ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Παρασκευή 24 Οκτωβρίου 2025

Ἡ περιπέτεια τῆς ἀμυντικῆς βιομηχανίας

ΤΟ ΜΕΓΕΘΟΣ εἶναι ἐντυπωσιακά μικρό.

Ἀπό τά 13 δισ. εὐρώ πού ἔχει δαπανήσει ἡ Ἑλλάς τά τελευταῖα χρόνια γιά ἀγορές ὁπλικῶν συστημάτων, στήν ἑλληνική ἀμυντική βιομηχανία ἔχει ἐπιστρέψει ὑπό μορφήν συμμετοχῶν καί συμπαραγωγῶν μόλις τό 2% μέ 3%!

  • Tοῦ Εὐθ. Π. Πέτρου

Ἄν καί τοῦτο εἶναι γνωστό στούς κύκλους τῶν Ἐνόπλων Δυνάμεων καί στούς στρατιωτικούς ἀναλυτές, πρίν ἀπό λίγες ἡμέρες εἶχε τήν εὐκαιρία νά τό ἀκούσει τό σύνολον τῆς κοινῆς γνώμης, ἀπό τόν πλέον ἁρμόδιο, τήν πρόεδρο τοῦ Συνδέσμου Ἑλλήνων Κατασκευαστῶν Ἀμυντικοῦ Ὑλικοῦ (ΣΕΚΠΥ) κ. Τάσο Ροζολῆ. Καί ἄς μήν σπεύσει κανείς νά ὑποστηρίξει ὅτι δέν διαθέτουμε βιομηχανική ὑποδομή γιά νά ἀπορροφήσουμε περισσότερο κατασκευαστικό ἔργο.

Πράγματι οἱ δυνατότητες τῆς χώρας γιά βιομηχανική παραγωγή ἔχουν τίς τελευταῖες δεκαετίες ὑποβαθμισθεῖ πολύ. Ὄχι ὅμως τόσο πολύ, πού νά μήν μποροῦμε νά ἀναλάβουμε συμπαραγωγές μεγάλης κλίμακος γιά τά ὁπλικά συστήματα πού ἀγοράζουμε. Καί ἀπό τήν ἄλλη πλευρά, κάποτε θά πρέπει νά ἀναζητηθοῦν εὐθῦνες (τοὐλάχιστον πολιτικές) γιά τό γεγονός ὅτι σήμερα παράγουμε πολύ λιγώτερα ἀμυντικά συστήματα ἀπό αὐτά πού κατασκευάζαμε τίς δεκαετίες τοῦ ’70 καί τοῦ ’80.

Καί κυρίως, διότι ἡ ὑποβάθμισις αὐτή ἔχει νά κάνει μέ τίς κρατικές βιομηχανίες. Πράγματι, πρίν ἀπό 45 χρόνια στήν Ἑλλάδα παρήγετο πλήρης γκάμα τῶν πυρομαχικῶν πού χρειαζόταν ὁ ἑλληνικός Στρατός, ἐναυπηγοῦντο πολεμικά πλοῖα διαφόρων κατηγοριῶν, κατασκευάζονταν φορτηγά γενικῆς καί τεθωρακισμένα ὀχήματα, τμήματα ἀεροσκαφῶν καί πολλά ἀκόμη. Ἐπιπροσθέτως, παρείχετο ἐργοστασιακή συντήρησις σέ μιά πληθώρα συστημάτων. Χαρακτηριστικῶς ἀναφέρουμε ὅτι ἡ Ἑλληνική Ἀεροπορική Βιομηχανία συντηροῦσε ὅλα τά μεταφορικά ἀεροσκάφη C-130 τοῦ ἀραβικοῦ κόσμου, καί σήμερα δέν μπορεῖ νά ἐξασφαλίσει μιάν ἀξιοπρεπῆ διαθεσιμότητα γιά τά ἀεροπλάνα τοῦ τύπου πού ἔχει ἡ ἑλληνική Πολεμική Ἀεροπορία.

Ἡ ὅποια ἀνάπτυξις ἔχει σημειωθεῖ ἐντοπίζεται στήν ἰδιωτική ἀμυντική βιομηχανία, ἡ ὁποία ὑπάρχει καί εἶναι κυρίως ἐξαγωγική. Θά δώσουμε μιάν τάξη μεγέθους παραθέτοντας τά ὅσα σχετικά ἀνέφερε ὁ κ. Ροζολῆς:

