Μήν κακοποιοῦμε τόν Ἐθνικό μας Ὕμνο

Ὁ Ἐθνικός μας Ὕμνος εἶναι μιά πολύ σοβαρή ὑπόθεση

Δέν εἶναι ἆσμα καφενειακό ἤ «τῆς τάβλας» ἤ «τῆς ταβέρνας». Καί γιά τόν λόγο αὐτό δέν ἐπιτρέπεται νά κακοποιεῖται.

Καί ἐσχάτως ὁ Ἐθνικός μας Ὕμνος κακοποιεῖται συστηματικά, καθώς ἀγήματα (ὄχι χορωδίες, ἀγήματα) στρατιωτικά ψάλλουν (πού λέει ὁ λόγος) τόν Ἐθνικό Ὕμνο μαζί μέ τήν φιλαρμονική, ἡ ὁποία παιανίζει.

Δέν εἶναι μόνον τό ὅτι πολλοί ἀπό τούς ἄδοντες κληρωτούς ἤ μονίμους τυγχάνουν παράφωνοι. Δέν εἶναι μόνο τό ὅτι δέν ὑπάρχει μέτρο, τό ὅτι οἱ ἀτυχεῖς ἄδοντες (ὑποχρεωτικῶς, ὑποθέτω) δέν ἔχουν αἴσθηση (καί δέν εἶναι ὑποχρεωμένοι νά ἔχουν) τοῦ χρόνου καί τῆς τονικότητος. Εἶναι τό ἐντελῶς κακόγουστο ἀποτέλεσμα, ἀπό μιά μπάντα ἡ ὁποία παίζει σέ ἄλλο τόνο, κάποιους νά τραγουδοῦν ἐντελῶς «ἔξω» καί σχεδόν ὅλους τούς «ἀοιδούς» νά μήν ἀκολουθοῦν τόν ρυθμό καί τήν μελωδία.

Ἀσφαλῶς, ὁ Ἐθνικός «Ὕμνος εἰς τήν Ἐλευθερίαν», τό ἀριστούργημα τοῦ Διονυσίου Σολωμοῦ, τό ὁποῖο μελοποίησε σέ ρυθμό 3/4 ὁ Κερκυραῖος κορυφαῖος μουσουργός Νικόλαος Χαλικιόπουλος Μάντζαρος, ἀξίζει τόν ἀπέραντο σεβασμό καί τήν προσοχή μας. Δέν γνωρίζω τίνος ἦταν ἡ ἰδέα νά «ψάλλουν» τόν Ἐθνικό μας Ὕμνο τά ἀγήματα, ἀλλά, παρακαλῶ, ἄς τό ξανασκεφθοῦν οἱ ἔχοντες τό πρόσταγμα. Εἶναι σάν τούς καημένους τούς ποδοσφαιριστές μας, πού τραγουδοῦν –καί μπράβο τους– τόν Ὕμνο κατά τήν ἀνάκρουσή του πρίν ἀπό τούς διεθνεῖς ἀγῶνες. Ἀλλά μέσα σέ ἕνα γήπεδο, μέ χιλιάδες κόσμο, ὁ ὁποῖος ἐπίσης τραγουδᾶ, δέν ἔχεις ἀπαιτήσεις. Καί στό κάτω-κάτω ἐκεῖνοι τραγουδοῦν γιά νά πάρουν θάρρος καί δύναμη, εἶναι σάν τό «Ἀέρα» τῶν φαντάρων μας στά βουνά τῆς Βορείου Ἠπείρου (καί οὐχί «τῆς Ἀλβανίας», ὅπως ἐσφαλμένα θά ἀκούσουμε κατά κόρον νά λέγεται καί ἀπό ἐπίσημα χείλη τίς ἑπόμενες ἡμέρες, ἐν ὄψει τῆς 28ης Ὀκτωβρίου), κάτι σάν πολεμική ἰαχή…

Στόν ἱερό χῶρο, ὅμως, τοῦ Ἀγνώστου Στρατιώτου, στόν Ἱερό Βράχο τῆς Ἀκροπόλεως καί σέ ἄλλες ἐπίσημες τελετές, δέν πρέπει νά ἀκούγονται «ἀγριοφωνάρες» (καί συγγνώμην γιά τήν ἔκφραση), ἀλλά μιά καλοκουρδισμένη μπάντα, ἡ ὁποία καί πρέπει νά παιανίζει τόν Ὕμνο ὅσο πιό «largo» γίνεται καί μέ τόν σωστό τονισμό στά «forte» του.

