ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Παρασκευή 1 Αυγούστου 2025

Ἄς τά δοῦμε ὡς Παράδοση καί Παρακαταθήκη

«Σήμερα μαῦρος οὐρανός, σήμερα μαύρη μέρα» λέει ὁ λαός, ὁ ὁποῖος –παρά τίς ἐπίμονες προσπάθειες τῶν «προχωρημένων»– θά γεμίσει τό πρωί τούς ναούς γιά τήν Ἀποκαθήλωση, καί τό βράδυ θά ἀκολουθήσει τήν περιφορά τοῦ Ἐπιταφίου.

Ἔθιμο; Συνήθεια; Ρουτίνα; Ὑποχρέωση; Ὅτι κι ἄν μπορεῖ νά τό θεωρήσει κάποιος, ἡ Μεγάλη Παρασκευή εἶναι συνδεδεμένη μέ τό Θεῖο Δρᾶμα, ἔχει ὅλα ἐκεῖνα τά στοιχεῖα πού ἀπαιτοῦνται γιά νά «σαλέψει ἡ ψυχή», πού λέει ὁ ποιητής. Μαγικές οἱ λέξεις, σταγόνες σοφίας καί ἀγάπης, δείγματα μεγαλείου, ἐνδεδυμένου μέ μουσική πού κατεβαίνει ἀπό ψηλά. «Ὦ, γλυκύ μου ἔαρ»…

Ὁ Ἐπιτάφιος Θρῆνος, ὁ θρῆνος ἐκεῖνος πού ὅλοι τόν ἔχουμε αἰσθανθεῖ, ἀποχαιρετῶντας προσφιλῆ πρόσωπα. Πόσῳ μᾶλλον ὅταν πρόκειται γιά Ἐκεῖνον πού δίδαξε πῶς θά ἔπρεπε νά εἶναι ὁ κόσμος, πῶς θά ἔπρεπε νά κανοναρχεῖται τό σύνολο τῶν ἀνθρώπων.

Γιατί, ὅμως, θρηνοῦμε, ἀφοῦ γνωρίζουμε ὅτι ἐπακολουθεῖ ἡ ἐκ νεκρῶν Ἀνάσταση; Μά, δέν θρηνοῦμε. Πρόκειται, ἁπλῶς, γιά τήν προετοιμασία ἐν ὄψει τοῦ μεγαλείου, τήν ταπείνωση πρίν ἐκτιναχθοῦμε στά οὐράνια. Αὐτό δέν δείχνει ἡ ἔκρηξη τήν νύχτα τῆς Ἀναστάσεως; Ἄκουγα προχθές κάποια ἀπό τά «ἀστέρια» τῆς τηλοψίας, νά σχολιάζουν. «Νομίζω ὅτι εἶναι λάθος νά γίνεται ἡ Ἀνάσταση μεσάνυχτα κι ὕστερα νά πηγαίνουμε γιά φαγητό. Ἀπαράδεκτο νά τρῶς μία ἡ ὥρα τό βράδυ!». Κανείς, ἀσφαλῶς, δέν ἐπιβάλλει τό βραδινό φαγοπότι., Ἀντιθέτως, ἡ λειτουργία δέν ὁλοκληρώνεται μέ τό «Χριστός Ἀνέστη». Αὐτό τό φευγιό μέ τό πού θά ἀκουστεῖ τό χαρμόσυνο μήνυμα, θά ἔπρεπε νά διδάσκεται στίς Σχολές τῆς Πυροσβεστικῆς ὡς ὑπόδειγμα ἐκκενώσεως χώρων! Σκορπάει τό κοπάδι λές κι ἔρχεται ἀγέλη πεινασμένων λύκων.

Μά, γιατί γίνεται, μεσάνυχτα ἡ Ἀνάσταση; Μά, δέν γίνεται παντοῦ μεσάνυχτα! Ὑπάρχουν (ἀκόμη, εὐτυχῶς) κάποια χωριά πού «ἀνασταίνουν» μεσημέρι ἤ ἀπόγευμα, καθώς οἱ μοναδικός ἱερέας τῆς περιοχῆς τρέχει νά τά προλάβει ὅλα! Ἀνάσταση καί Ἐπιτάφιο μεσημέρι κάνουν καί οἱ κρατούμενοι στίς Φυλακές (οἱ ἐλάχιστοι, δηλαδή, χριστιανοί πού φιλοξενοῦνται σέ αὐτά τά μουσουλμανοκρατούμενα ἄντρα). Λειτουργεῖ ὁ ἱερέας τῆς ἐνορίας, καί γίνεται ἡ περιφορά, μεσημέρι Μεγάλης Παρασκευῆς, ὅπως καί ἡ Ἀνάσταση, μεσημέρι Μεγάλου Σαββάτου. Καί βλέπεις ἀνθρώπους πού ἔχουν διαπράξει βαρύτατα ἀδικήματα (ἀφαίρεση ζωῆς, δηλαδή) νά σηκώνουν δακρύζοντας τόν Ἐπιτάφιο καί νά τόν φέρνουν βόλτα στό μικρό προαύλιο. Ἐκεῖ, ζωντανεύει τό δρᾶμα τοῦ ἑνός ἐκ τῶν δύο «ληστῶν» τοῦ Γολγοθᾶ, καθώς ἡ μετάνοια ἔρχεται πολύ κοντά στόν «ἁμαρτωλό».

