Τό πρῶτο γιγαντιαῖο κρουαζιερόπλοιο, τό «Costa Corona»…
…, τῆς πρώην ἰταλικῆς καί νῦν πολυεθνικῆς Costa Crociere, πῆρε τόν δρόμο γιά τά διαλυτήρια! Μαθαίνω ὅτι ἕνα δεύτερο, κρουαζιερόπλοιο-γίγας, ἀγοράσθηκε ἀπό μεγάλο ἑλληνικό ἐφοπλιστικό ὅμιλο καί σύντομα θά μετασκευασθεῖ σέ πλωτό ξενοδοχεῖο στήν Σαουδική Ἀραβία!
Δικαιώνεται, λοιπόν, ἡ πρόβλεψή μας, καθώς πρῶτοι γράψαμε ὅτι ἐπίκειται ριζική ἀλλαγή στόν παγκόσμιο στόλο τῆς κρουαζιέρας, ἀφοῦ τά πλοῖα-γίγαντες οὐσιαστικά ἀχρηστεύθηκαν ἀπό τήν ἐπέλαση τοῦ «κορωνοϊοῦ».
Τό ἑνιαῖο σύστημα κλιματισμοῦ πού διαθέτουν τά ἐν λόγω πλοῖα, μεταφορικῆς ἱκανότητας ἕως καί 4.500 ἐπιβατῶν καί περίπου 1.500 ἀτόμων ὡς πλήρωμα, ἀποδείχθηκε ἡ «Ἀχίλλειος πτέρνα», καθώς ὁ ἰός μεταδόθηκε ἀστραπιαῖα ἀπό καμπίνα σέ καμπίνα καί βρέθηκαν ἑκατοντάδες ἄτομα προσβεβλημένα ἀπό τήν πανδημία ἐπάνω στά πλοῖα!
Φυσικά, δέν εἶναι νά χαίρεται κάποιος μέ τήν τεράστια ζημία τήν ὁποία ὑπέστη ὁ κλάδος τῆς κρουαζιέρας, ὁ ὁποῖος θά ἀργήσει νά ἐπανέλθει στά πρό τῆς πανδημίας ἐπίπεδα. Ἀπό τήν ἄλλη πλευρά, ὅμως, δέν μποροῦσε νά «τραβήξει μακριά ἡ βαλίτσα», καθώς τά πλοῖα-κωμοπόλεις ἄφηναν σέ μικρά νησιά χιλιάδες ἐπιβάτες καί δημιουργοῦσαν «βραχυκύκλωμα», καθώς τά νησιά ἀσφυκτιοῦσαν.
Καί, αὐτομάτως, ἔρχεται στήν ἐπικαιρότητα καί πάλι ἡ ἐπιστολή τοῦ «πατριάρχη» τῆς ἑλληνικῆς κρουαζιέρας Ἀνδρέα Ποταμιάνου πρός τόν πρωθυπουργό καί τούς ὑπουργούς Ναυτιλίας καί Τουρισμοῦ, στήν ὁποία ἀνέφερε μεταξύ ἄλλων:
* Δέν μπορῶ νά ἐκφέρω γνώμη γιά ἄλλους κλάδους, ἀλλά ξέρω ὅτι ἡ ἀλαζονεία τοῦ ἀνθρώπου μᾶς ὁδήγησε σέ πλοῖα πού δέν εἴμαστε σέ θέση νά διαχειριστοῦμε.
Πλοῖα τά ὁποῖα μέ τό παραμικρό ἀτύχημα θά μποροῦσαν νά ἀποβοῦν μοίραῖα γιά πολλούς ἀνθρώπους, ναυπηγημένα σέ μή ἀνθρώπινες διαστάσεις, ὁπότε ἀναγκαστικά γίνονται ἀβαρίες στά θέματα ἀσφαλείας τῶν ἐπιβατῶν.
* Ἀπεδείχθη ὅτι ἕνας «κορωνοϊός», μία σαλμονέλα, μία ἀόρατη γρίππη μεταδιδόμενη ἀπό τά κανάλια τοῦ ἀερισμοῦ, νά ἀφανίζει μία ἀνθρώπινη πολιτεία πέντε χιλιάδων ἀνθρώπων!
Εἶναι εὐκαιρία γιά τήν Ἑλλάδα νά ἀναλάβει πρωτοβουλία στόν τομέα τῶν ἐπιβατηγῶν πλοίων καί στά διεθνῆ φόρα, ὥστε νά ναυπηγοῦνται πλοῖα ἀνθρωπίνων διαστάσεων μέ ὅλα τά μέσα ἀσφαλείας, π.χ. ὁ ἀερισμός νά γίνεται μέ ἀτομικές μονάδες γιά νά μή προσβάλλονται ὅλα τά μέρη τοῦ πλοίου, νά δημιουργηθοῦν ἔξοδοι διαφυγῆς σέ ὅλα τά καταστρώματα καί νά ἀποφεύγονται οἱ προσεγγίσεις σέ χώρους πού δημιουργοῦνται καταστροφές στό περιβάλλον.
* Ἀναφέρομαι κυρίως στά κρουαζιερόπλοια στά ὁποῖα ἡ παραμονή τῶν ἐπιβατῶν εἶναι πολυήμερη. Δέν εἶναι ἀνάγκη τά μικρά νησιά νά πλημμυρίζουν μέ ξένους πού ἐπισκέπτονται τή χώρα μόνο γιά μία ὥρα καί δέν προλαβαίνουν κἄν νά δοῦν τά μέρη, ἀλλά νά πάρουν μόνο μιά φωτογραφία, χωρίς νά κάνουν τήν παραμικρή δαπάνη.
* Εἶναι εὐκαιρία τώρα μέ τήν κυβέρνηση Κυριάκου Μητσοτάκη νά ἀναθεωρήσουμε γενικότερα τήν πολιτική μας στή Ναυτιλία, νά ἐπαναφέρουμε τούς Ἕλληνες ναυτικούς, νά μειωθεῖ ἡ ἀνεργία καί νά ἀφήσουμε στό περιθώριο συμφέροντα ξένα πρός τήν χώρα μας, συμφέροντα ὁμοσπονδιῶν καί μικροσυμφέροντα διαφόρων κλάδων.
* Λέμε ὅτι εἴμαστε ἡ μεγαλύτερη ναυτιλία στόν κόσμο. Ἄς φροντίσουμε, ὡς σωστοί Ἕλληνες, νά γίνουμε πρωτοπόροι καί σέ μία ἀνθρώπινη ναυτιλία.
Πόσο δίκαιο ἔχει ὁ «πατριάρχης». Καί πόσο γρήγορα πρέπει νά δράσουμε! Ἄν θέλουμε τό καλό τῆς ἑλληνικῆς κρουαζιέρας!