Μιά καί μιλήσαμε, ὅμως, γιά τίς στρατιωτικές μας μπάντες, ἐπιτρέψτε μου νά παρατηρήσω ὅτι ἐσχάτως ὑπάρχει κάποια «χαλάρωση». Δέν τίς ἀκούω τόσο καλά «κουρδισμένες». Καί ἔχω νά παρατηρήσω ὅτι ἡ τελευταία μπάντα πού ἄκουσα, καί εἰλικρινῶς εὐχαριστήθηκα, καθώς εἶχε ἄψογο κούρδισμα, ἦταν αὐτή τοῦ Λιμενικοῦ Σώματος. Ἀλήθεια, τί κάνουν οἱ μπάντες τοῦ Στρατοῦ, τοῦ Λιμενικοῦ, τοῦ Ναυτικοῦ, τῆς Ἀεροπορίας, τῶν Σωμάτων Ἀσφαλείας, ὅταν δέν παιανίζουν σέ πανηγύρια καί παρελάσεις; Γιατί δέν τίς ἀκοῦμε σέ συναυλίες, σέ ρεσιτάλ, ἀκόμη καί ὡς συνοδεία τραγουδιστῶν; Παλαιότερα, οἱ στρατιωτικές μπάντες (καί τῶν Σωμάτων Ἀσφαλείας) ἔπαιζαν στό Ζάππειο, στό Σύνταγμα, στήν πλατεῖα Κοτζιᾶ καί στόν Πειραιᾶ (ἐπί δημαρχείας Ἀριστείδη Σκυλίτση), στίς πλατεῖες Κοραῆ καί Ἀλεξάνδρας. Γιατί δέν «ξαναβγαίνουν ἔξω»; Ἄς πεῖ κάποιος στούς ἁρμοδίους ὅτι ἡ Ἀθήνα ἔμαθε τό rock and roll ἀπό τήν μπάντα τοῦ Ἕκτου Στόλου τῶν ΗΠΑ, ὅταν ἔπαιξε στό Ζάππειο τό «Rock around the clock»!

Απόψεις

Βόμβα ἀπό τήν Ἀρχή Προστασίας Δεδομένων: Ἐπί θητείας Κεραμέως διέρρευσαν τά 20.000 mails

Εφημερίς Εστία
Γιατί ὁ πρόεδρός της Κωνσταντῖνος Μενουδάκος ἀρνήθηκε νά λάβει ὑπ’ ὄψιν του τό πόρισμα ἐσωτερικοῦ ἐλέγχου πού συνέταξε τό Ὑπουργεῖο Ἐσωτερικῶν γιά νά ἐπιρριφθεῖ ἡ εὐθύνη στόν Διευθυντή Ἐκλογῶν, μέ παραπομπή σέ χρόνο πρό τῆς ἀναλήψεως καθηκόντων τῆς σημερινῆς ὑπουργοῦ – Καί οἱ 300 προσφυγές συνδέονται μέ τήν ἐπιστολική ψῆφο – Μόνον 45.000 ὁμογενεῖς ἐνεγράφησαν στήν πλατφόρμα

Τό Αἰγαῖο τῶν ψευδαισθήσεων καί ἡ τουρκική «θάλασσα τῶν νησιῶν»

Εφημερίς Εστία
Η ΤΟΥΡΚΙΚΗ ἐπιθετικότης δέν περιορίζεται σέ αὐτά πού λέγει ἤ πράττει σήμερα ὁ Ταγίπ Ἐρντογάν.

