ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Παρασκευή 24 Οκτωβρίου 2025

Ἡγέτης μέν, ἀλλά μέ ἀστερίσκους πολλούς…

«Κάτι συμβαίνει» ἐκεῖ, στήν Γαλλία

Μέχρι καί μέ λιντσάρισμα ἀπειλήθηκε ὁ πρόεδρος Μακρόν ἀπό ἐξαγριωμένους διαδηλωτές, οἱ ὁποῖοι τόν «ἐπεσήμαναν» νά παρακολουθεῖ θεατρική παράσταση στό κέντρο τῶν Παρισίων. Πῆρε, ὁ ἀτυχής, τήν Μπριζίτ καί πῆγαν νά παρακολουθήσουν τήν παράσταση «Ἡ μῦγα», στό γνωστό καί ἱστορικό «Théâtre des Bouffes du Nord», ἐκεῖ ὅπου ἀναδείχθηκαν τά ἔργα τοῦ Ὄφφενμπαχ καί στό ὁποῖο διέπρεψε ὡς διευθυντής ὁ Ζάν-Κλώντ Μπριαλύ.

Φαίνεται, ὅμως, ὅτι κάποιοι (ἀκτιβιστές δημοσιογράφοι) παρακολουθοῦν πλέον τόν Μακρόν σέ κάθε του βῆμα. Κι ἔτσι, μέ μιά ἀνάρτηση στό «τουίτερ», μαθεύτηκε ἀμέσως ὅτι ὁ Πρόεδρος βρισκόταν στό συγκεκριμένο σημεῖο. Ἐν ριπῆ, ἑκατοντάδες διαδηλωτές ἔφθασαν στόν χῶρο καί ἀπείλησαν μέ εἰσβολή στό θέατρο, μέ στόχο, φυσικά, τόν Πρόεδρο!

«Ἔγινε ἀπόπειρα εἰσ-βολῆς στό θέατρο, ὅμως τό προεδρικό ζεῦγος μπόρεσε νά παραμείνει μέχρι τό τέλος τῆς παράστασης καί ἔφυγε ἀπό τόν χῶρο μέ αὐτοκίνητο γύρω στίς 10 μ.μ. μέ ἀστυνομική συνοδεία» δήλωσε πηγή ἀπό τό περιβάλλον τοῦ Προέδρου. «Οἱ διαδηλωτές δέν κατόρθωσαν νά μποῦν στό θέατρο. Τά μέλη τῆς προεδρικῆς ἀσφαλείας ἀπομόνωσαν τόν πρόεδρο γιά μερικά λεπτά γιά τήν προστασία του καί στή συνέχεια ἐκεῖνος ἐπέστρεψε στήν αἴθουσα καί παρακολούθησε τήν παράσταση μέχρι τό τέλος» ἀνέφεραν οἱ ἀστυνομικές ἀρχές…

«Ὁ Πρόεδρος θά συνεχίσει νά πηγαίνει σέ θεατρικές παραστάσεις, ὅπως τό συνηθίζει. Θά ὑπερασπιστεῖ τήν ἐλευθερία τῆς δημιουργίας ὥστε αὐτή νά μήν διαταράσσεται ἀπό βίαιες πολιτικές δράσεις» ἀνακοινώθηκε ἀπό τό περιβάλλον τοῦ Ἐμμανυέλ Μακρόν. Πράγματα πρωτοφανῆ γιά τήν γαλλική Δημοκρατία. Διαδηλώσεις πού κρατοῦν κοντά τρεῖς μῆνες, καθώς οἱ Γάλλοι ἀντιτίθενται στίς τομές τίς ὁποῖες ἐπιχειρεῖ ὁ Μακρόν προκειμένου –ὅπως ἰσχυρίζεται– νά διασώσει τό «Ἀσφαλιστικό».

Ὡς φαίνεται, δέν εἶναι μόνο τά «Κίτρινα γιλέκα», πού κινοῦν τά νήματα τῆς ἐξεγέρσεως στήν πατρίδα τοῦ Βολταίρου. Εἶναι κάτι βαθύτερο, πού ἀκόμη δέν ἔχει προσδιοριστεῖ. Εἶναι, βέβαια, γεγονός ὅτι ἡ κοινωνική διαστρωμάτωση τῆς Γαλλίας ἔχει ἀλλάξει ριζικά τά τελευταῖα χρόνια.

