ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Δευτέρα 22 Δεκεμβρίου 2025

Πειρατεῖες, «λαδώματα» καί ἄλλες ἱστορίες

Ποιός εἶπε ὅτι ἡ διαφθορά καί τό «λάδωμα» εἶναι γνώρισμα μόνο τῆς στεριᾶς;

Ὅσο κι ἄν ἀκούγεται περίεργο ἡ Ναυτιλία, μέσω τῆς ὁποίας κινεῖται τό 95% τοῦ παγκοσμίου ἐμπορίου (τό ἔχετε σκεφθεῖ ποτέ αὐτό;), ἀντιμετωπίζει ὀξύτατο πρόβλημα μέ τήν διαφθορά καί τόν χρηματισμό ὁρισμένων ὑπηρεσιῶν. Τόσο, πού ὑποχρεώνεται νά ἐπεμβαίνει ὁ Διεθνής Ναυτιλιακός Ὀργανισμός (ΙΜΟ), ἤτοι τό ναυτιλιακό τμῆμα τοῦ ΟΗΕ! Κι ὅπως ἀναφέρουν οἱ πληροφορίες ἀπό τόν διεθνῆ ναυτιλιακό χῶρο τό θέμα τῆς διαφθορᾶς τείνει νά λάβει τήν μορφή «μάστιγας».

Ἦταν δέ φυσικό νά παρέμβει ὁ ΙΜΟ, ὁ ὁποῖος ἀποφάσισε νά ἐντάξει στήν ἀτζέντα θεμάτων πρός διερεύνηση καί συζήτηση τό θέμα: «Διαφθορά στή Ναυτιλία». Στό πλαίσιο αὐτῶν τῶν ἐνεργειῶν 174 κράτη μέλη τοῦ ΙΜΟ ζήτησαν τή λήψη μέτρων μέσω τῆς δημιουργίας μιᾶς «χάρτας» κατευθυντήριων γραμμῶν οἱ ὁποῖες θά βοηθήσουν στήν καταπολέμηση τοῦ φαινομένου. Ὁ Ὀργανισμός ἔθεσε ἤδη χρονικό περιθώριο ἕως τό 2021 γιά τήν ὁλοκλήρωση ὅλου τοῦ ἐγχειρήματος, ὑπό τόν τίτλο «anti-corruption practices and procedures».

«Ὑπάρχουν περιπτώσεις κατά τίς ὁποῖες ἀνεβαίνουν ἀκόμη καί σέ νεότευκτα πλοῖα οἱ τοπικές ἐλεγκτικές ἀρχές καί “διαπιστώνουν” προβλήματα σέ διάφορα μηχανικά ἤ ἠλεκτρονικά σημεῖα τά ὁποῖα δέν ὑπάρχουν! Καί μέσα σέ ἐλάχιστο χρόνο σέ πληροφοροῦν ὅτι στό λιμάνι βρίσκονται ἤδη, διαθέσιμα, τά συγκεκριμένα ἀνταλλακτικά πού χρειάζεσαι γιά νά μπορέσεις νά ἐπισκευάσεις “τήν ζημιά” καί νά φύγεις! Φυσικά, τά ἀνταλλακτικά ἔχουν φθάσει στό λιμάνι πρίν φθάσει τό πλοῖο καί πρίν γίνει ὁ ἔλεγχος!» λένε οἱ γνωρίζοντες…

Καί ὅπως κατήγγειλε πλοιοκτήτης, μέσα στό «κοστολόγιο» πού τοῦ ἔστειλε ὁ πράκτοράς του, γιά ἐργασίες πού θά πραγματοποιοῦσε τό πλοῖο του σέ συγκεκριμένο λιμάνι, ὑπῆρχε καί ἕνα κονδύλι 6.000 δολλαρίων, «γιά νά ἀφήσουν οἱ ἀρχές τό πλοῖο νά φύγει»!

Κι ἕνας ἄλλος, στό πλοῖο τοῦ ὁποίου οἱ τοπικές ἐλεγκτικές ἀρχές ἀνακάλυπταν συνεχῶς «ζημιές» χωρίς νά ὑπάρχουν, ἀναγκάσθηκε νά πληρώσει 18.000 δολλάρια, κάτι σάν «λύτρα» δηλαδή, προκειμένου οἱ «αὐστηρές ἀρχές» νά ἀφήσουν νά ἀποπλεύσει τό ναυλωμένο βαπόρι!

