ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Κυριακή 14 Δεκεμβρίου 2025

Δημοκρατία σε τριάντα δεύτερα

ΤΟ ΕΧΕΙ γράψει επιχειρώντας να ερμηνεύσει τα αίτια της ελληνικής οικονομικής κρίσης του 2010…

… ο αγαπημένος μου Φράνσις Φουκουγιάμα. Το αποδίδω στο πνεύμα του: «Σε όλη την βόρεια Ευρώπη πρώτα οικοδόμησαν κράτος, επέβαλλαν πειθαρχία, ενέπνευσαν σεβασμό στο νόμο, δημιούργησαν φορολογική συνείδηση και μετά από την φεουδαρχία έδωσαν στους λαούς τους δημοκρατία. Σε εσάς τους Έλληνες έγινε το ανάποδο! Σας έδωσαν πρώτα δημοκρατία και μετά επιχειρήσατε να φτιάξετε κράτος!»

Πρόκειται για έναν πρωτότυπο διαφορετικό ορισμό της προσέγγισης που έκαναν οι Ατζέμογλου -Ρόμπινσον για το πως τα Έθνη αποτυγχάνουν. Πρόκειται όμως και για κάτι άλλο. Για τον ορισμό του επεισοδίου που είχε στον προβλήτα της Αίγινας εν μέσω καραντίνας ο αρχηγός πολιτικού κόμματος Γιάνης Βαρουφάκης. Αφήνω στην άκρη τον ισχυρισμό του πως δήθεν έγινε συνωμοσία εις βάρος του, πως του την «έστησαν» ένας λιμενικός και ο Δήμαρχος της νήσου επειδή αποκάλυψε στην Βουλή το τέταρτο και πέμπτο μνημόνιο. Πως πρόκειται για αντιπερισπασμό λάσπης. Αυτό το τέρας εξυπνάδος έπεσε στην παγίδα που του έστησε ένας ταπεινός λιμενικός ο οποίος του ζήτησε απλώς τα έγγραφα του; Ωιμέ. Πως δεν αντελήφθη ο «γάτος» τα ύποπτα ελατήρια του για να τον εξουδετερώσει; Αφήνω στην άκρη επίσης τον ισχυρισμό του πως η πράξη νομοθετικού περιεχομένου επιτρέπει στους Βουλευτές να κινούνται ελευθέρως σε όλη την επικράτεια. Σωστός υπό την προϋπόθεση ότι οι βουλευτές επιστρέφουν στον τόπο κατοικίας του. Τα θέματα δεν είναι αυτά. Ο πυρήνας της υπόθεσης είναι τα λίγα εκείνα δευτερόλεπτα που ο Γιάνης σύμφωνα με την μαρτυρία του Δημάρχου κατά την αποβίβαση του από το πλοίο βλέπει το σήμα του Λιμενικού (που ο ίδιος ως νομοθέτης έχει εξουσιοδοτήσει να τον ελέγχει) επιβραδύνει , δεν σταματά, αφήνει το πόδι γλυκά στο γκάζι, ανοίγει το παράθυρο, ακούει το λιμενικό (που περπατά για να τον φθάσει) να του ζητά το έγγραφο κι εκείνος φέρεται να του απαντά: «δεν ξέρεις ποιος είμαι εγώ;». Σε αυτά τα ολίγα δευτερόλεπτα που ο βουλευτής αντιμετωπίζει ως ενοχλητικό κουνούπι τον εκπρόσωπο της δημόσιας αρχής με το εθνόσημο συνίσταται όλη του η πολιτική αθλιότης. Και βεβαίως όταν αργότερα στα κανάλια αυτός ο μέγας πολιτικός αρχηγός αρνείται να κάνει διάλογο με τον Δήμαρχο του νησιού που πασχίζει για την προστασία της υγείας των δημοτών του. Κι αυτόν ως κουνούπι τον αντιμετώπισε.

