημένους, εκτός από τους επίσημους εκπροσώπους των δύο πλευρών, παρευρέθηκαν και ελάχιστα επιλεγμένα μέλη της διεθνούς επιχειρηματικής ελίτ, προσωπικότητες που διαμορφώνουν τάσεις και εξελίξεις σε διεθνές επίπεδο. Η παρουσία του Θοδωρή Κυριακού δεν μας κάνει εντύπωση, αφού ο Έλληνας επιχειρηματίας είναι γνωστό πως εδώ και χρόνια είναι ισχυρός παίκτης στη διεθνή σκακιέρα. Έτσι, με τις στενές σχέσεις που διατηρεί με τον Ντόναλντ Τραμπ, αλλά και με τις στρατηγικές σχέσεις που έχει αναπτύξει με τον Εμίρη του Κατάρ μέσω της Επενδυτικής Αρχής, η παρουσία του Κυριακού στο δείπνο μόνο τυχαία δεν μπορεί να χαρακτηριστεί. Κομβικός ρόλος και ισχυρό δίκτυο επιρροής Στο δείπνο παρευρέθηκε ένα μικρός αριθμός εκπροσώπων και ελάχιστοι επιχειρηματίες από όλο τον κόσμο. Καθ’ όλη τη διάρκεια της βραδιάς, o Θοδωρής Κυριακού είχε ιδιαίτερη συνομιλία και με τους 2 ηγέτες. Η συμμετοχή του σε μια τόσο κλειστή και υψηλού κύρους συνάντηση επιβεβαιώνει […]

Διαφωνία κορυφῆς γιά τήν κλήρωση τῆς εἰσαγγελέως τοῦ Ἀρείου Πάγου

Εφημερίς Εστία
Ὁ ὑπουργός Δικαιοσύνης θέλησε νά ἐπιρρίψει στήν Βουλή τίς εὐθῦνες γιά τήν κλήρωση τῶν μελῶν τοῦ Γνωμοδοτικοῦ Δικαστικοῦ Συμβουλίου γιά τά Τέμπη – Θεσμική ἀντίδρασις τοῦ κ. Νικήτα Κακλαμάνη

Ἕνα χαστούκι γιά τήν Δημοκρατία

Μανώλης Κοττάκης
ΑΚΟΥΓΑ προχθές τόν φιλόσοφο Στέλιο Ράμφο στήν ἐκπομπή τῆς Κωνσταντίνας Βαρσάμη στόν «Σκάι» νά λέει ὅτι ὁ Καποδίστριας ἦταν ἕνα λαχεῖο πού πέταξαν οἱ Ἕλληνες καί νά ἐξηγεῖ ὅτι ἡ πεμπτουσία τῆς πολιτικῆς του ἦταν «νά μήν ἀλλοιωθεῖ τό βαθύ στρῶμα τοῦ ψυχισμοῦ τῶν Ἑλλήνων ἀπό τήν προσαρμογή στίς νέες συνθῆκες.»

«Δύσφλεκτα» τά ἔλαια σιλικόνης, ἀλλά μποροῦν νά προκαλέσουν πυρόσφαιρα!

Εφημερίς Εστία
ΔΕΚΑΠΕΝΤΕ μῆνες ἐχρειάσθη ὁ καθηγητής τοῦ Ἐθνικοῦ Μετσοβίου Πολυτεχνείου κ. Δημήτρης Καρώνης γιά νά ἐκδώσει πόρισμα γιά τήν πιθανή αἰτία πού προεκάλεσε τήν πυρόσφαιρα ἀμέσως μετά τήν σύγκρουση τῶν δύο ἁμαξοστοιχιῶν στά Τέμπη.

Ἡ πολιτική, σέ κάποιες χῶρες, δέν εἶναι εὔκολο πρᾶγμα

Δημήτρης Καπράνος
Εἶδα πολλές φορές ἐκεῖνο τό συγκλονιστικό βίντεο μέ τήν δολοφονία τῆς ὑποψηφίας δημάρχου στό Μεξικό.