Μήν κακοποιοῦμε τόν Ἐθνικό μας Ὕμνο

Ὁ Ἐθνικός μας Ὕμνος εἶναι μιά πολύ σοβαρή ὑπόθεση

Δέν εἶναι ἆσμα καφενειακό ἤ «τῆς τάβλας» ἤ «τῆς ταβέρνας». Καί γιά τόν λόγο αὐτό δέν ἐπιτρέπεται νά κακοποιεῖται.

Καί ἐσχάτως ὁ Ἐθνικός μας Ὕμνος κακοποιεῖται συστηματικά, καθώς ἀγήματα (ὄχι χορωδίες, ἀγήματα) στρατιωτικά ψάλλουν (πού λέει ὁ λόγος) τόν Ἐθνικό Ὕμνο μαζί μέ τήν φιλαρμονική, ἡ ὁποία παιανίζει.

Δέν εἶναι μόνον τό ὅτι πολλοί ἀπό τούς ἄδοντες κληρωτούς ἤ μονίμους τυγχάνουν παράφωνοι. Δέν εἶναι μόνο τό ὅτι δέν ὑπάρχει μέτρο, τό ὅτι οἱ ἀτυχεῖς ἄδοντες (ὑποχρεωτικῶς, ὑποθέτω) δέν ἔχουν αἴσθηση (καί δέν εἶναι ὑποχρεωμένοι νά ἔχουν) τοῦ χρόνου καί τῆς τονικότητος. Εἶναι τό ἐντελῶς κακόγουστο ἀποτέλεσμα, ἀπό μιά μπάντα ἡ ὁποία παίζει σέ ἄλλο τόνο, κάποιους νά τραγουδοῦν ἐντελῶς «ἔξω» καί σχεδόν ὅλους τούς «ἀοιδούς» νά μήν ἀκολουθοῦν τόν ρυθμό καί τήν μελωδία.

Ἀσφαλῶς, ὁ Ἐθνικός «Ὕμνος εἰς τήν Ἐλευθερίαν», τό ἀριστούργημα τοῦ Διονυσίου Σολωμοῦ, τό ὁποῖο μελοποίησε σέ ρυθμό 3/4 ὁ Κερκυραῖος κορυφαῖος μουσουργός Νικόλαος Χαλικιόπουλος Μάντζαρος, ἀξίζει τόν ἀπέραντο σεβασμό καί τήν προσοχή μας. Δέν γνωρίζω τίνος ἦταν ἡ ἰδέα νά «ψάλλουν» τόν Ἐθνικό μας Ὕμνο τά ἀγήματα, ἀλλά, παρακαλῶ, ἄς τό ξανασκεφθοῦν οἱ ἔχοντες τό πρόσταγμα. Εἶναι σάν τούς καημένους τούς ποδοσφαιριστές μας, πού τραγουδοῦν –καί μπράβο τους– τόν Ὕμνο κατά τήν ἀνάκρουσή του πρίν ἀπό τούς διεθνεῖς ἀγῶνες. Ἀλλά μέσα σέ ἕνα γήπεδο, μέ χιλιάδες κόσμο, ὁ ὁποῖος ἐπίσης τραγουδᾶ, δέν ἔχεις ἀπαιτήσεις. Καί στό κάτω-κάτω ἐκεῖνοι τραγουδοῦν γιά νά πάρουν θάρρος καί δύναμη, εἶναι σάν τό «Ἀέρα» τῶν φαντάρων μας στά βουνά τῆς Βορείου Ἠπείρου (καί οὐχί «τῆς Ἀλβανίας», ὅπως ἐσφαλμένα θά ἀκούσουμε κατά κόρον νά λέγεται καί ἀπό ἐπίσημα χείλη τίς ἑπόμενες ἡμέρες, ἐν ὄψει τῆς 28ης Ὀκτωβρίου), κάτι σάν πολεμική ἰαχή…

Στόν ἱερό χῶρο, ὅμως, τοῦ Ἀγνώστου Στρατιώτου, στόν Ἱερό Βράχο τῆς Ἀκροπόλεως καί σέ ἄλλες ἐπίσημες τελετές, δέν πρέπει νά ἀκούγονται «ἀγριοφωνάρες» (καί συγγνώμην γιά τήν ἔκφραση), ἀλλά μιά καλοκουρδισμένη μπάντα, ἡ ὁποία καί πρέπει νά παιανίζει τόν Ὕμνο ὅσο πιό «largo» γίνεται καί μέ τόν σωστό τονισμό στά «forte» του.

Μιά καί μιλήσαμε, ὅμως, γιά τίς στρατιωτικές μας μπάντες, ἐπιτρέψτε μου νά παρατηρήσω ὅτι ἐσχάτως ὑπάρχει κάποια «χαλάρωση». Δέν τίς ἀκούω τόσο καλά «κουρδισμένες». Καί ἔχω νά παρατηρήσω ὅτι ἡ τελευταία μπάντα πού ἄκουσα, καί εἰλικρινῶς εὐχαριστήθηκα, καθώς εἶχε ἄψογο κούρδισμα, ἦταν αὐτή τοῦ Λιμενικοῦ Σώματος. Ἀλήθεια, τί κάνουν οἱ μπάντες τοῦ Στρατοῦ, τοῦ Λιμενικοῦ, τοῦ Ναυτικοῦ, τῆς Ἀεροπορίας, τῶν Σωμάτων Ἀσφαλείας, ὅταν δέν παιανίζουν σέ πανηγύρια καί παρελάσεις; Γιατί δέν τίς ἀκοῦμε σέ συναυλίες, σέ ρεσιτάλ, ἀκόμη καί ὡς συνοδεία τραγουδιστῶν; Παλαιότερα, οἱ στρατιωτικές μπάντες (καί τῶν Σωμάτων Ἀσφαλείας) ἔπαιζαν στό Ζάππειο, στό Σύνταγμα, στήν πλατεῖα Κοτζιᾶ καί στόν Πειραιᾶ (ἐπί δημαρχείας Ἀριστείδη Σκυλίτση), στίς πλατεῖες Κοραῆ καί Ἀλεξάνδρας. Γιατί δέν «ξαναβγαίνουν ἔξω»; Ἄς πεῖ κάποιος στούς ἁρμοδίους ὅτι ἡ Ἀθήνα ἔμαθε τό rock and roll ἀπό τήν μπάντα τοῦ Ἕκτου Στόλου τῶν ΗΠΑ, ὅταν ἔπαιξε στό Ζάππειο τό «Rock around the clock»!

Απόψεις

Τo Σάββατο 20.12 με την Εστία: Κλασσικά παραμύθια

Εφημερίς Εστία
Μη χάσετε το Σάββατο 20.12 και κάθε Σάββατο με την Εστία: ΤΑ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΚΛΑΣΣΙΚΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ

Την Κυριακή 21.12 με την Εστία της Κυριακής: Συλλεκτικό ημερολόγιο 2026

Εφημερίς Εστία
Την Κυριακή 21.12 η Εστία γιορτάζει 150 χρόνια κυκλοφορίας και σας προσφέρει το επετειακό επιτοίχιο ημερολόγιο της Εστίας 2026

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!