Μαντεύω την συλλογιστική κάποιου που διαθέτει έπαρση παρ αξίαν. «εγώ που μιλώ στο CNN θα καταδεχθώ να σταματήσω σε έλεγχο νομιμότητας και να κάνω διάλογο με έναν δήμαρχο;». Ο Ρεζίς Ντεμπρέ έχει δώσει έναν ωραίο ορισμό για το πολίτευμα, τον αποδίδω. «Δημοκρατία είναι το πολίτευμα που ανάβει κόκκινο σε έναν άδειο δρόμο στις 3 την νύχτα και ο οδηγός σταματά ». Εδώ το ρόλο του σηματοδότη τον έπαιξε ένας ευσυνείδητος λιμενικός που υπό τις διαταγές του άξιου λιμενάρχη του Αργύρη Φραγκούλη έκανε τη δουλειά του. Σε αυτά τα λίγα δευτερόλεπτα που εξελίχθηκε το περιστατικό ο Γιάνης έδειξε όλη την αντίληψη του για την κοινοβουλευτική δημοκρατία: ισχύει για τους άλλους, όχι για εμάς. Αν είχε απλώς σταματήσει να του γίνει ο έλεγχος τίποτε δε θα είχε συμβεί. Ούτε ο λιμενικός θα έδινε κατάθεση εναντίον του, ούτε ο Δήμαρχος Γιάνης Ζορμπάς θα του φώναζε «είσαι απαράδεκτος», ούτε ο ίδιος θα αναγκαζόταν να απολογηθεί στην Τατιάνα στο ΣΚΑΙ (που δεν έχει ξεχάσει το πως έλεγε δελτία ειδήσεων στον Αντέννα και πως να ρώτα χωρίς να προσβάλλει), ούτε δικογραφία θα σχηματιζόταν. Όπως εξελίχθηκαν τα πράγματα είναι θέμα τιμής για την κοινοβουλευτική δημοκρατία να ζητήσει από τον βουλευτή της εξηγήσεις.

Αλλά το θέμα και πάλι δεν είναι αυτό . Ούτε και πως οι λίγοι που έλεγαν καλημέρα στην Αίγινα τώρα θα του την κόψουν. Θέλω να πω στον Γιάνη που δε θα διανοείτο να μην σταματήσει σε αστυνομικό έλεγχο στο αγαπημένο του Τέξας των ΗΠΑ το εξής: Τα άκρα αγαπητέ Πρόεδρε του ΜέΡΑ25 φούντωσαν στην Ελλάδα μέσα στα σώματα ασφαλείας γιατί άνδρες και γυναίκες της ΕΛΑΣ και του Λιμενικού βαρέθηκαν , επαναστάτησαν, εξανέστησαν, εξεγέρθηκαν από τις διαρκείς προσβολές που τους κάναμε στο παρελθόν εμείς οι πολίτες (…όσοι) και εσείς οι πολιτικοί. Που αντί να καθόμαστε σούζα όταν είχαν εντολή να μας ελέγχουν, ζητούσαμε τα ρέστα, τους απειλούσαμε με μετάθεση στο Διδυμότειχο και τους ρωτούσαμε με αλαζονεία και έπαρση «ξέρεις ποιος είμαι εγώ;». Όπως έκανες και σύ που είχες το θράσος να πεις στην τηλεόραση πως «ο λιμενικός έκανε υπέρβαση καθήκοντος»! Ήτοι να βρει και τον μπελά του από πάνω επειδή έκανε την δουλειά του. Κάθε φορά, λοιπόν, που κάνεις κάτι τέτοιο αγαπητέ Πρόεδρε να το ξέρεις! Πριονίζεις την καρέκλα σου και χορηγείς τα άκρα. Πριμοδοτείς την νέα Χρυσή Αυγή. Γι αυτό και σήμερα υπάρχουν Κοιμώμενοι πυρήνες εθνικισμού στην ΕΛΑΣ και στις Ένοπλες Δυνάμεις. Ως αντίδραση σε κάτι τέτοιους σαν και εσένα, σαν και σε πολλούς άλλους. Πρόσεξε λοιπόν! Γιατί όπως είπες ευστόχως «Καθένας έχει δικαίωμα στον αυτοεξευτελισμό».

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.