Ὅταν ἐπιστρέφεις στήν ὀδύνη τοῦ παρελθόντος

Δέν γνωρίζω πῶς θά ἐξελιχθεῖ καί ποῦ θά καταλήξει ἡ σειρά «Ἀμμόχωστος», τήν ὁποία ἄρχισε νά προβάλλει τό «Mega».

Χθές, ὅμως, πού εἶδα τό πρῶτο ἐπεισόδιο, δάκρυσα σέ πολλά σημεῖα καί σέ ἄλλα τόσα ἀγανάκτησα! Γιατί τά ἔχω δεῖ ὅλα αὐτά!

Ἔβλεπα τίς ἴδιες σκηνές πού ἀντίκρυσα τό 1980, ὅταν, μαζί μέ τόν Νορβηγό συνάδελφό μου Ragnar Grant Stene καί μέ τήν ἰδιότητα τοῦ ἀνταποκριτοῦ τοῦ νορβηγικοῦ πρακτορείου εἰδήσεων International Press Features (IPF), περνούσαμε στά «κατεχόμενα». Μέ ὁρμητήριο τό ξενοδοχεῖο “Kennedy” στήν Λευκωσία, μείναμε στήν Κύπρο ἀρκετές ἡμέρες καί περάσαμε ἐλεύθερα, ἔπειτα ἀπό συνεννόηση τοῦ ἱκανότατου συναδέλφου μέ τήν νορβηγική διπλωματική ἀποστολή στήν Κύπρο καί ἐκείνης μέ τίς κατοχικές ἀρχές. Μέ μία νοικιασμένη, στήν κατεχόμενη Λευκωσία, “Αlfasud” καί μέ τίς «ταυτότητες» τοῦ πρακτορείου πήγαμε (ὑπό τόν ὅρο νά μήν μένουμε βράδυ στήν κατεχόμενη περιοχή) στήν Ἀμμόχωστο, τήν Μόρφου καί τήν Κηρύνεια.

Τό συγκλονιστικότερο θέαμα ἦταν ἡ πόλη-φάντασμα τῆς Ἀμμοχώστου, ὅπως ἀκριβῶς τήν ἀντίκρυσα χθές (εἶδα τό ἐπεισόδιο στόν ὑπολογιστή) στήν ὀθόνη μου. Ἔρημη, γκρίζα, στοιχειωμένη. Τά εἶχα δεῖ ὅλα ὅσα μᾶς ἔδειχνε τό ἐπεισόδιο. Εἶχα περπατήσει στήν ἀπέραντη παραλία, εἶχα μπεῖ στά ἔρημα ξενοδοχεῖα, εἶχα δεῖ τά λεηλατημένα σπίτια, εἶχα δεῖ τίς ἀναποδογυρισμένες ρουλέτες μέ τίς «μάρκες» πεταμένες στό πάτωμα, εἶχα δεῖ τά παραβιασμένα χρηματοκιβώτια, τούς σχισμένους πίνακες, τά πυρπολημένα καταστήματα. Τά ἔχω δεῖ ὅλα αὐτά.

Τά ἔβλεπα τώρα στήν ὀθόνη καί θυμόμουν ἐκείνη τήν ἀνατριχιαστικά ἐκκωφαντική ἡσυχία, τήν ἡσυχία τοῦ θανάτου, πού τήν διέκοπτε κάθε τόσο τό ἐλαφρύ κῦμα πού πέθαινε στήν παραλία. Μία ἄδεια, ἀπέραντη παραλία, πού γιά ἕξι χρόνια (τότε) ἄκουγε μόνο τούς γλάρους καί τά λόγια κάποιων ἐλάχιστων στρατιωτῶν πού βλέπαμε, χωρίς νά τούς πλησιάσουμε ἤ νά σηκώσουμε τήν μηχανή πρός τό μέρος τους. Ὁ Νορβηγός, δεινός φωτογράφος, ἔβγαλε ἐξαιρετικές εἰκόνες. Τό τοπίο, τά ξενοδοχεῖα, τούς ἔρημους δρόμους, τό λεηλατημένο καζῖνο, τό ἔρημο κτίριο τῆς «Ὀλυμπιακῆς», τήν λεηλατημένη «Τράπεζα Κύπρου». Κάποιες πινακίδες στά τούρκικα, ἄλλες στά ἑλληνικά, οἱ περισσότερες στά ἀγγλικά.

Τό βράδυ, στό ξενοδοχεῖο, ἐρχόταν μέ ἀγωνία κοντά μας ὁ ἀείμνηστος Γιάννης Σπανός, ὁ τότε ἀνταποκριτής τῆς «Βραδυνῆς», στήν ὁποία ἐργαζόμουν. Παρακαλοῦσε νά τοῦ δώσουμε κάποιο φίλμ, ἀλλά δέν ἦταν δυνατόν. Εἴχαμε ἐντολή τοῦ πρακτορείου νά μήν διαρρεύσει ὁτιδήποτε. Εἴχαμε συνεννοηθεῖ ὅτι θά δημοσιεύαμε ἕνα μόνο ρεπορτάζ στήν Ἑλλάδα, στόν «Ταχυδρόμο», μέ τόν διευθυντή τοῦ ὁποίου, τόν ἀείμνηστο Νῖκο Κυριαζίδη, εἴχαμε συνεννοηθεῖ καί ὁ ὁποῖος δημοσίευσε ἕνα πολυσέλιδο ρεπορτάζ, πού ἔκανε «πάταγο».

