ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου 2025

Ὁ εὐγενής εὐπατρίδης τοῦ ἑλληνικοῦ σινεμά

Χθές, ξύπνησα πολύ πρωί, λές καί κάτι μέ «ἔτρωγε» μέσα μου. Συμβαίνει καμμιά φορά, καί πολλοί τό ἀποδίδουν στήν μεταφυσική. Αὐτήν τήν φορά ἦταν τό σινεμά!

Κάθισα στό γραφεῖό μου, μόλις ξημέρωνε. Ὅπως κάθε πρωί, ἀνοίγω τόν ὑπολογιστή, κοιτάζω τά μηνύματά μου καί ἔπειτα μπαίνω στά σόσιαλ, γιά νά πάρω μιά γεύση ἀπό ὅσα παίζουν στήν ἐπικαιρότητα. Κι ἐκεῖ, εἶδα ὅτι ἔχασε τήν μάχη μέ τήν ἐπάρατο ὁ Μισέλ Δημόπουλος!

Ἦταν μιά ἀνάρτηση τοῦ υἱοῦ μου, ὁ ὁποῖος εἶχε στενή φιλική σχέση μέ τόν ἐκλιπόντα καί εἶχε ἀναρτήσει ἕναν ἀποχαιρετισμό.

«Εἶναι κομματάκι δύσκολο νά ἐκφράσω πόσα προσέφερε ὁ Μισέλ Δημόπουλος στήν κινηματογραφική μας παιδεία. Θέλω νά πῶ, εἶναι κάτι πού δέν μπορεῖ νά μετρηθεῖ. Καί εἶναι λογικό: Ποτέ στήν ζωή μου δέ γνώρισα πιό ἀφοσιωμένο κινηματογραφόφιλο.

Αὐτό ἐξέφρασε στά πρῶτα του κείμενα ὡς κριτικός, αὐτό καί ὅταν, ἀρκετά χρόνια ἀργότερα, ἀνέλαβε τό Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, δίνοντάς του ἕναν καθαρά διεθνῆ χαρακτῆρα καί σώζοντάς τον ἀπό τό ἀφόρητο τέλμα τῆς τότε ἐθνικῆς μας κινηματογραφίας –ἀνανεώνοντας ἀκόμα καί τήν ἴδια. Ἐγώ προσωπικά ἐκεῖ νοιώθω πώς ἔμαθε σινεμά ἡ γενιά μου, σέ αὐτές τίς πρῶτες διοργανώσεις. Ἀφοῦ ἐκεῖ πρωτοείδαμε Χάλ Χάρτλεϊ, ἐκεῖ Ἀτόμ Ἐγκογιάν, ἐκεῖ Λότζ Κέριγκαν, ἐκεῖ Ἀμπάς Κιαροστάμι καί Μοσέν Μαχμαλμπάφ, ἐκεῖ Ντάρεν Ἀρονόφσκι, στήν πανελλήνια πρεμιέρα τοῦ «π», μέ τόν νεαρό σκηνοθέτη νά πιάνει ἀγχωμένη κουβεντούλα μέ τόν κόσμο ἔξω ἀπό τό Ὀλύμπιον. Καί ρετροσπεκτίβες: Ὀτάρ Ἰοσελιάνι, Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ, Κριστόφ Κισλόφσκι, Νάνι Μορέτι…

Πέρα ἀπ’ ὅλα αὐτά ὅμως, ὑπῆρχε ἡ μεγάλη ἀπόλαυση τοῦ νά συναντᾶς τόν Μισέλ Δημόπουλο: Ἡ φυσική –καί τόσο σπάνια– εὐγένεια αὐτοῦ τοῦ ἀνθρώπου ἦταν πάντα εὐεργετική στούς συνομιλητές του, ἀκόμα καί στίς διαφωνίες. Καί ὁ ἴδιος δέν σταμάτησε ποτέ νά πηγαίνει σινεμά, νά ἀναζητᾶ τίς ἀγαπημένες του ταινίες ὅπου κι ἄν αὐτές προβάλλονταν. Τελευταία φορά τόν θυμᾶμαι στήν μεταμεσονύχτια προβολή τοῦ “Two lane blacktop”, πᾶνε δύο χρόνια. Εἶχε καί πρόταση γιά Midnight: Τό “The tingler” τοῦ William Castle. Πόσο ὄμορφη ἐπιλογή, πραγματικά.

Τώρα πού κάθομαι ξημερώματα καί γράφω αὐτό, σκέφτομαι ὅτι ὁ Μισέλ Δημόπουλος καί ὁ Γιῶργος Τζιώτζιος, πού ἔδειχναν νά μοιράζονται αὐτή τήν φυσική εὐγένεια πού ἀνέφερα παραπάνω, εἶναι καί οἱ τελευταῖοι ἄνθρωποι πού ἄνοιξαν οὐσιαστικά τά κεφάλια τοῦ ἑλληνικοῦ κινηματογραφόφιλου κοινοῦ. Τίποτα ἀπ’ ὅ,τι ἀκολούθησε μετά δέν μπορεῖ νά συγκριθεῖ μέ τήν παρακαταθήκη τους, ὄχι ἐπειδή «κανείς δέν τούς ξεπέρασε», ἀλλά ἐπειδή ἐκεῖνοι ἐν τέλει ἔθεσαν τίς βάσεις. Θά μοῦ λείψει πολύ ὁ Μισέλ πού ἔμαθα πώς ἔφυγε σήμερα. Καί νά μήν εἶχε κάνει τίποτε ἀπ’ ὅλα αὐτά, ἦταν ὁ πιό εὐγενής, ὁ πιό ἀφοσιωμένος κινηματογραφόφιλος πού γνώρισα ποτέ». Σκέφτηκα νά γράψω κι ἐγώ κάτι γιά τόν Μισέλ. Ἀλλά ἡ δημοσίευση τοῦ Ἄκη νομίζω ὅτι τά ἔλεγε ὅλα. Καί τά εἶπε τόσο ὄμορφα, σάν σενάριο ταινίας μικροῦ, πλήν τεράστιας σημασίας, μήκους.

Au revoir, Μισέλ…

Απόψεις

Τo Σάββατο 20.12 με την Εστία: Κλασσικά παραμύθια

Εφημερίς Εστία
Μη χάσετε το Σάββατο 20.12 και κάθε Σάββατο με την Εστία: ΤΑ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΚΛΑΣΣΙΚΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ

Την Κυριακή 21.12 με την Εστία της Κυριακής: Συλλεκτικό ημερολόγιο 2026

Εφημερίς Εστία
Την Κυριακή 21.12 η Εστία γιορτάζει 150 χρόνια κυκλοφορίας και σας προσφέρει το επετειακό επιτοίχιο ημερολόγιο της Εστίας 2026

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!