Μεγάλη ἡμέρα γιά ὅλους ἡ σημερινή, στήν καρδιά τῆς Ἄνοιξης, καθώς δέν εἶναι τυχαία ἡ χρονική ἐπιλογή γιά τόν ἑορτασμό τή Ἀναστάσεως, πού συμβαδίζει μέ τήν ἀνάσταση τῆς γῆς.

Ἡ Μεγάλη Παρασκευή εἶναι μέν ἡμέρα θρήνου, ἀλλά ἐκ παραλλήλου εἶναι καί ἡμέρα θριάμβου. Κατεβαίνει ὁ Χριστός στόν Ἄδη (ποτέ δέν μάθαμε τί εἶδε, σέ ἀντίθεση μέ τόν Λάζαρο πού μᾶς ἔχει μιλήσει γιά «φόβους, πόνους καί βάσανα») καί ἐπανέρχεται, ἀναστημένος, γιά νά δώσει τήν εὐλογία στούς μαθητές, πρίν «ἀναληφθεῖ στούς οὐρανούς.» Ὄμορφα πλασμένες ἱστορίες, πολύ σωστά βαλμένες, βάλσαμο ψυχῆς.

Ἄς τά δοῦμε ὅλα αὐτά ὡς Παράδοση καί Παρακαταθήκη.

Καλή Ἀνάσταση, συμπατριῶτες!

Απόψεις

Μητσοτάκης ὅπως Πάγκαλος: «Ὅλοι μαζί τά φάγαμε!»

vaso
Ἐπετέθη μέ λεξιλόγιο 1989 στήν «σύναξη τῶν πράσινων κλεφτῶν», θύμισε τά σκάνδαλα τῶν ἀγροτικῶν συνεταιρισμῶν καί τοῦ καλαμποκιοῦ, καί δικαιολόγησε πλήρως τήν τακτική τοῦ ρουσφετιοῦ τοῦ πατρός του – Νέες αἰχμές κατά Καραμανλῆ γιά 2004-2009 – Καί πλάτες «Ἑλληνικῆς Λύσης», μέ ἐπίθεση κατά τοῦ «δελφίνου» Δένδια καί μέ σιωπή γιά Βορίδη

Στό 24% μέ ἀναγωγή ἡ ΝΔ

vaso
Ἀπειλήθηκε ἀπό ἀγνώστους δημοσκόπος, ἐπειδή διενήργησε ἐμπιστευτική ἔρευνα μέ τήν ὁποία κατέγραψε τήν πραγματική ἐκλογική ἐπιρροή τῆς κυβερνητικῆς παρατάξεως

Ποιός φοβᾶται τόν Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό στήν Ἑλλάδα;

vaso
ΜΕ ΠΡΟΕΔΡΙΚΗ Ἐγκύκλιο πού δημοσιεύθηκε στίς 24 Ἰουλίου 2025 ἡ Τουρκία ἵδρυσε Συντονιστικό Συμβούλιο Θαλάσσιου Χωροταξικοῦ Σχεδιασμοῦ, ὑπό τήν προεδρία τοῦ Ἀντιπροέδρου καί μέ τή συμμετοχή ἐννέα συναρμόδιων ὑπουργείων καί τοῦ Γενικοῦ Γραμματέα τῆς Προεδρίας. Τό Συμβούλιο θά συνεδριάζει ἀνά ἑξάμηνο καί θά ἔχει τή δυνατότητα δημιουργίας ἐπιτροπῶν καί πρόσκλησης ἐκπροσώπων ἀπό ἐπιστημονικούς, κοινωνικούς καί ἰδιωτικούς φορεῖς. Στόχος εἶναι ἡ ἐνίσχυση τοῦ στρατηγικοῦ συντονισμοῦ στόν θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό τῆς χώρας μέ ὑποστήριξη ἀπό ἐπιστημονικούς φορεῖς.

Ἔχει καί τό κουτσομπολιό τήν Ἱστορία του

vaso
Ὁ Θεοδόσης Πελεγρίνης, πού γεννήθηκε στό Σουδάν καί πιθανώτατα νά τόν συνάντησα ἐκεῖ, ὅταν, τό 1969, εἴχαμε ἐμφανιστεῖ μέ ἕνα ἑλληνικό «ἐλαφρό» μουσικό σχῆμα γιά κάποια μεγάλη ἐκδήλωση τῆς ἑλληνικῆς παροικίας στό (ἑνιαῖο τότε) Σουδάν, εἶναι φίλος μου καλός καί πολύ ἀγαπητός. Διετέλεσε πρύτανις τοῦ Ἐθνικοῦ καί Καποδιστριακοῦ Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν (πόσο ἀντιπαθῶ αὐτό τό καόηχο ΕΚΠΑ), ἦταν καθηγητής τῆς Φιλοσοφικῆς Σχολῆς, εἶναι θεατρικός συγγραφεύς, ἔχει διατελέσει (καί διατελεῖ ἀκόμη) ἠθοποιός, ἀπολαμβάνει τήν ζωή καί τούς ἀνθρώπους, καί γράφει!

Παρασκευή, 30 Ἰουλίου 1965

vaso
O ΚΟΣΜΟΣ ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΡΩΜΑΙΟΙ