Θά μποροῦσε κάλλιστα νά θεωρηθεῖ ἱστορική γιά τήν Ἑλληνική Ἐμπορική Ναυτιλία ἡ πρόσφατη συνεδρίαση τοῦ Συμβουλίου Ἀσφαλείας τοῦ ΟΗΕ μέ ἀντικείμενο τήν ἀσφάλεια τῆς Ναυσιπλοΐας, ἡ ὁποία πραγματοποιήθηκε ὑπό ἑλληνική προεδρία καί προεδρεύοντα τόν πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη.
Ἐπί τέλους, ἡ ἀσφάλεια τῆς Ναυσιπλοΐας γίνεται ἀντικείμενο τόσο διεθνοῦς διαλόγου, μέ τήν Ἑλλάδα ‒δικαίως‒ στήν κορυφή καί στόχο τήν παγκόσμια εἰρήνη, τό ἐμπόριο καί τήν οἰκονομική σταθερότητα.
Σημαντική καί ἡ παρέμβαση τοῦ Γενικοῦ Γραμματέως τοῦ ΟΗΕ Ἀντόνιο Γκουτέρρες, ἐνῷ ἡ παρέμβαση τῆς προέδρου τῆς Ἕνωσης Ἑλλήνων Ἐφοπλιστῶν, Μελίνας Τραυλοῦ, κατέδειξε τήν δύναμη καί τήν ἀναγνωρισιμότητα τοῦ Ἑλληνικοῦ Ἐφοπλισμοῦ παγκοσμίως!
Ἦταν, χωρίς ἀμφιβολία, ἐπιτυχία τῆς ἑλληνικῆς διπλωματίας καί εὐχάριστος ὁ συντονισμός δηλώσεων πρωθυπουργοῦ καί προέδρου τῆς ΕΕΕ.
«Ἡ θάλασσα δέν ἀνήκει σέ κανέναν καί ταυτόχρονα ἀνήκει σέ ὅλους. Ἡ προστασία τῆς ναυσιπλοΐας εἶναι συλλογική εὐθύνη καί θεμέλιο τῆς εἰρήνης. Χωρίς τούς ναυτικούς, ὁ μισός πλανήτης θά πάγωνε καί ὁ ἄλλος μισός θά λιμοκτονοῦσε. Ἡ ναυτιλία εἶναι ὁ “σιωπηλός μηχανισμός” πού διατηρεῖ τό παγκόσμιο ἐμπόριο σέ λειτουργία, μέ τό 90% τῶν ἀγαθῶν νά μεταφέρονται διά θαλάσσης. Ἡ Ἑλλάς, ὡς χώρα μέ ἰσχυρό ναυτιλιακό ἀποτύπωμα, ἔχει ἠθική καί στρατηγική ὑποχρέωση νά διασφαλίζει τίς θαλάσσιες ὁδούς» ἀνέφερε μεταξύ ἄλλων ὁ πρωθυπουργός…
«Ἡ Ἑλλάς διαθέτει τό 20% τοῦ παγκόσμιου καί τό 60% τοῦ εὐρωπαϊκοῦ στόλου. Δέν εἶναι μόνο θέμα ἐθνικῆς ὑπερηφάνειας, ἀλλά ἱστορικῆς συνέχειας καί διεθνοῦς προσφορᾶς. Σέ περίπτωση διακοπῆς τῆς ναυτιλιακῆς δραστηριότητας γιά μόλις 90 ἡμέρες, ἡ παγκόσμια οἰκονομία θά κατέρρεε, ὅπως δείχνουν οἱ μελέτες τῆς Παγκόσμιας Τράπεζας καί τοῦ World Maritime University» ὑπενθύμισε ἡ Μελίνα Τραυλοῦ.
Ὁ πρωθυπουργός ἀνεφέρθη ἐπίσης, κατά τήν ὁμιλία του, στίς πέντε βασικές ἀπειλές πού κλονίζουν τήν ἀσφάλεια στήν θάλασσα: Λαθρεμπόριο, Τρομοκρατία, Πειρατεία, Ὑβριδικές Ἐπιθέσεις, Κλιματική ἀλλαγή.
«Δέν πρόκειται γιά “θεωρητικές” ἀπειλές. Εἶναι πραγματικές καί ἐξελίσσονται. Τά πλοῖα γίνονται στόχοι, ναυτικοί σκοτώνονται, φορτία χάνονται. Ἕνα νέο πεδίο ὑψηλοῦ ρίσκου ἔχει ἤδη ἀναπτυχθεῖ – ἡ κυβερνοασφάλεια. Ἡ Ἑλλάδα δέν θά πάψει νά ὑπερασπίζεται τή θάλασσα ὡς κοινό ἀγαθό, οὔτε νά διεκδικεῖ τόν σεβασμό τοῦ Διεθνοῦς Δικαίου. Οἱ θάλασσες πρέπει νά εἶναι ἀνοιχτές καί ἀσφαλεῖς γιά ὅλους» ἀνέφερε ὁ Κυριάκος Μητσοτάκης.
«Ἡ ναυτιλία δέν πλέει ποτέ σέ ἤρεμα νερά. Οἱ φουρτοῦνες σήμερα δέν εἶναι μόνο καιρικές. Εἶναι γεωπολιτικές, οἰκονομικές καί τεχνολογικές. Ἡ ναυτιλία ἐργαλειοποιεῖαι καί χρειάζεται διεθνῆ θωράκιση» ἀνέφερε ἡ πρόεδρος τῆς ΕΕΕ.
Ἰδιαίτερη ἀναφορά ἔγινε ἀπό τήν πρόεδρο τῆς ΕΕ στούς ναυτικούς: «Στήν καρδιά τῆς ναυτιλίας μας εἶναι οἱ ἄνθρωποι. Οἱ ναυτικοί μας ἐργάζονται μέρα-νύχτα κάτω ἀπό δύσκολες καί συχνά ἐπικίνδυνες συνθῆκες.
Δέν μποροῦμε νά τούς ἀφήσουμε ἀπροστάτευτους».
Ἰδιαίτερη ἀναφορά ἔγινε καί στούς «σκιώδεις στόλους», τήν παράκαμψη κυρώσεων καί τίς ναυταπάτες στίς θαλάσσιες μεταφορές.
Ἄν ἡ ἑλληνική πολιτική χρησιμοποιήσει σωστά τήν δύναμη καί τίς ἐπαφές τοῦ ἑλληνικοῦ ἐφοπλισμοῦ, δέν θά ὑπάρχουν πουθενά κλειστές πόρτες. Ἄς θυμηθοῦν ἤ ἄς ρωτήσουν νά μάθουν, πῶς ὁ Κωνσταντῖνος Καραμανλῆς, ὁ Ἀνδρέας Παπανδρέου καί ὁ Κωνσταντῖνος Μητσοτάκης προσέφευγαν στούς σπουδαίους τῆς Ἑλληνικῆς Ναυτιλίας, γιά νά ἐξασφαλίσουν τίς ἐπαφές πού ἤθελαν, σέ δύσκολες περιόδους.