Γιά μία ἀκόμη φορά ἡ Ποντοπόρος Ναυτιλία βρίσκεται στήν δίνη ἑνός πολέμου.
Ἡ σύγκρουση Ἰσραήλ-Ἰράν, λόγῳ τῆς ὁποίας ὑπάρχει πάντα τό ἐνδεχόμενο τοῦ ἀποκλεισμοῦ τῶν στενῶν τοῦ Ὀρμούζ, μίας ἀπό τίς σημαντικώτερες «λεωφόρους» τῆς παγκόσμιας ναυσιπλοΐας, ἔφερε καί πάλι τήν Ναυτιλία στό προσκήνιο.
Ἡ ἀνησυχία γιά τό τί θά συμβεῖ, εἶναι ἔντονη καί στόν ἑλληνικό χῶρο, καθώς ὁ μεγαλύτερος στόλος πετρελαιοφόρων σκαφῶν βρίσκεται ὑπό ἑλληνική διαχείριση!
Καί ὅλο αὐτό τό σύστημα ἔχει ἤδη τεθεῖ σέ κατάσταση ἀμέσου ἑτοιμότητος, καθώς ἡ ἔνταση στήν Μέση Ἀνατολή κλιμακώνεται. Χαρακτηριστικό τῆς καταστάσεως εἶναι καί τό σῆμα κινδύνου πού ἐστάλη ἀπό τό Ὑπουργεῖο Ναυτιλίας πρός τά ἑλληνικῆς διαχειρίσεως καί ἑλληνικῆς ἰδιοκτησίας πλοῖα, πού βρίσκονται ἤ πρόκειται νά πλεύσουν στήν περιοχή τῶν Στενῶν τοῦ Ὀρμούζ, μέ τό ὁποῖο ζητεῖται ἀπό τούς πλοιάρχους νά λάβουν ὅλα τά ἀπαραίτητα μέτρα ἀσφαλείας.
Ἡ Διεύθυνση Ποντοπόρου Ναυτιλίας ἐξέδωσε ἐπεῖγον σῆμα μέ τό ὁποῖο ἐκλήθησαν οἱ ἑλληνικές ναυτιλιακές ἑταιρεῖες νά κινοῦνται κατά τό δυνατόν ἐκτός ὑδάτων δικαιοδοσίας τοῦ Ἰράν καθώς καί τά πλοῖα πού διέρχονται ἀπό τήν περιοχή νά βρίσκονται σέ ἐπαγρύπνηση καί νά τηροῦν τά πρωτόκολλα ἀσφαλείας. Τό Ὑπουργεῖο Ναυτιλίας κάλεσε ἐπίσης τίς ναυτιλιακές ἑταιρεῖες νά ἐνημερώνουν τό Κέντρο Ἐπιχειρήσεων τοῦ Λιμενικοῦ Σώματος γιά τά πλοῖα τους τά ὁποῖα διαπλέουν ἤ πρόκειται νά διαπλεύσουν τά στενά.
Πρέπει νά σημειωθεῖ ὅτι ἡ ποντοπόρος ναυτιλία ἦταν ἐκείνη πού βρέθηκε στό ἐπίκεντρο πολεμικῶν ἐπιχειρήσεων, τόσο στόν πόλεμο Ρωσσίας-Οὐκρανίας ὅσο καί στίς ἐπιθέσεις τῶν ὑποκινούμεων ἀπό τό Ἰράν Χούθι, στήν περιοχή τῶν στενῶν. Ἡ συγκεκριμένη δραστηριότητα τῶν Χούθι, ἡ ὁποία ἔχει μέχρι στιγμῆς κοπάσει, λόγῳ τῆς παρουσίας δυτικῶν πολεμικῶν πλοίων, ἀλλά ἀνά πᾶσα στιγμή μπορεῖ νά ἐπανέλθει σέ πρῶτο πλάνο.
Οἱ πολεμικές ἐπιχειρήσεις τοῦ Ἰσραήλ καί τοῦ Ἰράν ἔχουν ἐπίσης δημιουργήσει κλῖμα ἀνησυχίας καί ἀβεβαιότητος στούς μεγάλους ἀσφαλιστικούς ὀργανισμούς, καθώς ἀνά πᾶσα στιγμή ὑπάρχει τό ἐνδεχόμενο δραματικῆς ἀλλαγῆς τοῦ σκηνικοῦ. «Ἄς ἐλπίσουμε ὅτι ὁ πόλεμος θά μείνει μόνο στόν ἀέρα» δήλωσε πηγή κορυφαίου ἀσφαλιστικοῦ ὀργανισμοῦ, χωρίς ὁ «χρησμός» νά ἐκφράζεται μέ αἰσιοδοξία…
Καλό θά εἶναι, πάντως, νά σημειώσουμε ὅτι τά στενά δέν ἔκλεισαν κατά τήν διάρκεια τοῦ πολέμου Ἰράν-Ἰράκ, τό 1980.
Τά Στενά τοῦ Ὀρμούζ εἶναι πορθμός μεταξύ τοῦ κόλπου τοῦ Ὀμάν καί τοῦ Περσικοῦ Κόλπου. Ἀποτελοῦν τήν μοναδική θαλάσσια δίοδο πρός τόν Περσικό Κόλπο καί τό στενότερο σημεῖο τους ἔχει πλάτος 54 χιλιόμετρα.
Ἀπό τά Στενά διέρχεται ἐτησίως τό 35% τοῦ πετρελαίου πού μεταφέρεται μέσῳ θαλάσσης καί τό 30% τῶν φορτίων ὑγροποιημένου φυσικοῦ ἀερίου.
Τήν ἐν λόγῳ θαλάσσια ὁδό χρησιμοποιοῦν γιά τήν ἀποστολή φορτίων πετρελαίου καί φυσικοῦ ἀερίου τό Ἰράν, ἡ Σαουδική Ἀραβία, τό Ἰράκ, τά Ἡνωμένα Ἀραβικά Ἐμιράτα, τό Κουβέιτ καί τό Κατάρ.
Μέ δεδομένο τό ὅτι δέν ὑπάρχουν ἐναλλακτικές λύσεις σέ περίπτωση ἀποκλεισμοῦ τῶν Στενῶν, γίνεται εὐκόλως ἀντιληπτό ὅτι οἱ ἐπιπτώσεις στήν παγκόσμια ἀγορά πετρελαίου θά εἶναι τεράστιες…