Ἀνεξάρτητη, λυρική καί πολύτιμη Σωτηρία

Εἶναι κάποιοι ἄνθρωποι πού περνοῦν ἀπό αὐτή τή ζωή καί ἀφήνουν πίσω τους ἕνα λεπτό, διακριτικό ἄρωμα

Ἕνα ἄρωμα πού δέν μποροῦν ὅλοι νά τό ἐντοπίσουν. Ἐκεῖνοι, ὅμως, πού τό αἰσθάνονται, ἀπολαμβάνουν τήν δύναμη καί τήν ἔντασή του καί τό θυμοῦνται πάντα.

Ἡ Σωτηρία Λεονάρδου, πού ἔφυγε πολύ νέα ἀπό αὐτό τόν μάταιο πλήν ἀγαπητό καί ἐπιθυμητό στούς περισσότερους ἀνθρώπους κόσμο, ἀνῆκε σέ αὐτή τήν κατηγορία.

Ἀνήσυχο καί χωρίς «νά μπαίνει σέ καλούπια» ἄτομο, διέθετε ἐκεῖνο τό στοιχεῖο πού ἀποκαλοῦμε «αὔρα». Ἦταν ἀρκετό, νά περάσει δίπλα σου γιά νά τήν νιώσεις, σέ συνήρπαζε ὅταν μιλοῦσες μαζί της, σέ καθήλωνε μέ τήν ἑρμηνεία της, ὅπως ἐκεῖνο τό βράδυ στό «Κύτταρο» σέ κείμενα τοῦ Γιώργου Χρονᾶ.

Ἀνέβηκε χωρίς πρόβλημα στό ψηλό βάθρο τοῦ «Ρεμπέτικου» τοῦ Σταύρου Ξαρχάκου κι ἐκεῖ, μέ τήν συνοδεία μιᾶς ὀρχήστρα ἐγχόρδων, ἡ ὁποία διάβαινε στιβαρούς δρόμους βυζαντινούς, ἑρμήνευσε ἐκπληκτικά τά ἄσματα τοῦ ἐξαιρετικοῦ δημιουργοῦ σέ ποίηση Νίκου Γκάτσου.

Ὅποιος ἔχει μελετήσει τόν Ξαρχάκο, τοῦ ὁποίου ὅλα τά ἔργα εἶναι μικρά διαμάντια, γνωρίζει πόσο ἀπαιτητικός καί «δύσκολος» εἶναι μέ τούς ἑρμηνευτές του καί πόσο προσοντοῦχος πρέπει νά εἶναι ἐκεῖνος στόν ὁποῖο θά τά ἐμπιστευθεῖ.

«Χόρεψε Μπουρνοβαλιά μου, νά σοῦ στείλω τά φιλιά μου/χόρεψε ἀγαπούλα μου, παραμύθι πούλα μου!» Ἆσμα-Ἀσμάτων, μέ ἐκείνη τήν βαθειά, λυρική καί συνάμα λαϊκή φωνή, νά ἑρμηνεύει τόν ποιητή πού ἀπευθύνει τήν κλασική ἑλληνική ἱκεσία: «Παραμύθι πούλα μου!», κι ἀκόμη τό μοναδικό «καίγομαι-καίγομαι», ἕνα μακρόσυρτο, σπαρακτικό κλάμα, μονότονο σάν τόν πόνο…

Ἦταν μοναδική στίς ἑρμηνεῖες της. Καί δέν ἦταν πολλές, ἀφοῦ δέν ἐπέλεξε τόν δρόμο τῆς εὐρείας καταναλώσεως, διαφύλαξε τήν ποιότητά της, δέν ἐνέδωσε στίς σειρῆνες τῆς «πίστας» καί ἐμφανιζόταν σπανίως, προσφέροντας τόν πλοῦτο τῆς φωνῆς της στούς ἐκλεκτούς, πού τήν ἀκολουθοῦσαν…

Μοναδική ἡ ἑρμηνεία της στήν «Ἀρκούδα» τοῦ Μίκη Θεοδωράκη: «Μίαν ἁλυσίδα μοῦ δένουν γύρω στό λαιμό, εἶμαι ἀρκούδα χορεύω γύφτικο σκοπό./Μέσα στά γήπεδα μέ γυμνάζουνε, τ’ ἄγρια πλήθη νά χαιρετῶ. Μέ μαϊμοῦδες μαζί μέ βάζουνε, τ’ ἄγρια πλήθη νά προσκυνῶ», ἕνα τραγούδι σκληρό, «ἀσίκικο» ἀπό τόν σπουδαῖο δίσκο «Διόνυσος», στήν «Λύρα» τοῦ μεγάλου Ἀλέκου Πατσιφᾶ. Ἡ περίπτωση τῆς Σωτηρίας Λεονάρδου, ἑρμηνεύτριας μοναδικῶν ἱκανοτήτων, ἡ ὁποία ἐπέλεξε τόν δύσκολο δρόμο τῆς ποιότητας, ἐπισφραγίσθηκε μέ ἕνα πρόωρο, δύσκολο τέλος. Εἶναι βέβαιο ὅτι τώρα θά θυμηθοῦν πολλοί τίς ἱκανότητες καί τίς δυνατότητές της, θά δοῦμε –ἴσως–καί κάποιο ἀφιέρωμα σέ τηλεοπτικούς διαύλους.

Εἰλικρινῶς, δέν νομίζω ὅτι στόν χῶρο αὐτόν ὑπάρχουν πολλές ἑρμηνεύτριες πού νά συνδυάζουν τό τραγούδι μέ τήν ὑποκριτική, νά ἑρμηνεύουν δηλαδή τά τραγούδια καί ὄχι ἁπλῶς νά τραγουδοῦν στόν σωστό τόνο.

