Ὅταν τά ἀντικείμενα μποροῦν νά μιλήσουν

«Μά, τί τό θέλεις τό σαράβαλο; Νά πληρώνεις τέλη, καί κάθε τόσο νά χρειάζεται καί κάτι;». Ἡ σύζυγος διαμαρτύρεται, πού κρατῶ «μέ τά δόντια» ζωντανή, καμαρωτή, ἀστραφτερή καί κοτσονάτη τήν BMW 1602, μοντέλο τοῦ 1971, καί τήν καμαρώνω!

Ἀπορεῖ πού τήν περιποιοῦμαι τόσο, πού τήν ὁδηγῶ μέ προσοχή, πού τήν βγάζω βόλτα μέ τήν ἴδια τρυφερότητα μέ τήν ὁποία ἔβγαζα τήν ἐγγονή μας ὅταν ἦταν μωρό (τώρα δέν μέ ἀφήνει οὔτε νά τήν πιάσω ἀπό τό χέρι!)… Θά μποροῦσε νά ἀπορεῖ καί μέ τό πού κάθε τόσο «γυαλίζω» τό παλιό «τζούκ-μπόξ», ἕνα «Seeburg» τοῦ 1957, μέ διακόσμηση τά πίσω φανάρια τῆς «Chevrolet Impala», πού ἔχω «ἀραγμένο» στό γραφεῖο μου, μέ τό παλιό ραδιόφωνο «Vega», τό πρῶτο «παγκοσμίου λήψεως» πού ἔφερε ὁ πατέρας μας στό σπίτι, ἀγορασμένο ἀπό τόν «Κωτσόβολο, Ἀριστείδου 6», μισό αἰῶνα πρίν γίνει κι αὐτός «πολυεθνικός».

Ἐπίσης, θά μποροῦσε νά ἀπορεῖ μέ τό παλιό «ρόλ-τόπ» πού ἔχω στό γραφεῖο, δῶρο τοῦ θείου μας Βασιλείου Μούντανου, διακεκριμένου δικηγόρου τοῦ Πειραιῶς, ὅπως καί μέ τό παλιό γραφειάκι-μπουντουάρ καί τήν παλιά γραφομηχανή «oliver», πού μοῦ χάρισε ὁ θεῖος μας, συμβολαιογράφος Ἀνδρέας Πατσουράκος, ὅταν ἔκλεισε τό γραφεῖο του γιά νά ἀφιερωθεῖ ὁριστικά στήν ὀρειβασία. («Αὐτός πάει, πῆρε τά βουνά!» ἔλεγε ὁ πατέρας μας.)

Ἔχω κι ἕναν «κοῦκο», ἕνα πανέμορφο παλιό ἐκκρεμές, πού «δουλεύει» κανονικά, ἀλλά δέν τολμῶ νά τό θέσω σέ λειτουργία γιατί θά μᾶς ξυπνᾶ κάθε τόσο, μέ τήν ὑπέροχη «καμπάνα» του. Ἁπλῶς τό συντηρῶ σέ τακτά διαστήματα, μέ τό λαδάκι του, τό κούρδισμά του καί τά δοκιμαστικά του «ντίν-ντάν»…

– Καί τί θά τά κάνεις ὅλα αὐτά; Θά τά πετάξουν τά παιδιά ὅταν «φύγουμε» μοῦ λέει…

Κι ἐδῶ εἶναι πού «τρελαίνομαι», ἀλλά συνέρχομαι ἀμέσως ὅταν θυμᾶμαι ὅτι κι ἐγώ, νεότερος, οὐδεμία σχέση εἶχα μέ τά «παλαιά».

Ἀντιθέτως, εἶχα ἐγκαταστήσει στό «πατρικό» μας ἕνα σύγχρονο στερεοφωνικό, πού ἀγόρασα μέ τά χρήματα πού κέρδισα νεότατος, ἐργαζόμενος ὡς μουσικός, εἶχα στολίσει τό δωμάτιό μου μέ ἀφίσες τῶν Beatles καί τῶν Rolling Stones, σέ ἀντίθεση μέ τούς πίνακες-ἀντίγραφα τοῦ Ροῦμπενς, τοῦ Λύτρα, τοῦ Γύζη καί τοῦ Βολανάκη, πού κοσμοῦσαν τό ὑπόλοιπο σπίτι καί ἔπαιζα στό πιάνο, ὅπου μάθαμε Μπάχ καί Μότσαρτ, τά «ἱερόσυλα» κομμάτια τοῦ Ἔλβις καί τοῦ Λίτλ Ρίτσαρντ!