Καί, ὅπως τοῦ εἶπε ὁ πράκτορας, μερίδιο ἀπό τό ὡς ἄνω ποσό πῆραν 29 ἄτομα, πού ἐργάζονταν στό συγκεκριμένο λιμάνι!

«Τό πρόβλημα δέν εἶναι μόνο θέμα τῶν Ἀρχῶν τῶν Λιμανιῶν ἀλλά γενικότερης πολιτικῆς τῆς ὅποιας χώρας ἀντιμετωπίζει πρόβλημα διαφθορᾶς. Καί τό ἐρώτημα εἶναι ἄν οἱ κυβερνήσεις γνωρίζουν τό πρόβλημα καί κάνουν ὅτι “δέν ἄκουσαν τίποτε” ἤ ἄν πράγματι τό ἀγνοοῦν».

Ὁ ΙΜΟ ἔχει ἐπιδείξει ἰδιαίτερη εὐαισθησία γιά τό συγκεκριμένο θέμα καί ἤδη καταβάλλεται προσπάθεια ὥστε τά «εὐπαθῆ» κράτη νά δημιουργήσουν Τμῆμα Ἐσωτερικῶν Ὑποθέσεων πού θά ἐρευνᾶ ἐπώνυμες καταγγελίες περί διαφθορᾶς.

Διαπιστώνεται ἔτσι ὅτι τά πλοῖα δέν ἔχουν νά ἀντιμετωπίσουν μόνο τήν ἔνοπλη πειρατεία, γιά τήν ὁποία πολλοί πλοιοκτῆτες καταβάλλουν μεγάλα ποσά προκειμένου νά ἐπιβιβάσουν στά πλοῖα τους ἔνοπλες ὁμάδες μισθοφόρων «κομμάντο», ἀλλά καί τήν διαφθορά, μέ τά διάφορα «μπαξίσια», πού ἄν τά ἀθροίσει κανείς βλέπει ὅτι φθάνουν σέ πολύ ὑψηλούς ἀριθμούς. Ποιός εἶπε ὅτι ἡ θάλασσα εἶναι εὔκολη ὑπόθεση;

Απόψεις

Στό «ράφι» τό Κυπριακό χάριν τῆς συνεκμεταλλεύσεως

Εφημερίς Εστία
Τίς ἐντολές Μπάρακ ὑλοποιεῖ ὁ Τοῦρκος ὑπουργός Ἐξωτερικῶν Χακάν Φιντάν, ὁ ὁποῖος μίλησε γιά «πάγο», γιά «δύο κράτη» καί γιά «πολιτική ἑνότητα» ἀργότερα

Ἅγιοι στά εὐρώ τῆς Βουλγαρίας, τό Μαξίμου στό «νόμισμα» Μητσοτάκη!

Μανώλης Κοττάκης
Τήν Ωρα πού ὁλοκληρωνόταν ὁ διάλογός μας, χθές τό πρωί, στό Open, στήν ἐκπομπή τοῦ ἔμπειρου Νίκου Στραβελάκη καί τῆς μαχητικῆς Μίνας Καραμήτρου, ὁ ὑφυπουργός Ἐξωτερικῶν Γιάννης Λοβέρδος, φίλος καλός ἀπό τά παλιά, ἔπραξε τό αὐτονόητο.

Χωρίς μπλόκα ἡ ἔξοδος τῶν Χριστουγέννων

Εφημερίς Εστία
Μέ Ακόμη περισσότερους κλειστούς δρόμους συνεχίζουν τίς κινητοποιήσεις οἱ ἀγρότες.

Ἤ ὑπούργημα μοῦ δίνεις ἤ ἐφημερίδα βγάνω…

Δημήτρης Καπράνος
«Ὅλα τριγύρω ἀλλάζουνε, ἀλλά τά ἴδια μένουν» λέει τό τραγούδι τῶν ἀδελφῶν Κατσιμίχα. Γιά νά δοῦμε ἐαν καί κατά πόσον αὐτό εἶναι ἀληθές.

Σάββατον, 18 Δεκεμβρίου 1965

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ ΠΟΛΙΟΡΚΙΑ ΛΥΚΩΝ