«Σήμερα στήν Ἑλλάδα, σύμφωνα μέ τό ὑπουργεῖο Ἐθνικῆς Ἄμυνας σημείωσε, ὑπάρχουν περίπου 400 ὀντότητες, δηλαδή ἑταιρεῖες, ἐρευνητικά κέντρα, start-ups, κομμάτια ἀπό πανεπιστημιακά ἱδρύματα, τά ὁποῖα ἀσχολοῦνται μέ τήν ἄμυνα. Ἀσχολοῦνται πάνω ἀπό 15.000 ἄνθρωποι καί ὑπερβαίνει τό 1,5 δισ. ὁ κύκλος ἐργασιῶν. Ἀπό αὐτές τίς ὀντότητες, 100 ἤδη συμμετέχουν σέ προγράμματα τοῦ European Defence Fund (EDF) καί μποροῦμε νά ποῦμε ὅτι αὐτό εἶναι τό success story τῆς Ἑλληνικῆς Ἀμυντικῆς Βιομηχανίας. Ἡ Ἑλλάδα, ἀνάλογα μέ τόν πληθυσμό της, εἶναι πρώτη σέ συμμετοχές σέ προγράμματα καί σέ κατακυρώσεις προγραμμάτων στήν Εὐρωπαϊκή Ἕνωση. Φέτος συμμετέχουμε στό 57% τῶν προγραμμάτων».

Βλέπουμε ἐδῶ τήν διαφορά. Ὅσο καί ἄν τό Κράτος θέλει (ἤ ἰσχυρίζεται ὅτι θέλει) νά στηρίξει τήν κρατική ἀμυντική βιομηχανία, τό μόνο πού ἔχει καταφέρει εἶναι νά τήν καταστήσει σκιά τοῦ παλαιοῦ ἑαυτοῦ της. Ἄλλως τε ἡ ἐμπλοκή της σέ προγράμματα ἔχει ἀποδειχθεῖ ἀνασταλτικός παράγων. Παράδειγμα, μιά παραγγελία τοῦ ἑλληνικοῦ Στρατοῦ γιά 70.000 κράνη, ἡ ὁποία ἐδόθη τό 2008 καί ἀνετέθη στά Ἑλληνικά Ἀμυντικά Συστήματα, ὡς κύριο ἀνάδοχο. Ὁ κατασκευαστής ἦταν μιά ἀγγλική βιομηχανία, ὁ ὑποκατασκευαστής μιά ἑλληνική ἑταιρεία καί τά ΕΑΣ «συνεισέφεραν» μόνον στήν γραφειοκρατία καί τίς ἀγκυλώσεις τοῦ ἑλληνικοῦ Δημοσίου. Τό ἀποτέλεσμα εἶναι σήμερα νά μήν ἔχει παραδοθεῖ οὔτε ἕνα κράνος καί νά πρέπει ἡ διαδικασία νά ξαναρχίσει ἐκ τοῦ μηδενός, καθώς οἱ διεθνεῖς προδιαγραφές γιά τά ἀντιβαλλιστικά κράνη ἔχουν ἀλλάξει πλήρως.

Ἔχει ἀλλάξει ὅμως καί ἡ νομοθεσία περί ἀμυντικῶν προμηθειῶν, ἡ ὁποία ἔχει δυσκολέψει τά πράγματα. Στήν Ἑλλάδα εἴχαμε μέχρι τό 2011 μιά νομοθεσία ἡ ὁποία ἀπαιτοῦσε ἀπό κάθε ἐξοπλιστική προμήθεια ἄνω τῶν 10 ἑκατ. εὐρώ 30%, Ἐγχώρια Προστιθέμενη Ἀξία (ΕΠΑ), δηλαδή θά ἔπρεπε πιστοποιημένα σέ κάθε πρόγραμμα τό 30% νά ἔχει γίνει στήν χώρα μας. Σέ αὐτό προσετίθεντο καί τά ἀντισταθμιστικά καί τά Offset, πού ἔφταναν στό 10%, ἄρα εἴχαμε ἕνα περίπου τό 40% πού ἔπρεπε νά γίνει στήν χώρα. Τί συνέβη καί ἄλλαξε αὐτό; Ὅπως ἐδήλωσε ὁ πρόεδρος τοῦ ΣΕΚΠΥ: «Δυστυχῶς, τό 2011 μέσα στήν δίνη τῆς κρίσης ἡ τότε κυβέρνηση ἀποφάσισε νά ἀκυρώσει πλήρως ὁποιαδήποτε μέτρο ὑπῆρχε γιά τήν στήριξη ἀμοιβῆς τῆς βιομηχανίας καί νά ἀκολουθήσουμε copy-paste τήν Εὐρωπαϊκή Ὁδηγία τοῦ 2009. Τό ἀποτέλεσμα ἦταν ὁ περίφημος νόμος περί μή προμηθειῶν».

