Ἐμεῖς καί οἱ Χούθι

ΟI Eπιπτώσεις τῆς καταστάσεως στήν Ἐρυθρά Θάλασσα γίνονται ἤδη αἰσθητές στήν Ἑλλάδα. Μέχρι στιγμῆς τίς ὑφίστανται ἐπιχειρήσεις καί ἐπαγγελματίες, δέν θά ἀργήσουν ὅμως νά πλήξουν καί τήν τσέπη τῶν καταναλωτῶν.

Τότε θά καταλάβουμε τί θά πεῖ «εἰσαγόμενη ἀκρίβεια» καί θά συνειδητοποιήσουμε ὅτι οἱ ἀνατιμήσεις πού ἔχουμε ὑποστεῖ μέχρι σήμερα εἶναι ἁπλό προμήνυμα τῆς ἐπικειμένης καταιγίδος. Ἀρκεῖ νά περιοδεύσει κανείς τήν ἀκτή τῆς Πειραϊκῆς, γιά νά δεῖ τίς θαλάσσιες προσβάσεις πρός τόν λιμένα τοῦ Πειραιῶς ἄδειες.

  • Tοῦ Εὐθ. Π. Πέτρου

Ἐκεῖ πού μέχρι πρίν ἕναν ἀκόμη μῆνα τά πλοῖα καί κυρίως τά μεταφορᾶς ἐμπορευματοκιβωτίων καί τά Ro-Ro «συνωστίζονταν» σέ σειρά γιά νά μποῦν νά ξεφορτώσουν, τώρα βλέπει κανείς «ἐπίπεδο» εἰρηνικό ὁρίζοντα. Δέν ὑπάρχει οὔτε ἕνα πλοῖο. Αὐτό σημαίνει ὅτι φορτία δέν ξεφορτώνονται στό λιμάνι, ἡ ἐφοδιαστική ἁλυσίδα δέν τροφοδοτεῖται, οἱ ὁδικές καί σιδηροδρομικές μεταφορές ἀδρανοῦν. Ἕνας ὁλόκληρος κόσμος πού ζεῖ ἀπό τήν συνέχιση τῶν θαλασσίων μεταφορῶν στήν ξηρά, ἔχει καταδικασθεῖ σέ ἀπραξία. Καί ἀκολουθεῖ τό δεύτερο κῦμα ἐπιπτώσεων.

Ἔλλειψις φορτίων ἤ ἀκόμη καί καθυστέρησις παραδόσεων σημαίνει μία ἁλυσιδωτή ἀντίδραση, πού θά φθάσει μέχρι τά ράφια τῶν καταστημάτων καί τίς τσέπες τῶν καταναλωτῶν. Οἱ ἐπιχειρήσεις, ὅμως, ἤδη βλέπουν τό κόστος τοῦ χρήματος νά αὐξάνεται. Καθυστερήσεις παραδόσεων σημαίνει καί καθυστερήσεις πληρωμῶν. Σημαίνει ἐπέκτασις τοῦ χρόνου γιά τόν ὁποῖο μένουν δεσμευμένες πιστώσεις, οἱ ὁποῖες εἶναι, ὡς ἐπί τό πλεῖστον, βραχυπρόθεσμοι τραπεζικοί δανεισμοί. Ὁδεύουμε, δηλαδή, πρός τήν κατεύθυνση μίας νέας οἰκονομικῆς κρίσεως.

Ἐπιπροσθέτως, ἡ Ἑλλάς ἔχει ἐξελιχθεῖ στόν κόμβο μεταφορτώσεως προϊόντων προερχομένων ἀπό τήν Κίνα, μέ προορισμό ὅλες τίς εὐρωπαϊκές χῶρες. Καί, πλέον, ἡ γραμμή αὐτή ἔχει διαταραχθεῖ.

Ὅλα αὐτά τά κινέζικα προϊόντα ἔρχονταν μέσῳ Σουέζ.