«Μή νομίζεις ὅτι εἶναι μόνο τό Λονδῖνο πού χάνει τούς παραδοσιακούς του κατοίκους, οἱ ὁποῖοι ἀναζητοῦν ἀσφαλῆ διαμονή μακριά ἀπό τό χάος τῆς μεγαλουπόλεως. Κι ἐδῶ στό Παρίσι, συμβαίνει τό ἴδιο» μοῦ λέει φίλος, ὁ ὁποῖος πούλησε τό σπίτι του στό κέντρο καί κατοικεῖ πλέον ὀγδόντα χιλιόμετρα μακριά ἀπό τήν κατεστραμμένη πλέον «Νότρ Ντάμ». «Χάνω δύο ὧρες ὕπνο τήν ἡμέρα, ἀλλά κερδίζω τήν ἡσυχία καί τήν ἀσφάλειά μου» εἶπε χαρακτηριστικά.

Καί νά σκεφθεῖ κανείς ὅτι τά μέτρα τά ὁποῖα προτείνει ὁ Μακρόν εἶναι κατά πολύ ἠπιότερα ἀπό ἐκεῖνα μέ τά ὁποῖα οἱ δικοί μας «ξεφτέρηδες» κατακρεούργησαν τά εἰσοδήματα τῶν Ἑλλήνων, πετσόκοψαν τίς συντάξεις, ἔκοψαν τά «δῶρα» καί μείωσαν δραστικά τήν ἐπικούρηση αὐξάνοντας τά ὅρια ἡλικίας!

Καί μπορεῖ ὁ –συμπαθής κατά τά ἄλλα– Μακρόν νά προβάλλει ὡς «ἡ νέα ἡγετική μορφή» καί ἀντίβαρο στήν γερμανική –ὀλέθρια– εὐρωπαϊκή κυριαρχία, ἀλλά πῶς μπορεῖς νά πείσεις γι’ αὐτό, ὅταν σέ κυνηγοῦν οἱ πολῖτες τῆς χώρας σου, ἀκόμη καί στό θέατρο;

Απόψεις

Ὁ κύριος Πρωθυπουργός ἐνοχλεῖται ἀπό τίς ὑποδείξεις τοῦ Προέδρου

Εφημερίς Εστία
Αἰχμές πρός τόν ὑπουργό Ἐθνικῆς Ἀμύνης: «Καλό εἶναι νά μένει ἔξω ἀπό τίς πολιτικές συζητήσεις τό ὄνομά του» – Παράπονα Μητσοτάκη γιά τίς δημοσκοπήσεις γιατί «μετροῦν κόμματα πού δέν ὑπάρχουν» – Στό στόχαστρό του καί ὁ Εὐ. Βενιζέλος γιά τήν «μή κυβερνήσιμη χώρα»

Ὁ πλησίον

Μανώλης Κοττάκης
Μέ Αφορμή τόν θάνατο τοῦ Διονύση Σαββόπουλου εἰσηγοῦμαι μιά ἄσκηση πρός ἐπίλυση μέ τήν βοήθεια μιᾶς ἐκπληκτικῆς ἀνθρώπινης αἴσθησης πού δέν ἔχει ἡ ΑΙ: τῆς φαντασίας! Ἄν θέλαμε νά περιγράψουμε τήν μουσική ὅλων τῶν μεγάλων συνθετῶν τῆς ἐποχῆς μας, ποιά ἀνθρώπινη χειρονομία θά ἐπιλέγαμε γιά νά τήν συμβολίσουμε; Ἐναλλακτικά, μέ ποιά εἰκόνα θά τήν ταυτίζαμε; Γιά ὅσο σκέπτεστε τίς ἀπαντήσεις σας, εἰσφέρω ὡς τροφή γιά σκέψη τίς δικές μου. Θά ταύτιζα τόν Μίκη μέ μιά ὑψωμένη γροθιά. Αὐτός ἦταν ὁ Θεοδωράκης, αὐτή καί ἡ Μεταπολίτευση. Ἀνεκπλήρωτοι πόθοι. Τόν Μάνο μέ μιά μεγάλη ἀγκαλιά. Τῆς συμφιλιώσεως, τῆς ἀνοχῆς καί τῆς πολιτικῆς συμπεριλήψεως. Τόν Μαρκόπουλο μέ τίς ρίζες. Ἦταν ὁ σκαπανεύς τους. Τόν Ξαρχάκο μέ τό σῆμα τῆς νίκης ἀπέναντι στό ἄδικο. Καί τόν Νιόνιο μέ ἕναν κύκλο. Τόν κύκλο τοῦ «ὅλοι μαζί». Πῶς ἀγκαλιάζονται καί χορεύουν οἱ παῖκτες τῆς Ἐθνικῆς μπάσκετ μετά ἀπό κάθε νίκη; Αὐτό. Αὐτός ἦταν ὁ Σαββόπουλος. Ἡ ἑλληνική χαρά κλεισμένη σέ κύκλο. Ὅλους ὅμως τούς μεγάλους μας τούς ἑνώνει μιά λεπτή νοητή γραμμή, ἡ ὁποία λείπει σήμερα κατά βάση ἀπό τόν δημόσιο βίο. Ἡ γραμμή τῆς Ἑλληνικότητας. Πολλούς ἐξ αὐτῶν τούς ἑνώνει καί τό πνεῦμα τῆς Ὀρθοδοξίας πού ἐπηρέασε τό ἔργο τους. Ὁ ἀριστερός Θεοδωράκης ἐκτόξευσε τό […]

