ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Παρασκευή 19 Δεκεμβρίου 2025

Ἡ «Εὐρωβίζιον» καί τά παρατράγουδα τῆς EBU

Δέν ἔχω ἀκόμη ἀντιληφθεῖ ἄν ἡ ἐκπρόσωπος τῆς χώρας μας στόν δῆθεν διαγωνισμό τραγουδιοῦ τῆς Eurovision μέ τήν συμπεριφορά της κατά τήν διάρκεια τῆς συνεντεύξεως Τύπου τῆς ἐκπροσώπου τοῦ Ἰσραήλ ἤθελε νά δείξει κάτι ἤ ἁπλῶς ἦταν κατάκοπη.

Ὅπως καί νά ἔχει βεβαίως τό πρᾶγμα, δέν εἶναι τό ὡραιότερο τῶν θεαμάτων γιά μία νέα γυναῖκα, πού ἐκπροσωπεῖ μιά χώρα σέ διεθνῆ διαγωνισμό, νά χασμουριέται καί νά σέρνεται ἐπί τοῦ ἑδράνου.

Ὡστόσο, θά πρέπει νά παραδεχθοῦμε ὅτι ἀπό τήν στιγμή πού ἡ EBU, ἡ Διεθνής δηλαδή Ἕνωση τῶν τηλεοπτικῶν σταθμῶν τῆς Εὐρώπης, ἔχει ἐπιτρέψει νά μεταβληθεῖ ὁ διαγωνισμός σέ φεστιβάλ ὑπέρ τῆς «διαφορετικότητας», θά πρέπει νά δέχεται καί τυχόν ἐκφράσεις διαμαρτυρίας γιά κάποια γεγονότα πού συνέβησαν καί συμβαίνουν. Καί πῶς θά μποροῦσε νά πράξει διαφορετικά, ὅταν ἐπί τόσες ἡμέρες ἔξω ἀπό τόν χῶρο ὅπου διεξάγεται ὁ διαγωνισμός λάμβαναν χώρα πολύ μεγάλες συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας πρός ἀποδοκιμασία ὅσων συμβαίνουν αὐτόν τόν καιρό στήν Παλαιστίνη; Ἄς μᾶς ἐπιτραπεῖ ἐπίσης νά θεωρήσουμε ὑπερβολική τήν ἐνέργεια τῆς EBU νά ἀποκλείσει τόν ἐκπρόσωπο τῆς Ὁλλανδίας λόγῳ ἑνός ἐπεισοδίου τό ὁποῖο χαρακτήρισε «βίαιο».

Σέ μιά ἐποχή πού οἱ τηλεοπτικοί σταθμοί σέ ὅλη τήν Εὐρώπη μεταβάλλονται καθημερινά σέ τόπους ἐκπομπῆς βίας μέ κάθε τρόπο, ἡ ἀντίδρασή της στό συγκεκριμένο θέμα εἶναι τοὐλάχιστον ὑπερβολική.

Ἀπό ἐκεῖ καί πέρα, κάθε σύγκριση τοῦ προχθεσινοῦ διαγωνισμοῦ μέ παλαιότερους, εἶναι συντριπτική ὑπέρ τοῦ παρελθόντος.

Δέν εἶναι δυνατόν νά ὑπάρχει «διαγωνισμός τραγουδιοῦ» καί σχεδόν ὅλα, πλήν τῆς φωνῆς τοῦ ἐκτελεστῆ, νά μεταδίδονται ἠχογραφημένα (play back). Ἀκόμη καί οἱ δεύτερες φωνές εἶναι ἠχογραφημένες! Δηλαδή, μέ λίγα λόγια, πρόκειται γιά διαγωνισμό-κονσέρβα, ὁ ὁποῖος θά ἦταν προτιμώτερο νά ὀνομαστεῖ «μουσικοχορευτικό σόου» καί νά μήν προσβάλλεται βάναυσα ὁ ὅρος «τραγούδι».

Φυσικά, ὁ ἐν λόγῳ διαγωνισμός εἶναι μία εὐκαιρία ὄχι μόνο νά συναντηθοῦν καλλιτέχνες ἀπό ὅλη τήν Εὐρώπη, ἀλλά καί νά ἐκφραστοῦν κάποιες πολιτικές ἀπόψεις ὅπως ἐκείνη τῆς ἐκπροσώπου τῆς χώρας μας, ἡ ὁποία ἀνταποκρίθηκε φιλικότατα σέ παρέμβαση Τούρκου δημοσιογράφου, ὁ ὁποῖος τῆς εἶπε, ἐννοῶντας φυσικά τήν πανσπερμία ρυθμῶν στό «ἑλληνικό» τραγούδι, ὅτι «αἰσθάνεται πώς ἡ ἐκπρόσωπός μας κατά κάποιο τρόπο ἐκπροσωποῦσε καί τήν πατρίδα του.»

Φυσικά, ὁ Τοῦρκος συνάδελφος, πού γνωρίζει σκοπούς καί ρυθμούς, διέκρινε στήν συμμετοχή μας καί μία ἰσχυρή δόση ἀπό «τσιφτετέλι».