Ἀγάπησα τά πράγματα τοῦ πατέρα καί τῆς μάνας μου πολύ ἀργότερα, ὅταν κατάλαβα τήν ἀξία τους καί ὅταν τό συναίσθημα κατηύθυνε τίς ἐνέργειές μου. Καί παράλληλα ἀγόρασα ἀρκετά «κομμάτια» ἀπό παλαιοπωλεῖα, θέλοντας νά κρατήσω ζωντανή «τήν ἐποχή τῆς ἀθωότητας». Μπορεῖ νά φαίνεται ὑπερβολικό, ἀλλά ἔτσι αἰσθάνθηκα καί αἰσθάνομαι.

Καί δέν εἶναι μόνο οἱ ἀναμνήσεις, εἶναι καί κάποια πράγματα πού «μιλοῦν» μόνο σέ ἐμᾶς, τούς νέους ἐκείνης τῆς ὄμορφης ἐποχῆς. Ὅπως ὅταν ἀνοίγεις τό «καπό» τῆς BMW καί βλέπεις ὅλα τά ἐξαρτήματα τῆς μηχανῆς τακτοποιημένα, εὐδιάκριτα. Μπορεῖς νά τά ἀγγίξεις, νά τά καθαρίσεις, νά τά γρασάρεις, νά τά αἰσθανθεῖς. Λίγο εἶναι;

Απόψεις

«Βόμβα» ἀπό τόν Πρόεδρο Βουλῆς Λιβύης: Δέν ἀναγνωρίζουμε ΑΟΖ στήν Κρήτη!

Εφημερίς Εστία
Δῶρον ἄδωρον ἡ διακήρυξις τοῦ Ἀκίλα Σάλεχ ὅτι εἶναι ἄκυρο τό τουρκολιβυκό μνημόνιο ἐπειδή ἡ κυβέρνηση δέν εἶχε λάβει ψῆφο ἐμπιστοσύνης – Υἱοθετεῖ πλήρως τήν τουρκική θέση ὅτι ἡ μέση γραμμή χαράσσεται ἀπό τήν ἠπειρωτική Ἑλλάδα καί ὄχι τά νησιά

Δέν εἶναι ταινία, εἶναι Ἱστορία γιά νά τήν κρατᾶς φυλακτό!

Μανώλης Κοττάκης
Παρακολούθησα τήν πρώτη προβολή τῆς ταινίας «Καποδίστριας» τοῦ Γιάννη Σμαραγδῆ μαζί μέ τόν διευθυντή φωτογραφίας τοῦ φίλμ Δημήτρη Σταύρου ἀπό τά ὀρεινά τοῦ «Ἑλληνικοῦ Κόσμου».

Μέτρα Μητσοτάκη γιά δανειολῆπτες σέ ἑλβετικό φράγκο, ἀγρότες καί στεγαστικό

Εφημερίς Εστία
Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στήν ὁμιλία του στήν Βουλή, πρό τῆς ἐγκρίσεως τοῦ προϋπολογισμοῦ τοῦ 2026 μέ ὀνομαστική ψηφοφορία (ἐνεκρίθη μέ 159 ψήφους «ναί», ἔναντι 136 «ὄχι» σέ σύνολο 295 ψηφισάντων), ἀνεφέρθη σέ μιά σειρά μέτρων, μεταξύ τῶν ὁποίων μέτρα γιά τούς δανειολῆπτες σέ ἑλβετικό φράγκο, τόν ΟΠΕΚΕΠΕ, τούς ἀγρότες καί τό στεγαστικό τῶν δημοσίων ὑπαλλήλων.

Μνήμη Μπόστ, μνήμη ἑνός ἄλλου πολιτισμοῦ

Δημήτρης Καπράνος
Πέρασαν τριάντα χρόνια ἀπό τό 1995, ὁπότε μᾶς ἄφησε γιά πάντα ὁ Μέντης Μποσταντζόγλου (Μπόστ), ὁ ἄνθρωπος πού ἐπέβαλε τό δικό του, μοναδικό, ὕφος στόν χῶρο τοῦ Πολιτισμοῦ.

Παρασκευή 17 Δεκεμβρίου 1965

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ Η ΚΙΝΕΖΙΚΗ ΑΠΕΙΛΗ