Ἡ Ντόρα προτείνει τήν ἐπαναφορά τοῦ Συμβουλίου Δημοκρατίας!

Εφημερίς Εστία
Σέ μιάν ἀπροσδόκητη ἐξέλιξη, ἡ κ. Ντόρα Μπακογιάννη πρότεινε νά καθήσουν στό ἴδιο τραπέζι οἱ πρώην Πρωθυπουργοί, Κώστας Καραμανλῆς, Γιῶργος Παπανδρέου, Ἀλέξης Τσίπρας καί Ἀντώνης Σαμαρᾶς, καθώς καί ὁ Εὐάγγελος Βενιζέλος, προκειμένου νά ὑπάρξει ἐθνική συνεννόησις γιά τά ζητήματα πού ἀφοροῦν στήν ἐξωτερική πολιτικῆς τῆς χώρας σέ σχέση μέ τήν Τουρκία. Καί τοῦτο ἐνῶ κατ’ ἐπανάληψιν ὁ Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ἔχει δηλώσει ὅτι ὁ ἴδιος ἔχει τήν ἀποκλειστική εὐθύνη τῆς διακυβερνήσεως καί τῆς χαράξεως τῆς ἐξωτερικῆς πολιτικῆς. Ἡ πρότασις αὐτή τῆς κ. Μπακογιάννη συνιστᾶ ἐπαναφορά, ἔστω καί ἄτυπη, τοῦ Συμβουλίου τῆς Δημοκρατίας, τό ὁποῖο προεβλέπετο ἀπό τό Σύνταγμα τοῦ 1975 καί κατηργήθη μέ τήν συνταγματική ἀναθεώρηση τοῦ 1986, κατά τήν ὁποία ὁ Πρόεδρος τῆς Δημοκρατίας κατέστη ἀποκλειστικῶς τελετουργικός, μέ τό σύνολον τῶν ἁρμοδιοτήτων νά περιέρχονται στόν Πρωθυπουργό. Στό Συμβούλιο τῆς Δημοκρατίας, τό ὁποῖο συγκαλοῦσε ὁ Πρόεδρος τῆς Δημοκρατίας, μετεῖχαν, πέραν τοῦ ἐν ἐνεργείᾳ Πρωθυπουργοῦ, οἱ διατελέσαντες Πρωθυπουργοί, καθώς καί οἱ διατελέσαντες Πρόεδροι τῆς Δημοκρατίας. Τό Συμβούλιο αὐτό ἐλάχιστες φορές εἶχε συγκληθεῖ καί προεβλέπετο νά λειτουργεῖ συμβουλευτικῶς γιά πράξεις ρυθμίσεως τοῦ πολιτεύματος, μέ πρώτη προτεραιότητα τήν σύγκλιση τῶν ἀπόψεων ὅλων τῶν συμμετεχόντων. Τό πνεῦμα τῆς προτάσεως τώρα εἶναι πολύ διαφορετικό καί φαίνεται ὅτι στήν βάση της ὑπάρχει ὁ φόβος γιά τήν […]

Ἆσμα ἡρωικό καί πένθιμο γιά τόν Διονύσιο μελωδό

Δημήτρης Καπράνος
Ἦταν ἕνα «μουσικό πρωινό» τοῦ Νίκου Μαστοράκη, νομίζω τό ’65.

Σάββατον 23 Ὀκτωβρίου 1965

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ H ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΤΟΥ ΕΟΤ