Συνδικαλιστές ἔδωσαν ἄδεια γιά περιγραφή ἀγῶνος τοῦ Τσάμπιονς Λήγκ, ἀλλά ἡ ΕΡΤ εἶπε ὄχι στήν Ἐκκλησία γιά τήν Ἀκολουθία τοῦ Νιπτῆρος

Εφημερίς Εστία
Πρό δυσάρεστης ἐκπλήξεως εὑρέθησαν χιλιάδες πιστοί πού προχθές, Μεγάλη Τετάρτη, ὅταν ἄνοιξαν τούς τηλεοπτικούς δέκτες τους γιά νά παρακολουθήσουν τήν Ἀκολουθία τοῦ Νιπτῆρος, εἶδαν ἐπαναλήψεις τηλεοπτικῶν σειρῶν.

Ἡ λαϊκή ποίηση καί τό Θεῖον Δρᾶμα

Δημήτρης Καπράνος
«Ἀπό τήν καρδιά βγαίνουνε τά στιχάκια» ἔλεγε ἡ κυρία Τάσια Κουράκου, ἡ δασκάλα μας, πού κάθε τόσο μᾶς διάβαζε κάποιους στίχους ἀπό τήν λαϊκή, τήν δημώδη ποίηση.

Σάββατον, 2 Μαΐου 1964

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΟ ΕΛΗΣΜΟΝΗΣΕ; Ἀποροῦμεν μέ τήν ἀφέλειαν τοῦ κ. Παπανδρέου, ὁ ὁποῖος ἔσπευσε νά διαψεύσῃ τήν εἴδησιν μιᾶς Ἀγγλικῆς ἐφημερίδος, περί τῆς παραγγελίας εἰδικοῦ ἀεριωθουμένου ἀεροπλάνου, διά τά βασιλικά ταξίδια: «Ἐκφράζω –εἶπε– τήν λύπην μου, διά τήν εἴδησιν, ἡ ὁποία εἶναι ἐντελῶς ἀνυπόστατος». Ἀλλά, πῶς τολμᾷ νά τά λέγῃ αὐτά, ἀφοῦ καί ὁ ἴδιος ὡμολόγησεν ἐπισήμως, κατά τήν πρωθυπουργίαν του τοῦ Δεκεμβρίου, ὅτι ἡ Κυβέρνησις τοῦ παρήγγειλε τό ἀεροπλάνον αὐτό, ἀντί 35 περίπου ἑκατομμυρίων δραχμῶν;… Μέχρι τοιούτου σημείου ἔχει χάσει τήν μνήμην του, διά τά πρόσφατα γεγονότα; ΤΑ ΣΗΜΕΡΙΝΑ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΤΟΥ ΕΘΝ. ΣΥΜΒ. ΕΛΛΗΝΙΔΩΝ ΑΙ ΔΙΩΞΕΙΣ ΕΙΣ ΤΟΥΡΚΙΑΝ Τό Ἐθνικόν Συμβούλιον Ἑλληνίδων ἀπηύθυνεν εἰς τό Διεθνές Συμβούλιον Γυναίκων καί τά ἀνά τόν κόσμον ἐθνικά συμβούλια γυναικῶν ἔντονον διαμαρτυρίαν διά τάς διώξεις τῶν Ἑλλήνων τῆς Κωνσταντινουπόλεως καί τόν ἀνήκουστον κατατρεγμόν τῆς Ἑλληνικῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας καί τοῦ Πατριαρχείου. Καταγγέλλει τάς πράξεις αὐτάς ὡς καταφώρους παραβιάσεις τῶν ἀρχῶν τοῦ ΟΗΕ καί τῆς παγκοσμίου διακηρύξεως τῶν δικαιωμάτων τοῦ ἀνθρώπου καί ζητεῖ δικαίαν καί ἀνθρωπιστικήν μεταχείρισιν τοῦ Ἑλληνικοῦ πληθυσμοῦ τῆς Τουρκίας καί ἀπόλυτον σεβασμόν τῆς Ἑλληνικῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας. * Ἐπειδή ἡ 3η Μαΐου 1964 ἦταν Κυριακή καί ἡ «Ἑστία» δέν εἶχε κυκλοφορήσει, σταχυολογοῦμε κείμενα ἀπό τό φύλλο τῆς προηγουμένης ἡμέρας, 2ας Μαΐου 1964.