ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου 2025

Ἄτη, Ὕβρις, Νέμεσις, Τίσις, ἡ ἴδια πάντα ἱστορία…

Παραθέτω τίς σκέψεις τοῦ καλοῦ καί λογίου συναδέλφου…

… ζωγράφου καί διακεκριμένου σκιτσογράφου, συγγραφέως καί πρώην ἀξιωματικοῦ τοῦ Πολεμικοῦ Ναυτικοῦ (ἀπόφοιτος τῆς Σχολῆς Δοκίμων) Γήση Παπαγεωργίου, γύρω ἀπό τήν πολύκροτη ὑπόθεση πού ἀπασχολεῖ τήν Κοινή Γνώμη. Σκέψεις ἁπλές, καθαρές, καθημερινές.

«Μελετώντας τίς ἀρχαῖες τραγωδίες παρατηροῦμε ὅτι ὅλες μά ὅλες ἀποτελοῦνται ἀπό τέσσερα διακριτά μέρη-ἑνότητες πού ὅμως κατά κάποιο τρόπο ἀλληλοκαλύπτονται.

Τό πρῶτο μέρος εἶναι ἡ Ἄτη, ἡ τύφλωση τοῦ νοῦ τοῦ ἀνθρώπου πού ὁδηγεῖ σέ μοιραῖα λάθη.

Στήν ἀρχαία τραγωδία τήν πνευματική τύφλωση προκαλοῦν οἱ Θεοί στόν ἥρωα τοῦ ἔπους ὥστε νά ὁδηγηθεῖ μόνος του στήν καταστροφή.

Τό δεύτερο μέρος εἶναι ἡ Ὕβρις, ἡ ἀλαζονική καί ἀσεβής συμπεριφορά τοῦ ἀνθρώπου ἀπέναντι στούς Θεούς, στό ξεπέρασμα τοῦ ἀνθρώπινου μέτρου πού ἀναπόφευκτα ὁδηγεῖ στήν ἀναμέτρηση μέ τό θεῖο, στήν ἀσέβεια καί στήν ἀνυπακοή πρός τίς ἐντολές τῶν Θεῶν, δηλαδή ὑπέρβαση τοῦ ἠθικοῦ καί θεϊκοῦ νόμου.

Τό τρίτο μέρος εἶναι ἡ Νέμεσις πού εἶναι ἡ ὀργή τοῦ θείου. Ἦταν ἡ θεότητα –μαζί μέ τή Θέμιδα, τήν Εἱμαρμένη– ἡ προσωποποίηση τῆς ἄνωθεν δικαιοσύνης, τῆς τιμωρίας πού ἀποκαθιστοῦσε τήν τάξη –τῆς φύσης, τῆς ἀνθρώπινης κοινωνίας, τοῦ κόσμου ὅλου– ὅταν αὐτή διασαλευόταν· τιμωρώντας τήν ὑπεροψία καί τήν ἀλαζονεία τῶν ἀνθρώπων.

Καί τό τέταρτο καί τελευταῖο μέρος ἡ Τίσις, πού εἶναι ἡ ἐκδίκηση τοῦ θείου μέ τή συμφορά πού στέλνει στόν ἄνθρωπο ὡς τιμωρία γιά τήν ὑβριστική συμπεριφορά του.

Τό ἀξιοπερίεργο ὅτι στήν λογοτεχνία ὅλα μά ὅλα τά μυθιστορήματα γράφονται καί θά συνεχίσουν νά γράφονται σύμφωνα μέ τήν παραπάνω δομή!

Μέ ὅλα ὅσα ἔχουμε διαβάσει εἶναι ἡλίου φαεινότερον ὅτι ὁ (φερόμενος ὡς) θύτης τῶν αἰσχρῶν πράξεων κατά τῶν ἀνηλίκων ἀγοριῶν ξεπέρασε ὅλους τούς ἠθικούς κανόνες πεπεισμένος ὅτι λόγῳ τῆς κοινωνικῆς του θέσης σάν καταξιωμένος ἠθοποιός καί σκηνοθέτης ἦταν ὑπέρ ἄνω τῶν κανόνων δικαίου καί ἔτσι ἐξακολούθησε κατά συρροή νά προβαίνει στίς ἀποτρόπαιες πρακτικές του.

Μάλιστα εἶχε μετακομίσει στό Μεταξουργεῖο γιά νά βρίσκει εὔκολα τήν «πρώτη ὕλη» γιά νά κατασιγάζει τό πάθος του.

Ἀλλά δέν τοῦ ἀρκοῦσε ἡ νεαρή σάρκα, ἤθελε νά προκαλεῖ πόνο, πολύ πόνο, μιά καί ὁ διαμηρισμός τοῦ Ὑάκινθου (ὅπως ἀπεικονίζεται σέ κύλικα) πού ἐφάρμοζαν στήν ἀρχαιότητα οἱ ὅμοιοί του προφανῶς ἦταν ξεπερασμένος.

Ἀλλά καί τά νεαρά ἀγόρια ἡλικίας 14-15 ἐτῶν, πῶς ἀλήθεια πήγαιναν στά δόντια τοῦ δράκου ἀνυποψίαστα σάν τούς νέους καί τίς νέες πού ἔστελνε ἡ Ἀθήνα στόν Μινώταυρο;

Στήν ἡλικία τῆς ἐφηβείας πού δέν ἔχει χαραχτεῖ ὁ σεξουαλικός προσανατολισμός, ποῦ ὑπῆρχαν γονεῖς νά τά ὁρμηνεύσουν, νά μιλήσουν ἁπλοϊκά γιά τούς κινδύνους πού ὑπάρχουν στίς πλατεῖες ἀπό τύπους μέ τίς σοκολάτες τοῦ δίφραγκου στή τσέπη;

Γιατί ὅσο καί ἀνεκτική ἔχει γίνει ἡ κοινωνία μας σέ σχέση μέ τίς σεξουαλικές προτιμήσεις (παρεκτροπές εἶναι ὁ σωστός ὅρος) ἕνα 14χρονο ἀγόρι εὔκολα μετατρέπεται σέ Ἀλοΐζιο, τόν Ἔρωτα μέ τά μαῦρα φτερά στούς ὤμους πού ὅμως δέν βγαίνει νικητής ἀλλά γίνεται καταπεπτωκός ἄγγελος, ἄθυρμα τῶν αἰσχρῶν παθῶν τοῦ ἑκάστοτε θύτη.»

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.