Καί τά πράγματα ἔκτοτε δέν διορθώθηκαν: «Τό 2019-2020 ἔγινε μιά τροποποίηση χωρίς ὅμως νά μποῦν στήν οὐσία τοῦ νόμου παρά τίς βελτιώσεις πού ἔγιναν. Ἀποτέλεσμα σήμερα νά ἔχουμε διακρατικές συμφωνίες καί ἀπ’ εὐθείας ἀναθέσεις, γιατί μόνον ἔτσι μπορεῖ νά γίνουν προμήθειες. Γι’ αὐτό καί ὅλες οἱ προμήθειες πού ἔχουν γίνει μέχρι τώρα ἔχουν γίνει μέ τίς ἐξαιρέσεις τοῦ νόμου. Δηλαδή κάθε προμήθεια πού πηγαίνει στήν Βουλή καί βαφτίζονται οἱ ὅροι τῆς σύμβασης νόμος».

Πολλές οἱ παθογένειες, μεγάλα τά προβλήματα. Τεράστιες ὅμως καί οἱ προοπτικές, στήν περίπτωση κατά τήν ὁποία ἀποφασίσει ἡ Κυβέρνησις νά ἀσχοληθεῖ σοβαρά καί νά λύσει τό πρόβλημα. Ἡ ἀμυντική βιομηχανία μπορεῖ νά εἶναι μοχλός ἀναπτύξεως πού θά συμπαρασύρει καί ἄλλους κλάδους τῆς οἰκονομίας. Ὑπάρχει ἕνα παράδειγμα ἐπιτυχίας πού εἶναι ἡ σύμβασις συμπαραγωγῆς τῆς ΜΕΤΚΑ στόν Βόλο γιά τά ἅρματα Leopard 2. Ἀρχικῶς, ἡ ΜΕΤΚΑ ἀνέλαβε νά κατασκευάζει τμήματα τοῦ πύργου. Τό ἀποτέλεσμα εἶναι ὅτι μετά ἀπό χρόνια ἡ ἑλληνική ἑταιρεία μέ τούς Ἕλληνες μηχανικούς ἀνέπτυξε μεθόδους πού κάνουν ἀσύμφορη στούς Γερμανούς τήν κατασκευή σέ ἄλλη χώρα.

Στόν ἀντίποδα, ἡ ἀγορά τῶν F-35. Τά ὁποῖα ἀγοράζουμε χωρίς καμμία συμμετοχή στήν κατασκευή. Διότι ὅπως εἶπε ὁ κ. Ροζολῆς: «Ὅταν ἔχεις συμφωνήσει τήν τιμή καί μετά ζητᾶς κάτι, εἶναι λογικό ὅτι ὁ πωλητής εἴτε μήν σοῦ τό δώσει εἴτε θά σοῦ τό δώσει μέ τέτοιους ὅρους πού δέν θά ἀξίζει. Ὅλες οἱ χῶρες λοιπόν τή διαπραγμάτευση τήν κάνουν πρίν».

Απόψεις

Ὁ κύριος Πρωθυπουργός ἐνοχλεῖται ἀπό τίς ὑποδείξεις τοῦ Προέδρου

Εφημερίς Εστία
Αἰχμές πρός τόν ὑπουργό Ἐθνικῆς Ἀμύνης: «Καλό εἶναι νά μένει ἔξω ἀπό τίς πολιτικές συζητήσεις τό ὄνομά του» – Παράπονα Μητσοτάκη γιά τίς δημοσκοπήσεις γιατί «μετροῦν κόμματα πού δέν ὑπάρχουν» – Στό στόχαστρό του καί ὁ Εὐ. Βενιζέλος γιά τήν «μή κυβερνήσιμη χώρα»

