ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Σάββατο 13 Δεκεμβρίου 2025

Ἀπό τήν Λαρίγκοβα στό Χάιντ Πάρκ

Ἐπιτρέψτε μου νά ἀφιερώσουμε τήν σημερινή μας στήλη σέ φίλους ἀναγνῶστες

Κατ’ ἀρχάς νά σᾶς πῶ ὅτι ὁλοκλήρωσα τήν ἀνάγνωση ἑνός ἐξαιρετικά ἐνδιαφέροντος βιβλίου, τῆς πολυταλάντου ἀρχαιολόγου Ἑλένης Στούμπου-Κατσαμούρη. Ἕνα ἐξαιρετικό, καλογραμμένο καί καλοτυπωμένο (πόσο μᾶς λείπουν σήμερα οἱ καλές ἐκτυπώσεις) βιβλίο, τό ὁποῖο ἀναφέρεται σέ ἕνα διήγημα ἑνός ἀγνώστου συγγραφέως, ὁ ὁποῖος μπορεῖ νά εἶναι Ἕλληνας ἐκ Λονδίνου, μπορεῖ νά εἶναι καί ἄλλος… Ἕνα βιβλίο μέ ἐξαιρετικά ἐνδιαφέροντα στοιχεῖα γιά τήν Λαρίγκοβα (ἔτσι ὀνομαζόταν ἡ Ἀρναία τῆς Χαλκιδικῆς) ἀλλά καί γιά τόν ἑλληνισμό τοῦ Λονδίνου, τῶν μετεπαναστατικῶν χρόνων. Κρούοντας εὔθικτες χορδές ἡ συγγραφεύς, γνωρίζουσα ἀσφαλῶς τήν στενή μου σχέση μέ τά ναυτιλιακά καί –συνεπῶς– μέ τόν –κυρίως ἐφοπλιστικό– κόσμο τοῦ «Σίτυ» τοῦ Λονδίνου.

«Λόγω εἰδικότητάς σας στά ναυτικά θέματα, σᾶς στέλνω γιά ἐνημέρωση τό βιβλίο μου “Ἀπό τή Λαρίγκοβα στό Χάιντ Πάρκ”, μιά ἐν συντομίᾳ ἱστορική ἔρευνα σχετικά μέ ἕνα διήγημα ἀγνώστου, πού δημοσιεύτηκε στό Λονδῖνο τό 1868. Περιγράφει τήν ζωή τῶν ὑποδούλων Ἑλλήνων μετά τήν Ἐπανάσταση καί τῶν μεγαλεμπόρων συμπατριωτῶν τους τοῦ Λονδίνου, ἔργο πιθανότατα τοῦ Στέφανου Ξένου, διάσημου συγγραφέα τῆς ἐποχῆς, ἐπιχειρηματία, ἐφοπλιστῆ, καταστροφέα καί ἐπιδέξιου χρήστη τῆς ἀγγλικῆς γλώσσας. Ἀναζητώντας πηγές, ἔπεσα σ’ αὐτό τό πειραχτήρι τῶν London Greeks καί νομίζω ὅτι κάτι ἐνδιαφέρον βρῆκα.» γράφει στό σημείωμα μέ τό ὁποῖο συνοδεύει ἕνα ἀπό τά 1.000 ἀντίτυπα τά ὁποῖα ἐκτυπώθηκαν γιά λογαριασμό της στό Τυπογραφεῖο Μαυρογένη, στό καλοχώρι Θεσσαλονίκης. Ὡς ἀρχαιολόγος ἀλλά καί σκηνοθέτις ταινιῶν ἀρχαιολογικοῦ περιεχομένου, ἡ συγγραφέας «ἀνασκάπτει» παραθέτοντας στοιχεῖα μέχρι νά ἀποκαλύψει τό ἔργο καί τόν –ὕποπτον– συγγραφέα. Ἐξαιρετικό τό βιβλίο, σπάνιο εὕρημα καί πόνημα.

Καί τώρα νά ζητήσω ἀπό τόν ἀγαπητό ἀναγνώστη, παλαιό γνώριμο καί ἐξαίρετο ἀξιωματικό τοῦ Λιμενικοῦ Σώματος Παναγιώτη Κοσμᾶτο (ζήσαμε μεγάλες στιγμές στό ὑπουργεῖο Ναυτιλίας), νά μοῦ στείλει σέ ἠλεκτρονική μορφή τό ἄρθρο σχετικά μέ τό ναυάγιο τοῦ πλοίου «Ἡράκλειον», τό ὁποῖο καί θά δημοσιεύσουμε εὐχαρίστως. Πρόκειται γιά τό ναυάγιο τό ὁποῖο ἄλλαξε τήν μορφή καί τήν λειτουργία τῆς ἑλληνικῆς ἀκτοπλοΐας. Τόν Νοέμβριο τοῦ 1966, ἀνοιχτά τῆς Φαλκονέρας, τό ταχύτερο –τότε– ἐπιβατηγό-ὀχηματαγωγό τῶν ἀδελφῶν Τυπάλδου βυθίστηκε. Βυθίζοντας ταυτόχρονα στό πένθος τήν Κρήτη. Τό σόκ ἀπό τό ναυάγιο ἦταν τόσο ἰσχυρό πού μέ τό σύνθημα «Ποτέ πιά “Ἡράκλειον”» ἄρχισε ἡ ἀνανέωση τοῦ ἑλληνικοῦ ἀκτοπλοϊκοῦ στόλου, γιά νά φθάσουμε στά σημερινά «σοῦπερ-πλοῖα»… Κι ὅπως ἔχω παλαιότερα γράψει, μέ ἐξαίρεση τόν Περικλῆ Παναγόπουλο, ὁ ὁποῖος ἤξερε «νά φεύγει ὅταν ἄναβε τό πάρτυ», σχεδόν κανείς «ἀκτοπλόος» δέν εἶδε προκοπή καί χαρές! Καί κάτι ἀκόμη ἀπό τό ἀγαπημένον μου Λιμενικό Σῶμα. Ὁ πλωτάρχης Λ.Σ ἐ.ἀ. Δημήτρς Φ. Κώστογλου, ἀπό τόν Βόλο, ἔστειλε πρός δημοσίευση ἕνα ἀπό τά ποιήματά του: «Ξεκαθάρισμα: Ἀπέναντί μου ἡ θάλασσα,/δέν ἔχει ξεκαθαρίσει τούς λογαριασμούς της μέ τήν στεριά./Ἀπέναντί μου ἡ σιωπή,/ δέν ἔχει ξεκαθαρίσει τούς λογαριασμούς της μέ τήν κάθαρση./ Ἀπέναντί μου ὅλη ἡ πίκρα τοῦ κόσμου, γιά δές,/ κοντεύει νά μέ πνίξει, ἄμαθος καθώς εἶμαι,/στή στεριά»…

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.