ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου 2025

Ἆσμα ἡρωικό καί πένθιμο γιά τόν Διονύσιο μελωδό

Ἦταν ἕνα «μουσικό πρωινό» τοῦ Νίκου Μαστοράκη, νομίζω τό ’65.

Ξαφνικά, βγαίνει στήν σκηνή ἕνας τύπος μέ γυαλιά καί μουστάκι καί μιά κιθάρα κι ἀρχίζει νά τραγουδᾶ. «Σέ μιά στιγμή ἀνάβουν τά φῶτα κι ἡ μουσική μᾶς φέρνει τούς μάγους στήν σκηνή».

Ἀπό τότε, τόν ἀκολούθησα παντοῦ. Τό «Φορτηγό» μπῆκε καί παρκάρισε στήν ψυχή μου. Μέ τήν κιθάρα καί τά τραγούδια του μεγάλωσε ὁ γιός μου. Τοῦ ἔπαιζα μιάν εἰσαγωγή καί εὕρισκε τά τραγούδια. Στά ἕξι του χρόνια ἦταν δίπλα μου, στό Ὀλυμπιακό Στάδιο, καί χειροκροτοῦσε τόν Διονύση. Μέ τά τραγούδια του μεγάλωσε καί ἡ ἐγγονή μου. Ἡ φωτογραφία της, στήν ἀγκαλιά του, κοσμεῖ τό σπίτι. Τρεῖς γενιές, μεγαλώσαμε μαζί του. Καί θά ’ρθοῦν κι ἄλλες. Ὅταν ἐκτιμηθεῖ τό ἔργο καί ἡ προσφορά του στήν ἑλληνική κουλτούρα, ἴσως ν’ ἀρχίσει νά διδάσκεται στά σχολεῖα. Μπορεῖ καί νά τοῦ ἀφιερώσουν κάποιες αἴθουσές τους τά ἀπανταχοῦ τῆς χώρας Ὠδεῖα.

Ὁ Διονύσης Σαββόπουλος εἶναι γιά ἐμένα ὁ μέγιστος, ὁ ὕψιστος, ὁ μοναδικός, πού μπόρεσε νά μιλήσει στήν ψυχή μου. Ναί, ὁ Χατζιδάκις μέ γλύκανε, ὁ Θεοδωράκης μέ ξεσήκωσε, τόν Ξαρχάκο τόν θαύμασα. Ἀλλά τόν Διονύση τόν λάτρεψα, τόν πίστεψα, τόν ἀκολούθησα! Ἤμουν σάν ἕνας ἀπό τούς χιλιάδες μαθητές, πού τόν πήραμε στό κατόπι καί περιμέναμε τήν εὐλογία του. Μέ τίμησε μέ τήν φιλία του, μιλήσαμε πολλές φορές καί γιά πολύ, εὐλόγησε τό παιδί καί τό ἐγγόνι μου. Ὅσο κι ἄν ἀκουστεῖ ἱερόσυλο, πιστεύω ὅτι ἡ εὐλογία του ἔφτιαξε δυό ὑπέροχους ἀνθρώπους. Τοῦ χρωστῶ τήν νιότη, τήν ἐφηβεία, τήν ὡριμότητα, τήν παρηγοριά στίς δύσκολες ὧρες μου. «Σάν βγῶ ἀπ’ αὐτή τήν φυλακή, κανείς δέν θά μέ περιμένει». Τοῦ χρωστῶ τήν ἀπέθαντη γοητεία πού ἀσκοῦσαν τά τραγούδια του στό κοριτσομάνι, ὅταν, στά νεανικά μας πάρτυ, ὅταν τέλειωναν οἱ χοροί, ἔπιανα τήν κιθάρα ἤ καθόμουν στό πιάνο καί ἔλεγα «τώρα σᾶς ἔχω στό χέρι». Κι ἀρκοῦσαν δυό νότες ἀπό τό «Μή μιλᾶς ἄλλο γι’ ἀγάπη», γιά ν’ ἀρχίσει τό κυνήγι τῆς ἐρωτικῆς ἀνατριχίλας.

«Παῖξε κι αὐτό, παῖξε καί τό ἄλλο». Κι ἔπαιζα ἀπό «Βιετνάμ γιέ-γιέ» μέχρι καί τήν «Ζωζώ» καί λές καί ἔκαναν μάγια τά λόγια καί οἱ ἦχοι. Κι ὅταν χτυποῦσα τήν κιθάρα γιά νά βγοῦν οἱ «μάγοι» ἔβλεπα τά κορίτσια νά χορεύουν σάν τήν Ἐσμεράλδα στήν «Παναγία τῶν Παρισίων».

Ναί, τό ὁμολογῶ. Οὔτε γιά τόν πατέρα μου δέν ἔχω κλάψει ὅπως ἔκλαψα τόν Διονύση! Τόν δικό μου ἄνθρωπο, τόν συμπαραστάτη, τόν ἀρωγό, τόν αἱμοδότη, ἐκεῖνον πού ξεσήκωνε τό πούλμαν τῆς σχολικῆς ἐκδρομῆς καί τῶν φοιτητικῶν χρόνων, ἐκεῖνον πού μέ μιά «Θάλασσα μικρή» μέ ταξιδεύει ἀκόμα σέ κόσμους πού θά ἤθελα νά ὑπάρχουν. Τώρα πού γράφω, κάθε τόσο σταματῶ γιά νά σκουπίσω τά γυαλιά μου.

«Γυαλάκια» μέ φώναζαν στό σχολεῖο, μέχρι πού ὁ «γυαλάκιας» Σαββόπουλος ἔκανε ὅλους ἐμᾶς τους «γυαλάκηδες» σοφιστικέ! Ἄχ, βρέ Διονύση! Θυμᾶμαι μέ τό «Κούρεμα» πόσο ἄγρια φέρθηκαν οἱ παλιοί μας φίλοι. Ἀλλά πάντα κρατοῦσες ρεζέρβα, πάντα γνώριζες, μπαγασάκο, νά γυρίζεις τό παλιό κοστούμι «τό μέσα ἔξω» καί νά μᾶς λές «ἀκολουθῆστε!»…

Ἀπό ἐμένα παράπονο δέν θά ’χεις νά πεῖς ἐκεῖ, στά παιδιά μέ τά μαλλιά καί μέ τά μαῦρα ροῦχα πού θά συναντήσεις. Σέ ἀκολούθησα πιστά καί θά κηρύσσω τόν λόγο σου, ἐφ’ ὅρου ζωῆς. Καλήν ἀντάμωση, ἀδελφέ!

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.