Πρό αὐτῆς τῆς καταστάσεως, ἡ Εὐρώπη, ἡ ὁποία θά ὑποστεῖ τίς συνέπειες τοῦ ἰδιοτύπου θαλασσίου ἀνταρτοπολέμου πού ἔχουν ἐξαπολύσει οἱ Χούθι, σέ δεύτερη φάση, μετά τήν Ἑλλάδα, ἀδρανεῖ καί προσπαθεῖ νά ἀποφασίσει τί θά κάνει. Εἶναι αὐτή μιά ἀκόμη ἀπόδειξις τῆς ἀνεπαρκείας καί τῶν ἀδυναμιῶν τῶν εὐρωπαϊκῶν θεσμῶν καί ὀργάνων. Τό σχέδιο εὐρωπαϊκῆς ἀποστολῆς πού θά προστατεύει τήν ναυσιπλοΐα στήν Ἐρυθρά Θάλασσα ἀκόμη συζητεῖται καί, καλῶς ἐχόντων τῶν πραγμάτων, ὁριστική ἀπόφασις θά ληφθεῖ ἀπό τήν Σύνοδο τῶν ἁρμοδίων ὑπουργῶν τῆς 19ης Φεβρουαρίου. Οἱ ἴδιοι ὑπουργοί εἶχαν συνεδριάσει καί προχθές, ἀλλά ἐκεῖ ἔκαναν μόνον προεργασία. Ἡ Σύνοδος ἦταν «ἄτυπη» καί ἀποφάσεις δέν μποροῦσαν νά ληφθοῦν! Ἔτσι, οἱ ὑπουργοί περιορίσθηκαν σέ διατύπωση εὐχολογίων καί σέ ἀστειάκιaα ὡς πρός τό ἐάν τό ὄνομα τῆς ναυτικῆς ἐπιχειρήσεως πού θά ἀναληφθεῖ θά εἶναι «Ἀσπίς» ἤ «Ἀσπίδες». Ἐν τέλει, ἐπελέγη τό «Ἀσπίδες»… Ἐκεῖ, ὅμως, ἐτελείωσε ἡ εὐρωπαϊκή συζήτησις. Ἀσφαλῶς καί δέν ἀποτελοῦν αὐτές οἱ μεθοδολογίες ὑπόδειγμα σοβαρότητος. Ὅμως, σέ αὐτό τό περιβάλλον καλούμεθα νά ἀναλάβουμε τήν διοίκηση μιᾶς ναυτικῆς ἀποστολῆς ἡ ὁποία θά διεξαχθεῖ σέ μίαν ἐξαιρετικῶς ἐπικίνδυνη θαλάσσια περιοχή τοῦ πλανήτου. Ἡ Εὐρωπαϊκή Ἕνωσις εἶχε διεξαγάγει καί ἄλλη ναυτική ἐπιχείρηση προστασίας τῆς ναυσιπλοΐας τό 2009. Τά δεδομένα, ὅμως, ἦσαν τότε πολύ διαφορετικά. Ἀναφερόμαστε στήν ἐπιχείρηση Ἀταλάντα γιά τήν ἀντιμετώπιση τῆς πειρατείας στήν θάλασσα ἀνοικτά τῆς Σομαλίας καί στό Κέρας τῆς Ἀφρικῆς. Ἐπρόκειτο γιά προστασία ἐμπορικῶν πλοίων σέ μίαν εὐρεῖα θαλασσία περιοχή, ὅπου ἡ ἀπειλή προερχόταν ἀπό ἐπιθέσεις ἐνόπλων ὁμάδων πού ἐπέβαιναν ταχυπλόων σκαφῶν καί κατελάμβαναν τά ἐμπορικά πλοῖα, προκειμένου νά ζητήσουν λύτρα γιά τήν ἀπελευθέρωσή τους.

