ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Σάββατο 13 Δεκεμβρίου 2025

Περί ὀρέξεως κολοκυθόπιττα καί χρόνια πολλά

Ὅλα τά ἔχει πεῖ ὁ σοφός (πλήν τῆς ἡμέρας πού σπεύδει βραδέως στίς κάλπες!) ἑλληνικός λαός.

«Μέ τόν παρᾶ μου καί τήν κυρά μου!».

Τί φωνάζετε λοιπόν, ἀγαπητοί, γιά κάποια σημεῖα τῶν Ἀθηνῶν, μέ τῶν ὁποίων τόν (ὄχι καί τόσο) ἑορταστικό στολισμό διαφωνεῖτε; «Δικά μας εἶναι τά Χριστούγεννα, ὅ,τι θέλουμε τά κάνουμε», μέ δυό λόγια…

Μεταξύ μας, ἀγαπητοί, ὅταν ἕνα ἵδρυμα ἤ μιά ἑταιρεία «υἱοθετεῖ» ἕνα σημεῖο τῆς πόλεως προκειμένου νά τό στολίσει ἰδίοις ἐξόδοις, πρέπει (;) νά ἔχει τό δικαίωμα νά τό διακοσμήσει συμφώνως πρός τήν δική του καί δική της ἄποψη καί θεωρία. Κακῶς, λοιπόν, διαμαρτύρεστε γιά τόν φωτισμό ἐκεῖνον τόν ὁποῖον ἐσεῖς (οἱ διαμαρτυρόμενοι) ἀποκαλεῖτε «ἐντομοπαγίδα» ἤ «κουνουποσκοτώστρα» ἀλλά ὁ χορηγός θεωρεῖ ὅτι μέ αὐτόν «ξεφεύγουμε ἀπό τά τετριμμένα».

Ἄν δέν τό ἔχετε ἀκόμη ἀντιληφθεῖ, εὑρισκόμεθα ἐνώπιον κοσμοϊστορικῶν ἀλλαγῶν. Ἡ «ἄποψη» ἔχει ἀποκτήσει πλέον μεγαλύτερη δύναμη ἀπό ἐκείνη τῶν «πιονέρων» ζωγράφων τῆς «ἀφηρημένης τέχνης», οἱ ὁποῖοι, στά πρῶτα τους βήματα, ἔτυχαν σχεδόν καθολικῆς ἀποδοκιμασίας ἕως καί κατακραυγῆς!

Αὐτές τίς ἡμέρες, «κάνει τόν γῦρο» τοῦ διαδικτύου ἡ φωτογραφία μιᾶς… μπανάνας ἡ ὁποία εἶναι κολλημένη σέ ἕναν τοῖχο μέ ἕνα κομμάτι γκρίζας κολλητικῆς ταινίας! Καί ὅπως γράφουν οἱ λεζάντες, πρόκειται γιά «ἔργο τέχνης» τό ὁποῖο ἐκτίθεται σέ μεγάλη ἔκθεση σύγχρονης τέχνης καί μάλιστα ἐπωλήθη γιά ἑκατόν εἴκοσι χιλιάδες δολλάρια! Τό ἔργο εἶχε τίτλο «Comedian», ἀποτελεῖ «ἔμπνευση» τοῦ Ἰταλοῦ καλλιτέχνη Μαουρίτσιο Κατελάν καί ἐκτίθεται στή γκαλερί «Perrotin» στό «Art Basel» τοῦ Μαϊάμι τῶν ΗΠΑ. Νά ἐπαναλάβω ὅτι τό δημιούργημα παρουσιάζει μία μπανάνα κολλημένη στόν τοῖχο μέ γκρί –φαρδιά– κολλητική ταινία καί ἐπωλήθη τήν περασμένη ἑβδομάδα ἔναντι 120.000 δολλαρίων!

Προχθές, Σάββατο, ἕνας ἄλλος καλλιτέχνης ὀνόματι David Datuna, πού ἐπισκέφθηκε τήν γκαλερί, ἅρπαξε τήν μπανάνα ἀπό τόν τοῖχο, τήν ξεφλούδισε καί ἄρχισε νά τήν τρώει! Δημοσίευσε, μάλιστα, στό διαδίκτυο τό σχετικό βίντεο, ἀναφέροντας ὅτι πρόκειται γιά ἕνα νέο ἔργο τέχνης μέ θέμα «Ὁ πεινασμένος καλλιτέχνης!». Γιά τήν τιμή τῶν καλῶν τεχνῶν, ἡ μπανάνα ἀντικαταστάθηκε μέ μιά φρέσκια καί ὅλα πῆγαν καλά. Δέν ἔγινε γνωστό ἄν ἀντικαταστάθηκε καί ἡ ταινία!

Ὅλα αὐτά δέν εἶναι ἀστεῖα! Κάποιος φιλότεχνος ἀγόρασε μιά νωπή μπανάνα καί ἕνα κομμάτι κολλητικῆς ταινίας ἔναντι 120.000 δολλαρίων! Καί οὐδεμία σημασία ἔχει ἄν τήν «ἄποψη» γιά τό ἔργο τήν ἔχει ὁ δημιουργός ἤ ὁ ἀγοραστής (ἤ ὁ μανάβης τῆς περιοχῆς). Σημασία ἔχει ὅτι ἡ μπανάνα στόν τοῖχο ἀποτελεῖ ἔργο τέχνης καί ἀφ’ ἧς στιγμῆς ἀγοράζεται γιά 120.000 δολλάρια, ἄντε ἐσύ νά ἀποδείξεις ὅτι δέν εἶναι μπανάνα!

Καταλαβαίνετε, λοιπόν, ὅτι ὅσο δίκιο ἔχετε ἐσεῖς, οἱ διαμαρτυρόμενοι, γιά τόν φωτισμό τῆς κεντρικῆς λεωφόρου των Ἀθηνῶν, ἄλλο τόσο ἔχει καί τό ἵδρυμα τό ὁποῖο κατέβαλε τά χρήματα προκειμένου ἡ πρωτεύουσα νά ἀποκτήσει «ἕναν διαφορετικό χριστουγεννιάτικο φωτισμό». Καί μή μοῦ πεῖτε ὅτι θά ἔπρεπε τόν τελικό λόγο νά ἔχει ὁ Δῆμος Ἀθηναίων, διότι θά σᾶς ἀπαντήσω καί πάλι μέ τήν λαϊκή σοφία. «Περί ὀρέξεως κολοκυθόπιττα»! Χρόνια μας πολλά!

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.