ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Σάββατο 13 Δεκεμβρίου 2025

Ἀποχαιρετισμός στόν Περικλῆ Παναγόπουλο

Μέ τόν Περικλῆ Παναγόπουλο μέ συνέδεσε μακρά, εἰλικρινής φιλία καί ἀλληλοεκτίμηση.

Μπορῶ νά πῶ ἀπεριφράστως ὅτι ἀπό τήν σχέση αὐτή γνώρισα πολύ καλύτερα τόν θαυμαστό κόσμο τῆς Ναυτιλίας καί ἰδιαίτερα τῆς κρουαζιέρας καί τῆς ἀκτοπλοΐας.

Τόν συνάντησα τό 1974 καί παρακολούθησα ἐκ τοῦ σύνεγγυς ὅλη του τήν ἐπιχειρηματική δραστηριότητα. Σπουδαῖα τά ἐφόδιά του (μαθήτευσε δίπλα στόν Εὐγένιο Εὐγενίδη καί ἐξελίχθηκε στήν Sun Line τοῦ Μπάμπου Κιοσέογλου), ἀλλά κύριο ὅπλο του ἡ τόλμη καί ἡ διορατικότητα. Τό 1971 ἀποφάσισε νά πέσει στά βαθειά καί ἀξιοποιώντας τίς γνώσεις ἀλλά καί τίς γνωριμίες του μέ ὑψηλά τραπεζικά στελέχη τῆς ἀγορᾶς ἱδρύει τήν δική του ἑταιρεία, τήν Royal Cruise Line καί παραγγέλνει στήν Δανία τό πρῶτο του κρουαζιερόπλοιο, τό «Golden Odyssey». Τό Σάββατο 7 Σεπτεμβρίου 1974 τό βαπόρι εἶναι ἕτοιμο, εἶναι ὑψηλῶν προδιαγραφῶν καί στά ἑπόμενα δύο χρόνια «θερίζει» στήν ἀμερικανική (πλούσια) ἀγορά.

Στό πρῶτο ταξίδι ὁ ἰδιοκτήτης εἶναι καί ἐπιβάτης, χωρίς νά τόν γνωρίζει κανείς. «Πῶς σᾶς φαίνεται τό βαπόρι;» ρωτάει τούς πιό ἀπαιτητικούς Ἀμερικανούς ἐπιβάτες. «It’ s fantastic! Don’ t you feel it?» τοῦ ἀπαντοῦν. «Βγῆκα στό κατάστρωμα καί πέταξα ἀπό τήν χαρά μου τό πανταλόνι μου στή θάλασσα! Ἤξερα πλέον ὅτι εἶχα κάνει τήν σωστή κίνηση» μοῦ εἶχε πεῖ… Ἀκολούθησαν ἄλλα δύο πλοῖα· τό «Royal Odyssey» (δεύτερο χέρι) καί τό «Crown Odyssey», πού ναυπηγήθηκε στό Πάπενμπουργκ τῆς Γερμανίας.

Ταξίδεψα καί μέ τά τρία. Ἡ ἐμπειρία εἶναι ἀλησμόνητη! «Καί τί θά κάνεις τώρα πού ἔφτασες τόσο ψηλά;» τόν εἶχα ρωτήσει καί εἶχα εἰσπράξει ἐκεῖνο τό γνωστό, αἰνιγματικό πλατύ χαμόγελο… Ἕνα πρωί, τό 1989, μοῦ τηλεφώνησε στό σπίτι. «Δέν περνᾶς ἀπό τό γραφεῖο νά τά ποῦμε;». Ἔμενα δύο στενά πιό πάνω, κατέβηκα στήν Ἀκτή Μιαούλη. «Ὅλο γιά τούς ἄλλους γράφεις. Ἐμένα δέν θά μοῦ κάνεις μιά συνέντευξη;» μοῦ λέει γελώντας. Κάναμε μιά ὡραιότατη συζήτηση, καί τήν Κυριακή ἡ συνέντευξη δημοσιεύθηκε στήν «Καθημερινή» σέ περίοπτη θέση. Σέ λίγες μέρες μοῦ ἀνεκοίνωσε ὅτι εἶχε πουλήσει τήν ἑταιρεία στούς Νορβηγούς! «Ἄν ἡ δημοσιογραφία εἶναι μιά πολύ καλή δουλειά πού πρέπει νά τήν ἀφήσεις σύντομα, σκέψου τί εἶναι ἡ ναυτιλία!» μοῦ εἶπε γελώντας δυνατά. Στόν Πειραιᾶ ὅλοι ἔλεγαν ὅτι «ὁ Παναγόπουλος κάθισε ἀπάνω στά περισσότερα μετρητά πού ἔπεσαν μέχρι σήμερα στήν κρουαζιέρα». Καί ἦταν ἀλήθεια. Ἡ συνέχεια γνωστή. «Magna Marine» μέ φορτηγά πλοῖα καί «Ἐπιχειρήσεις Ἀττικῆς», μέ τά περίφημα «Superfast» (τρέχαμε αὐθημερόν γιά ἐγκαίνια σέ Γερμανία, Φινλανδία), ἀπορρόφηση τῆς «Strintzis Lines», ἐπέκταση στό Αἰγαῖο μέ τήν «Blue Star Ferries», γιγάντωση. «Καί τώρα, τί θά κάνει;» μέ ρωτοῦσαν οἱ συνάδελφοι. «Ἑτοιμάζεται νά πουλήσει» τούς ἔλεγα, ἔχοντας ὑπ’ ὄψιν τό 1989! Καί πούλησε στόν Βγενόπουλο! Ἄν διαβάσει κανείς τήν ἱστορία τῆς ἑλληνικῆς ἀκτοπλοΐας, κανείς ἀπό ὅσους ἀσχολήθηκαν μέ αὐτόν τόν τομέα δέν εἶχε καλό τέλος! Μόνον ὁ Περικλῆς Παναγόπουλος τά κατάφερε, γιατί γνώριζε «πότε πρέπει νά φεύγεις». Καί μόνο γι’ αὐτό εἶναι ὁ κορυφαῖος στόν χῶρο. Μόνο γιά τό τελευταῖο ταξίδι ἔφυγε, χθές, χωρίς νά κάνει «deal»!

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.