Ἐκείνη, ὅμως, πού ἦταν ὅλο περιέργεια καί συγκίνηση ἦταν ἡ νεαρή φοιτήτρια πού ἐργαζόταν στό ξενοδοχεῖο, μέ καταγωγή ἀπό τά «κατεχόμενα», ἡ ὁποία ρωτοῦσε νά μάθει «τί εἴδαμε, πῶς εἶναι ἡ Ἀμμόχωστος, πῶς εἶναι ἡ Κηρύνεια»! Ἀργότερα τήν συνάντησα, δημοσιογράφο πλέον, στήν Ἀθήνα. «Ἐκείνη ἡ συνάντηση μαζί σας μέ ὤθησε νά ἀσχοληθῶ μέ τήν δημοσιογραφία» μοῦ εἶπε. Ἔκανε ἀξιόλογη καί συνεπῆ σταδιοδρομία στίς ἐφημερίδες καί τό ραδιόφωνο, στήν Ἑλλάδα, ἔκανε ἐδῶ οἰκογένεια καί εἴμαστε καλοί φίλοι. Βεβαίως, ἡ σειρά ἔχει «πλοκή», φαίνεται νά ἔχει ἐνδιαφέρον, ἀναφέρεται στό σήμερα καί στό τότε καί οἱ ἠθοποιοί (μέ πρώτη τήν κυρία Μπεμπεδέλη) κρατοῦν καλά τούς ρόλους. Θά τήν παρακολουθήσουμε μέ ἐνδιαφέρον.

Γιατί τά ἔχουμε δεῖ ὅλα αὐτά!

Απόψεις

Ἐποχή μεγάλων ἀναθεωρήσεων!

Εφημερίς Εστία
Πῶς ἡ ἀπώλεια τῆς Λένας Σαμαρᾶ ὁδήγησε τόν συγγραφέα Χρῆστο Χωμενίδη νά γράψει «ἐγώ πού ρέπω στόν ἀγνωστικισμό ὑποκλίνομαι στήν οὐσία τῆς πίστης τοῦ Ἀντώνη, ὁ ὁποῖος δέν ἀναζήτησε τόν Θεό ὅταν κεραυνοβολήθηκε, τόν ἔφερε ἀνέκαθεν μέσα του, τοῦ ἀναγνώριζε τόν τελευταῖο λόγο ἀκόμα κι ἄν ἦταν ὁ σκληρότερος δυνατός. Σοῦ χαρίζει ἔρμα καί νόημα ὁ σταυρωμένος Ἰησοῦς καί ἡ μελανειμονοῦσα Παναγία»

Ἕνα δευτερόλεπτο μετά – Τί δέν μπορεῖ νά κάνει τό chat GBT

Μανώλης Κοττάκης
Η ΑΝΤΑΛΛΑΓΗ σκέψεων γιά τήν ἐμπειρία ἀπό τήν χρήση τῆς τεχνητῆς νοημοσύνης εἶναι μία ἀπό τίς πλέον δημοφιλεῖς συζητήσεις στίς παρέες τό φετινό καλοκαίρι. Οἱ ἄνθρωποι περιεργάζονται τήν νέα ἀνακάλυψη, τῆς ἐκφράζουν τούς μύχιους πόθους τους, τήν ρωτοῦν γιά θέματα πού ντρέπονται νά ἐμπιστευτοῦν νά ρωτήσουν συνανθρώπους τους, τῆς ζητοῦν τήν γνώμη της γιά ἐπαγγελματικά θέματά τους, τῆς δίνουν ἐντολή νά τούς φτιάχνει σκίτσα γιά νά συνοδεύουν κείμενά τους ἤ νά βελτιώνει τό ὕφος τῶν πονημάτων τους, ἀκόμη, ἀκόμη, (τό ὁμολόγησαν καμαρωτοί Ὑπουργοί), τήν συμβουλεύονται γιά τό πῶς νά ἀπαντοῦν γιά λογαριασμό τους σέ ἐπικριτές τους στό twitter.

Μέ τούς πυρόπληκτους τῆς Χίου ὁ Ἀρχιεπίσκοπος Ἀμερικῆς Ἐλπιδοφόρος

Εφημερίς Εστία
Πέντε δράσεις γιά τήν ἀποκατάσταση τῶν πληγέντων

Πέμπτη, 19 Αὐγούστου 1965

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ Η ΛΥΣΙΣ ΤΗΣ ΜΟΝΟΜΑΧΙΑΣ

Τό νέο δόγμα τοῦ Προέδρου τῶν ΗΠΑ: Ἡ Ρωσσία ἀντίπαλος, ἡ Κίνα ἐχθρός

Εφημερίς Εστία
Σέ ἀντίθεση μέ τό δόγμα τῶν Δημοκρατικῶν, πού ὅριζε ὅτι «ἡ Ρωσσία εἶναι ὁ ἐχθρός καί ἡ Κίνα ἡ ἀντίπαλος» – Συμπεράσματα ἀπό τήν συνάντηση κορυφῆς στήν Ἀλάσκα