Θά σᾶς συνιστοῦσα νά ἀναζητήσετε καί νά ἀκούσετε τίς ἑρμηνεῖες τῆς Σωτηρίας Λεονάρδου. Θά ἀνακαλύψετε –ἄν δέν τήν ἔχετε ἀκούσει– μία σπάνια ἑλληνική φωνή, σέ πανέμορφες, σέ χρωματισμούς καί τονισμούς, ἑρμηνεῖες. Εἶναι κρῖμα πού χάθηκε τόσο νωρίς. Ἄφησε, ὅμως, ἀνεξίτηλο τό στίγμα της στήν ἑλληνική δισκογραφία, ἔστω καί μέ τίς λίγες ἀλλά πολύτιμες ἠχογραφήσεις της.

Απόψεις

Ο Πρόεδρος του Ομίλου Αntenna προσκεκλημένος στο επίσημο δείπνο του Εμίρη του Κατάρ προς τιμήν του Προέδρου των ΗΠΑ

Εφημερίς Εστία
Στο επίσημο δείπνο που παρέθεσε ο Εμίρης του Κατάρ, Ταμίμ μπιν Χαμάντ Αλ Θανί, στο πολυτελές παλάτι Lusail στη Ντόχα, προς τιμήν του Προέδρου των Ηνωμένων Πολιτειών, παρευρέθηκε – μεταξύ λίγων και αυστηρά επιλεγμένων προσκεκλημένων – ο Θοδωρής Κυριακού. Το δείπνο πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της τριήμερης περιοδείας του Προέδρου των Ηνωμένων Πολιτειών στη Μέση Ανατολή. Ανάμεσα στους λιγοστούς προσκεκλημένους, εκτός από τους επίσημους εκπροσώπους των δύο πλευρών, παρευρέθηκαν και ελάχιστα επιλεγμένα μέλη της διεθνούς επιχειρηματικής ελίτ, προσωπικότητες που διαμορφώνουν τάσεις και εξελίξεις σε διεθνές επίπεδο. Η παρουσία του Θοδωρή Κυριακού δεν μας κάνει εντύπωση, αφού ο Έλληνας επιχειρηματίας είναι γνωστό πως εδώ και χρόνια είναι ισχυρός παίκτης στη διεθνή σκακιέρα. Έτσι, με τις στενές σχέσεις που διατηρεί με τον Ντόναλντ Τραμπ, αλλά και με τις στρατηγικές σχέσεις που έχει αναπτύξει με τον Εμίρη του Κατάρ μέσω της Επενδυτικής Αρχής, η παρουσία του Κυριακού στο δείπνο μόνο τυχαία δεν μπορεί να χαρακτηριστεί. Κομβικός ρόλος και ισχυρό δίκτυο επιρροής Στο δείπνο παρευρέθηκε ένα μικρός αριθμός εκπροσώπων και ελάχιστοι επιχειρηματίες από όλο τον κόσμο. Καθ’ όλη τη διάρκεια της βραδιάς, o Θοδωρής Κυριακού είχε ιδιαίτερη συνομιλία και με τους 2 ηγέτες. Η συμμετοχή του σε μια τόσο κλειστή και υψηλού κύρους συνάντηση επιβεβαιώνει […]

Διαφωνία κορυφῆς γιά τήν κλήρωση τῆς εἰσαγγελέως τοῦ Ἀρείου Πάγου

Εφημερίς Εστία
Ὁ ὑπουργός Δικαιοσύνης θέλησε νά ἐπιρρίψει στήν Βουλή τίς εὐθῦνες γιά τήν κλήρωση τῶν μελῶν τοῦ Γνωμοδοτικοῦ Δικαστικοῦ Συμβουλίου γιά τά Τέμπη – Θεσμική ἀντίδρασις τοῦ κ. Νικήτα Κακλαμάνη

Ἕνα χαστούκι γιά τήν Δημοκρατία

Μανώλης Κοττάκης
ΑΚΟΥΓΑ προχθές τόν φιλόσοφο Στέλιο Ράμφο στήν ἐκπομπή τῆς Κωνσταντίνας Βαρσάμη στόν «Σκάι» νά λέει ὅτι ὁ Καποδίστριας ἦταν ἕνα λαχεῖο πού πέταξαν οἱ Ἕλληνες καί νά ἐξηγεῖ ὅτι ἡ πεμπτουσία τῆς πολιτικῆς του ἦταν «νά μήν ἀλλοιωθεῖ τό βαθύ στρῶμα τοῦ ψυχισμοῦ τῶν Ἑλλήνων ἀπό τήν προσαρμογή στίς νέες συνθῆκες.»

«Δύσφλεκτα» τά ἔλαια σιλικόνης, ἀλλά μποροῦν νά προκαλέσουν πυρόσφαιρα!

Εφημερίς Εστία
ΔΕΚΑΠΕΝΤΕ μῆνες ἐχρειάσθη ὁ καθηγητής τοῦ Ἐθνικοῦ Μετσοβίου Πολυτεχνείου κ. Δημήτρης Καρώνης γιά νά ἐκδώσει πόρισμα γιά τήν πιθανή αἰτία πού προεκάλεσε τήν πυρόσφαιρα ἀμέσως μετά τήν σύγκρουση τῶν δύο ἁμαξοστοιχιῶν στά Τέμπη.

Ἡ πολιτική, σέ κάποιες χῶρες, δέν εἶναι εὔκολο πρᾶγμα

Δημήτρης Καπράνος
Εἶδα πολλές φορές ἐκεῖνο τό συγκλονιστικό βίντεο μέ τήν δολοφονία τῆς ὑποψηφίας δημάρχου στό Μεξικό.