ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Δευτέρα 13 Ιανουαρίου 2025

Ὁ ἄνθρωπος πού ἄλλαξε τήν μουσική

Σάν χθές, ἔφυγε ἀπό τόν κόσμο αὐτόν ὁ Μπίλλ Χάλεϋ (Χέιλι προφέρεται στά ἀγγλικά, ἐμεῖς τόν λέγαμε Χάλεϋ).

Κι ἄν θέλετε τήν ἄποψή μου, εἶναι ἐκεῖνος πού ἄλλαξε τήν πορεία τῆς μοντέρνας μουσικῆς, μέ τό κομμάτι πού ἀκούστηκε στήν ταινία «Ἡ ζούγκλα τοῦ μαυροπίνακος»… Ἤμουν, πού λέτε, πιτσιρίκι, ὅταν ἄκουσα γιά πρώτη φορά τό “Rock around the clock”. Τό ἔφερε, γραμμένο σέ ἕνα δισκάκι, ὁ Σωτήρης Παπαπολίτης, σέ ἕνα πάρτυ τῆς ἀδελφῆς μου. Κι ἐγώ, μαγεμένος, ἄκουγα ἐκεῖνον τόν τόσο διαφορετικό ρυθμό κι ἔβλεπα τήν ἀδελφή μου νά μαθαίνει ἕναν χορό τελείως διαφορετικό καί τίς συμμαθήτριές της νά χτυποῦν ρυθμικά παλαμάκια.

Οὐδεμία σχέση μέ τά τραγούδια τῆς Ἐλίζας Μαρέλι, τοῦ Νίκου Γούναρη, τῆς Μαριάνας Χατζοπούλου, πού ἄκουγα στό ραδιόφωνο. Καί ἐντελῶς ἀλλοιώτικο ἀπό τίς ὄπερες πού ἄκουγε ὁ πατέρας μου στό γραμμόφωνο, πού τό κούρδιζε μέ ρυθμό καί καθάριζε προσεκτικά τίς πλάκες ἀπό βακελίτη. Τόν θυμᾶμαι νά ἀπολαμβάνει εἰσαγωγές ἀπό ὄπερες καί νά τραγουδᾶ ρομαντικές βαρκαρόλες.

«Ἡ νύχτα ὄμορφη καί μυρωμένη, ἥσυχα γέρνει στήν ἀμμουδιά»… Τό ρόκ τοῦ Μπίλλ Χάλεϋ, ὅμως, καρφώθηκε στό μυαλό μου, καί ἡ μελωδία καί ὁ ρυθμός του ἀποτυπώθηκαν ἀνεξίτηλα στήν σκέψη μου. Λίγο καιρό ἀργότερα, ὅταν ἡ ἀδελφή μου ἀπέκτησε τό δικό της ἠλεκτρόφωνο “Teppaz”, ἦταν σάν νά μοῦ χάρισαν ὅλο τόν οὐρανό! Μπίλλ Χάλεϋ, Πλάτερς, Κόννι Φράνσις, Ἔρθα Κίττ ἀλλά καί Ἔλβις, μπῆκαν στό σπίτι μας καί ἄρχισα νά λατρεύω τήν μουσική πού ὀνειρευόμουν! Κι ὅταν ἡ κυρία Ἰσμήνη, ἡ καθηγήτρια τοῦ πιάνου, ἔφευγε, τελειώνοντας τό μάθημα, προσπαθοῦσα νά «βγάλω» στά πλῆκτρα τά «δωδεκάμετρα» πού εἶχα ἀκούσει στό μαγικό ἠλεκτρόφωνο, μέ τό ἀποσπώμενο ἠχεῖο!

Στά δώδεκα, πῆγα γιά λίγες μέρες διακοπές στό σπίτι τοῦ φίλου μου Γιώργου Μέγκουλα (παγκοσμίως ἀνεγνωρισμένος γλύπτης σήμερα), στό Ἀλιβέρι, στόν συνοικισμό τῶν ὑπαλλήλων τῆς ΔΕΗ, ὅπου ἐργαζόταν ὁ πατέρας του, ἕνας μοντέρνος ἄνθρωπος, πού ἔπαιζε κιθάρα καί πιάνο. Κι ἕνα μεσημέρι, πού μέ τόν Γιῶργο καί τόν ἀδελφό του Τάκη σκαλίζαμε τίς παρτιτοῦρες τοῦ πατέρα τους, πέφτω στό περίφημο ρόκ τοῦ Χάλεϋ, μάλιστα μέ …ἑλληνικό στίχο! «Ἕνα-δύο-τρία, ρόκ/τέσσερεις-πέντε-ἕξι-ο’κλόκ!» Μαγεία! Οὔτε ξέρω πῶς ἔπεισα τήν ἀδελφή μου νά ἀγοράσει τό κομμάτι ἀπό τόν «Γαϊτάνο» καί –ἐπί τέλους– τό εἶχα δικό μου!