Ὁ πλησίον

Μανώλης Κοττάκης
Μέ Αφορμή τόν θάνατο τοῦ Διονύση Σαββόπουλου εἰσηγοῦμαι μιά ἄσκηση πρός ἐπίλυση μέ τήν βοήθεια μιᾶς ἐκπληκτικῆς ἀνθρώπινης αἴσθησης πού δέν ἔχει ἡ ΑΙ: τῆς φαντασίας! Ἄν θέλαμε νά περιγράψουμε τήν μουσική ὅλων τῶν μεγάλων συνθετῶν τῆς ἐποχῆς μας, ποιά ἀνθρώπινη χειρονομία θά ἐπιλέγαμε γιά νά τήν συμβολίσουμε; Ἐναλλακτικά, μέ ποιά εἰκόνα θά τήν ταυτίζαμε; Γιά ὅσο σκέπτεστε τίς ἀπαντήσεις σας, εἰσφέρω ὡς τροφή γιά σκέψη τίς δικές μου. Θά ταύτιζα τόν Μίκη μέ μιά ὑψωμένη γροθιά. Αὐτός ἦταν ὁ Θεοδωράκης, αὐτή καί ἡ Μεταπολίτευση. Ἀνεκπλήρωτοι πόθοι. Τόν Μάνο μέ μιά μεγάλη ἀγκαλιά. Τῆς συμφιλιώσεως, τῆς ἀνοχῆς καί τῆς πολιτικῆς συμπεριλήψεως. Τόν Μαρκόπουλο μέ τίς ρίζες. Ἦταν ὁ σκαπανεύς τους. Τόν Ξαρχάκο μέ τό σῆμα τῆς νίκης ἀπέναντι στό ἄδικο. Καί τόν Νιόνιο μέ ἕναν κύκλο. Τόν κύκλο τοῦ «ὅλοι μαζί». Πῶς ἀγκαλιάζονται καί χορεύουν οἱ παῖκτες τῆς Ἐθνικῆς μπάσκετ μετά ἀπό κάθε νίκη; Αὐτό. Αὐτός ἦταν ὁ Σαββόπουλος. Ἡ ἑλληνική χαρά κλεισμένη σέ κύκλο. Ὅλους ὅμως τούς μεγάλους μας τούς ἑνώνει μιά λεπτή νοητή γραμμή, ἡ ὁποία λείπει σήμερα κατά βάση ἀπό τόν δημόσιο βίο. Ἡ γραμμή τῆς Ἑλληνικότητας. Πολλούς ἐξ αὐτῶν τούς ἑνώνει καί τό πνεῦμα τῆς Ὀρθοδοξίας πού ἐπηρέασε τό ἔργο τους. Ὁ ἀριστερός Θεοδωράκης ἐκτόξευσε τό […]

Ἡ Ντόρα προτείνει τήν ἐπαναφορά τοῦ Συμβουλίου Δημοκρατίας!

Εφημερίς Εστία
Σέ μιάν ἀπροσδόκητη ἐξέλιξη, ἡ κ. Ντόρα Μπακογιάννη πρότεινε νά καθήσουν στό ἴδιο τραπέζι οἱ πρώην Πρωθυπουργοί, Κώστας Καραμανλῆς, Γιῶργος Παπανδρέου, Ἀλέξης Τσίπρας καί Ἀντώνης Σαμαρᾶς, καθώς καί ὁ Εὐάγγελος Βενιζέλος, προκειμένου νά ὑπάρξει ἐθνική συνεννόησις γιά τά ζητήματα πού ἀφοροῦν στήν ἐξωτερική πολιτικῆς τῆς χώρας σέ σχέση μέ τήν Τουρκία. Καί τοῦτο ἐνῶ κατ’ ἐπανάληψιν ὁ Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ἔχει δηλώσει ὅτι ὁ ἴδιος ἔχει τήν ἀποκλειστική εὐθύνη τῆς διακυβερνήσεως καί τῆς χαράξεως τῆς ἐξωτερικῆς πολιτικῆς. Ἡ πρότασις αὐτή τῆς κ. Μπακογιάννη συνιστᾶ ἐπαναφορά, ἔστω καί ἄτυπη, τοῦ Συμβουλίου τῆς Δημοκρατίας, τό ὁποῖο προεβλέπετο ἀπό τό Σύνταγμα τοῦ 1975 καί κατηργήθη μέ τήν συνταγματική ἀναθεώρηση τοῦ 1986, κατά τήν ὁποία ὁ Πρόεδρος τῆς Δημοκρατίας κατέστη ἀποκλειστικῶς τελετουργικός, μέ τό σύνολον τῶν ἁρμοδιοτήτων νά περιέρχονται στόν Πρωθυπουργό. Στό Συμβούλιο τῆς Δημοκρατίας, τό ὁποῖο συγκαλοῦσε ὁ Πρόεδρος τῆς Δημοκρατίας, μετεῖχαν, πέραν τοῦ ἐν ἐνεργείᾳ Πρωθυπουργοῦ, οἱ διατελέσαντες Πρωθυπουργοί, καθώς καί οἱ διατελέσαντες Πρόεδροι τῆς Δημοκρατίας. Τό Συμβούλιο αὐτό ἐλάχιστες φορές εἶχε συγκληθεῖ καί προεβλέπετο νά λειτουργεῖ συμβουλευτικῶς γιά πράξεις ρυθμίσεως τοῦ πολιτεύματος, μέ πρώτη προτεραιότητα τήν σύγκλιση τῶν ἀπόψεων ὅλων τῶν συμμετεχόντων. Τό πνεῦμα τῆς προτάσεως τώρα εἶναι πολύ διαφορετικό καί φαίνεται ὅτι στήν βάση της ὑπάρχει ὁ φόβος γιά τήν […]

Ἆσμα ἡρωικό καί πένθιμο γιά τόν Διονύσιο μελωδό

Δημήτρης Καπράνος
Ἦταν ἕνα «μουσικό πρωινό» τοῦ Νίκου Μαστοράκη, νομίζω τό ’65.

Σάββατον 23 Ὀκτωβρίου 1965

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ H ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΤΟΥ ΕΟΤ