Ἐπίσης, θά πρέπει νά τονίσουμε ὅτι ἡ EBU ὀφείλει νά εἶναι πλέον πιό ἐλαστική ἀκόμη καί σέ ἔμμεσα πολιτικά μηνύματα. Ἄς δοῦμε τί γίνεται σέ διάφορους ποδοσφαιρικούς ἀγῶνες ἤ συναυλίες καλλιτεχνῶν (παράδειγμα ἡ τελευταία συναυλία τοῦ μεγάλου στάρ τοῦ ρόκ Ρότζερ Γουῶτερς.) Τά μηνύματα πού ἐκπέμπονται πλέον στούς χώρους αὐτούς εἶναι μερικές φορές ἀμιγῶς πολιτικά, πού ἐκφράζονται εἴτε μέ συνθήματα σέ πανώ, ἤ μέ τήν ὕψωση διαφόρων σημαιῶν.

Ἄς μήν λησμονοῦμε ὅτι ἡ ΟΥΕΦΑ προσπάθησε νά θεωρήσει «πολιτικό μήνυμα» τήν ὕψωση ἑλληνικῶν σημαιῶν, σέ ἀγῶνα τῆς κυπριακῆς ὁμάδος τοῦ ΑΠΟΕΛ (Ἀθλητικός Ποδοσφαιρικός Ὅμιλος Ἑλλήνων Λευκωσίας).

Τά πράγματα ἔχουν ἀλλάξει καί εἶναι καιρός νά ἀλλάξει καί ἡ νοοτροπία κάποιων διεθνῶν ὀργανισμῶν οἱ ὁποῖοι ἔχουν ἀποκλείσει ἤδη τήν Ρωσσία ἀπό ὅλες τίς ἐκδηλώσεις, πολιτικοποιῶντας ἔτσι τίς ἴδιες τίς διοργανώσεις τίς ὁποῖες παρουσιάζουν, εἰσπράττοντας πακτωλούς χρημάτων. Καί καλό θά εἶναι νά θυμηθοῦμε ὅτι ὑπῆρξε συμμετοχή, τῆς ὁποίας οἱ στίχοι ἀναφέρονταν στήν εἰσβολή τῆς Ρωσσίας στήν Οὐκρανία!

Απόψεις

«Βόμβα» ἀπό τόν Πρόεδρο Βουλῆς Λιβύης: Δέν ἀναγνωρίζουμε ΑΟΖ στήν Κρήτη!

Εφημερίς Εστία
Δῶρον ἄδωρον ἡ διακήρυξις τοῦ Ἀκίλα Σάλεχ ὅτι εἶναι ἄκυρο τό τουρκολιβυκό μνημόνιο ἐπειδή ἡ κυβέρνηση δέν εἶχε λάβει ψῆφο ἐμπιστοσύνης – Υἱοθετεῖ πλήρως τήν τουρκική θέση ὅτι ἡ μέση γραμμή χαράσσεται ἀπό τήν ἠπειρωτική Ἑλλάδα καί ὄχι τά νησιά

Δέν εἶναι ταινία, εἶναι Ἱστορία γιά νά τήν κρατᾶς φυλακτό!

Μανώλης Κοττάκης
Παρακολούθησα τήν πρώτη προβολή τῆς ταινίας «Καποδίστριας» τοῦ Γιάννη Σμαραγδῆ μαζί μέ τόν διευθυντή φωτογραφίας τοῦ φίλμ Δημήτρη Σταύρου ἀπό τά ὀρεινά τοῦ «Ἑλληνικοῦ Κόσμου».

Μέτρα Μητσοτάκη γιά δανειολῆπτες σέ ἑλβετικό φράγκο, ἀγρότες καί στεγαστικό

Εφημερίς Εστία
Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στήν ὁμιλία του στήν Βουλή, πρό τῆς ἐγκρίσεως τοῦ προϋπολογισμοῦ τοῦ 2026 μέ ὀνομαστική ψηφοφορία (ἐνεκρίθη μέ 159 ψήφους «ναί», ἔναντι 136 «ὄχι» σέ σύνολο 295 ψηφισάντων), ἀνεφέρθη σέ μιά σειρά μέτρων, μεταξύ τῶν ὁποίων μέτρα γιά τούς δανειολῆπτες σέ ἑλβετικό φράγκο, τόν ΟΠΕΚΕΠΕ, τούς ἀγρότες καί τό στεγαστικό τῶν δημοσίων ὑπαλλήλων.

Μνήμη Μπόστ, μνήμη ἑνός ἄλλου πολιτισμοῦ

Δημήτρης Καπράνος
Πέρασαν τριάντα χρόνια ἀπό τό 1995, ὁπότε μᾶς ἄφησε γιά πάντα ὁ Μέντης Μποσταντζόγλου (Μπόστ), ὁ ἄνθρωπος πού ἐπέβαλε τό δικό του, μοναδικό, ὕφος στόν χῶρο τοῦ Πολιτισμοῦ.

Παρασκευή 17 Δεκεμβρίου 1965

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ Η ΚΙΝΕΖΙΚΗ ΑΠΕΙΛΗ