Ἔτσι, ἀγάπησα τόν Μπίλλ Χάλεϋ, πού ἔφυγε ἀπό τήν ζωή σάν χθές, τό 1981. Μέ τό σαλιγκαράκι στό μέτωπό του (ἦταν ἕνα τρύκ γιά νά μήν δίνει σημασία ὁ κόσμος στό ἐλαττωματικό ἀριστερό του μάτι) καί τούς σπουδαίους «Κόμετς», πού τόν συνόδευαν.

Ἀργότερα, ὅταν τό σχολεῖο τῆς μητέρας μου νοικιάστηκε ἀπό τό Δημόσιο καί ἔγινε Μικτό Γυμνάσιο καί Λύκειο, δεκαεξάρης πιά, κάποια πρωινά πού ἤμουν σπίτι, καθόμουν στό πιάνο (τό σπίτι μας ἦταν τμῆμα τοῦ ἴδιου κτιρίου) καί ἔπαιζα τίς ροκιές πού εἶχα μάθει. Καί, καθώς ὁ πατέρας ἦταν στήν ἐργασία του, μποροῦσα νά παίζω ὅσο δυνατά ἤθελα, σέ μιά προσπάθεια νά γοητεύσω τά κορίτσια, πού ἄκουγαν ἀπό τίς διπλανές αἴθουσες!

Ἀκόμη ἔχουν νά τό λένε, ἡ σύζυγος καί οἱ συμμαθήτριές της, γιά «τόν τρελλό πού ἔπαιζε πιάνο καί τίς ἀναστάτωνε στό μάθημα»! Εἰς μνήμην Μπίλλ Χάλεϋ…

Απόψεις

Μητσοτάκης κατά Τράμπ – Μάσκ καί σύγκρουσις Εὐρώπης – ΗΠΑ

Εφημερίς Εστία
Σφοδρή ἐπίθεσις τοῦ Πρωθυπουργοῦ κατά τοῦ νέου Προέδρου τῆς Ἀμερικῆς καί τοῦ ὑπουργοῦ Ἀποτελεσματικότητος – Ἔλαβε τήν σκυτάλη ἀπό τούς φόν ντέρ Λάυεν καί Ἀντόνιο Κόστα πού ἐπετέθησαν πρῶτοι – Ἡ «παράγκα» τῶν Δημοκρατικῶν ἀντεπιτίθεται

Προβληματισμοί γιά τήν ἠλεκτρική διασύνδεση μέ τήν Αἴγυπτο

Εφημερίς Εστία
ΠΟΛΥ ὡραῖες οἱ δηλώσεις πού ἔγιναν μέ τήν ὁλοκλήρωση τῆς τριμεροῦς συναντήσεως τῶν ἡγετῶν Ἑλλάδος, Κύπρου καί Αἰγύπτου, μόνον πού παραβλέπουν τήν πραγματικότητα.

Ἀπροκάλυπτος παρέμβασις Φιντάν στά ἐσωτερικά τῆς Ἑλλάδος

Εφημερίς Εστία
ΜΕΤΑ τίς ἀπειλές καί προαναγγελίες γιά παράνομη ὁριοθέτηση ΑΟΖ μέ τήν Συρία, τίς προκλητικές δηλώσεις γιά τήν «Γαλάζια Πατρίδα» καί τήν διεξαγωγή τῆς ὁμώνυμης ἀεροναυτικῆς ἀσκήσεως, τώρα ἡ Τουρκία ὑπεισέρχεται δυναμικά καί στά ἐσωτερικά τῆς ἑλληνικῆς Κυβερνήσεως.

Οὔτε ἕνα «συγγνώμη», ἕνα «σόρρυ», ἐπί 81 χρόνια!

Δημήτρης Καπράνος
Τό πρωί, στό Νεκροταφεῖο τῆς Ἀναστάσεως, στόν Πειραιᾶ, ἐψάλη ἡ ἐτησία ἐπιμνημόσυνος δέηση γιά τά θύματα τοῦ Βομβαρδισμοῦ τῆς πόλεως τήν 11η Ἰανουαρίου τοῦ 1944.

Ο ΔΙΚΑΙΟΤΕΡΟΣ ΦΟΡΟΣ

Παύλος Νιρβάνας
Ἀπό τό ἀρχεῖο τῆς «Ἑστίας», 8 Ἰανουαρίου 1925