Τώρα τό θέατρο τῆς ἐπιχειρήσεως εἶναι μιά κλειστή θάλασσα, ἡ Ἐρυθρά. Ἡ ἀπειλή προέρχεται ἀπό πυραύλους καί μή ἐπανδρωμένα ἀεροχήματα. Αὐτά θά πρέπει νά ἐντοπισθοῦν στόν ἀέρα καί νά ἀναχαιτισθοῦν σέ πολύ περιορισμένο χρόνο. Οἱ δυσκολίες εἶναι γεωμετρικῶς ὑπέρτερες καί ἡ ἀλήθεια εἶναι ὅτι κανένα εὐρωπαϊκό ναυτικό δέν ἔχει πεῖρα τέτοιων ἐμπλοκῶν. Κατά τοῦτο, τό ἑλληνικό Πολεμικό Ναυτικό εὑρίσκεται σέ πολύ καλύτερη κατάσταση, δεδομένου ὅτι ἐπιχειρεῖ σέ μιά κλειστή θάλασσα, τό Αἰγαῖο, καί ἐκπαιδεύεται γιά τήν ἀντιμετώπιση ἀπειλῶν ἀπό ναυτικά βλήματα καί ἐσχάτως καί μή ἐπανδρωμένα. Παρ’ ὅτι, δέ, τά ὁπλικά συστήματα τῶν πλοίων μας δέν εἶναι καί ἡ τελευταία λέξις τῆς τεχνολογίας, εἶναι ἀξιόπιστα, τά δέ πληρώματα ἔχουν ἀποδειχθεῖ ἰδιαιτέρως ὑψηλοῦ ἐπιπέδου. Ἀπό τήν ἄλλη πλευρά, στήν ἴδια κλειστή θάλασσα ἐπιχειροῦν ἤδη πολεμικά πλοῖα τῶν ΗΠΑ καί τῆς Βρεταννίας, στό πλαίσιο τῆς νατοϊκῆς ἐπιχειρήσεως «Φρουρός Εὐημερίας». Θά ἀπαιτηθεῖ, ὡς ἐκ τούτου, ἡ διαμόρφωσις διαδικασιῶν συντονισμένης δράσεως τῶν δύο ναυτικῶν ὁμάδων. Σημειώνουμε, ὅμως, ὅτι οἱ ΗΠΑ καί ἡ Βρεταννία, δύο χῶρες πού τό ἐμπόριό τους κινεῖται κυρίως στόν Ἀτλαντικό καί τόν Εἰρηνικό Ὠκεανό, δέν ἔχουν, δηλαδή, στό Σουέζ τά ζωτικά συμφέροντα πού ἔχει ἡ Εὐρώπη, ἐπέδειξαν ἄμεσα ἀντανακλαστικά καί ἀνέλαβαν σέ ὀλίγες μόνον ἡμέρες μίαν ἐπιχείρηση ἀντιμετωπίσεως τῶν Χούθι. Μάλιστα, δέν περιορίζονται στήν ἀμυντική δράση, ὅπως προγραμματίζεται γιά τήν εὐρωπαϊκή ἀποστολή. Ἀλλά προσβάλλουν καί θέσεις τῶν Χούθι στό ἔδαφος τῆς Ὑεμένης.

Προσοχή στό σημεῖο αὐτό. Οἱ προσβολές αὐτές δέν συνιστοῦν ἀπειλή κατά τῆς Ὑεμένης. Οἱ Χούθι δέν κυβερνοῦν τήν χώρα. Εἶναι μία ὁμάς αὐτονομιστῶν, πού ἐλέγχουν μέρος τοῦ ἐδάφους της καί μέχρι στιγμῆς ἡ Κυβέρνησις τῆς χώρας δέν ἔχει κατορθώσει νά τούς καταβάλει. Ἡ Ὑεμένη σχεδόν ἀπό τήν ἡμέρα πού διαμορφώθηκε ὡς κράτος εὑρίσκεται σέ διαρκῆ ἐμφύλιο πόλεμο. Οἱ ἄνθρωποι, δηλαδή, εἶναι ἐμπειροπόλεμοι καί «μπαρουτοκαπνισμένοι». Γιά αὐτό καί δέν εἶχαν κανέναν δισταγμό νά ἐπιχειρήσουν νά «κλείσουν» τήν Ἐρυθρά, συμπαριστάμενοι στήν Χαμάς. Γιά αὐτό καί δέν εἶναι εὔκολο νά ἀντιμετωπισθοῦν. Ἄλλως τε, πέρα ἀπό τήν θρησκευτική μοιρολατρία πού τούς χαρακτηρίζει, δέν ἔχουν καί τίποτε νά χάσουν. Πολεμοῦν ἀπό τότε πού θυμοῦνται τόν κόσμο. Καί δέν προτίθενται νά σταματήσουν….

Απόψεις

Τo Σάββατο 20.12 με την Εστία: Κλασσικά παραμύθια

Εφημερίς Εστία
Μη χάσετε το Σάββατο 20.12 και κάθε Σάββατο με την Εστία: ΤΑ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΚΛΑΣΣΙΚΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ

Την Κυριακή 21.12 με την Εστία της Κυριακής: Συλλεκτικό ημερολόγιο 2026

Εφημερίς Εστία
Την Κυριακή 21.12 η Εστία γιορτάζει 150 χρόνια κυκλοφορίας και σας προσφέρει το επετειακό επιτοίχιο ημερολόγιο της Εστίας 2026

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!